גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יחסית למוסקבה ישראל זה תענוג"

אלכס ויז'ניצר חתום כמעט לבדו על המהפך ההיסטורי שעבר על חברת מע"צ בשבע השנים האחרונות; בראיון פרישה בלעדי ל"גלובס", רגע לפני המעבר למקורות, מגלה ויז'ניצר איך מייעלים חברה ממשלתית, מתחבבים בדרך על פקידי האוצר, ולא מתרגשים מעובדים, קבלנים ושרים שעשו הכל כדי שהוא ימצא עצמו בחוץ כבר מזמן

לא קל לעקוב אחרי אלכס ויז'ניצר כשהוא נסחף בלהט השיחה. לויז'ניצר, הפורש מניהול מע"צ לטובת תפקיד יו"ר חברת מקורות, יש נטייה מבלבלת לקפוץ מנושא לנושא. נתונים על מצב התחזוקה של הכבישים מתערבבים בראש עם זיכרונות ילדות מרוסיה, ואמירה של חז"ל מתובלת בקללה רוסית. גם שיטות הניהול של ויז'ניצר שנויות במחלוקת, הוא כוחני מדי אומרים המבקרים, דורסני, בולדוזר. אבל השורה התחתונה חד-משמעית: ויז'ניצר קיבל לידיו חברה ממשלתית מושמצת ומסורבלת, שנואת נפשם של האוצר ומבקר המדינה. לבא אחריו הוא משאיר מפתחות של חברה רזה ומקצוענית, שמקבלת קרדיט ענק אצל מקבלי ההחלטות במדינה.

ואגב, מבחינת ויז'ניצר, גם מצב התחבורה בישראל לא נורא כמו שאולי נדמה לנו. "יחסית למוסקבה, מדינת ישראל זה תענוג. אני אופטימי. אם נמשיך בקצב הנוכחי, תוך 5 שנים המונסטרים הגדולים יגמרו - צומת המוביל, עוקף קריות ועוד - והמצב יהיה הרבה יותר טוב".

אחרי שבע שנים בכסא מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, מע"צ בלשון העם, האיש שליווה את סגירתה של מע"צ הישנה והקים את מע"צ החדשה החליט כאמור לעבור מאספלט למים וביקש ממחליפו בתפקיד, שי ברס, לשמר את מה שיצר. בראיון פרידה בלעדי ל"גלובס", פורש ויז'ניצר את הנוסחה שלו לביצוע מהפכים בחברות ממשלתיות. מי שירצה יוכל לראות בכך רמז לתוכניותיו לגבי מקורות.

שינוי התרבות הניהולית

ויז'ניצר נכנס לתפקיד מנכ"ל מע"צ באחד בספטמבר 2003, ללא הכשרה ניהולית פורמלית. ארבעה ימים לאחר מכן החליטה הממשלה על סגירת מע"צ ופתיחת חברה חדשה במקומה. הממשלה אימצה את מודל "סגירה-פתיחה" שהוביל שר התחבורה דאז, אביגדור ליברמן. את המודל תכנן ליברמן להפעיל על מינהל מקרקעי ישראל כשהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה בקדנציה הראשונה של נתניהו, אבל הקונסטלציה הפוליטית אפשרה ליישם אותו רק מספר שנים מאוחר יותר, הפעם על מע"צ.

קבלת הפנים למנכ"ל החדש כללה צמיגים בוערים ולשכה מפורקת, באדיבות העובדים הזועמים. במשך קרוב לשנתיים נמשכו ההתדיינויות עם ההסתדרות על עתידם של עובדי מע"צ הישנה. רק באפריל 2005 נחתם ההסכם הקיבוצי החדש בין ויז'ניצר ויו"ר האיגוד המקצועי בהסתדרות דאז, עופר עיני. החברה החדשה יצאה לדרך עם 300 עובדים, לעומת 1,000 במע"צ הישנה. 180 עובדים ממע"צ הישנה עברו לחדשה אחרי שנבחרו על ידי ויז'ניצר, אחד אחד. הם חתומים על הסכם קיבוצי מיוחד, שיתרונו הגדול הוא "גמישות ניהולית" - צמד מלים שהפך מאז למנטרה במגעים לרפורמות בגופים ממשלתיים כמו רשות השידור וחברת החשמל. הגמישות הניהולית מאפשרת להנהלת מע"צ להתחיל בהליך פיטורים של עובדים בעילה של חוסר יעילות. ויז'ניצר טוען, כי בפועל פיטר "אולי 20-30 עובדים" במהלך כל הקדנציה שלו, אבל המסר הובן היטב: עובדי המדינה הבינו שהקביעות כבר אינה מובטחת, ושההנהלה קבעה כללי משחק חדשים.

מלבד הצרות מול העובדים, בתקופתו הראשונה כמנכ"ל החברה הלאומית לדרכים נאלץ ויז'ניצר להתמודד עם איומים לפגוע בו ובבני משפחתו. הוא משוכנע שמאחורי האיומים עמדו מספר קבלנים שנפגעו מהשינויים שהנהיג והחליטו "להוציא עליו חוזה" ולסלקו ממע"צ בכל דרך. "אמרו לי ששישה קבלנים עשו ג'וינט ונצ'ר ואספו מיליון שקל כדי להיפטר ממני" הוא אומר "אחרי כמה שנים קיבלתי פנייה מאחד מהם שאמר שהוא מוכן לעבוד אצלי. אמרתי לו בבקשה. אשמח אם תשתתף במכרזים".

טיפוח גאוות יחידה

ויז'ניצר ניצל את המו"מ עם ההסתדרות לתכנון פניה של מע"צ החדשה לפרטי פרטים. מע"צ החדשה תוכננה על פי ממצאי מחקר השוואתי של Best Practices שבו נלקחו כדוגמה 12 חברות דרכים לאומיות מקבילות במדינות מערביות בעולם.

לא בכדי, בניין המשרדים של מע"צ ממוקם ביהוד, בנקודת המפגש הוירטואלית של עורקי התחבורה המרכזיים במדינה. מהחלון השקוף אפשר לראות מטוס ממריא ממסלול ההמראה של נתב"ג. הבניין עצמו ערוך לקבל את פני כל אורח: רצוי ולא-רצוי. המעליות למשרדים מופעלות באמצעות זיהוי אישי - לקח מניסיונות פריצה אלימים של בעלי קרקעות שהופקעו. בכניסה למעליות מוצבים מתקני חיטוי לידיים כדי למנוע כניסתם של פולשים מיקרוסקופיים. במשרדים עצמם מונהג קוד לבוש קפדני לעובדים, קוד אתי, חזון ואפילו המנון ודגל מע"צ - כולם מיועדים לטפח אחידות, מקצועיות וגאוות יחידה. במע"צ מתגאים בהכשרות המקצועיות שהם עושים לעובדים ובמבחני ההסמכה הבינלאומיים (PMI) שאותם מחויב לעבור כל מי שמעוניין לעבוד כמנהל פרויקט חיצוני בחברה. "יש מנהלי פרויקטים עם ותק של 20 או 30 שנה שלא מבינים בשביל מה הם צריכים לעבור מבחנים", אומרים במע"צ, "אנחנו מסבירים שההסמכות האלה מוכרות בכל העולם".

מלחמה בשחיתות

מע"צ הישנה, יחידת סמך של משרד השיכון, הייתה כוכבת קבועה בדו"חות מבקר המדינה. בשנים 1993 עד 2002 הקדיש לה המבקר פרק קבוע בדו"ח השנתי: בזבוזי כספים, קומבינות בוועדות המכרזים, אומדנים לא ריאליים לביצוע עבודות, חריגות תקציביות שיטתיות בפרויקטים, העדפת קבלנים ומתכננים, טיפול לקוי בתחזוקת כבישים עד כדי סיכון בטיחותם של הנוסעים בכבישים. אפילו תופעה של סלילת כבישי גישה "פרטיים" עבור גני אירועים, מצא המבקר.

המאבק בשחיתות הארגונית התנהל ומתנהל תוך שימוש בכלים חשאיים. מדובר במערך בקרה מסווג, שטרם נחשף עד היום. מטרתה העיקרית של היחידה היא לאסוף מידע שמאפשר להנהלת מע"צ לדעת מה קורה בכל רגע נתון בפרויקטים שלה.

הגדלת מעורבות הסקטור הפרטי בפרויקטים של מע"צ הביאה לדעת ויז'ניצר בעקיפין גם לצמצום השחיתות. ויז'ניצר מציין כדוגמה בולטת את מכרז ה-PFI לתחזוקת כבישים. שיכון ובינוי שזכתה במכרז, התחייבה לתחזק 270 קילומטרים של כבישים למשך 25 שנה תמורת סכום של כ-1.7 מיליארד שקלים.

ומה בדבר הטענה שבמכרזים האלה יכולים לזכות רק הגדולים, שבעצם עושים את העבודה שמע"צ הייתה אמורה לעשות ואילו מע"צ רק גוזרת לעצמה קופון? לדברי ויז'ניצר, "המכרזים האלה הם הכלי הכי אפקטיבי נגד השחיתות. אני הייתי בעצמי קבלן חמש שנים, אז אני יודע בדיוק איך העסק עובד. כל הקבלנצ'יקים שעבדו בהיקפים של 30-40 מיליון שקל בשנה תמיד היו מסתדרים עם המפקח. כשהגעתי לחברה הייתי אומר לעובדים 'איך אתם יכולים למכור את הנשמה שלכם בשביל 500 שקל?'. אתה רואה את דניה סיבוס הולכת לשלם שוחד למפקח? חוץ מזה, המכרזים לטווח ארוך מבטיחים איכות ביצוע. אם יש למישהו אחריות ל-25 שנה על כביש - ולא לשנה שנתיים - הוא ידאג לצבע ולאספלט שיחזיקו מעמד כמה שיותר זמן. הוא מבקר את עצמו ואני משמש רק בקרה עליונה".

ויז'ניצר, חסיד של שיתוף המגזר הפרטי בפרויקטים, החליף את שיטת מכרזי התשומות וקידם מכרזי PPP (הקמה והפעלה על ידי זכיין פרטי לתקופת זיכיון) כמו בכביש 431 ומכרזי design Build (הזוכה אחראי לתכנון הכביש ולביצוע) בפרויקטים כמו כביש עוקף קריות ועוקף באר שבע. לדבריו,"הסקטור הפרטי הרבה יותר יצירתי. מעורבות שלו מזרזת הכנסת טכנולוגיות חדשות וחומרים חדשים לפרויקטים".

לא מזמן קיבלה החברה הלאומית לדרכים תחת אחריותה את ביצוע כביש 531, סלילת הכביש המהיר מרעננה להרצליה בהיקף 3 מיליארד שקל, אחרי ביטול הזיכיון של שפיר הנדסה. למרות שלכאורה יש לו אינטרס לקבל פרויקטים נוספים, סבור ויז'ניצר שההחלטה להלאים את הפרויקט לא הייתה נכונה.

ויז'ניצר: "תראה מה קרה: אחרי שקיבלנו את הפרויקט חילקנו אותו לשישה מכרזים וכבר הולכת מלחמה. היה הרבה יותר פשוט לתת לזכיין אחד. היינו מקבלים כביש תוך שלוש שנים. דניה סיבוס וסולל בונה היו יכולות להרים פרויקט בלי בעיות (המדינה סירבה לתת להם אותו, בגלל פער של עשרות מיליוני שקלים - ע.ב). למה לא? נכון שדניה עשתה לנו פעם צרות, אבל הם למדו והחליפו את כל הצמרת. היום יש שם אנשים שצמחו מלמטה, כמו הג'ינג'י (רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס - ע.ב) שהיה מהנדס ביצוע. היום יש לדניה סיבוס ולשיכון בינוי עם חברת הבת סולל בונה הרבה במה להתגאות. אותו דבר לגבי קבלנים שעובדים אצלנו "בלתי מוגבל" כמו חופרי השרון, מרדכי בנימין או, למשל, שפיר הנדסה, שהכנסנו אותם לעוקף קריות".

אתם לא חוששים מתביעות, כמו במקרה של ביטול הזיכיון של שפיר?

"אנחנו לא חוששים. אנחנו יודעים שיהיו תביעות, אבל מה החוכמה? יש משפט שאמר אלכסנדר נייבסקי (גיבור לאומי רוסי מהמאה ה-13 - ע.ב): "תהיה כל הזמן מוכן למלחמה - ואז יהיה בסדר". את המשפט הזה אמר גם שר בממשלה שלנו, שלא אוהבים שאני מזכיר אותו".

ליברמן?

"אתה אמרת".

שרים באים והולכים

אין זה סוד שאת התפקיד במע"צ קיבל ויז'ניצר בזכות קרבתו לשר התחבורה דאז, אביגדור ליברמן. אבל בתוך שנה הפכה הקרבה מנכס לנטל, כשאת כסא השר תפס מאיר שטרית. בשבע שנותיו בתפקיד עבד ויז'ניצר מול ארבעה שרי תחבורה, פחות משנתיים בממוצע לקדנציה. ויז'ניצר המגודל נאלץ להפגין יכולות תמרון של בלרינה בבולשוי כדי להתמודד עם שלל "הבקשות" שזרמו אליו מלשכות השרים. "אין דבר כזה שר שלא רוצה למנות מקורבים" מסבירים בסביבת ויז'ניצר.

היחסים עם שטרית היו מתוחים במשך מרבית התקופה. אחד משיאי המתיחות בין השניים היה כשוועד העובדים של מע"צ התלונן בפני שטרית כי ויז'ניצר "ממלא את החברה ברוסים". שטרית דרש הסברים. וויז'ניצר האשים את הסטטיסטיקה, שמעידה על ייצוג יתר לעולים מבריה"מ לשעבר בציבור המהנדסים. "אקח בשתי ידיים כל מהנדס שתשלח אלי, אם יהיה בעל כישורים מתאימים", הבטיח לשטרית.

גם מחליפו של שטרית בתפקיד, שאול מופז, מאד לא אהב לשמוע מויז'ניצר בשיחת הפתיחה ביניהם הצהרות על נאמנותו הבלתי מסויגת לליברמן. אחרי מלחמת לבנון השנייה השית מופז על מע"צ את כל הקיצוץ הרוחבי שהוטל על משרד התחבורה, בסך 1.3 מיליארד שקל, ולקח עוד 1.6 מיליארד שקל לכבישים עירוניים. אבל במהלך הקדנציה למדו השנים לעבוד האחד עם השני.

את השר הנוכחי, ישראל כץ, מכיר ויז'ניצר עוד מהימים שעבד כסמנכ"ל בחברת לור"ם (החברה לפיתוח לוד ורמלה) וכץ היה עוזרו של אריאל שרון. "בשורה התחתונה כץ מספק את הסחורה", אומר ויז'ניצר, "הוא הצליח להביא תקציבים שאף אחד אחר לא הצליח. קודם כל נתיבי ישראל ואחר כך הגדלת תקציב הכבישים ללא אבא (כבישים בין עירוניים שאינם באחריות מע"צ) מ-200 ל-500 מיליון שקל ואת התקציב לטיפול במוקדי תאונות מ-200 ל-250 מיליון שקל.

להתחבב על האוצר

כשנכנס ויז'ניצר לתפקיד הוא גילה חור של 400 מיליון שקל - חובות לקבלנים. תחקיר שערך "גלובס" ב-2004, בדק כ-200 פרויקטים שנעשו במע"צ על פני העשור ומצא חריגות תקציב בהיקף של כ-900 מיליון שקל. התחקיר חשף את שיטת "בואו נעבוד ביחד על האוצר": מספר קבלני ביצוע "מקורבים לצלחת" חרגו בשיטתיות מתקציבי הפרויקטים תוך "העלמת עין" מצד הנהלת מע"צ.

ויז'ניצר: "הכרתי את השיטה של אחד עובד על השני כשהייתי ראש מנהל הביוב במשרד התשתיות. כשנכנסתי למע"צ הודעתי שאין יותר דבר כזה חריגה תקציבית. מכאן ואילך יש אחריות אישית לכל מנהל פרויקט והוא חייב לדווח לנו כל חודש בכמה ייגמר הפרויקט והאם יהיה פיגור בלוח הזמנים. אם יש חריגות, מנהל הפרויקט צריך להודיע לנו איך הוא יתקן אותן ומעליו יש גם חברת בקרה. יש אצלנו "משולש" של אחריות כוללת שמורכב משלוש צלעות: כסף, זמן ואיכות. מנהל הפרויקט צריך להיות במצב שהוא באמצע".

מע"צ החדשה עברה מעבודה לפי תקציב שנתי לעבודה לפי תוכניות חומש. תכנית החומש הראשונה לשנים 2006-2010 אושרה בדצמבר 2005 על ידי אריאל שרון ימים ספורים לפני התמוטטותו. התקציב המקורי שעמד על כ-20 מיליארד שקל קוצץ אחר כך ל-16.5 מיליארד, והצליח לצמוח שוב בעזרת תכנית ההאצה עד לביצוע של 21.5 מיליארד.

מעבר לפרויקטים הרגילים של סלילת כבישים שנכללו בתכניות העבודה הרב-שנתיות, העביר אגף התקציבים באוצר לחברה הלאומית לדרכים גם פרויקטים מיוחדים. במסגרת תכנית ההאצה למשל, בסוף 2008, הוחלט להעביר לחברה את כביש עוקף הקריות, פרויקט של 1.9 מיליארד שקל. הפרויקט הועבר למע"צ בלחץ אגף תקציבים למרות התנגדות הדרג המקצועי במשרד התחבורה, שרצה להוציאו למכרז BOT ולהפוך אותו לכביש אגרה. בפברואר השנה במסגרת תכנית "נתיבי ישראל" שאושרה בממשלה קיבלה החברה לאחריותה את התכנון והביצוע של מסילת עכו-כרמיאל ומסילת עפולה-בית שאן (רכבת העמק) - שני מגה-פרויקטים שהיקפם הכולל 6.8 מיליארד שקל. נוסף לרכבות, האוצר מעוניין להטיל על החברה הלאומית לדרכים גם את הקמת המכשול היבשתי בגבול ישראל מצרים, למרות שהאומדן התקציבי של החברה גבוה ב-50% מזה שהציג משרד הביטחון (2.2 מיליארד לעומת 1.5).

הפכתם ל"בן יקיר לי" של האוצר?

"האוצר זה כמו בנק. אם הם מאמינים לך ורואים שאתה באמת צריך את הכסף - הם יתנו. אבל זה לא שאנחנו מקבלים אצלם היום צ'ק פתוח. יש לנו עדיין הרבה ויכוחים. הם עדיין חושבים שיש עלינו השפעה כזו או אחרת של שרים. אבל עובדה שסיימנו את החומש הזה עם ניצול תקציבי של 100%".

אתה שותף לביקורת על 'נערי האוצר'?

"באגף תקציבים יש ילדים מוכשרים חבל על הזמן, אבל לפעמים הם לא חושבים פתוח".

המחמאות של ויז'ניצר לנערי האוצר אינן מקריות. לרבים מהם הוא הציע עבודה במע"צ. סמנכ"ל הכספים של החברה, שי יפתח, וראש אגף הכספים, אמיר אסרף, הם בוגרי אגף תקציבים. עמית לנג, עד לאחרונה סגן הממונה על התקציבים והאחראי על תחום התשתיות באוצר, קיבל מויז'ניצר הצעה לעבוד אצלו, לפני שקיבל את הקידום באוצר.

דור חדש

בשנים הבאות צפויה מע"צ להרחיב פעילותה לתחומים חדשים. למשל ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות כמו רוח ושמש, תוך ניצול השטחים הנרחבים שיש למע"צ לאורך הצירים, במחלפים ועל גבי עמודי תאורה ותחנות אוטובוס. כיווני התפתחות אחרים כוללים הרחבת השימוש בפסולת בניין ומיזמי מו"פ שבינתיים לא מניבים את ההכנסות המקוות.

פעם אמרת שתישאר במע"צ עד הפנסיה אם החברה תופרט. אתה עדיין בעד הפרטה?

"אני חושב שהחברה הלאומית לדרכים צריכה להישאר גוף מקצועי שמייעץ לממשלה בתחום האסטרטגיה התחבורתית והסטנדרטיזציה בענף התשתיות ולטפל באבטחת איכות ובקרה. היום יש אספלט של מע"צ, דרישות של מע"צ, ניהול פרויקט בדרישות של מע"צ וקבלנים של מע"צ. אנחנו מקימים כאן דור חדש של מהנדסים ותשתיות שיכול להצעיד את המדינה קדימה".

יש לך בקשה מהמחליף שלך, שי ברס?

"שישמור על כוח האדם האיכותי בחברה, זה הנכס העיקרי שלה".

ואם היו נותנים לך לבחור תפקיד - מה היית רוצה לעשות?

"הייתי רוצה לקבל מנדט לעשות סדר בנגב. בנגב ניתן ליישם מדיניות שתוכל אח"כ לשמש תקדים לגליל".

המנכ"ל הבא: אתגרים ב-30 מיליארד שקל

שי ברס, מחליפו של ויז'ניצר בחברה הלאומית לדרכים, נכנס בימים אלה לתפקידו. ברס (61), כיהן בחמש השנים האחרונות כמנכ"ל נתיבי ישראל. על שולחנו ועל שולחן היו"ר, מיכה גולדמן (הח"כ לשעבר), נמצא צבר מרשים של פרויקטים הממתינים לביצוע.

תכנית החומש השנייה של מע"צ לשנים 2011-2015, בהיקף כ-30 מיליארד שקל, ממתינה לאישור הסופי באוצר ובמשרד התחבורה. במרכז התכנית יעמדו מספר מגה-פרויקטים: סלילת הכביש המהיר רעננה דרום הרצליה (כביש 531), פרויקט הכולל את הארכת נתיבי איילון צפונה והנחת קו רכבת וקו מים של מקורות (כ-4 מיליארד שקל); הרחבה, מנהור ומחלוף של כביש 1 משער הגיא ועד לכניסה לירושלים (2.5 מיליארד שקל); הכפלת מספר הנתיבים בכביש 38 משער הגיא לבית שמש (כ-2 מיליארד שקל) והרחבת כביש 2 החוף בקטע שבין מחלפי נתניה וחבצלת (200 מיליון שקל). בנוסף, נכללים בתכנית הפרויקטים שקיבלה החברה במסגרת נתיבי ישראל, מסילות הרכבת עכו-כרמיאל ורכבת העמק, הרחבות ושדרוגי כבישים בגליל המזרחי.

הפרויקט העתידי המרכזי שאותו מצפה מע"צ לקבל הוא מובל התשתיות - מערכת הולכה תת-קרקעית שתיחפר לאורך צירי רוחב ואורך מרכזיים או מתחתיהם, ותרכז את כל קווי התשתית במדינה: מים, ביוב, ניקוז, כבלים קווי בזק וסיבים אופטיים. על פי הרעיון שהציע ויז'ניצר, החברה תאגם את המשאבים הנחוצים לפרויקט, תבנה ותהיה אחראית לתפעול המערכת. המיזם נמצא עדיין בבדיקה של אייל גבאי ומשרד התשתיות. תחום נוסף בעל פוטנציאל הממתין לפיתוח הוא יחידת המחקר והפיתוח של מע"צ ופיתוח קשרי חוץ של החברה עם ארגונים בינלאומיים וחברות מסוגה.

"האוצר הורג את מקורות בשיטה שלו - לאט לאט"

מקורביו של ויז'ניצר אומרים כי לו הדברים היו תלויים בו, היה בוחר להישאר יו"ר דירקטוריון החברה (מדובר במשרת יו"ר לא פעיל) ובמקביל לעבוד בסקטור הפרטי. ויז'ניצר משתעשע כבר זמן רב במעבר לעסקים ואוהב לספר בין היתר על הצעות עבודה אקזוטיות שקיבל מאוליגרכים יהודים באזורי בריה"מ לשעבר. אלא שבינתיים, הכריע ויז'ניצר שוב בעד השירות הציבורי והפעם בתפקיד היו"ר (הפעיל) של מקורות. "מקורות זו אחת מארבע החברות שבנו את המדינה", הוא מסביר, "יחד עם מפ"י (המרכז למיפוי ישראל - ע.ב), חברת החשמל ו-PWD (מע"צ הבריטית - ע.ב).

"שרי אריסון תבוא עם סירה להציל אותנו"

תעשה ב"מקורות" מה שעשית במע"צ?

"מקורות במצב קשה מאד, כי האוצר מפעיל עליה את השיטה שלו של להרוג לאט לאט. אני יכול להביא אותם למצב שהאוצר יאהב אותם. צריך רק זמן ושיקיימו מה שסוכם.

"באוצר קוראים להם מונופול וזה לא נכון. לא רוצים לתת לנו להתעסק בהתפלה בקולחין - זה לא נכון. אם חס וחלילה ירעילו את המים שלנו, ממי נבקש עזרה? מתשובה? שרי אריסון עם הסירה שלה תבוא להציל אותנו? מקורות זה גוף לאומי של מים שצריך להיות הזרוע הביצועית של המדינה ולעסוק בכל התחומים: הפקה, הולכה, טיפול בשפכים, סינון וטיהור, הולכת קולחין. מקורות צריכה להוביל גם במו"פ, להיות חממה לטכנולוגיות מים. אנחנו נחשבים היום למעצמה טכנולוגית במים".

עוד כתבות

שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר

ארגז הכלים של משה כחלון מתפרק, ולאף אחד לא אכפת

הפוליטיקאים הבודדים שדיברו על מדיניות דיור לפני הבחירות, ובראשם כחלון, נכוו מהבוחרים • כעת סמכויות הדיור המרובות שריכז שר האוצר במשרדו בקדנציה הנוכחית עומדות "לנדוד" למשרדים אחרים, אבל נראה כי אין באמת מי שיודע מה לעשות בתחום, למעט הסיעות החרדיות ● פרשנות

הליש"ט על רקע הברקזיט / אילוסטרציה: Shutterstock

להשקיע או לא? למשקיעים, ההתפטרות של מיי היא רק רעש רקע

למשקיעים בעלי סבלנות כדאי לקנות בזול השקעות לטווח ארוך, ולהמתין שהפוליטיקה בבריטניה תירגע

הפגנת האופוזיציה / צילום: אמיר מאירי

תעלומה במוזיאון: כמה אנשים באמת השתתפו בהפגנת האופוזיציה אמש בתל אביב?

יאיר לפיד טען כי להפגנה אמש הגיעו מאה אלף איש, אולם לחלל האוויר נזרקו גם הערכות נמוכות בהרבה, והמשטרה מצידה הפסיקה לפרסם נתונים ● בדיקה של אחת מחברות הסלולר שהגיעה לידי "גלובס" חושפת את המספר האמיתי

בניין טבע בכפר סבא / צילום: סיון פרג'

טבע מגיעה להסדר עם אוקלהומה בפרשת האופיואידים: תשלם למדינה 85 מיליון דולר 

לדברי טבע, "החברה שמחה לשים את התיק באוקלהומה מאחוריה, והיא מוכנה להגן על עצמה בנחישות נגד תביעות נוספות, כולל המשפט הקרב בבית המשפט הפדרלי בקליבלנד, המרכז את רוב התביעות" ● המניה ירדה היום בת"א 2.5%

המרכז  של WEWORK שצפוי לקום/ צילום הדמיה: אמפא נדל"ן

WeWork מגיעה לפתח תקוה: מקימה מרכז ענק שישתרע על שש קומות בצומת גהה

המרכז יוקם על חורבות "פיל לבן" ויכלול 15 אלף מ"ר עם 3,000 עמדות עבודה • ענקית חללי העבודה תשכור את הנכס מאמפא נדל"ן • אחת הסיבות לבחירה במיקום זה היא הנגישות התחבורתית והעובדה כי הקו האדום של הרכבת הקלה צפוי לעבור במקום בעתיד • צפי לפתיחה: שנת 2020

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות: מדד הבנקים זינק 2%, עמיר שיווק זינקה 17%

ביום הראשון של שבוע המסחר בבורסה עלו מדדי ת"א-35 ות"א-90 בכ-0.4% ● מניית עמיר שיווק זינקה על רקע התשקיף שהגישה חברת הקנאביס BOL לקראת הנפקה בקנדה ● אלביט מערכות זכתה בחוזה של 127 מיליון דולר בדרום אסיה ● המסחר בבורסות וול סטריט ולונדון ייפתח רק ביום שלישי

עו"ד פיני רובין בפנאל של לשכת עורכי הדין / צילום: פוטו מרסלו

"לפני שאני מבטיח את שכרי אני לא עולה על המגרש האופרטיבי של הייצוג"

כך ענה הערב עו"ד פיני רובין על השאלה האם הוא עדיין נמנה על צוות ההגנה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפאנל המקדים של כנס לשכת עורכי הדין ● "פסקת ההתגברות איננה תועבה. אני אינני מתנגד לה באופן עקרוני בעיתוי הנכון, והעיתוי הנוכחי אינו העיתוי הנכון"

דירת 3 חדרים בשכונת התקווה בתל אביב / צילום: רי/מקס

בכמה נמכרה דירת 3 חדרים בשכונת התקווה בתל-אביב?

הדירה, בשטח 65 מ"ר, נמכרה במזומן, משום שאי-אפשר לקבל בגינה משכנתא בגלל היעדר פרצלציה

אייל לפידות \ צילום: אמיר מאירי

למרות ההתנגדויות: אושרה חבילת התגמול הענקית של אייל לפידות בשיכון ובינוי

(עדכון) - חבילת התגמול ללפידות היא אחת הגבוהות אי-פעם למנכ"ל בשוק ההון ● הדובדבן שבקצפת: חבילת אופציות בשווי 65 מיליון שקל ● נדחתה ההצבעה על תגמולי היו"ר תמיר כהן והמנכ"ל היוצא משה לחמני ● הסתיימה חקירת השוחד שבה מעורבים בין השאר לחמני ובעלת השליטה לשעבר אריסון

הנשיא טראמפ והנשיא שי./צילום: רויטרס Jonathan Ernst

אבוי למנוצחים, אבל גם למנצחים: כולם יפסידו ממלחמת הסחר

לא פחות מאשר מדובר במלחמת סחר, העימות הנוכחי בין ארה"ב וסין הוא מלחמה קרה על עליונות טכנולוגית ● ההכרח הוא אם ההמצאות וסין תעשה הכול בנחישות כדי להפוך למעצמה טכנולוגית שעומדת בפני עצמה, ללא תלות בטכנולוגיות אמריקאיות ● זהו גם עימות על כבוד - הכבוד של הנשיא האמריקאי, של הנשיא הסיני, הכבוד הלאומי של סין ● ארה"ב אמורה לצאת כשידה על העליונה במלחמת הסחר, אבל היא עלולה לגלות שזה ניצחון פירוס

שלמה גרופמן, יו"ר איילון / צילום: איל יצהר

העימות באיילון הוכרע: היו"ר גרופמן פורש, בהתאם לרצון בעל השליטה רחמני

החברה דיווחה הערב כי הצדדים "ויתרו, באופן הדדי, על כל הטענות, התביעות והדרישות" ● ב-11 ביוני תתקיים האסיפה הכללית שבה ייבחר יו"ר חדש לחברה

טקס הסמכת עורכי דין (למצלומים אין קשר לכתבה) / צילום: איל יצהר

סקר: שליש מעורכי הדין מרוויחים פחות מ-11 אלף שקל ברוטו. וכמה מרוויחים באלפיון העליון של המקצוע?

מבעד לעטיפה הנוצצת מתברר כי משכורתם של מרבית עורכי הדין בישראל מפתיעה לרעה ● לפי סקר שערכה חברת הייעוץ GLawBAL בהנהלת עו"ד דודי זלמנוביץ', כמחצית מ-65 אלף עורכי הדין הפעילים בישראל מרוויחים שכר חודשי ברוטו הנמוך מ-15,800 שקל ● בנוסף, עולה כי הפערים בין העשירונים התחתונים לעשירונים העליונים דרמטיים - בעשירון העליון משתכרים מעל כ-40 אלף שקל בחודש

כנס המחאה של עורכי הדין בשבוע שעבר / צילום: שלומי יוסף

מחאת עורכי הדין מפלגת את הקהילה המשפטית: אינטרסנטים או פטריוטים?

האיומים של שופטים ועורכי דין לשבש את עבודת המערכת במידה שהליכי החקיקה שיפגעו במערכת המשפט יקודמו - מעוררים סערה • פרופ' יובל אלבשן: "עורכי הדין שמאיימים להשבית את המערכת הם אלו שמגינים על המושחתים" • גיורא ארדינסט, ממובילי המחאה: "אנחנו פועלים ממניעים פטריוטיים" • פרופ' אבי בל: "השבתה תגרור משבר חוקתי"

שאול ואיריס אלוביץ בבית המשפט היום / צילום: שלומי יוסף

תיק 4000: שוחרר חלקה של איריס אלוביץ בבית המגורים בצהלה

בתוך כך, בוטלו צווי איסור היציאה מהארץ נגד שאול ואיריס אלוביץ; השניים יפקידו את דרכוניהם אצל סנגוריהם ויעדכנו את הפרקליטות בטרם כל יציאה מהארץ ● יציאה משותפת של בני הזוג לחו"ל תחייב אותם בהפקדת ערובה בסך חצי מיליון שקל

כוורת דבש / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

הביקוש עולה, הדבורים נעלמו: מחירי הדבש מתחילים לעקוץ

גל חדש של ביקוש לממתיקים טבעיים במקום סוכר לבן וירידה באוכלוסיית הדבורים שפוגעת בייצור ההמוני העלתה את מחירי הדבש בעולם לשיא • ומה קורה בישראל? לפי שעה המשבר עדיין לא הגיע לכאן

שלי יחימוביץ' / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חסינות שוב על הפרק: כמה גורפת הייתה תמיכת הליכוד בביטול החסינות האוטומטית?

שורת עבירות פליליות שביצעו ח"כים הובילה את הכנסת ב-2005 לשנות את החוק שמעניק להם חסינות אוטומטית ● מי הצביע בעד התיקון? לפי שלי יחימוביץ', "הצביעו בעדו כל חברי הליכוד" ● האם היא מדייקת? ספרנו אצבעות ● המשרוקית של גלובס

דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס Carlos-Barria

טראמפ: "אני גאון יציב במידה קיצונית"; אז זהו, שלא

העימות המתעצם של נשיא ארה"ב עם הדמוקרטים, ובמיוחד עם ננסי פלוסי, יו"רית בית הנבחרים, חודר לו לעצמות ● התקפי הזעם הנשיאותיים מועברים בשידור חי ● ומה נתניהו היה עושה? ● פרשנות

משטרה / צילום: שאטרסטוק

הרוג מס' 21 בתאונות בנייה: נהרג בעת התקנת מערכת סולארית

ההרוג הוא ואסים אבו כף אלבאז, תושב הכפר הבדואי אום בטין, שנהרג בעת התקנת מערכת סולארית על גג מפעל "תבניות כל" באשקלון

שרי אריסון / צילום: עינת לברון

שיכון ובינוי ושרי אריסון בדרך לכתב אישום בפרשת השוחד באפריקה: התיק יועבר לפרקליטות

היחידה הארצית לחקירות הונאה ורשות ני"ע מצאו כי יש תשתית ראייתית לביסוס החשדות נגד שיכון ובינוי ושורה של בכירים לשעבר בחברה, ובהם בעלת השליטה לשעבר שרי אריסון, המנכ"ל לשעבר משה לחמני, היו"רית לשעבר רוית ברניב וכן אפרת פלד ועופר קוטלר ובכירים נוספים

יזהר אפרתי, מנכל IBBLS / צילום: יחסי ציבור

שינוי ארגוני בקבוצת קוקה קולה ישראל: שתי חברות האלכוהול ימוזגו לחברה אחת

מנכ"ל IBBLS ימונה לנהל את קרלסברג ישראל, ואילו המנכ"ל הנוכחי שלה יעבור למערך הפעילות של החברה החדשה שרכשה הקבוצה בדרום אפריקה - Clover ● בנוסף, מערך השיווק של פריגת, שכיום פועל תחת קרלסברג ישראל יעבור לכפיפות מנכ"ל נביעות