גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנשי הקשר של זוהר גושן

עם תחילת תפקידו בשנת 2008 פרס גושן את התוכניות שלו להעצמת הרשות. היינו סקפטיים. כבר ראינו רגולטורים עם רעיונות יפים שהתרסקו אל קרקע המציאות. טעינו. לגושן, כך התברר, יש שילוב נדיר של נחישות, פרגמטיות ויכולת שכנוע, זאת לצד יכולת לכרות בריתות ולגייס תמיכה, ואלה מאפשרים לו להשיג את המטרות שסימן לעצמו. עברו שנתיים וחצי, גושן יכול לסמן וי כמעט על כל היעדים שביקש להציג: חוק אכיפה מנהלית, הקמת בית משפט כלכלי, טיפול בתשתית הסדרי חוב, הכנסת מערכת BI מתוחכמת לפיקוח על גורמים כמו חברות דירוג, מעריכי שווי, דילרים, תעודות סל.

גושן הוא אדם שמוקד במטרה, יש לו יעדים, והוא מגיע אליהם גם אם במחיר של עימות עם גופים חזקים וחשובים. כך התעמת עם משרד האוצר בזמן המשבר ועל מסקנות ועדת חודק, וכך קרא לסדר את שוק ההון. הוא לא נרתע מבעלי ההון הגדול, הגדיר מחדש את המושג "בעלי עניין" למורת רוחה של משפחת עופר, וטיפל ביד חזקה בכל מי שחצה את הקו וחרג מהכללים. מצעד הנחקרים הלך והתארך: ניר ברונשטיין, איליק רוז'נסקי, בכירי מליסרון, בכירי פסגות. איש לא היה חסין. אורך הקדנציה של גושן הוא חמש שנים, ואלו מסתיימות בסוף 2012. האם יישאר בתפקידו שנתיים נוספות? לא בטוח. אף אחד לא יופתע אם גושן יבקש לקצר את הקדנציה ולפרוש בסוף השנה הבאה. את מה שהוא עשה בשלוש שנים הרבה לא עשו בקדנציה מלאה.

גושן נולד ב-1960 במושב אליכין. לאחר שירותו הצבאי למד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים והתמחה במשרד יגאל ארנון ואצל נשיא בית המשפט העליון, מאיר שמגר. לאחר מכן השלים תואר שני ודוקטורט באוניברסיטת ייל. הוא שימש מרצה באוניברסיטה העברית ובקריה האקדמית אונו, וממשיך ללמד באוניברסיטת קולומביה בארה"ב. במקביל כיהן כדירקטור בבנק דיסקונט ובדירקטוריונים אחרים. ב-2008 מונה ליו"ר רשות ניירות ערך על ידי שר האוצר דאז, רוני בר-און. גושן גרוש מאיילת, העוסקת בהומיאופטיה, ואב לשני בנים: הבכור, חן, השתחרר מהצבא ולומד ציור, והצעיר, נדב, חייל. בראיון ל"מעריב" סיפר גושן שבנו נדב אמר לו: "אבא, אל תתלונן. תגיד תודה שהמשבר הגיע במשמרת שלך". יש לגושן גם שני אחיינים שהוא קרוב אליהם במיוחד: עמית לוי, חוקר ביחידת המז"פ של המשטרה, ודוד שטרית - כלכלן בחיל המודיעין.

יריבים

לב לבייב בזמן שאפריקה ישראל שבשליטת לבייב הייתה עסוקה בהסדר החוב שלה, הודיעה רשות ני"ע כי תיאלץ לתקן את דו"חותיה הכספיים בגלל טעות. בצעד חסר תקדים ואף שנטען כי אין קשר להסדר, החליט גושן לשלוח לרוסיה שמאים במטרה להעריך את שווי נכסיה של אפריקה.

רועי ורמוס

מנכ"ל פסגות הוא גיבור שיצא מטרגדיה יוונית. בגיל צעיר קיבל לניהולו בית השקעות והפך אותו למספר אחת בארץ. ואז באה המכה. ורמוס נחשד במעורבות בתרמית ני"ע, וגושן העמיד את הדחתו כתנאי לקיום עסקת המכירה של פסגות. כעת ורמוס בדרך החוצה מפסגות, אבל הוא עוד יחזור.

ניר ברונשטיין לשעבר מנכ"ל פועלים שוקי הון, נאלץ לפרוש מתפקידו בעקבות חקירת רשות ני"ע שהעלתה חשד למסחר במידע פנים במניית בנק הפועלים. ברונשטיין עדיין ממתין להחלטת הפרקליטות בעניינו.

איליק רוז'ינסקי לשעבר מנכ"ל דלק נדל"ן. ממתין כעת להחלטת הפרקליטות בעניינו בעקבות חקירת הרשות שהעלתה חשד לכך שהגיש דו"חות כספיים ותשקיף חברה מטעים. רוז'ינסקי נעצר על ידי הרשות ושוחרר בתנאים מגבילים, ובזמנו אמר בתגובה שממצאי חקירת הרשות אינם נכונים ואינם מקובלים עליו.

קולגות

מרי שפירו יו"ר רשות ניירות ערך הפדרלית בארה"ב, ה-SEC.

הרווי גולדשמיט פרופסור באוניברסיטת קולומביה, לשעבר היועץ המשפטי של ה-SEC.

אדי וירמיש יו"ר איחוד רשויות ניירות ערך באירופה (CESR) וחבר קרוב של גושן.

חברים

משה טרי לשעבר ראש רשות ניירות ערך, שמינה בשעתו את גושן לעמוד בראש הוועדה לקביעת קוד ממשל תאגידי, וב-2008 החליף אותו גושן בתפקיד יו"ר הרשות. השניים הם גם חברים אישיים קרובים.

אריה מינטקביץ' לשעבר יו"ר בנק דיסקונט (שמינה את גושן לדירקטור) ויו"ר רשות ניירות ערך, וחבר אישי של גושן. בראיון סיפר גושן: "היה לנו הסכם שאני אגיד לו בדיוק מה שאני חושב ולא אהיה יס-מן, וההסכם החזיק שלוש שנים ברשות ועוד חמש שנים בבנק דיסקונט".

תומר עמיר

לוביסט במשרד גורן עמיר, הכיר את גושן במהלך העבודה על הטמעת רפורמת בכר.

אלי כהן סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל על, שיסיים בקרוב את תפקידו, וקודם לכן כיהן כממונה על השכר במשרד האוצר.

גלעד ארדן השר להגנת הסביבה. גושן והוא הכירו כשארדן היה חבר בוועדת הכספים ונותרו בקשר חברי עד היום.

פרופ' יצחק סוארי אחד מרואי החשבון המובילים בארץ בתחום הייעוץ הכלכלי והחשבונאי, המעורב כמעט בכל עסקה גדולה במשק.

דפנה בסטר המייסדת והיו"ר של חברת קידום המכירות סופר פוש (שעמדה לאחרונה מאחורי פרויקט השיווק של גינדי השקעות בהיכל התרבות בתל אביב), שבבעלות פובליסיס.

מנטורים

מאיר שמגר לשעבר נשיא בית המשפט העליון. גושן עשה אצלו את ההתמחות ולימים סיפר: "בכל שנות הלימודים לא העליתי בדעתי שאני יכול להגיש מועמדות להתמחות בבית המשפט העליון. גם לא הייתי התלמיד הכי מצטיין בכיתה. הזמינו אותי לראיון. נכנסתי מפוחד ונרגש... השנה הזו אצל שמגר היתה אחת השנים הכי יפות בחיי. הדמות שלו השפיעה על חיי. אני מעריץ אותו".

אוריאל פרוקצ'יה מומחה לדיני חברות, מרצה במרכז הבינתחומי שאליו עבר מהאוניברסיטה העברית. הוא שעודד את גושן לנסוע ללמוד בייל ובעבר אמר על גושן: "הוא היה תלמיד שלי והיום הוא חבר. הוא היה תלמיד מופלא, אחד התלמידים האהובים שגידלתי במשך השנים, אני מאוד מעריך אותו ומאמין בו". גושן, מצדו, אמר על פרוקצ'יה: "אקדמאי ראשון במעלה ואיש מדהים. המנטור שלי. המורה שלי. הוא ישב איתי שעות ארוכות למילוי הטפסים, אז עוד לא ידעתי אנגלית טובה. בזכותו הגעתי לאוניברסיטת ייל".

הנבחרת הקרובה

זמיר דחב"ש

בשנים האחרונות תפס זמיר דחב"ש מעמד בצמרת יועצי התקשורת של המגזר העסקי. יש לו דלת פתוחה בכל כלי תקשורת בישראל, הוא מנהל משברים מיומן שיודע בדיוק איך לעבוד ועל אילו כפתורים ללחוץ. עם לקוחותיו נמנים סטנלי פישר, זהבית כהן, אילן בן דב, ליאור רייטבלט, יצחק תשובה וגם זוהר גושן. דחב"ש טוטאלי עם לקוחותיו והקשר ביניהם הדוק, גושן מתייעץ איתו כמעט בכל צעד ודחב"ש גם מלווה אותו ברבות מפגישותיו.

עו"ד יעל אלמוג

רשמית, יעל אלמוג היא יועצת ליו"ר רשות ניירות ערך, בפועל, אלמוג היא יד ימינו של גושן, ויש ביניהם כימיה ניכרת לעין. היא אישה חזקה, חריפה ושאפתנית, השפעתה על גושן גדולה והיא נמצאת לצדו בכל התהליכים שהוא מוביל. עו"ד שוני אלבק (היועץ המשפטי של רשות ני"ע), ניר בר און (מנהל מחלקת החקירות ברשות) ושיראל גוטמן-עמירה (ראש מחלקת תאגידים ברשות ני"ע - האישה הראשונה בתפקיד זה) - לצד אלמוג הם האנשים הקרובים אליו ברשות.

עוד כתבות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?