גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ליאור כלפון | יוצר ושחקן

אחרי שאכל הרבה קש בבית הספר של החיים, נקלע למצוקות כלכליות ונכנס בקירות אטומים, הצליח השנה ליאור כלפון ליישם את מה שלמד בתחום יזמות הבמה, וסוף-סוף גם לראות רווחים. באופן אירוני זה קרה דווקא כשהוא - מי שהיה משוכנע שכדי להצליח בגדול צריך לחיות בחו"ל - שב ארצה.

בזמן ש"גלואו", מופע גרנדיוזי נוסף בשרשרת ה"ספקטקל" שיצר כלפון בסגנון התיאטרון השחור, התחיל לרוץ בבלגיה, והעונה הראשונה של "רמזור" עברה בשקט יחסי, הוא החליט לעבוד על הדבר הבא. הפעם בקטן, אנסמבל של כמה שחקנים, אולי משהו ווקאלי-קומי, והעלה על הכתב שמונה רעיונות אפשריים. לכלפון, שבמחשב שלו ממתינים שלושים ספרים גמורים, 150 שירים מולחנים, 15 תסריטים לקולנוע, צרור פורמטים לתוכניות טלוויזיה ואין-ספור המצאות, שמונה קונספטים למופע הם בבחינת גרעינים.

הוא הראה אותם לאשתו, שמפיקה את המופעים שלו, והתלבט עמה אם לקחת את מעט הכסף שחסכו כדי להחזיר בבת אחת את החובות הפרוסים או להשקיע באותה חלטורה לא יקרה. היא אהבה קונספט אחד במיוחד, שנקרא ה"ווקה פיפל", שילוב של שירת אקפלה וביט בוקס, ואמרה שאפשר ללכת עליו אבל בצניעות.

במשך שמונה חודשים חרש כלפון את יוטיוב, כדי להכיר את השוק ולהבין לאן אפשר לקחת את הרעיון, ובמהלכם חיבר למיזם את בועז וינון בן דוד, הביט בוקס הישראלים המדורגים בין עשרת הטובים בעולם, ובעזרת המוזיקאי שי פישמן ערך אודישנים כדי לבחור את שמונת הזמרים-שחקנים שירכיבו את הקאסט.

"קודם כל הייתה המוזיקה, ורק אחר כך הסיפור והדמויות", הוא אומר, ואיכשהו גם בשיא ההצלחה העכשווית, שכוללת שני קמפיינים, תוכנית טלוויזיה מצליחה שמצלמת עונה שלישית ("רמזור") ותוכנית טלוויזיה משלו בפריים טיים ("מי שואל אותך?"), הוא עדיין הרבה יותר דומה לדמות של איצקו הנעבך מאשר למפיק חובב סיגרים.

"מההתחלה ידעתי שהם ילבשו חליפות לבנות", אומר כלפון. "בסטודיו לפלמנקו, שבו עשינו את החזרות, היה פוסטר של שלושה פנטומימאים עם פרצופים לבנים. הבטן שלי אמרה שצריך לצבוע לשחקנים את הפנים בלבן כדי ליצור עניין בקהל, כדי שישאלו מה הם, מה זה. שיהיו חסרי זהות, חיזרים. כשסיפרתי על זה לאשתי היא אמרה שזה לא רעיון טוב, אבל התעקשתי. כשהסברתי לשחקנים מה אני רוצה, כולם שמו את האגו בצד והסכימו. הכנו ארבעים דקות של הופעה, צילמנו קליפ בשם 'ההיסטוריה של המוזיקה בשלוש דקות', העלינו ליוטויב והמשכנו לעבוד".

הקליפ הפך להיסטריה.

"תוך חמישה חודשים היו חמישה מיליון צפיות, שזה פנומנלי. קיבלנו הזמנות ממפיקים בכל העולם, וכל תוכניות הבוקר הגדולות בארצות הברית רדפו אחרינו. סירבנו, כי תפסו אותנו לא מוכנים. לא הייתה לנו הופעה שלמה, אבל להם אמרנו שלוח הזמנים שלנו מלא. עבדנו חודשיים בטירוף כדי לעבות את ההופעה לשעה וחצי, עשינו שתי פרמיירות בתיאטרון יהלום ברמת גן, ומשם המראנו להופיע בתוכנית הכי טובה באיטליה ואחר כך בברזיל, שם קיבלו את ההרכב בצרחות היסטריות כאילו מדובר בכוכבי רוק".

הופעתם גם בטקס הגראמי של אמריקה הלטינית.

"וההזמנות מכל העולם התחילו להיכנס בקצב, ספרד, פורטוגל, צרפת, ואז הציעו לנו לעשות את הקמפיין של שטראוס ליוגורט. ה'ווקה פיפל' הפכו לתופעה ענקית".

איך אתה מנהל את האופרציה הזאת?

"הפעם הייתי הרבה יותר חכם מאשר בפעמים האחרות שיזמתי פרויקטים והסתבכתי בדרך. הקפתי את עצמי באנשים מקצועיים. שכרתי עורכי דין, שאף פעם לא היו לי, הכנסתי לשותפות את דורון וליאורנה (לידה וסולומונס, ל' ר'), שהם גאוני שיווק שמתמחים במופעים בחו"ל, שברגע שהם ראו את הפרזנטציה זיהו את הפוטנציאל. הפעם העדפתי להכניס לעסק כסף חכם, והאנשים האלה הם מדהימים. יש לנו ישיבות הנהלה, סיעור מוחות אסטרטגי, עבודה על קמפיינים בחו"ל, הכול מתנהל במקצוענות".

וסוף-סוף אתה רואה כסף מפרויקט שלך.

" כן, בהחלט, אני מתחיל לנשום. את הכסף אנחנו משקיעים בחזרה בעסק. הקמנו קאסט שני, אנחנו אמורים לעבור למשרדים יותר גדולים, יש לנו מרקום".

איך הצלחת לדחוס באותה התקופה גם את הצילום של שתי עונות ברצף של "מי שואל אותך"?

"שמבחינתי היא חלום ישן. אוהד אשכנזי, שהיה מנהל התוכניות של רשת, אמר לי לבוא אליו למשרד, ולבחור מתוך כמה פורמטים מה שהכי מתאים לי. כשהראה לי את 'חסר מודעות' האמריקאי, אמרתי, את זה אני רוצה לעשות. ראיתי בזה חטיף טלוויזיוני לקיץ, אבל לאט-לאט זה הפך למשהו גדול. צילמנו ברצף שתי עונות, כי היה ברור שאחרי שזה ישודר כבר לא תהיה עונה שלישית כי יחשדו. הרייטינג גבוה, התגובות מדהימות".

כמו בימים הטובים שלך ב"קומדי סטור", כשגילמת את בוסקילה ובשיא ההצלחה החלטת לטוס לחו"ל, במקום למנף את ההצלחה ולבסס קריירה בארץ.

"הייתי בן 24, ילד, ונכון שיכולתי לעשות הצגות או סטנד-אפ ולשלב את בוסקילה, אבל זה לא עניין אותי. רציתי לטעום מהעולם והחלטתי לטוס להוליווד. עשיתי עצירת ביניים בפראג כדי לראות מה זה תיאטרון שחור, שמאוד עניין אותי, ולקחתי בחשבון שבאל.איי לא יהיה לי קל. באתי עם עשרת אלפים דולר שהספיקו לחמישה חודשי מחייה בעוני, והתחלתי להבין מי נגד מי ומה צריך לעשות כדי להשיג סוכן. לקחתי הלוואות מחברים, עשיתי פנטומימה, ליצנות, ולא נהיה כלום. ואז החלטתי שכלכלית, עדיף לי להקים קבוצת תיאטרון שחור בפראג, שתעבוד ותרוויח כסף, וממנו אחיה ואנסה להיות שחקן בהוליווד".

וכמו שהגעת ללוס אנג'לס, ככה נחתת גם בפראג.

"רק ששם היה הרבה יותר קשה. הם גם אנטישמים, גם לא מדברים אנגלית וגם לא מוכנים לגלות את רזי המקצוע. אחרי שכמעט התייאשתי, מצאתי שם בחור יוגוסלבי בשם דינו, שליווה אותי בדרך הסיזיפית הזאת למצוא אולם להשכרה, להקים את הלהקה, את התפאורות. אחרי שמונה חודשים, כשכבר היה לי כרטיס טיסה הביתה, כי לא הצלחנו לסגור על אולם, מצאנו מקום, ובינתיים התחלתי להריץ מופע קטן כדי שיעזור לי לכסות את החובות שהלכו ותפחו, כי לקחתי הלוואות ממי שרק היה אפשר ושותפים שמו כסף. הבעיה הייתה שאף אחד לא הגיע, כי מי ששולט בשוק הם משרדי התיירות ומדריכי התיירים, שסגרו חוזים שמנים עם התיאטראות. עד שהבנו את זה, הפסדתי הרבה מאוד כסף".

למה לא חזרת לארץ? הרי יכולת להחיות את הקריירה שלך כשחקן.

"זה לא עניין אותי. הייתי יותר בעניין של בימוי, כתיבה והפקה. אני יותר יוצר משחקן. אני אוהב את הדף החלק".

היה לך גם ניסיון ניו יורקי לא כל כך מוצלח עם "גלואו", שמצליח מאוד באירופה.

"רציתי לעשות משהו יותר גרנדיוזי, אבל הגעתי למצב של לחצים משפטיים וכלכליים, החלפתי את השותפים בפראג וקיבלתי זיכיון על המופע מחוץ לפראג, ונסעתי לניו יורק כדי לדפוק על דלתות של מפיקים, שוב בלי שום כתובות.

"התרסקתי בסלון של חברים ואיכשהו הגעתי גם למשרדי הפקה של ה'סטומפס', הראיתי לבעלים היהודי וידיאו-קליפ והתחלתי לעבוד איתו ועם המפיק של 'המופע של קוסבי' ושל 'על טעם ועל ריח', אבל המופע לא עבד כמו שצריך, ובניו יורק יש רק צ'אנס אחד, שפספסנו".

מה עושים במצב כזה?

"חזרתי לארץ, עבדתי עליו עוד כמה חודשים, מיומנה נכנסה לזה, והתחלנו לחרוש את אירופה".

ואחרי כל ההפסדים וההוצאות, כשהיית צריך ללוות מדינו כסף לכרטיס טיסה, התחלת להרוויח?

"לא. אני רוצה 4,000 שקלים להופעה, אבל איך אני יכול לדרוש את זה מהפקה שעוד לא החזירה את ההשקעה? ההרצה מאוד כבדה, כי המופע ענק ועוד לא הצלחנו לפצח את הנוסחה הכלכלית".

אז איך אתה מתפרנס?

"אני שורד".

והמשחק עוזר. עשית את הקמפיין של המשביר עם איצקו, ל"מי שואל אותך" יש יופי של רייטינג.

"הייתי בתול קמפיינים וזה עשה לי רק טוב. אבל החלום שלי זה קולנוע, כתיבה, בימוי והפקה".

שוב ללמוד תחום מהתחלה?

"זה לא ממש נכון, כי בכל העשייה שלי אני מושפע מקולנוע, אני 'קולנוהוליק'. אבל היום ה'ווקה פיפל' עובד, 'גלואו' מראה ניצנים של פריחה, קמפיינים, תוכניות טלוויזיה, אני בדיבור עם רשת על כל מיני דברים.

"אני יכול לתת עצה לשחקנים אחרים? קודם כל התמדה, תוך ידיעת הסיכון שלוקחים, אף פעם לא לחכות שהמזל יבוא אליך. תרוצו, תעבדו ותלמדו על הדרך".

עוד כתבות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות כלכליות וצבאיות על איראן: כך מנסים במערב למתן את התגובה הישראלית

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"