גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי יבטל את עסקת לאומי-תנובה?

מכירת החזקות מבטח שמיר בתנובה ללאומי לא יכולה לקבל את אישור בנק ישראל

1. עסקת הענק המתגבשת בימים אלה: בנק לאומי, באמצעות זרוע ההשקעות שלו, לאומי פרטנרס, ירכוש ממבטח שמיר , שבשליטת מאיר שמיר, כ-20% ממניות תנובה בכ-440 מיליון דולר, עסקה המשקפת לתנובה שווי של כ-2.1 מיליארד דולר.

תנובה, המוכרת בעיקר בזכות השליטה שלה בשוק מוצרי החלב, היא קונגלומרט המזון הגדול בישראל. לא לחינם השתמשנו במילה שוברת השיניים "קונגלומרט", כי היא תהיה קריטית לקיום העסקה.

קונגלומרט, בתמצית, הוא אגד חברות הנמצאות בבעלות אחת ועוסקות במגוון רחב של תחומים. לפי עדותה של תנובה עצמה, כפי שבאה לידי ביטוי באתר החברה, תנובה עונה בהחלט על ההגדרה הזו אבל בוחרת במילה קצת אחרת: "קונצרן", קונצרן המזון הגדול בישראל. לקונצרן יש שורה של חברות בנות, שעוסקות בשורה של תחומים, לבד מליבת העסקים של מוצרי החלב: סנפרוסט (ירקות קפואים), מעדנות (מאפים קפואים), אדום-אדום (בשר טרי), תנובה גליל (עם המותג "מאמא עוף"), טירת צבי (נקניקים ומוצרי בשר מעובדים אחרים), הרדוף (מזון אורגני) ואוליביה (רטבים).

מה יש לדבר? תנובה היא בהחלט חתיכת קונגלומרט. אופס, שכחנו פעילות "שולית" לכל מגוון פעילויות המזון של הקונגלומרט: לתנובה יש גם תיק נדל"ן מעורר קנאה שכבר הניב לה רווחי עתק.

האנשים המעורבים בעסקה: גליה מאור, מנכ"לית לאומי - הרוכשת; מאיר שמיר, בעל השליטה במבטח שמיר - המוכר; זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס - בתפקיד המשגיחה מהצד.

מה מרוויח כל אחד מהצדדים: גליה מאור מקווה להמשיך את המסורת המוצלחת של השקעות הבנק בתאגידים ריאליים שהניבו ללאומי תשואות חלומיות. למעשה, התיק הריאלי של לאומי הוא הסיבה העיקרית לפער שנפתח בינו לבין בנק הפועלים. בפסגת ההצלחה של התיק: 20% ממניות החברה לישראל, בעלת השליטה בכי"ל; הצלחות נוספות: פז ואפריקה ישראל שמומשו ברווחים יפים; כדי לבטח את עצמה מאור אף מגבשת עם שמיר מנגנון פיצוי במקרה שערכה של תנובה יירד מתחת לשווייה בעסקה.

מה מרוויח מאיר שמיר? הוא מרוויח כ-400% על ההון העצמי תוך שנתיים וחצי, תשואה פנומנלית בזמן קצר לתאגיד שמייצר מוצרים בסיסיים. שמיר גם מסיים את הסכסוך המעיק עם זהבית כהן ואת הסכסוך העוד-יותר-מעיק עם רשות ני"ע שגרם להשעיית המסחר במניות מבטח שמיר.

מה מרוויחה זהבית כהן? בעיקר שקט. היא נפטרת מהשותף המסוכסך ומהסכסוך המתוקשר, ובעיקר נפטרת, כך היא מקווה, מהצורך לפרסם את דו"חות תנובה ברבים. בתמורה היא מקבלת שותף נעים, נקרא לו פאסיבי, נקרא לו גם "ידיד עסקי", כמי שמימן את רכישת תנובה בזמנו.

יועצי העסקה, אם בתפקיד אקטיבי ואם בתפקיד יותר פאסיבי, הם שני יועצים שקוראינו הוותיקים כבר מכירים אותם - עו"ד רם כספי ורו"ח גד סומך, חברים קרובים זה עשרות שנים. רוחם של שני יועצי העל במשק הישראלי שוב מרחפת מעל עוד עסקה גדולה. כספי הוא יועצו הקרוב וחברו הטוב של מאיר שמיר. סומך הוא רואה החשבון של תנובה ושל לאומי, איש סודה של גליה מאור ומקורבה של זהבית כהן.

השורה התחתונה: לכולם יש אינטרס שהעסקה תצא אל הפועל.

ולמי אין אינטרס? למשק הישראלי. העוצמה של לאומי והחיבור שלו לתאגידים ריאליים חזקים כמו החברה לישראל, תנובה ואף סופר-פארם (אף היא בתיק של לאומי) אינם בריאים ויוצרים שורה של בעיות פוטנציאליות, ממגבלות אשראי ועד זרימת מידע על מתחרים.

ומה החוק אומר? הגענו סוף-סוף לפואנטה המרכזית של העסקה. חוק הבנקאות מאפשר לבנק להחזיק בקונגלומרט אחד בלבד. ללאומי יש כבר אחד כזה - החברה לישראל, הבנק אף נאלץ למכור בעבר את אחזקותיו באפריקה ובפז לאחר שהוגדרו כקונגלומרטים.

הגדרת הקונגלומרט, כמיטב המסורת המשפטית, מפותלת למדי: פעילות משפיעה בשלושה ענפי משק לפחות והון עצמי של 2 מיליארד שקל.

תנובה מתאימה בהחלט למחצית הראשונה של ההגדרה - היא משפיעה בשלושה ענפי משק לפחות (חלב, חקלאות, נדל"ן). האם היא מתאימה גם למחצית השנייה של ההגדרה, האם יש לה הון עצמי של 2 מיליארד שקל? התשובה לכך לא ברורה, דו"חות תנובה הם הרי בגדר סודי צבאי. ועם הסוד הצבאי הזה אפשר גם לשחק, כך שיירד מתחת ל-2 מיליארד שקל.

מי כמו זהבית כהן (שהגיעה מתחום הכספים) וגד סומך יודעים זאת: מקצוע החשבונאות מספק לבעליו מספיק כלים גמישים כדי לקבל את התוצאה הרצויה, בייחוד אם עסקה כה גדולה תלויה בה, ובייחוד אם כל המעורבים בה מעוניינים בה. חלוקת דיבידנד אגרסיבית, הגמשת סעיפים אחרים, והנה, התוצאה הרצויה תירשם בדו"חות הסודיים: הון עצמי של פחות מ-2 מיליארד שקל.

תנובה היא קונגלומרט. השכל הישר אומר זאת, ההיגיון הבריא קובע זאת. שום תירוצים ומשחקים עם הון עצמי חשבונאי לא מסוגלים לעוות את התמונה הברורה כל כך. התמונה הזו ברורה גם לרוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, שאמור להעביר מסר חד-משמעי ללאומי על ביטול העסקה ולהפסיק להתדיין עם יועצי העל ומקורביהם על כל מיני פשרות בדרך לעסקה המנוגדת לרוח החוק.

האינטרס של ברודט בביטול העסקה

2. אנחנו חוזרים 15 שנה אחורה. המדינה מחליטה להקים ועדה שבוחנת את הריכוזיות של הבנקים במשק. הוועדה בוחנת את החשש שתאגידים בנקאיים חזקים מדי ושמגוון פעולותיהם בשוק הריאלי, בשילוב עם כוחם בשוק הבנקאות, עלול להיות כרוך בניגודי עניינים לא בריאים.

הוועדה המליצה שתאגיד בנקאי לא ישלוט בתאגיד ריאלי והגבילה את שיעור ההחזקה ל-20% בלבד. בנק הפועלים נאלץ להתנער מבעלותו על אחד משני תאגידים תעשייתיים חזקים אז - כור וכלל. לאומי ופועלים התפצלו מאז באסטרטגיה: הפועלים התנקה מהתיק הריאלי כמעט לחלוטין; לאומי מתח את החוק עד קצה גבול יכולתו.

בראש הוועדה עמד דוד ברודט, אז במשרד האוצר, היום יו"ר לאומי, שנכנס השנה לתפקידו בבנק. ברודט יודע היטב: רכישת 20% ממניות תנובה על-ידי בנק לאומי מנוגדת לרוח המלצות הוועדה שהוא עמד בראשה.

לכן, ברודט הוא שזה שצריך, אף יותר מחזקיהו, לפעול לביטול העסקה. כך הוא יוכיח שלבנק לאומי יש דירקטוריון עצמאי, אקטיביסטי, נטול פניות, שלא מיישר קו באופן אוטומטי עם הנהלת הבנק, שואל אותה שאלות קשות, ומתנגד להמלצתה.

eli@globes.co.il

עוד כתבות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים