גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דין דן מור

האם היחסים העכורים בין שופט השלום דן מור לשופטי המחוזי הביאו לפסילתו מלדון בתיק?

השופט דן מור מבית משפט השלום בתל-אביב מעולם לא היה חביב במיוחד על ראשי המערכת. הוא נחשב צבעוני, יוצא דופן, מתבדל הן בדרכו השיפוטית והן מבחינה אישית. שיעור הזיכויים אצלו גדול מהמקובל אצל עמיתיו השופטים, והוא אינו נוהג לחסוך את ביקורתו מרשויות התביעה בפסקי דינו. אולי בשל כך גם שיעור הערעורים על פסקי דינו שמתקבלים, ושבהם התוצאה מתהפכת בבית המשפט המחוזי, גדול מהמקובל.

בגיל 66, נראה כי גורלו של מור נגזר לפרוש מכהונתו בעודו שופט שלום. קידום לא בא בחשבון, הן מפאת קרבתו לגיל פרישה הן מפאת הרזומה השיפוטי שלו.

במישור היחסים הפנימיים בין ערכאות השיפוט, יש לכך משמעות כפולה: מצד אחד, מור חש חופשי לפסוק (ולבקר) ככל העולה על רוחו, לא רק את הפרקליטות אלא לפעמים אפילו את ערכאות הערעור שהפכו את פסיקותיו המזכות והחזירו אליו את התיק לגזירת העונש.

מצד שני, דומה כי הכבוד המינימלי שבו שופטים נוהגים בשופטים אחרים אבד במקרה של מור. שופטי הערעור הדנים בפסיקותיו לא מהססים למתוח עליו ביקורת חריפה, קטלנית, בלתי מנומסת.

"קביעותיו של בית המשפט הינן מוטעות ובלתי סבירות", כתב הרכב בראשות נשיאת המחוזי בתל-אביב, דבורה ברלינר, על אחד מפסקי דינו. במקרה אחר מור אף לא היסס להשיב לברלינר, לאחר שהתיק חזר אליו: "גם אם נאלץ אני לכוף ראשי מול תוכחת כבוד השופטת, תמהני אם קיימה ערכאת הערעור את אותו קנה מידה של 'צמצום ואיפוק', כדרישתה מהערכאה הדיונית".

תלוש מהמציאות

היחסים המעורערים בין מור לבין שופטי הערעור עמדו גם במרכז הפרשה האחרונה - שבה פסל הרכב שופטי המחוזי בראשות ברלינר הלכה למעשה את מור מלגזור את דינו של י"ק. מור זיכה את הנאשם מעבירות של ניסיון למעשה מגונה ולהטרדה מינית, במסגרת פרשת הפדופילים שנחשפה בערוץ 10. כהרגלו, מור לא הסתפק בזיכוי ומתח ביקורת חריפה הן על הפרקליטות והן על ערוץ 10.

העילה העיקרית לזיכוי, מבחינתו של מור, היא שלנאשם עומדת הגנה מן הצדק, בשל העובדה שהודח על-ידי תחקירניות הערוץ לעבור עבירה. "הגנת פח יקוש", הוא קרא לזה. "האם ייתן בית משפט ידו", שאל מור רטורית, "להפרות ופגיעות בזכויות אדם בחברה מודרנית, שמטרתן בשיקולי רייטינג של ערוץ טלוויזיה?" (ת"פ 8371/07).

הפרקליטות החליטה לערער על הזיכוי, ושופטי המחוזי בראשות ברלינר קיבלו את הערעור, והרשיעו את הנאשם בעבירות תוך הטחת ביקורת קטלנית בשופט מור. "דעתנו היא שבית המשפט שגה בכל אחד מהנדבכים שצוינו", הם נזפו בו. "מסקנותיו אינן מקובלות עלינו והן תלושות מן המציאות. השקפותיו של בית המשפט עומדות בניגוד לכל היגיון".

העברת התיק

במקום להחזיר את התיק כמקובל לאותו שופט שלום לצורך גזירת העונש, החליטו השופטים ברלינר, ג'ורג' קרא ותחיה שפירא כי התיק יועבר לשופט אחר - למרות שאיש מהצדדים במשפט לא ביקש זאת.

"הרושם העולה הן מהפרוטוקול והן מהכרעת הדין", הם נימקו קצרות, "הוא כי דעתו של בית המשפט ננעלה. מן הראוי הוא שהדיון בעונש ייעשה בפני מותב אחר" (ע"פ 28059-03-10).

על פניו, מדובר בהחלטת פסילה, אלא ששופטי ערכאת הערעור אינם מוסמכים לקבל החלטה שכזו, אלא רק אותו שופט היושב בדין, והערעור על החלטתו אם לפסול עצמו אם לאו מועבר ישירות לנשיא בית המשפט העליון.

מסיבה זו בדיוק עתר לבג"ץ סנגורו של הנאשם נגד הרכב המחוזי בראשות ברלינר. בכך, הוא איפשר לבחון לא רק את מסכת היחסים המעורערת שבין שופטי המחוזי לבין מור, אלא גם את הדעה הרווחת עליו בקרב שופטי העליון.

גם כאן לא זכה מור לישועה. הרכב השופטים בראשות הנשיאה דורית ביניש והשופטים עדנה ארבל ועוזי פוגלמן החליטו לדחות את העתירה פעמיים - הן על הסף והן לגופה.

על הסף, מאחר שלדבריהם הגשת עתירה לבג"ץ בעקבות החלטת המחוזי כמוה כניסיון לעקוף את הוראת החוק, ולפיה אין ערעורים על החלטות ביניים במשפט הפלילי; ולגופה, מאחר שלדבריהם שופטי המחוזי פעלו כדין, אף שהחלטתם "בלתי שגרתית".

ביניש מוסיפה ומתפלפלת כי אף שהחלטתם מזכירה מאוד את ההיגיון שבדיני פסלות שופט, ונשענת על אותו רציונל, הרי שאין מדובר בהחלטת פסלות, אלא בהחזרת התיק לבית משפט השלום בתוספת מתן הוראות. וההוראות, במקרה זה, הן כי התיק יועבר לשופט אחר (בג"ץ 5011/10).

השפלה פומבית

ביניש אמנם מביאה אסמכתאות מן הפסיקה להוכחת עמדתה, ואולם אף לא אחת מהן כוללת מקרה שבו השופט שישב בדין לא פסל את עצמו וגם לא נתבקש לכך, איש מהצדדים גם לא ביקש זאת במסגרת הליכי הערעור, ובכל זאת החליט המחוזי להעביר מיוזמתו את התיק לשופט אחר.

נדמה כי הפעם, לא סנגורו של הנאשם ביקש לעקוף את סדרי הדין בהגשת העתירה לבג"ץ נגד ההחלטה, אלא שופטי המחוזי עצמם הם שביקשו לעקוף את דיני הפסלות, כשהחליטו לפסול את מור בלא סמכות ומבלי שנתבקשו.

על רקע ההיסטוריה העכורה בין שופטי המחוזי לבין מור, ניתן לשער כי הם הניחו כי מור לא יקבל בשקט את העובדה שהם החליטו להפוך את פסק דינו המזכה, ולגזור את דינו של הנאשם בהתאם להרשעתם. בעליון החליטו לגבות את השופטים הבכירים מהמחוזי, ולא את מור הסורר.

התוצאה היא השפלה פומבית של מור, זובור של ממש, ועוד על-ידי אחיו לספסל השיפוט. איך כל זה אמור להשפיע על אמון הציבור בבתי המשפט?

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בתל אביב; אופקו הלת' צוללת בכ-9%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 משיל מערכו 0.5% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

משאיות עם ציוד הומניטרי לעזה / צילום: ap, Fatima Shbair

בהנחיית הדרג המדיני ובלחץ אמריקאי: ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום לכניסת סיוע לעזה

ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום, לאחר שנסגר בתחילת השבוע אחרי המטח הקטלני לאזור שגרם למותם של 4 לוחמי צה"ל • צה"ל יצא לגל תקיפות בלבנון בעקבות רצף אזעקות ביישובים בצפון • תקרית גם באילת: מטרה חשודה שעשתה את דרכה לישראל יורטה לפני שחדרה לשטח המדינה • עדכונים שוטפים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מגמה חיובית בחוזים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.4% ● הניקיי צלל ב-1.6% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים