גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבריונים מרשות ני"ע ומהפרקליטות

באשר להסדר הטיעון עם פסגות, התסריט שהם רוצים שהציבור יקנה הוא מטעה וחוטא לאמת

הפרקליטות ורשות ניירות ערך עשו מאמץ גדול מאוד בסוף השבוע לשכנע את התקשורת כי הסדר הטיעון בפרשת פסגות הוא עסקה מצוינת: גם קיצרה הליכים משפטיים שהיו נמשכים שנים, גם היכתה בכיסה של פסגות בקנס חסר תקדים בהיקפו, גם גרמה לפרישתם של הנושאים באחריות, וגם תשמש כתמרור אזהרה וככוח מרתיע בפני גופים פורעי חוק בשוק ההון.

הללויה? מחיאות כף סוערות לפרקליטות ולרשות ניירות ערך על הכנסת יד לכיסה העמוק של פסגות? על מאבק בלי פשרות ובלי מורא מול בית ההשקעות הגדול בישראל? זה אולי התסריט שבפרקליטות וברשות ניירות ערך רוצים שהציבור יקנה, אבל התסריט הזה מטעה וחוטא לאמת.

הפרקליטות ורשות ניירות ערך ניצלו הזדמנות נדירה מבחינתן. זוהר גושן, יו"ר הרשות, ומשה לדור, פרקליט המדינה, הבחינו בזירת האגרוף העסקית, בשני שחקנים שששים אלי קרב ולהוטים לסגור עסקה. מהצד האחד - זהבית כהן, הרוכשת מאייפקס. מהצד השני - ג'רמי בלנק, המוכר מקרן יורק.

כהן רצתה מאוד בפסגות - וניצלה את פרשת ההרצות כדי לדרוש הנחה משמעותית בעסקה. בלנק רצה מאוד למכור את פסגות - אבל בתנאי שהוא ישוחרר מאחריותו כבעל השליטה להליכים פליליים שיינקטו בעתיד נגד פסגות.

רשות ניירות ערך והפרקליטות נכנסו לזירת ההתגוששות, ובהתנהגות שאפשר לתאר אותה במילים עדינות כ"ניצול הזדמנות" או במילים יותר קיצוניות כ"בריונות וסחטנות" הן הצמידו בפועל אקדח לרקתם של השניים עם דרישה כפולה: תשלום קנס עצום של 150 מיליון שקל ושליחתם הביתה של האחראים כביכול לפרשה, המנכ"ל רועי ורמוס והסמנכ"ל שי ירון.

בעסקת הברטר הזו כל הצדדים נהנו: הפרקליטות ורשות ניירות ערך קיבלו את מה שרצו, כהן קיבלה את ההנחה שדרשה (כ-11%), בלנק נפרד מפסגות ברווח נאה (כ-130% ב-5 שנים, תשואה שנתית ממוצעת של כ-20%) ובלי כאב הראש של הליכים משפטיים עתידיים.

בבואה לנמק את הסדר הטיעון כותבת הפרקליטות כי בין השיקולים שהובאו בחשבון להסדר היו "חילופי השליטה שהחלו עוד בטרם נודע על החקירה, והעובדה שפסגות הינו תאגיד השקעות מוביל במדינת ישראל המנהל כספי משקיעים בהיקף נרחב ביותר, וכי מהעמדתו לדין עלולים להיגרם נזקים כבדי-משקל לציבור גדול המשקיעים".

סליחה? האם הפרקליטות ממונה על עשיית עסקים בישראל או על עשיית צדק? האם הפרקליטות צריכה לדאוג להסכם בין אייפקס ליורק - או לבירור החשדות הפליליים שהוטחו בפסגות?

המסר שגושן ולדור מעבירים פה הוא מסר אנטי-דמוקרטי. זה מסר כוחני של גופים המרכזים בידם עוצמה בלתי נתפסת, כמעט ללא בקרה, הגובלת לעתים קרובות בעריצות משפטית.

גושן ולדור הפכו בפרשת פסגות לחוקרים, לשופטים ולתליינים. הם קבעו כי פסגות אשמה, כי פסגות תיקח אחריות, וכי פסגות תשלם קנס מפלצתי. המסר הנוסף שהם מעבירים לחברות עסקיות הוא: בגלל הכוח העצום שבידינו חברות עסקיות הן כמו עדר כבשים, שיש לגזוז אותן לטובת עשיית הצדק כביכול או להעיף את המנכ"לים שלהם עוד לפני דיון אחד בבית משפט. לא נראה שהם מאמינים במתן אפשרות לעסקים ולאנשים פרטיים להתגונן בבתי משפט ולטעון לחפותם, בדיוק כפי שעשו בזמנו בפרשת אקסלנס וקרדן, בתיקי ניירות ערך שזכו לזיכוי גורף.

הביקורת צריכה להיות מופנית גם לצדדים שחתמו על העסקה: אייפקס ובמיוחד יורק. אולי אנחנו קצת נאיביים, אבל חשבנו שבעשיית עסקים מעורבים לעתים גם מעט ערכים. הצד הערכי של ג'רמי בלנק, מתברר, חלש עד לא קיים, ומצפונו לא ממש ייסר אותו עם החתימה על הסדר הטיעון.

בלנק זרק את רועי ורמוס ואת שי ירון לכלבים. ורמוס אמנם נזרק עם חבילה יפה של 25 מיליון שקל ברוטו, וירון נזרק עם הרבה פחות, אבל הם נזרקו כשחטוטרת על גבם.

נכונותו של בלנק לשלם קנס עצום ולחתום על הסדר שקובע כי "פסגות תקבל על עצמה אחריות למעשים כפי שעולים מממצאי החקירה, כפי שהוצגו לה, וכן תיטול אחריות כלפי המדינה והרשויות לתוצאות ולנזקים שנבעו מהפעילות בה היתה מעורבת בעבר", היא סוג של הפללה בפועל והודאה במעשים שעשו השניים, למרות שהם הוחרגו כביכול מההסדר, ועדיין לא הוגש נגדם כתב אישום.

בעבר היתה לנו ביקורת די חריפה על ורמוס: הוא התבלבל, הוא הסתחרר, הוא סבל משילוב קטלני של גיל צעיר מדי, השפעה רבה מדי ותקשורת מפרגנת מדי. נדמה לנו שהוא מבין זאת עכשיו, לאחר שהפרשה התפוצצה וגרמה לו להתפנות מכיסאו.

עכשיו ורמוס מוצא את עצמו במלחמה בלתי אפשרית כשעליו לבחור בין הסדר טיעון דומה להסדר שהתקבל בסוף השבוע לבין שנים של עינוי דין, לאחר שהבוס שלו לשעבר השתמש בו ככלי שחמט בהסדר שלו מול גושן ולדור.

אם יש מסקנה אחת חותכת מכל הסדר הטיעון הזה, הרי היא שפסגות או כל מוסד פיננסי אינם ראויים לבעלי שליטה כמו יורק או אייפקס, או כל קרן שבאה לעשות סיבוב קצר מועד. שום גוף עם אורך רוח ועם קצת יותר ערכים לא היה מוכן לשלם קנס דרקוני כזה בשביל לשרת, בסופו של דבר, מטרות אישיות.

עוד כתבות

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

שיתוף הפעולה החדש של איראן שמדאיג את ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל