גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צניעות יפנית: אינפיניטי M37 היא הפתרון האולטימטיבי

אמנם מערך המחשוב הפטרוני יכול להטיל אימה על טכנופובים, אבל אין מתאים ממנו כדי לשייט בניחותא אחרי יום עבודה מפרך כש-100 ק"מ פקקים מפרדים בין הנהג לביתו

שיטת הפיתוח המכונה "הנדסה הפוכה" היא תחביב ידוע ועתיק יומין של התעשייה היפנית. מדובר בפירוק לגורמים של מוצר מתחרה וניתוחו, עד רמת הבורג והמעגל, לצורך שכפולו. במקרה של היחסים בין חטיבות היוקרה "אינפיניטי" של ניסן לבין "לקסוס" של טויוטה, נראה שהשיטה הורחבה גם לעולם השיווק. ההיסטוריה של שני המותגים מגלה שאינפיניטי צועדת מזה כשני עשורים במסלול השיווקי אותו סוללת לקסוס, מבלי להחמיץ אף מהלך.

לקסוס נכנסה לשוק רכבי היוקרה האמריקני בינואר 1989 עם מכונית פאר גדולה, אינפיניטי ביצעה את אותו מהלך בנובמבר אותה שנה. לקסוס השלימה את היפרדותה הארגונית מהחברה-האם בשנת 2005 והחלה להרחיב את נוכחותה באירופה, שנתיים מאוחר יותר ביצעה אינפינטי מהלך מקביל.

"השיווק ההפוך" מתרחב כיום גם לישראל. לקסוס נכנסה לשוק המקומי לפני שלוש שנים וביססה את עצמה כסוכנות פרימיום נפרדת מהחברה-האם, עם אולם תצוגה אחד בהרצליה ומדיניות שיווק "אישית". אינפיניטי עשתה בשנה שעברה את אותו מסלול בדיוק, כשהקימה אולם תצוגה בהרצליה (250 מטר בקו אווירי מאולם התצוגה של לקסוס), כשהיא פונה לאותו קהל מטרה.

אינפו: אינפיניטי M37

החודש נרשמה עליית מדרגה נוספת בעימות התחרותי בין שני מותגי היוקרה היפנים, לאחר הגעת מכונית הסאלון-יוקרה החדשה "אינפינטי M", שמיועדת להתחרות ישירות ב"לקסוס GS". שתי המכוניות מכוונות בארץ לאותו פלח לקוחות ממוקד, שניתן לכנותו: "מחפשי אלטרנטיבה עם פרופיל ציבורי נמוך לב.מ.וו 5, מרצדס ואאודי A6".

פרופיל ציבורי "רגוע"

חיצונית, M37 החדשה ממלאת את ייעודה השיווקי היטב. זוהי מכונית גדולה מאוד, עם אורך של כמעט 5 מ', בסיס גלגלים באורך 2.9 מ', ותג מחיר שמתקרב לחצי מיליון שקל. אולם יש לה מרכב עגלגל, נעים ונטול אגרסיביות, שזורם לאחור ומסווה היטב את הממדים החיצוניים. גילינו, כמו במקרה של GS, שהמכונית נהנית מפרופיל ציבורי "רגוע": למרות שמכונית המבחן שלנו הייתה הראשונה שעלתה על כבישי ישראל, היא משכה ברחוב רק את תשומת-לבם של מביני עניין.

תא הנוסעים מזכיר דירת עסקים טיפוסית באחד ממגדלי היוקרה של טוקיו, עם שילוב בין קלאסי לעתידני ובין מלאכת-יד-אמנותית לטכנולוגיה מתקדמת. לצד הקלאסי אחראי דיפון עץ בגימור מרהיב שעוטה את הקונסול המרכזי, וריפוד עור רך וריחני שנתרם כנראה לתעשיית הרכב על-ידי פרות שזכו למסאז' יומי בסאקה.

לצד הטכנולוגי אחראי מערך מרשים של מתגי שליטה שערוכים על "מדף" שבולט החוצה מהקונסול המרכזי. יש, כמובן, גם מסך מגע ענק וצבעוני והגה ששולט על יותר מערכות אלקטרוניות מחדר פיקוד של חברת החשמל. למרות שתפעול כל המערכות והצגים לא יציב אתגר בפני יפנים זריזי-אצבע, לקוחות מבוגרים ומאותגרים-טכנולוגית עלולים למצמץ בעיניהם במבוכה.

כל העסק מהודק היטב באיכות גימור יפנית-עילית ומבודד מהמולת העולם החיצון באופן טוטלי. מספיק לכוון את עוצמת מערכת הקול לדרגה השנייה כדי להציף את התא בצלילים באיכות אקוסטית של אולם הקלטות. אין לנו תלונות גם לגבי המרחב הפנימי. הכורסאות מלפנים גדולות מספיק לאכלוס שני יפנים טיפוסיים, ומרחב הרגליים מאחור יענה על כל דרישה הגיונית.

מערך מחשוב פטרוני

על הכביש יכול הנהג לבחור בין שתי טקטיקות נהיגה. האחת היא לנתק את כל מערכות הבקרה האלקטרוניות העודפות וליהנות מנהיגה על שלדה נעימה ובעלת כיול אירופאי מובהק, שמשאיר את הנהג בתמונה ולא מנתק אותו מהכביש. ההיגוי כבד ומדויק מספיק בפניות הדוקות, נטיית הגוף מרוסנת היטב, הבלמים רבי עוצמה והיציבות הכיוונית במהירויות תלת-ספרתיות רציניות - גם תחת רוחות מזרחיות עזות - ונמצאת בליגה של הגרמניות הבכירות.

הטקטיקה השנייה היא להיכנע לגישה הפטרונית של היפנים, להפעיל את כל מערכות הבקרה האלקטרוניות שעוטפות את הרכב ולכבות את המוח. במצב זה המכונית מנצלת את מיטב טכנולוגיית החישה, הבקרה ועיבוד הנתונים כדי לחפות על המגרעות המובנות של היצור האנושי שנמצא מאחורי ההגה.

היא מתריעה על סטייה לא מתוכננת מהנתיב ומתקנת את ההיגוי אוטומטית בהיעדר התערבות מהנהג; היא שומרת על מרחק אחיד ובטוח מהרכב שמלפנים ומאחור ובולמת/מאיצה עצמאית כדי להימנע מתאונה; וכמו בת-זוג יפנית מסורה היא נוזפת בנהג ללא הרף על טעויותיו הרבות באמצעות צפצופים ואורות אזהרה.

כל מערך המחשוב הפטרוני הזה יכול להטיל אימה על טכנופובים, אבל אנחנו מצאנו, שמצב ה"סייבר-נהיגה" מתאים מאוד לשיוט אחרי יום עבודה מפרך, כש-100 ק"מ עמוסים בתנועה מפרידים בינינו לבין הבית. רק אל תשכחו לשים דיסק של אנטי-וירוס בערכת החירום, ליד הגלגל הרזרבי. שיהיה.

להנעה אחראית יחידת הכוח המוכרת של איפיניטי, בה כבר פגשנו לא אחת. מנוע ה-V6 בנפח 3.7 ליטר, שמניע גם את G37 הקטנה יותר, לא מתקשה לשנע את M הגדולה יותר בקצב מכובד בהחלט. עם 320 כ"ס נטולי-טורבו ו-36 קג"מ, מסוגלת המכונית לזנק ל-100 קמ"ש ב-6.1 שניות בלבד, ולשייט ללא מאמץ בקצב שיגרום סיפוק לזכיינים של מערכת מצלמות המהירות החדשה.

את המנוע משלימה היטב תיבה אוטומטית בת 7 מהירויות שמספקת תגובות זריזות ורהוטות, ובמצב "ספורט" אפילו סוחטת מהמנוע צלילים מרשימים של מכונית שרירים גרמנית. בנהיגה נמרצת אפשר לשכוח מנתון צריכת הדלק הרשמי (כ-10 ק"מ לליטר). ממוצע של 7.5 ק"מ לליטר הוא הרבה יותר ריאלי.

אינפיניטי M37 בגרסה ההתחלתית עולה בישראל 476 אלף שקל, כ-40 אלף שקל יותר מהגרסה החזקה של לקסוס GS (עם הנעה היברידית) וכ-60 אלף שקל פחות מב.מ.וו 535, נקודת הייחוס הגרמנית בפלח זה. אלו לא הפרשי מחיר שיביאו הכרעה לכאן או לכאן בפלח שבו המכירות כמעט תמיד מגובות בעסקאות טרייד-אין מורכבות. מה שיכריע את עתידה המקומי של המכונית היא התדמית וההשקעה השיווקית. אם לשפוט על-פי הצלחתה המסחררת של לקסוס בישראל, הפוטנציאל להצלחה בהחלט קיים.

מתחרות

בשנה הבאה יופיעו כמה דורות חדשים של פאר-בגודל-בינוני

אאודי A6

באפריל 2011 תנחת בישראל A6 החדשה, זמן קצר לאחר חשיפתה הרשמית בתערוכת ז'נבה. המכונית תישא קווי דמיון בולטים ל-A7 קופה החדשה (בתמונה) עם חרטום מתוחכם שפנסי LED במרכזו. גם עיצוב הפנים יהיה דומה לזה של A7 (ו-A8 החדשה) ומרחב פנים צפוי לצמוח יחד עם בסיס הגלגלים כמקובל בז'אנר. גרסה היברידית מתוכננת לשלב מאוחר יותר

לקסוס GS

סדרת GS החדשה אמורה להיחשף בתערוכת פרנקפורט בשלהי השנה הבאה וכרגע יש עליה מעט פרטים. ידוע שהיא תצויד במנועים "ירוקים", כולל הנעה היברידית מתוחכמת עם מנוע 2.5 ליטר וסוללת ליתיום, ודגמיה החזקים יצוידו במעין הנעה כפולה-קבועה. עדיין לא ברור אם היא תספיק לעשות עלייה בשנה הבאה או תחכה ל-2012

סיטרואן DS5

לסיטרואן כבר יש מתחרה ותיקה בפלח הסאלון-פרימיום של 400 אלף שקל פלוס (סיטרואן C6 הוותיקה), אך בשנה הבאה היא תקבל תגבורת מכיוון DS5 החדשה. המכונית השלישית בסדרת הפרימיום DS תציב עיצוב ייחודי של רכב פנאי-ספורט עם 5 דלתות ורמות תחכום ופאר בליגה של המכוניות הגרמניות. המחיר עדיין לא ידוע

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"