גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

HOT: המדינה מפלה בתמלוגים לטובת מפעילי שיחות לחו"ל

יורם מוקדי מ-HOT פנה ליו"ר הכנסת וקבל על "פטור שניתן באופן שרירותי למפעילי שיחות לחו"ל באשר לתשלום התמלוגים, שמעלה חשד לחשש של המדינה מתקיפה משפטית"

חברת HOT טוענת לאפליה בגביית התמלוגים על-ידי המדינה. במכתב ששלח מנכ"ל HOT, הרצל עוזר, לשרי התקשורת והאוצר הוא מתריע כי העלאת התמלוגים לחברות התקשורת תביא לפגיעה בצרכנים.

"אין זה ברור מדוע דווקא בעת הזו, שבה בעלי הרישיונות בתחום התקשורת עומדים בפני מהלכים אשר ללא ספק יפגעו בהכנסותיהם וברווחיותם, יש לפעול להגדלת התמלוגים ולהטיל נטל כלכלי נוסף ומשמעותי עליהם", כתב עוזר. "בהתחשב בנסיבות, רב החשש כי בסופו של יום נטל זה יגולגל אל הצרכן".

מכתב דומה כתב סמנכ"ל התוכן והרגולציה של HOT, יורם מוקדי, ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין.

שיעור התמלוגים יעלה

שר האוצר, יובל שטייניץ, יוזם באופן אישי את העלאת תמלוגי רוב חברות התקשורת, ובכללן התקשורת האלקטרונית המשדרת, למרות מדיניות מתמשכת של הפחתת התמלוגים.

על-פי תקנות ששר האוצר מתכנן להעביר, ככל הנראה מחוץ לחוק ההסדרים, לא רק שכל חברות התקשורת בישראל ימשיכו לשלם תמלוגים, בעבור חלקן שיעורם אף יעלה. עם זאת, מתברר כעת, החריג האוצר כמה מהגופים בענף.

"השרירותיות, האפליה הבוטה וחוסר הסבירות של ההחלטה מתגלים במלוא העוצמה נוכח העובדה כי לחלק מבעלי הרישיונות הוענק באופן תמוה 'פטור' מהגזירה", כותב מוקדי במכתבו.

"לא מדובר בשחקנים חלשים"

הכוונה היא לעובדה שהתקנות פוסחות על המפעילים הבינלאומיים, למשל 012 סמייל, בזקבינלאומי ו-013 נטוויז'ן. עם זאת, חברות כמו yes, HOT, קשת, רשת, ערוץ 10 ותחנות הרדיו האזורי למשל, ימשיכו לשלם תמלוגים למדינה.

חברות הכבלים והלוויין, המשלמות היום תמלוגים של 1% בלבד לאחר שנים של הפחתה, אמורת לספוג עלייה ל-2% של תמלוגיהן. הנחת היסוד בהחלטה להעלות את התמלוגים נובעת מכך שהתמלוגים יעלו בשווקים בהם אין תחרות רבה.

"כפי שעולה מנוסח החלטת הממשלה, כפי שנתקבלה, הוחרגו מנוסח ההחלטה ללא הנמקה גם מפעילים שקיבלו רישיון כללי-ייחודי (מדובר באותן חברות ובחברת פרטנר - ל"א)".

לדברי מוקדי, "ההחלטה שלא להעלות תמלוגים למפעילים הבינלאומיים יוצרת אפליה בוטה של מגזר השיחות הבינלאומיות לעומת יתר המגזרים בתחום התקשורת, ללא כל הצדקה נראית לעין, שכן המגזר אינו מתאפיין במספר מתחרים רב יותר או בשיעור רווחיות נמוך יותר, לכאורה, ממגזרים אחרים בתחום התקשורת. בהקשר זה לא ניתן להימנע מן המחשבה כי מגזר השיחות הבינלאומיות 'נשמט' מהצעת החוק נוכח חששה של המדינה מתקיפה משפטית של המהלך".

בדברים אלה מוקדי מכוון לכך שבעבר, במהלך הליך משפטי שניהלה חברת 012 מול המדינה, הובהר כי המגמה היא לבטל את התמלוגים. כעת, כשהמדינה מתכוונת להפוך עמדה זו, היא מסתכנת בעתירה לבג"ץ.

מוקדי ממשיך וכותב כי "חמורה מכך היא ההחלטה להעלות תמלוגים לבעלי רישיונות המפ"א (מפעיל ארצי) הכללי, תוך מתן פטור לבעלי רישיונות המפ"א הייחודי. החלטה זו לוקה באפליה פסולה בוטה, שכן בעלי רישיונות המפ"א הכללי מספקים את אותם שירותים ממש!".

על-פי מוקדי, כך נוצר "הסדר מפלה, העומד בניגוד לעיקרון השוויון בין מתחרים, תוך פגיעה שלא כדין בחופש העיסוק של בעלי הרישיונות האחרים ובזכות הקניין שלהם".

מוקדי מתייחס גם לספקי שירותי ה-VOB (Voice Over Broadband). "נקבע כי בעלי רישיונות VOB לא ישלמו לבעלי רישיונות המפ"א הכלליים תמורה עבור השימוש ברשתות הבזק הציבוריות שלהם. זאת ללא הצדקה ובאופן אשר יוצר עיוות כלכלי, ומעניק יתרונות בלתי הוגנים לבעלי רישיונות ה-VOB בתמחור שירותיהם וקביעת שיעור תמלוגים שונה, שבעלי הרישיונות הכלליים-ייחודיים יחויבו בו, תוסיף לאפליה ולאי-סימטריה הרגולטורית החלה ללא כל הצדקה. יוזכר כי אין מדובר בשחקנים חלשים הראויים להגנה, אלא במפעילים מקבוצות התקשורת החזקות במשק - סלקום, נטוויז'ן, 012, פרטנר".

"תשתית בלתי חוקית"

מוקדי מתריע כי החלטת הממשלה בחוק ההסדרים בדבר העלאת תמלוגים בתחום התקשורת, מחייבת וכובלת את שיקול-דעתו של שר התקשורת ללא מתן זכות שימוע ומתבססת על "תשתית עובדתית שלא נבדקה הינה בלתי חוקית בעליל".

מוקדי פונה ליו"ר הכנסת ריבלין בבקשה "למנוע הסדרה זו בחוק ההסדרים, ולפעול לכך כי מהלך כה מהותי ייעשה בסדר הדברים הרגיל, ובכלל זה בחקיקה ראויה, ולא במחטף אשר ספק אם יעמוד במבחן משפטי".

מהאוצר נמסר כי "לעניין הטענות לאפליה, הוחלט להעלות את שיעור התמלוגים בענפים שבהם יש מיעוט תחרות ובעלות על תשתיות שיש קושי להשתלב בהן - התחום הנייח, סלולר ורב-ערוצי. לא ניתן להשוות בין התחרות והיכולת להשתלב בפעילות בינלאומית לבין הפעילויות האמורות לעיל. הנושא יועבר במסגרת תקנות ולא במסגרת תיקון חוק".

עוד כתבות

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה