גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרום קוריאה: מתעוררת בהגדרה - מפותחת למעשה

למה להשקיע שם? צמיחה כלכלית חזקה, שיפור בביקושים המקומיים, מדיניות מוניטארית ופיסקאלית מסייעת ורמת תמחור נמוכה ■ כלכלני בנק הפועלים מסבירים כיצד תוכלו לעשות זאת

בעיות של השווקים המפותחים שנחשפו במשבר הפיננסי הגדול, צפויות ללוות אותם ואת המשקיעים בהם בשנים הקרובות. עובדה זו דוחפת חלק מהמשקיעים לחפש את ההזדמנויות בשווקים המתעוררים, שמיועדים לתפקיד קטר הצמיחה של הכלכלה הגלובלית. עם זאת, המעבר של הכספים לשם מלווה בלא מעט סיכונים הנובעים מאי-ודאות לגבי יציבותם של השווקים הללו. את הסיכונים האלה ניתן למזער באמצעות השקעה בשווקים שבהגדרתם הם אולי מתעוררים, אך אין כל ספק כי מדובר בשווקים מפותחים לכל דבר.

אחד השווקים הבולטים כדוגמה לכך הוא השוק הדרום קוריאני, שמופיע במרכזה של סקירה משותפת של יחידת המחקר והמחלקה הכלכלית בבנק הפועלים. האנליסטים עידן פיקלני ועירית מוצרפי טוענים, כי "הצמיחה הכלכלית החזקה, תוך השיפור בביקושים המקומיים, המשך המדיניות המוניטארית והפיסקאלית התומכת, ומעל הכול, רמת תמחור נמוכה, מבליטים לחיוב את דרום קוריאה בקרב השווקים המתעוררים".

למרות שהיא נכללת כאמור במדד השווקים המתעוררים, כלכלת דרום קוריאה נמנית על הכלכלות המפותחות והמתועשות באסיה.

המדינה חברה במספר ארגונים כלכליים בינלאומיים, דוגמת ארגון הסחר העולמי, ה-OECD ו-APEC. הכלכלה הדרום קוריאנית, מציינים בבנק הפועלים, ממותגת כמעצמה עולמית בייצוא, בעיקר באמצעות חברות בינלאומיות. אלו נתמכות על ידי הממשל המקומי, שמקדם רפורמות, נלחם בשחיתות ומעודד השקעות בתעשיות עתירות ידע.

פיקלני ומוצרפי מציינים בנוסף, כי בשנים האחרונות עבר המשק הדרום קוריאני מכלכלה ריכוזית הנשלטת על ידי הממשלה לכלכלת שוק פתוח מערבית באופייה. "תהליכים אלו סייעו לה להשתלב בין הכלכלות המובילות בעולם בתחומי הרכב והטכנולוגיה", הם מוסיפים.

הצמיחה בדרום קוריאה נחשבת למהירה והיא מוטת ייצוא. היא ממשיכה לצמוח בקצב מהיר למרות המשבר במדינות אירופה, שמהוות כ-17% מיעד הייצוא של המדינה. במחצית הראשונה של 2010, מציינים בבנק הפועלים, צמחה הכלכלה המקומית בקצב שנתי של 7.6%. האינדיקטורים השונים מרמזים כי גם במחצית השנה השנייה היא תמשיך לצמוח בקצב מהיר, אם כי מעט מתון מהמחצית הראשונה.

מנוע הצמיחה המרכזי הוא כאמור ענף הייצוא של סחורות ושירותים, שמהווה כ-53% מהתוצר במדינה. פיקלני ומוצרפי מציינים, כי הייצוא בדרום קוריאה ממשיך לצמוח בקצב מהיר ולרשום שיאים חדשים.

גורם נוסף שתומך בכלכלה המקומית הוא שוק התעסוקה, בו נרשמת מתחילת השנה התאוששות מרשימה. כלכלני הפועלים מציינים כי שיעור האבטלה במשק המקומי ירד מ-5% בתחילת השנה לכ-3.2% בלבד במאי. לדבריהם, האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על שיפור נוסף בהמשך השנה.

על מנת לתמוך בהמשך הצמיחה של הכלכלה הדרום קוריאנית, ממשיך הממשל במדיניות התמריצים שלו. הבנק המרכזי במדינה העלה ביולי האחרון את הריבית לשיעור של 2.25%, לראשונה מאז 2008; ולמרות זאת, הממשל צפוי להמשיך, לדברי פיקלני ומוצרפי, במדיניות פיסקאלית ומוניטארית תומכת גם בחודשים הקרובים, כשהממשלה אינה יכולה לסגת בשלב זה מתוכניות התמריצים.

הבית של סמסונג ויונדאי

נקודות החולשה בדרום קוריאה מזכירות במידת מה מדינות אחרות בעולם. שוק הנדל"ן במדינה נחשב לחלש, בניגוד למגמה הכללית בכלכלה כולה. הסקטור מתקשה להתאושש ומחירי הבתים במדינה ממשיכים במגמת ירידה. דרום קוריאה אינה חסינה גם להתמתנות בכלכלה הגלובלית, שעלולה למתן את קצב הצמיחה בייצוא מהמדינה.

גורם סיכון נוסף הוא המצב הגיאופוליטי, כשהמתיחות מול צפון קוריאה עלתה במידה ניכרת בשנה האחרונה. הידרדרות נוספת של המצב עלולה לסבך את דרום קוריאה ולהעיב על הכלכלה המשגשגת.

משקיעים גלובליים בוודאי מכירים את השוק הדרום קוריאני דרך מדד הקוספי 200, המדד המוביל במדינה, שמכיל את 200 החברות בעלות שווי השוק והנזילות הגבוהים ביותר בבורסה המקומית. הוא נחשב למדד שמייצג את פעילות המשקיעים והקרנות בשוק הקוריאני בצורה המיטבית, על פי בנק הפועלים. בין החברות המוכרות במדד ניתן למצוא את סמסונג, יונדאי ו-LG.

השוק הקוריאני נמצא במגמת עלייה מאז הרבעון הראשון של 2009, למרות שהוא סבל לאורך הדרך מתנודתיות רבה. השוק הגיע לרמה הנמוכה בכ-12% בלבד מרמת השיא שקבע ב-2007, על רקע התאוששות הכלכלה המקומית והתיסוף במטבע הוואן.

פיקלני ומוצרפי מציינים, כי הסיבה לעלייה בשוק נבעה בעיקר מזרימת כספים מסיבית מצד משקיעים מקומיים וזרים אליו, וכן כתוצאה משורה של אינדיקטורים כלכליים שהפתיעו לטובה. היצואניות המקומיות הובילו את הראלי תוך שהן נהנות מהפיחות בוואן בתקופת המשבר. מניות הפיננסים גם הן סייעו לגל החיובי בשוק. מתחילת 2010 עלה מדד הקוספי ב-9% לעומת ירידה קלה של 0.5% במדד ה-MSCI העולמי.

בבנק הפועלים טוענים כי בשוק עדיין קיימים גורמי תמיכה להמשך העליות, בהם רמת תמחור נמוכה (מכפיל רווח חזוי של 8.7), צמיחה חזקה ברווחיות החברות (צפי של 55% ב-2010), מקום להתחזקות נוספת של המטבע והמשך זרימת המשקיעים הזרים.

השקעה ישירה או דרך קרנות סל?

למשקיעים שמעוניינים להיחשף לשוק הדרום קוריאני מספר דרכים. אפשרות אחת היא כמובן השקעה ישירה במניות מקומיות, שחלקן אף נסחר בארה"ב (דרך תעודות ADR). אפשרות נוחה יותר, המאפשרת גם פיזור של הסיכון על פני מגוון רחב של מניות, היא דרך קרנות סל (ETFs) על השוק המקומי.

האפשרות הסחירה ביותר היא קרן הסל iShares MSCI South Korea Index (סימול: EWY), שעוקבת אחר מדד ה-MSCI קוריאה. המדד מורכב מ-100 מהמניות הגדולות והנזילות ביותר במדינה ומתפלג על פני חמישה סקטורים עיקריים: טכנולוגיה (28% מהמדד), מוצרי צריכה (18%), פיננסים (16%), תעשייה (15%) וחומרים בסיסיים (15%). מתחילת השנה הניבה הקרן תשואה של 11.4%.

מי שרוצה חשיפה במטבעות אחרים יכול לעשות זאת דרך קרנות הסל Lyxdr ETF Korea (סימול: KRW בפריז), שמעניקה חשיפה לשוק באירו; או IShares MSCI Korea index fund (IKOR בלונדון), שמאפשרת להיחשף בפאונד.

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים