גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מספר 3 בעולם? אסוס - שחקנית משמעותיות במחשבים הניידים

החברה ניצבת כבר במקום החמישי בעולם בשוק המחשבים הניידים, אך לא מתכוונת לעצור על אף הקניבליזציה מצד ה-iPad ■ ג'ורג' סו, מנהל בכיר באסוס: "אנו קרובים להגשמת המטרה"

בקיץ 2009 הגיע מארק הרד, אז עדיין מנכ"ל HP, לביקור בישראל, שבמסגרתו פגש שותפים, מנכ"לים ואת עובדי החברה. בין היתר, הוא נפגש לראיון עם עיתונאי "גלובס". "זה לא באמת מפריע לי", אמר אז בתחילת הראיון, כשנשלפו מחשבים ניידים שאינם מתוצרת החברה בראשה עמד, "רק אל תצלמו אותי לידם". אלא שהרד לא הצליח באמת להתעלם מכך במהלך הראיון, והטיח במי שאחזה במחשב נייד של ASUS: "את יודעת, זה לא באמת מחשב אמיתי".

מספר 3 בעולם

מאז עברה רק שנה, אבל הרבה השתנה. הרד פוטר מתפקיד מנכ"ל HP והפך להיות נשיא משותף באורקל, ואסוס הטיוואנית הולכת והופכת לאחת מהשחקניות המשמעותיות בתחום המחשבים הניידים ומובילת קטגוריית הנטבוקים בעולם. אז אולי בכל זאת היא מייצרת מחשבים אמיתיים, כאלה שצריכים להטריד אפילו את HP.

ג'ורג' סו, מנהל בכיר באזור המזרח התיכון, אירופה ואפריקה (EMEA) באסוס, הגיע לאחרונה לביקור בישראל במטרה להעריך את מצבה של החברה בשוק המקומי. "ישראל היא בדרך כלל המדינה השנייה בעולם שבה אנחנו מציגים בה את המוצרים החדשים שלנו, בגלל שהישראלים אוהבים לאמץ מוצרים חדשים", הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס". "אני נמצא כאן כדי ללמוד את השוק ולהתאים את האסטרטגיות שלנו אליו", הוא אומר.

אסוס ביצעה צעד מרשים מבחינת נתח השוק שלה בישראל. מנתוני חברת IDC עולה כי ברבעון השני של השנה אסוס דורגה במקום הרביעי בשוק המחשבים הניידים בישראל עם נתח של 10.8%. מדובר בקפיצה משמעותית, שכן ברבעון המקביל אשתקד היו בידיה רק 2.9% מהשוק. לשם השוואה, חברת אייסר אמנם מחזיקה בנתח שוק דומה בישראל ברבעון השני, אך מדובר בירידה לאחר שאחזה ב-11.9% בתקופה המקבילה אשתקד.

כדי להתברג בשלישיה המובילה בישראל, אסוס תצטרך לעקוף את דל (12.5%), לנובו (16.1%) וכן את HP שמובילה את מכירות המחשבים הניידים בישראל (18.5%).

לדברי סו, החברה החלה לפני שנה בתוכנית עולמית שמטרתה להפוך אותה לחברה השלישית בגודלה בעולם בתחום המחשבים הניידים ב-2011. "ברבעון השני אסוס היא מספר 5 בעולם, ב-EMEA אנחנו במקום השני וברוסיה, באוקראינה ובגרמניה אנחנו מדורגים במקום הראשון. אנחנו בדרך להגשמת התוכנית שהצבנו לעצמנו".

"תחום הנטבוקים כנראה יצטמצם"

אחד התחומים החמים בתחום המחשוב הוא מחשבי הלוח (טאבלטים). מאז שאפל השיקה את האייפד באפריל השנה, חלק מהיצרניות הגדולות מנסות להישאר בתמונה ולהשיק מכשירים מתחרים משלהן. אחד הדגמים המדוברים בתקופה האחרונה הוא הגלקסי טאב של סמסונג, המגיע עם מערכת ההפעלה אנדרואיד מבית גוגל ושיושק בשבועות הקרובים בעולם.

גם אסוס הבינה שאין לה הרבה ברירה ואם היא לא רוצה לסבול מפגיעה בשוק הנטבוקים, היא תצטרך לקפוץ על עגלת מחשבי הלוח. בכוונת החברה להשיק מחשב כזה בשם EEE Pad EP90, שעתיד להיות מושק גם בישראל. המחשב מגיע עם מערכת ההפעלה אנדרואיד, מסך 8.9 אינץ', חיבור סלולרי, מצלמה ושירותים מבוססי מיקום.

"יש יצרניות רבות בתחום מחשבי הלוח ואנחנו רוצים להיות שונים מהן", אומר סו ומוסיף כי הוא איננו סבור שכל יצרנית מחשבים צריכה להשיק מחשב לוח משלה. "לכל יצרנית יש את נקודת החוזק שלה וגם את נקודת החולשה במוצרים שונים. אנחנו מאמינים שלכל מכשיר יש את קהל הלקוחות שלו. צריך לזכור שברגע שיוצא מוצר חדש לשוק הוא עושה קניבליזציה למוצרים אחרים וכיצרן אנחנו רוצים שהמכירות יגדלו. נטבוקים, מחשבים ניידים ומחשבי לוח מגדילים ביחד את המכירות של כל תחום המחשבים", הוא אומר.

האם הנטבוקים ימותו? שהם יוחלפו על-ידי מחשבי הלוח?

"שוק הנטבוקים עמוס ולחלק מהיצרניות קשה להיכנס אליו. הצרכנים מוצאים את הנוחות שלהם במוצרים מהסוג הזה. למשל, אנשי עסקים שלא צריכים לקחת איתם מחשב נייד מלא, אלא צריכים מוצר שיגיע עם סוללה חזקה ואינטרנט, כך שיוכלו לעבוד במשך כמה ימים של טיול. לכן, תחום הנטבוקים כנראה יצטמצם, מכיוון שמוצרים אחרים, כמו מחשבי הלוח שמציעים ניידות גבוהה יותר, ייקחו חלק מהכנסותיו".

אסוס מתכננת לפעול גם בתחום הספרים האלקטרוניים, ולא להשאיר אותו לשליטה של אמזון, סוני או אפל. "בשוק זה המסכים הצבעוניים הם העתיד", אומר סו. "כרגע, מה שחשוב בתחום הזה הוא המחיר ונוחות השימוש, כי מדובר בקונספט חדש. יש לנו מוצרים בקנה שאנחנו נמצאים כרגע בהתאמות אחרונות שלהם".

אסוס מתכוונת להשיק שני דגמים בתחום: הראשון, DR570, הוא מכשיר צבעוני המגיע עם מסך בגודל 6 אינץ' בטכנולוגיית OLED. השני, DR950, כולל מסך בגודל 9 אינץ' בטכנולוגיית E-Ink, המספקת תצוגה בגוון שחור להצגה של טקסט, באיכות דומה לזו של ספר רגיל.

פיזור הסיכונים של אסוס בא לידי ביטוי גם בליין הסלולרי שלה. רונלייט, המייבאת את המחשבים הניידים של אסוס לישראל, מנסה תקופה ארוכה להכניס לקטלוגים של המפעילות הסלולריות את הטלפונים מבית גארמין-אסוס. סו הגיע לראיון מצויד בדגם ה-A10, טלפון חכם מבוסס אנדרואיד, שאמור להיות המכשיר הראשון של החברה שיימכר בארץ.

"עשינו את שיתוף הפעולה עם גארמין בגלל שהיא חברה מקצועית בתחום הניווט ואנחנו מקצועיים בתחום החדשנות", אומר סו. "במכשירים האלה עושים דברים רבים עם ה-GPS. למשל, רואים אם החברים נמצאים בסביבה הקרובה, או שאפשר להשתמש בכך כדרך להכיר אנשים חדשים".

בתחום מערכות ההפעלה הסלולריות, גארמין-אסוס מציעה מכשירים גם עם מערכת אנדרואיד וגם עם חלונות מובייל של מיקרוסופט. "נראה מה הצרכנים רוצים ומה ההעדפה של השוק, ואז נחליט מה היא הפלטפורמה העדיפה לנו - או אחת מהן או אולי שתיהן", אומר סו.

לדברי סו, אין לאסוס כוונה להכניס את מערכת ההפעלה של גוגל למוצרים אחרים - כמו מחשבים ניידים או נטבוקים - אבל היא שוקלת להכניס פלטפורמות נוספות לקוראים האלקטרוניים ולמחשבי הלוח.

עוד כתבות

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; קסטרו קופצת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'ט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; ההנג סנג קפץ בכ-2.5%

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה