גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תכנון חסכוני

חברות הענק משקיעות בהנדסה חסכונית כדי ליצור מוצר שיתמקד בדיוק במה שהלקוח צריך

רוב בני האדם מתעבים את עצם הרעיון של בזבוז כסף, בין אם כאשר מתברר לנו שרכשנו מוצר שאינו דרוש לנו, ובין אם בהרגשה המוכרת היטב, ששילמנו כסף רב עבור מוצר שרוב תכונותיו ויכולותיו אינן נהירות לנו ועל כן השימוש בו הוא חלקי בלבד.

בשפת השיווק זוהי השאיפה של כולנו לעסקת קנייה הקרויה VFM (ואליו פור מאני), שעיקרה קבלת הערך המלא עבור הכסף שהשקענו בה. הדוגמה המיידית והנפוצה ביותר היא ברכישה של תוכנות מחשב בסיסיות כמו "וורד" ו"אקסל", שרוב הצרכנים משתמשים רק בחלק מזערי מהתכונות שלהן, ואין להם כל מושג כיצד מפעילים את התכונות הרבות האחרות ששילמו עבורן בכסף מלא. גם הטלפונים הסלולריים החכמים מייצגים עבור משתמשים רבים סוג של תסכול, שכן השימוש בתכונות כמו גלישה אינטרנטית או האזנה למוזיקה ולתוכניות רדיו עדיין אינו נפוץ בקרב קבוצות גיל של 50 פלוס, אשר עבורן הטלפון החכם ששילמו עבורו סכום ניכר משמש בעיקר לשיחות יוצאות ונכנסות ולמשלוח וקבלה של מסרונים.

הצרכנים עברו מהפך מחשבתי

המשבר הפיננסי שהביא בעקבותיו את המיתון האחרון יצר אצל צרכנים רבים סוג של מהפך מחשבתי, אשר כתוצאה ממנו נוצר בשנים האחרונות קונספט חדש - "הנדסה חסכונית" (Frugal Engineering), אשר בתחילת דרכו נראה כמו מהלך שיווקי של גורמים עסקיים להגיע לקהלי יעד חדשים בארצות מתפתחות באמצעות חיסכון בעלויות ייצור, כדי להחדיר לקהלי יעד בעלי כוח קנייה נמוך מוצרים נחותים יותר במחירים זולים. אך באחרונה ניכרת מגמה חדשה המאופיינת בערכים אידיאולוגיים ומבוססת על ההנדסה החסכונית, המיועדת לתת מענה לקהלי יעד בעל הכנסה גבוהה יותר, גם בארצות המערב, הרוצים להיפטר מהרגלי הצריכה הבזבזניים של העבר.

את ניצניה של מגמה זו ניתן היה לראות בשיאה של תקופת המיתון, אז ראו בה אנליסטים רבים תופעת דה ז'הוו אופיינית, וצפו כי עם תום המיתון תחזור תקופת הבזבוזים במלוא עוצמתה. אך המציאות מראה כי מגמה זו, המתקשרת גם למגמה הירוקה, צומחת במהירות וקונה לה מספר גדל והולך של אוהדים הדבקים בעקרונותיה. כך לדוגמה, צרכנים בארצות-הברית החלו להעדיף תוצרת חקלאית הגדלה באזור מגוריהם, הן כדי לתמוך בעסקים מקומיים והן כדי לסייע בהפחתה של האנרגיה המושקעת בהובלה של המוצרים.

הנדסה חסכונית היא גישה חדשה-ישנה לחיים המבוססת על יצירתיות וחדשנות חכמה, המיועדת להעניק לקהלי יעד רבים ככל האפשר את היכולת ליהנות מביטחון כלכלי יחד עם היכולת להשתמש במוצרים החדישים ביותר, אשר תוכננו כך שיוכלו להעמיד לרשותם בדיוק את אשר דרוש להם, לא פחות אבל גם לא יותר.

את עוצמת הביקוש לאידיאולוגיה החדשה ניתן לראות הן במספר המוצרים המתוכננים ומיוצרים על-פי קונספט ההנדסה החסכונית, והן במספר הבלוגים הפופולריים בנושא, המושכים מאות אלפי גולשים מידי חודש. אחד הבלוגים, www.MoneyNing.com, הושק לפני כ-3 שנים על-ידי דייוויד נינג ומסייע לגולשים להבין כיצד שינויים קטנים אך חשובים בניהול התקציב האישי או המשפחתי שלהם משפרים את איכות החיים שלהם, ומעניקים להם את היכולת לנהל את חייהם ללא מתח כלכלי. הבלוג של נינג הוא אוסף של טיפים מעשיים כיצד ובמה כדאי לצרכנים להשקיע את כספם, גם אם אינו מצוי בשפע, וכיצד לקבל החלטות קנייה נבונות. על מידת הפופולריות של הבלוג ניתן ללמוד מכך שדף האוהדים שלו בפייסבוק זוכה לכ-300 אלף כניסות מדי חודש.

תאגידי הענק נרתמים למגמה

הירתמותם של תאגידי ענק לפיתוח מוצרים חדשים העונים על עקרונות ההנדסה החסכונית רק ממחישה את עוצמת המגמה. שתי חברות גלובליות החלו לאמץ את קונספט ההנדסה החסכונית - האחת היא יצרנית הרכב ההודית טאטה, שגרפה קריאות התפעלות מכל קצווי העולם לאחר שפיתחה את מכונית הננו הטרנדית, שתוכננה על-פי כל כללי העיצוב התעשייתי המתקדמים והעמידה לרשות מיליונים רכב המאפשר להם לנוע בנוחות סבירה במחיר רכישה חסר תקדים של כ-2,000 דולר.

טאטה ננו היא פריצת דרך תפיסתית, שכן זוהי הפעם הראשונה שמיטב המהנדסים חיפשו ומצאו כיצד לייצר רכב ראוי ועמיד במחיר כה אטרקטיבי בלי לפגוע באיכות שלו. הננו אינו מהדורה זולה של מכונית תקנית שעברה תהליך של קילוף מרכיבים רבים ככל האפשר כדי להוזיל את מחירה, אלא מכונית שעיקר האתגר של המהנדסים היה לתכנן אותה כרכב ייחודי אמין וזול, שאינו כולל אביזרי יוקרה מנקרי עיניים, אך מאפשר למספר רב של משפחות להגיע ליעדיהן בבטיחות ונוחות. כך לדוגמה, החליטו המהנדסים כי במכונית לא יותקן מכשיר רדיו, אך במקומו עוצב חלל אחסון נוסף שנועד למקסם את השימוש המשפחתי בה.

בעקבות הננו החלו חברות אחרות לייצר, על-פי אותה תפיסה של הנדסה חסכונית, גם מקררים, מחשבים ניידים, ואפילו טרקטורים מתוצרת מהינדרה ומהינדרה, המתחרים כיום בהצלחה בטרקטורים הוותיקים והיקרים של חברת Deere האמריקנית. חברת ג'נרל אלקטריק הבינה גם היא את מגמות השוק, לא רק בראייה עסקית, אלא גם מתוך גישה אידיאולוגית של מעורבות חברתית וקהילתית, ופיתחה מכשיר ידני לסריקת אולטרה סאונד שנמכר במחיר נמוך במיוחד ומאפשר לרופאים ופרמדיקים לבצע בדיקות שהתוצאות שלהן מתקבלות באופן מיידי ומאפשרות להם לקבוע את תהליך הריפוי. ג'נרל אלקטריק פיתחה גם מכשירי א.ק.ג. ניידים וזולים, אשר בתחילה היו מיועדים לשוק ההודי ועתה הם מוחדרים גם לאירופה ולארצות-הברית.

חברת Zhongxing Medical שבסין פיתחה מכשיר רנטגן שמחירו נמוך ב-95% ממחיר מכשיר רנטגן מקובל. היכולת לייצר מכשיר רנטגן כה זול התבססה על התובנה שצילומי חזה מהווים את רוב הצילומים המתבצעים כיום במרכזים הרפואיים. לכן יכול המכשיר החדש והזול לבצע רק צילומי חזה, כאשר לצילומים אחרים משתמשים במכונות המסורתיות, שמספרן בסין כיום נמוך יותר מאשר בעבר. מכשיר הרנטגן יעיל וזול בשל אותה התובנה, שאנו משלמים עבור תכונות שרובנו אינם משתמשים בהן במעבד התמלילים "וורד". ואכן, היצרן הסיני כבר שולט עם מכשיר הרנטגן שלו בכמחצית מהשוק בסין.

חברת נוקיה, שנכנסה אף היא לתחום זה, זיהתה את הביקוש העצום לטלפונים זולים, בעיקר בקרב עשרות מיליוני שכירים בענף החקלאות בהודו שמבלים את יום העבודה שלהם בשדה. לאחר בדיקה שערכה החברה, התברר כי העובדים, המתפקדים בתנאי חום קשים, מתקשים לחייג - מאחר שאצבעותיהם המזיעות מחליקות על הכפתורים. לכן שולבו בטלפונים החדשים שלה כפתורי סיליקון מחוספסים, שמאפשרים להם לחייג ללא כל קושי. כך פותח הנוקיה 1100, שחיי הסוללה שלו הם ארוכים במיוחד מאחר שאין לו כל תוספות כמו משחקים וגלישה אינטרנטית אשר זוללות את האנרגיה הטמונה בסוללה. לכך נוסף, כמובן, המרכיב העיקרי - שהוא המחיר הזול של הטלפון, הנע בין 15 ל-20 דולר.

טלפונים המבוססים על אותה גישה מופצים גם בארצות-הברית לקהל יעד של קשישים, המתקשים לתפעל את הטלפונים החכמים על כל היכולות שלהם, והם נמכרים במחיר אטרקטיבי של כ-30 דולר. כך גם תוכננו ויוצרו מקררים קטנים, הכוללים כ-20 חלקים בלבד, לעומת 200 החלקים מהם מורכב המקרר המצוי בביתנו. מקררים אלה נמכרים במחיר של 55 דולר, ומעמידים לרשות הקונים מכשיר קירור יעיל, המאפשר להם לאחסן מוצרי מזון חיוניים ולשמור על טריותם.

לא רק לעולם השלישי

תפיסת ההנדסה החסכונית, אשר יועדה בתחילה לסייע לתושבים במדינות העולם השלישי ליהנות ממזון טרי שאינו מזדהם בשל אחסון לא מתאים, מוצאת את דרכה אל ליבותיהם של צרכנים רבים בארצות המערב, היודעים כיום כיצד להבחין בין מוצרים המעניקים להם את מלוא התמורה לכספם, לבין אלה אשר חלק גדול מתכונותיהם אינו נמצא בסל הביקושים שלהם.

כך, כפי שבארצות המתפתחות יכולים בעלי עסקים זעירים לקדם את עסקיהם בעזרת טלפונים סלולריים "טיפשים" אך איכותיים ובמחיר רכישה נמוך, יכולים גם צרכנים בארצות המערב ליהנות מהחיסכון המשמעותי הכרוך בכך.

ניתן להציג את הצלחתה של ההנדסה החסכונית על רקע התפכחותם של צרכנים בעולם המערבי, שיצרה שינויים מהותיים בהתנהגות הצרכנית שלהם. צרכנים אלה הבינו כיצד בעבר הם נסחפו והתמכרו לקניות של מוצרים רבים ויקרים, שלאחר מכן התברר שאין להם כמעט שימוש, בעוד ההתמכרות לקנייתם סיכנה את שלמות משפחתם ואת עתידם.

דוגמאות למוצרי "הנדסה חסכונית"

* יצרנית הרכב ההודית טאטה פיתחה את מכונית הננו, שתוכננה על-פי כל כללי העיצוב התעשייתי המתקדמים והועמדה למכירה במחיר חסר תקדים של כ-2,000 דולר.

* חברת Zhongxing Medical שבסין פיתחה מכשיר רנטגן שמחירו נמוך ב-95% ממחיר מכשיר רנטגן מקובל. המכשיר החדש והזול מבצע רק צילומי חזה (רוב הצילומים הנדרשים), ולכן עלותו כה נמוכה.

* חברת נוקיה יצרה טלפונים בעלי כפתורי סיליקון שעמידים בפני זיעה, וחיי סוללה ארוכים במיוחד, ללא פונקציות מיותרות, עבור עשרות מיליוני שכירים בענף החקלאות בהודו, שמבלים את רב יומם בשמש הקופחת. מחיר המכשיר נע בין 15 ל-20 דולר.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com

עוד כתבות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

היישר מרוסיה: איראן תקבל השבוע נשק חדש

לפי סוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית, איראן תקבל כבר בשבוע הבא אספקת מטוסי קרב מדגם סוחוי 35 ● כיום חיל האוויר של משטר האייתוללות מתבסס על מטוסים מיושנים מאוד כמו פנטום - כך שמאזן הכוחות האווירי הנוכחי צפוי להשתנות, אך ישראל עדיין מתקדמת יותר

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

איך לשמור על תחושת הפליאה שהרגשנו בטיול בחו''ל / צילום: Shutterstock

איך לשמור על תחושת הפליאה שהרגשנו בטיול בחו"ל

אנו עומדים בקצה מכתש, צופים בשמש זורחת מעל הר, מבקרים ביערות הגשם, צופים בגלים המתנפצים - ומשהו עמוק מתרחש בקרבנו ● ואז אנחנו חוזרים הביתה, לשגרה, והכול מתפוגג ● אבל זה לא חייב להיות ככה ● ארבעה דברים שאפשר לעשות כדי לשמור על הניצוץ

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

שי-לי עטרי וינר: "שייה לא ילדה עצובה. היא בערך הדבר הכי מצחיק שיש"

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם