גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אני ויתרתי על המשמעות

פונה, אוי פונה. אפשר ללכת לאיבוד בתוך כל האושר הזה. אבל דווקא לי לא קרה כלום

יש המון אנשים המתארים את הרגע המכונן של חייהם כרגע שבו גילו את משמעות החיים שלהם. אצלי כנראה דברים עובדים הפוך, כי היום שבו גיליתי שלחיי אין משמעות היה אחד הימים המאושרים בחיי. אבל לקח לי זמן להגיע לזה.

בגיל 29 הרגשתי שחסרה משמעות בחיי. לכאורה היה לי הכול, הייתי מנהל קריאייטיב צעיר מאוד במשרד לוהט. הרווחתי יותר כסף מרוב חבריי. ושנאתי כל רגע. הרגשתי שהחיים צריכים להיות יותר מזה, ולא היה לי שום פתרון מה זה צריך להיות.

יום אחד הלכתי לישון, ובאמצע הלילה התעוררתי עם רגע נדיר של תובנה. הבנתי שאני פשוט קם ונוסע. לאן? להודו. איפה בהודו? לפונה, כמובן, לאן שנסעו כל החברים שלי שגם הם איבדו את המשמעות.

השיבה מהאשרם

פונה, אוי פונה. אפשר ללכת לאיבוד בתוך כל האושר הזה. אבל דווקא לי לא קרה כלום. הלכתי לסדנאות מודעות מכל סוג ומין, ולא קרה לי כלום. ישבתי במדיטציות, הכרתי המון חברים חדשים ושאנטים - שום דבר לא זז.

בכל יום שהסתכלתי על עצמי בראי, וניסיתי להבין מה שונה בי מהאדם שעזב את משרד הפרסום, לא הצלחתי לראות שום שינוי. למה כולם נראים מוארים כמו נרות על עוגת יום-הולדת, ורק אני לא מתחבר? למה אני לא זורם? בכל יום חיפשתי את השינוי, ולא מצאתי אותו. באמת, באותו כסף הייתי יכול להישאר בארץ.

אני זוכר מעולה את הלילה ההוא. זה התחיל רע. הבנתי סופית שעם כל הצער שבדבר, לכל מקום שאני הולך אני אקח אתי את עצמי. אין לאן לברוח. זה יכול להיות בהודו, בטימבקטו או בראובני-פרידן.

אני יכול לנסוע לכל מקום ולחשוב שאיזה רוח אלוהים תנחת עליי - אבל כנראה שזה לא יקרה. כמו שאומר השיר המפורסם מהקלטת של השטוזים, "אבל אני, תמיד נשאר אני".

ובאותו רגע מייאש קרה לי משהו מאוד מוזר. הדיכאון הקיומי התחלף ברגע אחד בתחושת הקלה. אני לא מבין איך, אבל אותו רגע שבו ויתרתי על המאמץ למצוא משמעות, היה אחד הרגעים המאושרים ובעלי המשמעות בחיי.

אני אהיה אני עם כל החרא שבי וכל הטוב שבי, אני לא אהיה יותר מוכשר או מושלם או מאושר ממה שאני באותו רגע. זה מה שיש, וכל מה שנשאר לי זאת הבחירה בין לסבול או לחייך. בחרתי לחייך.

מאותו רגע הפכה פונה עבורי למקום הכי מדהים בעולם. פשוט הפסקתי לחכות שדברים יקרו או שמשמעות תיכנס לחיי. פשוט נהניתי מהרגעים בלי לצפות לשום דבר, ואם היו רגעים מבאסים, לא ניסיתי להפוך אותם למשהו מעבר לכך. איבדתי את המשמעות - ואהבתי את זה.

וזה לא שנהייתי מיסטיקן. בדיוק להפך. אני ממש רחוק מלהיות אדם מואר. היה לי את הרגע, וכדי לשחזר את התובנות האלה אני עדיין צריך לעבוד קשה. כי כמו כולנו, גם אני עדיין מכור למשמעות. וכולנו מכורים. וכשאין לנו, אנחנו ממציאים. כמו מעשן שמחפש בדלים במאפרה, גם אנחנו נתלים בכל בדל משמעות שניתן להשיג.

תאריך הלידה שלנו הוא המזל שלנו, העובדה שירד גשם ביום שנפגשנו, זה ששלחת פרחים ביום האהבה, זה שהתחלת ברגל ימין או שמאל. כל דבר חייב להגיד לנו משהו, אחרת הוא לא נחשב.

המותג מספר 1

היום, כיועץ אסטרטגי העוסק בשיווק, אני סוחר בסם הממכר ביותר שהומצא - סם המשמעות. אני לא עומד בקרנות רחוב עם מעיל ארוך מלא בכיסים. אני יושב עם לפטופ בחדרי ישיבות מפוארים, ומעניק לכם אשליה לרגע, שיש משמעות בבחירות שלכם ובחיים שלכם. ואתם קונים, ובאים לבקש עוד. אני מוכר לכם משמעות במכונית שאתם נוהגים בה, בקפה, במשכנתא או בביטוח הישיר.

שוק המשמעות ענק, ואנשים כמוני הם רק דגי-רקק לעומת המלכים הגדולים. קחו את הרבנים, למשל. תעשיית הבאבות, הקברים והקבלה. עסק של מיליארדים שמגלגל רק דבר אחד - משמעות.

גם אנשי העסקים הגדולים ביותר מוכנים לשלם מיליונים עבור האישור שלעשייתם יש משמעות, שאלוהים אוהב אותם, ושיש משמעות קוסמית בעשייה שלהם.

כי באמת אין מה לעשות, אין שום תחרות בין כוחו של אף מותג - ובין המותג מספק המשמעות הגדול ביותר - אלוהים. אלוהים הוא המותג מספר 1. אין אחד מלבדו, ומי שהמציא אותו הוא באמת גאון השיווק מספר 1 בעולם. אלוהים באמת יכול לעשות הכול. כי מי שמאמין בו מוכן להאמין בכל דבר.

במרדף הגדול אחר המשמעות אין קטן ואין גדול. כולנו קונים, כולנו מוכרים וכולנו מכורים. ולמרות הכול, יש כמה אמיצים שמנסים להיגמל. תסמונת הגמילה ממשמעות היא קשה ומלווה בקריז, היא עשויה לגרור התקפי אלימות ודיכאון. ההבנה שללידה שלך, לבחירות שלך ולכל חייך אין חיבור למשהו גבוה מעבר לזה, לעתים קשה מנשוא.

אבל תחושת השחרור ממשמעות היא הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות לבן אנוש. ברגע זה יש לך הזדמנות להבין שהדברים הם פשוט מה שהם, כמו שהם. הם אינם זקוקים למשהו גדול יותר מהם כדי להיות מענגים. ברגע זה אתה יכול לראות פרח כמו פרח, מים כמו מים. אדם כאדם.

שמעתי פעם חוזר בשאלה שאומר "הפחד הגדול בחילול שבת הוא לא שיפגע בך ברק, הפחד הוא שאתה מבין שלא יפגע בך ברק". אתם מבינים? לקבל עונש מאלוהים הוא דבר הרבה יותר מפחיד מההבנה שאלוהים לא קיים כלל.

זו בדיוק ההרגשה שיש לרובנו כשאנחנו מתמודדים עם אזורים של חוסר משמעות: שאנחנו לבד עם ההחלטות שלנו. שיש לנו אחריות מלאה על הכול. שאין שום משמעות לגורמים שהביאו אותנו עד לכאן. לא נקבל פרס, לא ניענש. זה יהיה מה שזה. וזהו. איזה יופי.

עוד כתבות

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה-קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

ישראל נפרדת ממערכת הפטריוט: כמה יירוטים היא רשמה ומי המחליפה?

33 שנים מאז שהוטעמה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

"ניסיונות נואשים": כך מנסה איראן לשכנע את אזרחיה שניצחה את ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס מזנקות, אינטרקיור ב-19%

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.8% ● השקל מוסיף ומתחזק מעט, 3.73 שקלים ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה מזנקת ב-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ●  נאייקס השלימה את רכישת חברת הטכנולוגיה הברזילאית VMtecnologia ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה