גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם עסקת בריטיש-מליסרון תתממש, השווי של גן העיר יעלה"

לאחר תקופה ארוכה של דשדוש, מנכ"ל קניון גן העיר דדי ריזל מציג תוכניות להתרחבות - ובטוח ביציבות הקניון גם מול ההתהוות של שתי קבוצות הענק בתחום

מצעד המותגים הבינלאומיים לא מרגש במיוחד את דדי ריזל, מנכ"ל קניון גן העיר ויו"ר ועידת הקניונים השנתית. גם לא העובדה שהם לא מתוכננים לפעול בקניון שלו.

"ניהלנו עם GAP משא-ומתן לפתיחת חנות בגודל 1,200 מ"ר במחיר של 172 שקל למ"ר, והיינו מוכנים לפנות חנויות בשבילם. אבל אחרי שביקרתי בלונדון וראיתי חנויות ריקות של GAP לעומת תנועת קונים ערה בחנויות H&M, ולאחר סחבת מיותרת במשא-ומתן, הודענו ל-GAP שאנחנו יורדים מהסיפור", הוא מספר.

- זו לא היתה טעות?

"ממש לא. ברגע ש-GAP פתחו גם בקניון ארנה וגם בקניון עזריאלי, זה לא היה מביא לנו שינוי ששווה בשבילו לפנות שוכרים ולהתפשר על שכר דירה".

7 שנים אחרי שקיבל לידיו את ניהול קניון גן העיר, ריזל יכול כבר מזמן לסמן לעצמו וי. אחרי הכול, הקניון שדשדש והחזיק יותר מ-20 חנויות ריקות חזר להיות קניון משגשג, עם תפוסה מלאה ותוכניות עתידיות להתרחבות. אז מה אם קניון עזריאלי מחזיק בעוגן H&M, דיזנגוף סנטר שב לימי הזוהר, ובקניון רמת-אביב תיפתח חנות של אמריקן איגל.

"קניון עזריאלי הוא קניון מצוין, אבל התל-אביבים לא רואים את עזריאלי כקניון שלהם. דיזנגוף סנטר, למרות קרבתו לגן העיר, לא מתחרה על אותו פלח שוק. הסנטר מיועד יותר לצעירים, ואנחנו באופן מופגן לא פונים לצעירים אלא לקהל המשפחות. אנחנו הקניון השכונתי האולטימטיבי של הצפון הישן התל-אביבי".

- ומה עם קניון רמת-אביב?

"אין לי בעיה שלקוחות שלנו נוסעים לקניון רמת-אביב אחת לחודש, העיקר שאת הקניות העיקריות הם מבצעים אצלנו".

נלחם בתדמית היוקרתית

מאז שנכנס לתפקיד, ריזל דאג לטפל בתדמית היוקרתית הבעייתית של הקניון ולהיפרע מעסקים פרטיים רבים. "הקניון סבל מתדמית יוקרתית, ובסקר שעשינו מצאנו כי הרוב המכריע סבור כי אותה חולצה בקסטרו גן העיר עולה יותר מאשר בקסטרו עזריאלי. לכן יצאנו בשעתו בקמפיין תחת הכותרת 'מחיר זעיר בגן העיר'. כל שבוע הכרזנו על הנחות בלעדיות רק לחנויות גן העיר. אני אמנם לא חסיד של קמפיינים מהסוג הזה, אבל היינו חייבים להבהיר שאנחנו לא רק קניון יוקרתי. במקביל, נפרדנו משוכרים פרטיים ולא אטרקטיביים, ובמקומם הכנסנו חנויות ורשתות התואמות את צרכי האוכלוסייה".

- היו הימורים על חנויות שלא צלחו?

"בטח. פתחנו חנות של מעצב האופנה דני מזרחי למרות חששות. אחרי השקה רבת סלבריטאים, החנות לא התרוממה. הבגדים היו גרנדיוזים והתאימו אולי לתחרות מלכת היופי אבל בהחלט לא לנשות תל-אביב. מזרחי סגר את החנות לפני שחגג לה שנה".

מבנה הבעלות על נכסי הקניון הוא מורכב, והוא שייך ברובו (85%) לשלמה אליהו ומשפחת שכטר. יתרת החנויות מצויות בבעלות פרטית.

- כמה מהחנויות הפרטיות בקניון רכשתם?

"בשנים האחרונות רכשנו 6 חנויות בשטח כולל של 1,700 מ"ר".

- מה מונע מכם לרכוש את כל החנויות הפרטיות בקניון?

"רק המחיר. נהיה מוכנים לרכוש כל חנות במחיר ריאלי".

- קסטרו רכשה חנות פרטית גדולה בקניון. למה לא הזדרזתם ורכשתם את הנכס?

"היתה לנו רגישות מיוחדת לנכס הזה בגלל שבעלת הנכס, יהודית שרון, הפעילה בקניון בית-קפה משגשג ולמרבה הצער היא נפטרה. בכל מקרה, קסטרו היא חברה מצוינת, והעובדה שהיא מחזיקה בנכס באופן פרטי רק מועילה לנו".

- איזה מותג צעירים לא תכניס לקניון?

"לוצ'י, TNT, בילבונג, TWENTYFORSEVEN. אלה מותגים של גילאי 13-23, שאין להם מה לעשות בגן העיר. גן העיר לא מכוון לנוער, והנוער גם לא מגיע אליו".

- עסקת רכישת בריטיש ישראל על-ידי מליסרון יוצרת שני גופי ענק בתחום עם כוח משמעותי מול הרשתות. איך זה ישפיע על קניונים בודדים?

"אני לא חושב שזה ישפיע באופן מיוחד כי לא נוצרה קבוצה חדשה. בעסקה הזאת קניונים רק עוברים ידיים, וגם בלי העסקה הזאת מליסרון היא קבוצה משמעותית. על גן העיר זה ישפיע רק לטובה".

- כיצד?

"אם העסקה תצא לפועל, השווי של גן העיר יעלה. העסקה תעשה טוב לכל הקניונים במיקומי פרימיום שעובדים טוב, כי בקושי נשארו קניונים כאלה בארץ. מי נשאר? שבעת הכוכבים וקניון הזהב? כל היתר בתוך הקבוצות, ולכן אם הקבוצות ירצו להגדיל את הפורטפוליו שלהן - זה מה שנשאר להן".

- אתה אדם דתי ולמרות זאת ניסית להכניס את טיב טעם, רשת שמוכרת חזיר, לגן העיר. מדוע?

"זה היה לפני 4-5 שנים, כשהמצב בגן העיר לא היה מזהיר בלשון המעטה, ואני חיפשתי עוגן חזק. זה לא היה לי קל, כי אישית אני בחיים לא אכנס לטיב טעם. זו רשת שמוכרת חזיר ופתוחה בשבת, אבל האינטרס של גן העיר הוא זה שהכריע את הכף. האירוניה היתה שכאשר המשא-ומתן התפוצץ, בטיב טעם היו בטוחים שאני מנסה להכשיל את העסקה בגלל עניין הדת, והם פנו לשלמה אליהו (מבעלי הקניון, א.ח), שמלכתחילה התנגד בחריפות לעסקה. בסופו של דבר האינטואיציות של אליהו התבררו כנכונות".

- הכנסת את עדן טבע מרקט לקניון בזמן שיש לך סניף של טבע קסטל ושתיהן מתחרות על אותו שוק.

"אין ספק שחוויית הקנייה שמייצרת עדן טבע מרקט יוצרת לטבע קסטל בעיה אמיתית. אנחנו מודעים לזה, אבל לרגע לא מצטערים על העסקה עם עדן טבע מרקט".

- אתם נמצאים בתוך תל-אביב. לא כדאי לשקול לפתוח גם בשבת?

"בשבת אנשים לא באים לעשות קניות אלא מחפשים פתרונות שמשלבים בילויים ואטרקציות. גן העיר הוא קניון של קניות ופחות של בילויים. מעבר לכך, אנחנו יושבים בצמוד לבתי מגורים ומכבדים את שכנינו ואת רצונם במנוחה".

- בקיץ 2007 ניהלתם משא-ומתן למכירת הקניון. הקניון נמצא היום על המדף?

"המשא-ומתן התנהל אז מול בריטיש ישראל ואחר-כך מול גזית גלוב וחברת הביטוח הראל. בעסקה סגרתי אתם על תג מחיר של 440 מיליון שקל לחלק שלנו בקניון, אבל ברגע האחרון, אחרי שכבר הסתיימה בדיקת הנאותות, שלמה אליהו החליט שהוא לא מעוניין למכור. היום שווי אותו חלק עלה ל-500 מיליון שקל ,והקניון לא למכירה".

לפני 5 שנים יזם ריזל את ועידת הקניונים, שבמסגרתה מתכנסים בכל שנה בכירי הריטייל והנדל"ן המניב לכנס בן 3 ימים. היוזמה הזאת סייעה למצב את מעמדו של ריזל בענף.

- מה התפקיד הבא שלך?

"אני מאוד אוהב את גן העיר, ואני לא חושב על התפקיד הבא. כשהוא יבוא, הוא יבוא".

קניון גן העיר

שנת הקמה: 1988

מבנה אחזקות: חברת פרויקט גן העיר (85%), בעלות פרטית (15%)

בעלים של חב' פרויקט גן העיר: שלמה אליהו (50%), משפחת שכטר (50%)

מנכ"ל: דדי ריזל

מספר עסקים: 90

שטח מסחרי: 13,000 מ"ר

שווי: כ-600 מיליון שקל

דמי שכירות: 185-370 שקל למ"ר לחודש.

דמי ניהול: 53 שקל למ"ר לחודש.

פדיון חודשי של חנויות הקניון: 1,700 שקל למ"ר ומעלה לחודש.

עסקים בולטים: עדן טבע מרקט, המשביר לצרכן, ניו-פארם , קבוצת גולף אנד קו, קסטרו, שילב, סטימצקי, פוקס

חנויות יוקרה: מקס מרה, פול אנד שארק, לאורל, אסקדה, ונדום, תכשיטי ג'יי בי, פדני, כרונוטיים, טולמנס.

חנויות שיצאו/הוצאו מהקניון בשנים האחרונות: הביטאט, יוז'י, צרפתי, קפה יהודית, תכשיטי ראובן, דניאל פיין, בוטיק בא-לי, אופנת פלירט ועוד

עוד כתבות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; למה טסלה מזנקת ב-6% במסחר המוקדם?

המסחר באסיה ננעל בעליות ● במסחר במט"ח, השקל מתחזק בכ-1% מול הדולר, 3.77 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון