גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוצר CSI: "הציפייה לפרק בשבוע הבא היא מיושנת ולא הגיונית"

אנטוני זוויקר, יוצר הסדרה הנצפית ביותר בעולם, בראיון בלעדי ל"גלובס": "היום סדרות טלוויזיה צריכות לחיות כל הזמן על כל המסכים - בסלולר, בלפטופ ובטאבלט"

אנטוני זוויקר, אחד מיוצרי הטלוויזיה החשובים בזמננו, לא מסוגל לראות דרמה בטלוויזיה. כשהוא כבר מתיישב על הכורסא בסלון, הוא דווקא יעדיף לראות פוטבול אמריקני או ריאליטי כמו "מטבח הגיהנום" ו"נולד לרקוד".

האיש שהביא לעולם את מה שאולי נחשב לפורמט הטלוויזיה המהודק, הקר והמחושב ביותר - "CSI" - מעדיף את הטלוויזיה שלו יצרית, רגשנית ולא צפויה.

"אני מאוד אוהב טלוויזיה", הוא אומר בראיון מיוחד ל"גלובס", "אני צופה כמו כולם כדי לברוח ולהירגע. אבל אם אני עובד בטלוויזיה, אני לא רוצה להמשיך ולעבוד בטלוויזיה גם אחרי שאני מגיע הביתה".

הסיבה להימנעות של זוויקר מסדרות דרמה היא יכולת הניתוח האין סופית בה הוא ניחן. "אני רואה טלוויזיה ויודע בדיוק מתי הרשת התערבה ומתי נעשתה עריכה של הרגע האחרון, ואז אני אומר לעצמי שיכולתי לעשות את זה כך או אחרת", הוא מספר. "בסרטים זה משהו אחר, אתה משלם את הכסף ונהנה. אני אראה אמנם 'מד מן' או 'סופרנוס', אבל רק במידה".

זוויקר, שמנצח היום על 3 סדרות של "CSI" (לאס-וגאס - המקורית, ניו-יורק ומיאמי), הוא בנה של נערת קזינו חד-הורית מלאס-וגאס. דבר בחייו לא אמור היה להוביל אותו למעמדו בעולם הטלוויזיה האמריקני והעולמי, פרט לשעות ארוכות של ילדות בודדה, בהן בעיקר הפליג בדמיונות וקרא ספרים.

אחת האגדות עליו מספרת שכילד נהג להשמיד ספרים שקרא, כדי שאחריו איש לא ירכוש את הידע שעכשיו היה שלו. במשך שנים התפרנס מכתיבת מכתבי ערעור לעצורי עיר החטאים ועבודות לסטודנטים עצלנים.

הרעיון ל-"CSI" עלה בו כשבאחד הימים קראה לו אשתו לראות סדרת תעודה על מעבדה לזיהוי פלילי, והוא פספס את המשמרת כנהג באחד המלונות בסטריפ.

היום, למעלה מ-10 שנים אחרי, הוא המפיק בפועל של הסדרה הנצפית ביותר בעולם, עם קהל של כ-74 מיליון בני אדם מדי שבוע.

"הטלוויזיה עקפה את הקולנוע"

"אנחנו בתור הזהב של הטלוויזיה שנקלע למהפכה טכנולוגית", כך מגדיר זאת זוויקר, שטוען כי שמע שישראל היא "המקום המדהים בעולם". לדבריו, "רק בעשור זה הפקנו את תוכניות הטלוויזיה הטובות ביותר שהופקו אי-פעם - 'עמוק באדמה', 'מד מן', 'CSI' ו'הסופרנוס'. אני חושב שהטלוויזיה עקפה מזמן את מה שיש בקולנוע, היא התקדמה המון - והרבה נעשה בזכות 'CSI'".

זוויקר, שיבקר בקרוב בישראל במסגרת כנס סלקום מדיה שייערך ב-16.11, הולך לדבר על ה"סיפור" הטלוויזיוני בימינו. "שעה בטלוויזיה היום לא מספיקה לתוכנית טלוויזיה. זו צריכה להיות התמודדות עם 365 ימים בשנה. בקרוב הכול צפוי להשתנות", הוא מסביר.

לדבריו, הציפייה הזו לסדרה אהובה שתשוב לחיינו רק בשעתו הקבועה של הפרק בשבוע הבא - כבר מיושנת ואף לא הגיונית.

"זו כבר לא התרבות שלנו יותר. אתה זוכר שרק לפני כמה שנים נהגנו להאזין לרדיו וחיכינו שהשיר שאהבנו יגיע? היום זה ארכאי. הכול משתנה. בעוד 5 שנים תוכנית להיט שלא תחצה פלטפורמות - לא תשרוד. אנשים רצים יותר לתוכן, הם רוצים חוויה יומיומית, לכן פייסבוק עובד מצוין. אנשים מגיבים באופן מאוד חיובי למה שאנשים אוהבים. פייסבוק מחבר אנשים שרוצים מעורבות גדולה יותר עם המותג, ואנשים כמוני יצטרכו למצוא את ה-DNA של זה ביצירות שלנו".

- מה השתנה באופן שימור המותג בטלוויזיה, היום לעומת התקופה בה התחלת לעשות את "CSI" בשנת 2000?

"כשהתחלתי לעשות את 'CSI' שברתי למעשה את כל החוקים של הטלוויזיה. תוכנית מדע שמתרחשת בווגאס, זה לא משהו שנשמע כמו להיט. אבל מצאנו דרך להפוך את המדע למשהו כיפי וסקסי. עשינו, כבר לפני 10 שנים, משהו מאוד קולנועי.

"השוני היום הוא שבעבר לא חשבתי על כל נושא הקרוס פלטפורם כחלק הכרחי ב-DNA של הסדרה, אבל ככל שהתקדמנו, חשבנו איך אנחנו ממשיכים את הסיפור שהתחיל על המסך וממשיך בסלולר, בלפטופ ובטבלט. איך להעסיק את הקהל מעבר לשעה, לתת לו תחושה שהוא מושקע בסדרה".

הסדרה היא רק התחלה

לדברי זוויקר, כל תהליך היצירה הוא אחר לגמרי. אם בעבר סביב שולחן הכותבים הצטופפה חבורה יצירתית ולא רחוצה משעות של נדידה בדמיון, היום צוותי הקונספט נראים אחרת לגמרי.

"היום במקום הרבה כותבים, רואים בפיתוח התוכנית מפיקי חברות סלולר ומנהלי אפליקציות וגיימינג", הוא אומר. "כולם מעורבים הרבה יותר. התשובה הפשוטה לזה היא שבעבר זו היתה רק הסדרה, ומקסימום ראית את ה-DVD. היום הסדרה היא רק ההתחלה - ומשם זה ממשיך וממשיך לאינטראקציה שמעסיקה אותך ומובילים אותך לראות בשבוע הבא. לא נותנים לאנשים ללכת לאיבוד, יש להם מערך שלם שהופך את המעורבות לגדולה יותר, אשר מדברת לכולם".

- וכל זה לא מביא לפיחות משמעותי במעמדה של הטלוויזיה?

"העבודה שלי היא לשמור על הטלוויזיה בריאה. לשמור על המיליונים בברודקאסט זה חשוב. אני מאמין שהכסף עדיין בטלוויזיה, וברודקאסט הוא עדיין שידור לשוק רחב, ואת זה חשוב לזכור. באינטרנט אתה יכול להגיע למאות מיליונים, אבל האירוע חייב להתחיל בברודקאסט - שם זה קרה".

זוויקר נותן דוגמה כיצד תראה בעיניו הטלוויזיה בעוד כ-5 שנים. "אתה רואה את הפרק ומנסה לצורך העניין למצוא רוצח", הוא משרטט את הסצנה, "כשהוא בורח ונגמר הפרק, אתה יכול ללכת לאתר ולראות מצלמות מעקב שיעקבו אחריו, ואז אתה יכול לבקש מהצופים לעשות שימוש בגוגל מאפס ולמצוא אותו. אחר-כך הם שולחים התראות אחד לשני ממקומות שונים, ואתה יכול לצלם ולהעלות לאתר ובשבוע אחרי, למצוא את הרוצח. אם נעשה את זה נכון, עד שנחזור למסך יהיה כל-כך הרבה באזז, וגם נוכל לעשות מזה כסף בדרך על-ידי הורדה של כל מני אפליקציות".

- זה יקרה גם ל-CSI?

"אני לא בטוח שזה יתאים ל-CSI, בטח שלא עכשיו שחלק עיקרי מצופיה הוא כבר מבוגר יחסית דמוגרפית, ויש לו את ההרגלים שלו. הפילוסופיה הזו תוכל לעבוד רק בתוכנית טובה, חדשה, שמיועדת לקהל צעיר. אני בתהליך היצירה שלי היום חושב על הצעירים, לערב יותר טבלטים כמו iPad, יותר יכולות סלולריות".

תופעה תרבותית כזו יצר זוויקר בספטמבר 2009 כאשר המציא את ה-"דיגינובל", מעין ספר מתח חוצה פלטפורמות, ראשון מסוגו, המשלב בתוכן שלל מדיות.

"Level 26: Dark Origins" הוא בעיקרו ספר, אך הוא גם סרט וגם אתר אינטרנט אינטראקטיבי, באותה החבילה. מדובר היה ברב-מכר עולמי, כאשר באתר של הספר חברים 100 אלף איש.

בחודש שעבר הוציא זוויקר המשך לרומן - "Level 26: Dark Prophecy", ואף עשה "קרוסאובר" בין התופעה ל-"CSI" שלו, כאשר אחת הדמויות מהרומן הופיע בסדרת הלהיט.

- הרעיון להרחיב את "CSI" ל-3 סדרות היה חלק מהאסטרטגיה לביסוס המותג בעבר. האם כעת הוצאת סדרה חדשה תתייתר?

"אני לא חושב שיש מקום ליותר מ-3 סדרות של 'CSI'. אולי יהיה סרט. אבל אני בטוח שלא תהיה תוכנית נוספת, אולי תוכניות פשע אחרות".

- "חוק וסדר" הוציאו השנה סדרה חדשה תחת המותג.

"כן, אבל הם נפרדו מהסדרה המקורית. אני חושב שהיה חכם מבחינתם לשמור על 3 תוכניות באוויר. אבל צריך לשאול מה שונה בתוכנית החדשה, ולדאוג שלא מביאים אותו הדבר".

- אתה רואה בהם יריבים?

"אני לא רואה בהם יריבים, אני מכבד אותם. הדבר המשותף היחיד בינינו הוא שאנחנו שני מותגים ששמים יותר מ-6 תוכניות באוויר. אנחנו מכבדים אותם מאוד".

- לאור ירידת הסדרה המקורית של "חוק וסדר" והירידה ההדרגתית ברייטינג שלכם, נשאלת השאלה מתי יהיה סופה של "CSI"?

"זה מותג חשוב מאוד. לכל תוכנית טלוויזיה יש את הזמן שלה, אבל אנחנו מאמינים שיש לנו עוד הרבה זמן, אנחנו חושבים שיש עוד 7או 8 שנים. אנחנו רוצים להמשיך ולבדר אנשים בעונה ה-11, אנחנו עדיין בפריים-טיים, ויהיו הרבה דברים חדשים. הרייטינג של השנה לבדה מאוד מפתיע, ועשינו קצת שינויים, הטון יותר נוח לעיכול. אנחנו מוצאים את הסדרה מאוד נכונה לתקופה הזו".

"אמצעי המדיה הנוספים מקבלים חיות משל עצמם"

"פעולות נלוות לטלוויזיה זה משהו שיעבור מהעולם. מתחיל להיות שימוש אחר במדיות הנוספות - בסלולר ובאינטרנט - הן מקבלות חיות משל עצמם" - כך אומר סמנכ"ל השיווק של סלקום, עדי כהן.

נושא זה יהיה אחד המרכזיים בכנס סלקום מדיה, שמתקיים זו השנה השלישית ברציפות ב-16 בנובמבר בתל-אביב. השנה החליטו בסלקום ללכת על תפיסה שאותה הם מכנים המהפכה הסלולרית הבאה - Mobile is Everything. הרעיון הוא שעולמות התוכן, הקמעונאות והמסחר יתכנסו לעולם הסלולר.

"פיתחנו חזון מסוים לסלולר, שיצמצם את הפער בינינו ובין התעשייה המשלימה", אומר כהן, "רצינו לעשות כנס שיחשוף את אנשי התעשייה הקמעונאית, הפיננסית והתוכנית, ויגרה אותם למחשבה. המטרה שלו היא לבוא ולעורר חלק מהתעשייה הזו אל תוך העולם של הקונסולידציה של המדיה".

עוד כתבות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד