גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אולימפיק ליון: נקודת השבר

היריבה של הפועל ת"א היא כבר לא אותה קבוצה ששלטה בצרפת עם 7 אליפויות רצופות. אבל איפה היתה הנקודה המדויקת בה הכל התחיל לדעוך בפרויקט של הנשיא ז'אן מישל-אולאס?

שבת קשה וכואבת עברה על ליון. להפסיד בבית את הדרבי החם ביותר במדינה, מול היריבה השנואה ביותר, ועוד אחרי 16 שנים רצופות נטולות הפסדים בדרבי הזה. ליון הפסידה לסט. אטיין 0-1. ליון המעטירה, העשירה, הידרדרה מתחת לקו האדום בליגה הצרפתית. סט. אטיין, עיר התעשייה השכנה, עם מועדון שהוביל את הליגה לאחרונה ב-1982, במקום הראשון. זה המסמר הסופי בארון המשבר - ליון תקועה עד הראש בעיסה שהיא עצמה יצרה.

קל מאוד להיתפס למשבר הנוכחי של ליון, אבל האמת? מה שקורה שם עכשיו הוא שיאו של תהליך של חוסר יציבות והחלטה אחת שגויה במיוחד שקיבל נשיא המועדון, ז'אן מישל אולאס, קצת לפני יותר משנתיים. ב-2008 זכתה ליון בדאבל הצרפתי, אבל אולאס לא אהב את מה שהוא ראה תחת המאמן אלן פרין. הוא רצה מנג'ר "שיעזור לנו להגיע לשלבים המתקדמים של ליגת האלופות", מה שהצריך בנייה מרוכזת של הסגל תוך תכנון מקדים. "פרין זכה בתארים, כולל הדאבל, אבל אימון זה גם ראיה קדימה. גם אם תוצאות הושגו, חלקן לא הושגו". אחרי עונה בודדת פרין נשלח לעשות לביתו, ובמקומו הובא קלוד פואל, אלוף צרפת עם מונאקו בשנת 2000, משאת נפשו של אולאס. ופואל? הוא הפסיד את האליפות בשנתיים האחרונות, והכניס העונה את הקבוצה למשבר הגדול ביותר שלה בעשור החולף.

מיד נחזור לפואל והכישלון שבהבאתו. אבל לפני שמבקרים את אולאס, חובה להזכיר את הישגיו של הנשיא הכל-יכול במפעל החיים שבנה: הוא מתפקד כבעלים והנשיא של המועדון מזה 23 שנים. הוא זה שקנה מועדון מהליגה השנייה ויצר קבוצה מכלום. הוא זה שהשקיע מאות מיליונים והקים עסק שמחזיק את עצמו יפה (מקום 13 בדירוג הקבוצות המכניסות באירופה של "דלויט"). הוא זה שיכול לזקוף לזכותו שבע אליפויות רצופות בצרפת בין 2002 ל-2008, והשתתפות בשלב הבתים של ליגת האלופות זו השנה ה-11 ברציפות. אבל כמו שכל הזכויות האלו רשומות על שמו, כך הוא גם זה שנושא בעול האחריות כשהעניינים לא מתנהלים כמו שהם צריכים. וכרגע הם ממש לא.

***

אפשר להבין למה ליון היא לא מה שהיתה ברמה המקצועית ממבט על פעילותה בשוק ההעברות. לפני שנתיים, עם מינוי פואל, החליט המאמן לוותר על מילאן בארוש, חאטם בן ארפה וסבסטיאן סקילאצ'י, מעמודי התווך של הקבוצה. במקומם באו שחקני הגנה לרוב. למרות הכישלון בסיום הליגה במקום השלישי, פואל המשיך "לעבוד" גם בעונה הקודמת. קארים בנזמה, ז'וניניו, עבדול-קאדר קייטה ופאביו גרוסו עזבו. ליון סיימה במקום השני.

אחרי שגם סידני גובו עזב בקיץ הנוכחי, נותר בהרכב של ליון שחקן בודד שהיה בקבוצה לפני פואל: ג'רמי טולאלאן, שהיה אז רק כשרון צעיר בסגל, והפך לנושא הדגל של פואל. העובדה שטולאלאן הוא קשר דפנסיבי, מצביעה על שינוי מרכזי. ליון של היום לא רצה ותוקפת באינטנסיביות נאיבית כמו פעם, אלא מדגישה יציבות בהגנה.

יוהאן גורקוף, ליון / צילום: רויטרס
יוהאן גורקוף. ההתקפה לא עובדת (צילום: רויטרס)

זה כמובן לא הביא למאמן רק מעריצים. האימונים האתלטיים שלו מפרכים, והוא נראה כנהנה מהסבל של שחקניו. אם מוסיפים לכך את הסגנון היהיר שלו והסירוב להתייעץ, את חוסר התקשורת ושיטות העבודה המחוספסות, אפשר להבין שהכוכבים כמו ליסנדרו לופז, ואפילו טולאלאן, לא אוהבים את פואל במיוחד. למען האמת, בעונה שעברה היה צריך להחזיק את טולאלאן בכוח באחד האימונים כדי שלא ירביץ לפואל.

הבעיה המרכזית היום של פואל היא בהתקפה. החלוץ היחיד של ליון ברמה סבירה הוא ליסנדרו לופז, שהגיע מפורטו כתחליף לבנזמה. גם אם על יכולתו אין ויכוח, בנזמה הוא לא (ונגד הפועל ת"א הוא לא ישחק בגלל פציעה).

כדי לשפר את האגף היצירתי ולהחזיר לליון את המחץ ההתקפי מפעם, החליט פואל להביא הקיץ את השחקן מספר אחת בצרפת, יוהאן גורקוף. הקשר, מצידו, מתלונן "שהטיפול של הקבוצה בכדור פזיז ועצבני מדי, צריך להרגיע אותו". לא בדיוק מה שפואל חשב עליו.

פואל יכול להאשים בכישלון הנוכחי גם את אולאס. אחרי שנים של פעילות פראית בשוק הרכש - הוצאות של 49.5 מיליון, 58 מיליון ו-81 מיליון אירו בשלוש העונות הקודמות, אולאס הקציב הקיץ "רק" 28.5 מיליון לשחקנים חדשים, מהם 22 תמורת יוהאן גורקוף. "המשבר הכלכלי עושה את שלו", טוען אולאס, ועם הפסדים מצטברים של 75 מיליון אירו בעשר השנים האחרונות, אולי מובן מאיפה העניין הזה מגיע.

***

לאולאס נגמרה הסבלנות כלפי פואל בשבוע שעבר, כשהזהיר: "פואל הוא לא הבן שלי. כל מאמן בליון ללא הצלחות נמצא בסכנה". בינתיים זה לא עובד. 2,000 צופים נותרו באצטדיון אחרי ההפסד לסט. אטיין, ודרשו את פיטורי המאמן בקולניות. אולאס הגיב עם המיקרופון: "תשמחו, הנשיא מדבר אתכם. מי רוצה להתחלף איתי? למה אני צריך לפטר את פואל? ניצחנו את הדרבי בבית שנים ארוכות - היום הפסדנו, אבל ביום רביעי אנחנו משחקים בליגת האלופות, והמקצוענים של סט. אטיין משחקים את המפעל הזה רק בפלייסטיישן!".

אחרי המחזור העשירי, הבטיח אולאס, נראה את המאזן ונעשה חושבים. ארכה קצרה לפואל - וגם אולאס מהרהר מה לעשות בנידון. לפי ה"ל'אקיפ", עלות פיטורי פואל, החתום לשנתיים נוספות, עלולה להגיע ל-7 מיליון אירו.

ל"פראנס פוטבול" ענה אולאס על השאלה המתבקשת בקשר לפיטורים: "פואל הוא השקעה ארבע-שנתית, כי רצינו המשכיות ויציבות. אם ניאלץ להחליפו בדרך עבור ההצלחה, זה לא סתירה. היום צריכים לחשוב, בתקווה שזה לא מאוחר מדי". אחרי סוף השבוע, אולאס דווקא "מעודד. יש שיפור במשחק, בחיבור בין השחקנים. עם זה אפשר לבנות, אבל המאמן צריך גם להחדיר תשוקה והתלהבות בשחקנים. בסוף אוקטובר נבחן שוב את מעמדו".

 אוהדי ליון / צילום: רויטרס
אוהדי ליון מוחים נגד פואל (צילום: רויטרס)

למרות התקופה המשברית, "מצב הרוח אצל סגל הקבוצה מרומם", לטענת אתר המועדון. ארבעה ימים הם ישהו ביחד בחו"ל, מחוץ לסיר הלחץ הצרפתי, במה שאמור "לטעון מחדש את המצברים ולתדלק ביטחון עצמי" - כפי שאמר טולאלאן.

כן, הציפייה היא שהמשחק מול הפועל יהיה נקודת המפנה. ככה זה כשאתה משחק מול קבוצה ישראלית אנונימית. זה בדיוק המקום הנכון מבחינתך לצבור ביטחון.

עוד כתבות

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל עמוק בבוץ: מה יקרה מחר?

האינפלציה הגואה לא מאפשרת לבנק ישראל להוריד את הריבית, אך כנגדה עומדת האטה בצמיחה ● הגירעון המאמיר, פרמיית הסיכון מהווים מכשול עבור מתווה ההקלות של הבנק ● שפריר מפועלים: העתיד תלוי בתמונה הגיאופוליטית

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

בצל המלחמה והאמברגו: החברה הטורקית שמוכרת אחזקות בישראל

חברת זורלו הטורקית מוכרת לאדלטק את מלוא אחזקותיה בתחנות הכוח אשדוד אנרגיה ורמת נגב אנרגיה ● ברקע בין היתר, הסנקציות שהטיל ארדואן על סחר עם ישראל

אפליקציית ICQ / צילום: Shutterstock

הרשת החברתית ICQ תיסגר: ממליצה לעבור לרשת הבית של פוטין

ICQ, שהיתה לרשת החברתית הפופולרית בישראל בשנות התשעים, נסגרת ● זאת לאחר ניסיונות כושלים להשיק מחדש את האפליקציה ולהפוך אותה פופולרית בקרב משתמשים ברוסיה תחת VK, הרשת החברתית הרוסית ● ICQ הותירה בישראל מורשת של תרבות יזמית וגם הפכה לא מעט ישראלים למיליונרים ● מכירתה נחשבת לאקזיט האיקוני הראשון

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

לנהל 40 מיליארד שקל בשנה? למירי רגב אסור להישאר בתפקיד אפילו עוד יום אחד

תחקיר "המקור" ששודר בערוץ 13 חשף עד כמה שיקולים פוליטיים צרים מושרשים עמוק בתוך התנהלותה המקצועית של השרה רגב ● רגב ואנשיה משתמשים בתקציב המדינה כדי לשמר את כוחה בליכוד, על חשבון קידום פרויקטים לרווחת הציבור - והיא איבדה כל לגיטימציה ציבורית לכהן כשרת תחבורה

דואר ישראל. בעיגול: שי ויל / צילום: איל יצהר, יח''צ

התחילו מביסלי: כך צמחה האימפריה של האחים ויל, בעלי הבית החדשים בדואר

שמם אינו מוכר לרבים, אך שי וגיל ויל, שסבם נמנה עם מייסדי אסם, חולשים כיום על עסקים המוכרים היטב לכל ישראלי - חברת הגבייה מילגם, האפליקציות הפופולריות פנגו (חניה) וגט (מוניות) וכעת גם השליטה בדואר ישראל ● בדרך הייתה גם הסתבכות נדל"ן ברומניה, החמצה בשוק האנרגיה הירוקה והשקעה במפעל מלט כושל, שהפך לבוננזה נדל"נית ● וגם: הקשרים עם ראש הממשלה לשעבר בנט

משרדי משרד העבודה של מדינת ניו יורק. פחות משרות חדשות מהצפוי / צילום: Reuters, Anthony Behar

התופעה החריגה הזו התרחשה רק שש פעמים ב-50 השנים האחרונות. בכל פעם הגיע אחריה מיתון

התופעה החריגה שבה הריבית על אג"ח לטווח קצר גבוהה מהריבית על אג"ח ארוכות התרחשה שש פעמים בלבד ב–50 השנים האחרונות ● העננים מצטברים: הסבירות למיתון בשיא לפי הפד, נתוני התל"ג והתעסוקה מדשדשים ופשיטות הרגל בעלייה ● השינויים המהירים בריבית בעשור זה וההדפסה המסיבית של פרוץ הקורונה מגיעים בקרוב למאני טיים

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

ביה"ד הבינלאומי לצדק בהאג הורה לישראל לעצור את הפעולה ברפיח

בעקבות הבקשה שהוגשה ע"י דרום אפריקה, הורה בית הדין הבינלאומי בהאג לישראל לעצור פעולת צה"ל ברפיח, אשר יכולה להשפיע על תנאי החיים של האזרחים והורה לאפשר גישה חופשית לסיוע הומניטרי ● השופטים לא הוציאו צו גורף להפסקת המלחמה חרף הבקשה ● ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים שיחת חירום עם היועמ"שית, שרים ומשפטנים ● בניגוד לדיון הקודם, השופטים כמעט ולא הזכירו את סוגיית החטופים ואירועי 7.10

ג'ושוע ברגין / צילום: Nick Hanyok imaging

ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק

הוא היה אחד מ-100 העובדים הראשונים באמזון, ומילא שורת תפקידים בכירים בעמק הסיליקון, אבל המלחמה גרמה לג'ושוע ברגין היהודי לעזוב הכול ולהצטרף לסטארט–אפ ישראלי בתחילת דרכו ● בראיון הוא מספר גם על שתיקת החברות הגדולות לאירועים בארץ, ומסביר: "מיעוט אנטישמי קיצוני מחזיק את ענקיות הטכנולוגיה כבנות ערובה"

מהמנכ''לים שפרשו / צילומים: איל יצהר, שלומי יוסף, רמי זרנגר, יונתן בלום, יוסי זמיר, ענבל מרמרי, עידן גרוס, קרן בן ציון, גבע טלמור, שרפן לופו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

53 מנכ"לים עזבו את תפקידם מאז החלה המלחמה. השאלה היא למה

קושי לגייס משקיעים, לחץ גובר והזדמנויות חיצוניות: בשמונה חודשי המלחמה 10% ממנכ"לי חברות בבורסה המקומית עזבו בזה אחר זה את תפקידם ● התופעה, שחוצה ענפי מסחר - החל מנדל"ן, דרך תעשייה ועד תחום הקנאביס - אפילו התפשטה לחברות ישראליות שנסחרות מעבר לים ● מדוע זה קורה דווקא עכשיו ואיך אפשר להסביר את התופעה?

מימין: סאטיה נאדלה, ביל גייטס, סם אלטמן, ברק אובמה והשחקנית מרגו רובי. המשתתפים נבחרים בפינצטה / צילום: Associated Press, Stephen Brashear, Jordan Strauss, Jacquelyn Martin, Brynn Anderson

המפגשים של עשירי העולם שהכול קורה בהם - אבל אף אחד לא יודע שהם קורים

הם מגיעים במטוסים פרטיים, יודעים שאף אחד לא יצטט או יצלם אותם וזוכים למינגלינג עם משקיעי ענק או לטיול פרטי עם אילון מאסק וג'ף בזוס ● ברוכים הבאים לכנסי האח"מים שבהם נסגרות העסקאות הגדולות בעולם, ורק מעטים מורשים להיכנס אליהם

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● ביום שני הקרוב צפויה להתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל ● ביום שני לא יתקיים מסחר בארה"ב ● איך משפיעה המלחמה על ניהול תיק האג"ח ולמה בסוכנות הדירוג S&P הסתכלו רק על חצי הכוס הריקה כשבחנו את מצבה של ישראל? ● ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניית אנבידיה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

מושב הבונים / צילום: שלומי יוסף

בכמה נמכרה קרקע של חצי דונם במושב היוקרתי מול הים?

מגרש של חצי דונם במושב הבונים נמכר ב־3.76 מיליון שקל, נמוך מההצעות במכרזים קודמים ● מדובר בקרקעות נדירות בחוף הכרמל, שמחלקן הגדול אף נשקף נוף לים, ולכן המכרז עורר רעש גדול

שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הערב / צילום: צילום מסך ממסיבת העיתונאים

מסר בן 110 מברלין: כך עושים כלכלת מלחמה

ב-1914 תעשיין יהודי מבריק העביר את כלכלת גרמניה אל מסלול של מלחמה ארוכה ● דמוקרטיות ודיקטטורות למדו את השיעור המדהים שהעניק ולטר רתנאו

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: Reuters, Mohammed Salem

דקות אחרי החלטת בית הדין בהאג: חיל האוויר תקף ברפיח

בית הדין בהאג הוציא צווים לעצירת הלחימה ברפיח • לוחם מילואים נפצע קשה בקרב בצפון הרצועה • מיליציות פרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לירי כטב"ם לאילת וטענו כי שיגרו כטב"ם לעבר נמל חיפה • בהמשך לכך, דובר צה"ל עדכן כי מטוס קרב יירט כטב"ם בצפון הארץ, וכי שרפה פרצה באזור צפת בגלל שברי המיירט • עדכונים בולטים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בלי ממ"ד ובלי מעלית: בכמה נמכרה דירת 3 חדרים בבאר שבע?

בשכונה ב' בבאר שבע, בבניין ישן נמכרה דירת 3 חדרים, 71 מ"ר ב־700 אלף שקל ● הקונים הם זוג צעיר ללא ילדים שקנה את הדירה למגורים ● דירת 3 חדרים במודיעין, שהייתה על המדף 3 חודשים נמכרה ב-2 מיליון שקל ●  ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מאפים בעגלת הקפה שושה / צילום: שרית עטר

בשר מיושן, מאפים מתפקעים וסדנת שוקולד ורוד: ביקור במושב בשרון שלא יפסיק להפתיע אתכם

עגלת קפה שמגישה בורקס פינוקים מתפקע, שוקולדים עם שילובים דמיוניים, סטודיו שתרצו לקנות בו הכול ומשק חקלאי עם זנים ומעדנים מיוחדים ● ביקור במושב צופית

ביל גייטס / צילום: Shutterstock

ביל גייטס: חבל שלא למדתי את הלקח הזה מוורן באפט מוקדם יותר

מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר פרסם פוסט ובו גילה שהיה שמח ללמוד מהמשקיע האגדי כיצד לנהל אחרת את היומן שלו

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם כדאי להיכנס לשוק כשהמדדים בשיא כל הזמנים - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כך התהפכה טבלת התשואות בקרנות הפנסיה והגמל ● ראלי חזק יכול להרתיע משקיעים מכניסה לשוק בציפייה לתיקון חד שיוזיל את מחירי המניות, אבל התיקון לא בהכרח מגיע ● כמה הרוויחו המנכ"לים בחברות הנסחרות במדד S&P 500 ● וגם: העצה של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

"מי שלא יקנה עכשיו דירה לילד כבר לא יוכל לעשות את זה"

רגע אחרי שעמרם אברהם הנפיקה בתל אביב, מנכ"ל החברה נועם גרייף מספר למה דווקא עכשיו זה הזמן הנכון להיכנס לבורסה, מדוע ימשיכו להשתתף במכרזי מחיר למשתכן ואיפה הכי כדאי לקנות דירה

חצי שעה של השראה. על עובדים מופנמים / צילום: כריכת הספר, מנחם רייס

מקשיבים יותר ומשתפים רק מה שיש בו ערך: זה סוד הקסם של המנהלים המופנמים

בניגוד לדימוי המקובל, לא כל המנהלים הם מוחצנים בעלי כריזמה נוטפת ● מה האנשים השקטים מביאים לשולחן, למה הם בעצם מנהיגים מעולים ואיך ניתן לעזור להם לשגשג ● המלצת ספר