גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיים על מזוודות (גם בכדורסל)

ב-2009 נרשמה כמות שיא של 5,125 העברות שחקנים בעונה אחת. מה הסיבות לכך ששוק ההעברות בכדורסל הולך ונהייה דומה יותר ויותר מבחינת נפח פעילות לשוק הפרוע בכדורגל?

אלן אייברסון עבר לשחק בבשיקטאש הטורקית. כמה מוזר להגיד את זה. שחקן של 21 מיליון דולר בעונה שעברה ב-NBA וממוצע של 13.7 נקודות, לא מצא קבוצה שתיקח אותו אפילו בכסף קטן. בעונה שעברה זה היה סטפון מארבורי שעזב את ה-NBA לטובת הליגה הסינית.

אלו המקרים היותר מפורסמים ומתוקשרים. אבל הם חלק מתופעה שמתרחשת בחמש השנים האחרונות בכדורסל העולמי: שוק העברות השחקנים בין מדינות מתחיל יותר ויותר להזכיר את מה שקורה בכדורגל. לא בכסף שמשולם עבור העברות, אבל בכמות השחקנים שנודדים.

המספרים הם כאלו: בשנת 2005 נרשמו בסביבות 1,000 העברות של כדורסלנים בין מדינות, בכל העולם. ב-2008 כבר נרשמו 4,524 העברות, ושנה לאחר מכן כבר קפץ מספר ההעברות בין מדינות לשיא של 5,125 שחקנים. על פני השטח זה מתבטא בתופעות כמו שנראה הערב (ה') באולם "פיוניר" בבלגרד. מכבי ת"א שתפגוש את פרטיזן תתמודד מול קבוצה שונה כמעט לחלוטין מזו שפגשה רק לפני חצי שנה. 11 שחקנים של פרטיזן עזבו בקיץ האחרון.

כדורסל

פרטיזן היא לא שונה במובן הזה מכל קבוצה מצליחה אחרת. הפערים בשכר בין הקבוצות העשירות לקטנות באירופה גורמים לכמות מעברים יוצאת דופן. גם העובדה שלהבדיל מהכדורגל האירופי, מעל 95% מההעברות בכדורסל הן העברות חופשיות עם תג מחיר 0 מקלות מאוד להזיז שחקנים בין מדינות.

סרביה הקטנה מזכירה במובנים מסוימים את מה שקורה עם ארגנטינה וברזיל בכדורגל. היא משמשת כמשאב שחקנים לאירופה, כדי לאפשר למועדונים המקומיים להמשיך ולשרוד: ב-2009 בלבד עזבו את סרביה 211 כדורסלנים למדינות אחרות בעולם.

***

מה אפשר ללמוד מהתנודתיות בשוק ההעברות בכדורסל? קודם כל ששחקנים תופסים היום את אירופה כמקום אחד ללא גבולות. 75.8% מהמעברים של שחקנים בין מדינות ב-2009 הם ביבשת אירופה. בין היתר בגלל העובדה שכמעט בכל המדינות אין שום רגולציה על כמות השחקנים שניתן לרשום ששייכים לאיחוד האירופי. השוק האמריקני (ארה"ב ודרום אמריקה), שנדמה שמאוד נפתח לשחקנים בינלאומיים, עדיין נמצא בעדיפות נמוכה מאוד והוא אחראי ל-15.4% מההעברות הבינלאומיות בעולם באותה שנה. חוסר הפעילות בארה"ב נובע בעיקר ממגבלת רמה - עדיין קשה להיכנס ל-NBA.

הקושי הזה יצר תופעה חדשה: יותר ויותר שחקנים מגיעים לליגת הפיתוח של ה-NBA (NBDL) מתוך מחשבה שכניסה לשם עשויה להיות שלב ראשון לפני מעבר ל-NBA. וכך, מאז 2002 כמות השחקנים שמגיעים לליגת הפיתוח מבחוץ הגיעה ל-10.5% מכלל השחקנים בליגה.

איפה כן נפרץ השוק האמריקני לחלוטין? בעיקר בנשים: 28.3% מהשחקניות שהגיעו ל-WNBA בעשור האחרון הן כאלו שהגיעו מחוץ ליבשת אמריקה.

בחלוקה למדינות, ארה"ב היא עדיין היעד הכי מבוקש לשחקנים מכל העולם. בשנת 2009 הגיעו לארה"ב 425 שחקנים מחוץ למדינה (כמעט 10% מכלל ההעברות בעולם). המקום השני הכי מבוקש באותה שנה הוא ספרד, אליה הגיעו 378 שחקנים. באופן טבעי שתי המדינות האלו מדורגות ראשונות: הן שתי המדינות שנחשבות היום למדינות המובילות בכדורסל העולמי.

אוקיי, אז כולם רוצים להגיע לספרד וארה"ב. אבל מבט על המדינות הבאות ברשימה מבהיר מה מנחה את השחקנים: הדבר העיקרי שמשפיע על השוק הוא פחות הרצון של השחקנים להגיע ל"מדינות כדורסל" ויותר החוזק הכלכלי של אותה מדינה ומה יש לה להציע. אולי במפתיע, צרפת הפכה למדינה השלישית הכי מבוקשת בעולם עבור שחקני כדורסל - 294 שחקנים מבחוץ הגיעו לנסות את מזלם בצרפת ב-2009. השוק הצרפתי, יחסית לאירופה, שומר על יציבות כבר הרבה שנים, ומעמיד קבוצות דרג שני ושלישי עם תקציבים גבוהים הרבה יותר מקבוצות הדרג הראשון במדינות כדורסל כאיטליה, יוון או טורקיה.

כדורסל

גרמניה? גם לא מדינת כדורסל, אבל הכלכלה הגרמנית מספיק חזקה ואטרקטיבית כדי למשוך שחקנים מבחוץ: גרמניה מדורגת במקום הרביעי מבחינת כמות שחקנים בעולם (278 שחקנים ב-2009).

מקומות כדורסל קלאסיים כמו יוון וטורקיה, שהיו מוקד משיכה לשחקנים מחו"ל, הפכו בעיקר בגלל המצב הכלכלי (וגם מוסר תשלומים גרוע) למקומות עבודה פחות מבוקשים. רק 131 שחקנים הגיעו מחו"ל ליוון ב-2009, פחות אפילו מכמות הכדורסלנים שהגיעו באותה שנה לשחק בשווייץ. סיבה נוספת ביוון היא הרגולציה שמגבילה מאוד את כמות השחקנים הזרים שניתן לרשום למשחקי ליגה.

המשבר בכלכלה האירופית גרם לשינוי מגמות מהיר מאוד: כולם זוכרים את הנהירה של שחקנים בין 2006-2008 לכסף הגדול ברוסיה. אבל ב-2009 השוק הרוסי מת, והכיוון של שחקנים הפך חד-כיווני: מרוסיה החוצה. ב-2009 רוסיה אפילו לא מדורגת בין 10 המדינות הכי מבוקשות בעולם לשחקני כדורסל. ואנחנו? אימפריה. ישראל במקום העשירי בעולם (!) מבחינת שוק השחקנים הבינלאומי עם 127 שחקנים מעבר לים שהגיעו לנסות את מזלם ב-2009.

איפה עדיין אפשר לראות את ההבדלים בין שוק הכדורסל לשוק הכדורגל? בעיקר בגילאים. שוק הכדורסל עדיין לא בשל ולא מעוניין להתעסק עם ילדים צעירים. בזמן שבכדורגל האירופי עובדים מדי שנה מאות ילדים ממדינה למדינה, רק 75 שחקני כדורסל מתחת לגיל 18 עברו בין מדינות בעולם בין 2006 ל-2010.

עוד כתבות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות