גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל הפטרוכימיים: "יש עוד הרבה מה לעשות בעולם האנרגיה"

גם אחרי 13 שנים כמנכ"ל הפטרוכימיים ערן שוורץ לא מרגיש שמיצה את התפקיד ■ הוא מספר על התוכניות לעתיד, ומעריך ששוק ההון יגלה את החברה: "חשוב לנו להיות במדדים המובילים"

"בסוף היום אתה לא מקבל הסברים אלא רק תשובה", אומר מנכ"ל המפעלים הפטרוכימיים, ערן שוורץ, בראיון ל"גלובס". כך הוא מתייחס לתקופה בת יותר משנתיים, במהלכה עיכבה המדינה את מימוש היתר השליטה שניתן לפטרוכימיים בבז"ן, כיוון שלא הייתה מרוצה מהשותפים שלה.

תחילה התבקשה הפטרוכימיים לוותר על השותפות עם גלנקור. אולם זה לא הספיק למדינה, ובעלי השליטה נאלצו לקנות החוצה גם את שותפיהם בחברת ההחזקות מודגל, קבוצת מנטפ בראשות ליאוניד נבזלין.

עם קבלת היתר השליטה נסללה הדרך למיזוג עם בז"ן בתחילת השנה. כעת שוורץ מתפנה לראשונה לספר על חברת ההחזקות המזוהה בעיקר עם דיוויד פדרמן, מי שנמנה על בעליה של קבוצת הכדורסל מכבי ת"א.

את פדרמן, אחד מבעלי השליטה במודגל, בעלת השליטה בפטרוכימיים, הכיר שוורץ בחברת עלית, בה עבד בין השנים 1991 ל-1997. "התחלתי לעבוד בעלית ככלכלן, ודי מהר עברתי להיות מנהל אגף תכנון כלכלה ובקרה, שעוסקת בתכנון האסטרטגי של הקבוצה", מספר שוורץ.

"המחלקה הזו הייתה חלק ממטה הקבוצה, ושם היה לי ממשק עם פדרמן, שהיה בעל השליטה בעלית באותה תקופה. בשנת 1997 מכר פדרמן את השליטה בעלית למשפחת שטראוס, והציע לי להיות מנכ"ל פדרמן החזקות, חברה פרטית שהחזיקה במודגל", משחזר שוורץ.

"בשנת 1998 רכשנו יחד עם יעקב גוטשטיין ואלכס פסל את השליטה במפעלים הפטרוכימיים, שבאותה נקודת זמן החזיקה ב-50% מכרמל אולפינים (כאו"ל). בסוף אותה שנה התמניתי לתפקיד מנכ"ל הפטרוכימיים, בגיל 32".

* אחרי 13 שנים בתפקיד, אתה לא מרגיש שמיצית?

"במהלך השנים האחרונות עמדתי בראש מערכת אשר פעלה להשלמתם של מספר מהלכים משמעותיים, שעיקרם רכישת השליטה בבית הזיקוק הגדול בישראל ומיזוג פעילות כאו"ל לתוך בית הזיקוק. תחומי האנרגיה והאנרגיה המתחדשת הם מרתקים, גדולים ומגוונים, ואני חושב שיש לי עוד הרבה מה לעשות ולאן לצמוח בעולם האנרגיה, ובכוונתי להמשיך בכך".

מבדים ועד קרקע בפולין

בשנת 2006, שנה לפני שהונפקה בבורסה, נכנסה הפטרוכימיים להשקעה בחברת ייצור הבדים אבגול, וכיום היא מחזיקה בה בשליטה משותפת ביחד עם יהושע גולדווסר. חומר הגלם של אבגול, נציין, הוא הפוליפרופילן שמיוצר בכאו"ל.

* מדוע בחרתם להשקיע בלקוחה שלכם?

"ראינו חברה עם צוות ניהולי טוב, שעובדת ביעילות, חושבת גלובלית ונמצאת בקו הראשון בטכנולוגיה שלה. ראינו פוטנציאל בהמשך הצמיחה של החברה, וכך אנחנו רואים אותה גם היום".

* כשעמדה בפני אבגול האפשרות להתרחב על-ידי רכישת פייברוויב, לא התלהבתם מהעסקה - למה?

"העסקה של פייברוויב הייתה יכולה להיות מאוד מעניינת אבל לא נטולת סיכונים. היא הייתה בתקופה בעייתית מבחינת המשבר הפיננסי העולמי, ולכן לא יצאה אל הפועל".

בסוף שנת 2007 ביצעה הפטרוכימיים, בהתאם לטרנד שהיה באותה עת, השקעה שלא כל-כך קשורה לתחום הפטרוכימיה. באמצעות חברה קפריסאית המוחזקות עם שותפים רכשה החברה קרקע בשטח של 227 דונם בקרקוב שבפולין, הנמצאת בתהליך הסבה לקרקע לבנייה. לעסקה נכנס גם בנק מערב-אירופי, שמלבד השקעה בהון גם העמיד הלוואה לפרויקט. כך, בשרשור הפטרוכימיים השקיעה בקרקע כ-10 מיליון אירו, תמורת 35% מהפרויקט.

* מה המצב בפרויקט נכון לעכשיו?

"תהליך ההסבה לקרקע לבנייה וקבלת היתר הבנייה התארך וטרם הושלם. בנוסף, הבנק שנכנס אתנו לפרויקט נקלע לקשיים במשבר הפיננסי, ולכן מעוניין לצמצם את פעילותו. הוצע לנו לקנות את חלקו בפרויקט וגם לרכוש את ההלוואה שלא בערכה המלא, מה שיכול להיות משמעותי. כרגע יש התמודדות מול הבנק, אבל אנחנו עדיין חושבים שלפרויקט יש פוטנציאל משמעותי".

* אחד הנכסים של הפטרוכימיים כולל גם החזקה היסטורית של אחוזים בודדים ברישיונות חיפושים, בהם ברישיון החיפושים הימי מד-יבנה. לא חשבתם להיכנס לפעילות בתחום שהפך ללוהט?

"ההחזקות ברישיונות היו בחברה כשרכשנו אותה. היינו שותפים בעבר לקידוח שבוצע במד-יבנה, ומאותה נקודה התמקדנו בפעילות בתחום הזיקוק והפטרוכימיה".

"חשוב לנו להיות במדדים המובילים"

על-אף מיזוג כאו"ל עם בז"ן ותוכניות הפיתוח העתידיות של בית הזיקוק, הכוללות חיבור לצינור הגז הטבעי והקמת הפצחן המימני, מניית הפטרוכימיים נסחרת היום במחיר דומה למחיר בו נסחרה בתחילת 2010.

* למה שוק ההון לא מתעניין בחברה?

"צריך לשאול את המשקיעים. התוכניות האסטרטגיות של בז"ן ושל אבגול צריכות להוביל את שתי החברות הללו למדרגות חדשות של איתנות פיננסית וצמיחה. ככל שהתהליכים הללו יבשילו ויתממשו, אני מאמין שהשוק יידע לבחון את זה, ומן הסתם השערים ידביקו לכיוון התוכניות העסקיות של החברה".

* אולי השוק חושש שאתם ממונפים מדי?

"אני לא חושב כך. ככל שבז"ן תתקדם ביישום האסטרטגיה, ההשלכות על מניית הפטרוכימיים עשויות להיות משמעותיות יותר מאשר על מניית בז"ן ".

בעדכון המדדים האחרון נגרעה מניית החברה ממדד היתר 50, בעקבות שיעור החזקות ציבור הנמוך מדרישות הבורסה. על מנת לשוב להיסחר במדדי הבורסה, יצרכו בעלי העניין בחברה למכור חלק מהחזקותיהם. "חשוב לנו להיות במדדים המובילים, ואני מאמין שזה יקרה בעתיד", אומר שוורץ, "מן הסתם זה יקרה כאשר שווי החברה יהיה גבוה יותר".

המינוף של הפטרוכימיים

ההחזקה במניות בז"ן מהווה היום כ-90% מהפורטפוליו של הפטרוכימיים. מול החזקה של 30.7% ממניות בית הזיקוק, ששוויין בשוק עומד על 1.569 מיליארד שקל (לפי 2.1 שקל למניה), קיים חוב נטו בהיקף של 1.6 מיליארד שקל.

עניין זה הופך למעשה את מניית פטרוכימיים לאופציה ממונפת על מניית בז"ן, כך שההשלכות של התוצאות הכספיות אותן מציג בית הזיקוק הינן גבוהות יותר על מניית הפטרוכימיים מאשר על מניית בז"ן.

במחיר של 2.1 שקל למניית בז"ן, לאחר שמפחיתים את חוב החברה - ערך נכסי הפטרוכימיים מסתכם ב-159 מיליון שקל. נכון להיום, בשער של 11 שקל למניה, נסחרת הפטרוכימיים לפי שווי של 335 מיליון שקל.

כל עלייה במניית בז"ן תביא לידי ביטוי את המינוף של הפטרוכימיים. כך לדוגמה, אם מניית בז"ן תטפס ב-14% לשער של 2.4 שקל, יעלה שווי השוק של בז"ן ב-730 מיליון שקל ל-5.83 מיליארד שקל. מבחינת הפטרוכימיים מדובר בתוספת של 224 מיליון שקל לשווייה הנכסי, כך שזה יסתכם ב-383 מיליון שקל - עלייה של 140%.

במקרה קיצוני שבו מניית בז"ן תכפיל בעתיד את ערכה ותיסחר במחיר של 4.2 שקלים למניה, הערך הנכסי של הפטרוכימיים יזנק ל-1.73 מיליארד שקל- עלייה של 990% ביחס לשווי הנכסי הנוכחי.

עם זאת חשוב לזכור כי למטבע שני צדדים, וכי המינוף הגבוה יכול להתברר גם כמשקולת, במקרה ומניית בז"ן תרשום ירידות שערים, כפי שאירע במהלך שנת 2008. כך לדוגמא ירידה של 10% במניית בז"ן למחיר של 1.89 שקל, תאפס את הערך הנכסי של הפטרוכימיים; ירידה לשער נמוך יותר עשויה להפוך את הערך הנכסי של הפטרוכימיים לשלילי, דבר אשר עשוי להיות בעייתי אם יתרחש במועד בו תצטרך החברה לפרוע את התחייבויותיה, ולא תהיה בידה אפשרות לגייס הון ממקורות אחרים.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד