גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיהם הישראלים שגרפו הון ממכרות זהב באמריקה וברומניה?

השותפות שעדיין לא הוצאה ממנה אונקיית זהב אחת, הניבה רווחים לקרנות הגידור של ג'ון פולסון וג'ורג' סורוס וגם לשני הישראלים המעורבים - שטיינמץ וטיומקין

בימים שבהם שובר מחיר הזהב שיאים על בסיס כמעט יומי, רושמים מנהלי השקעות שהקדימו והצטיידו בפוזיציות גדולות במתכת היקרה רווחי עתק. זהב, כידוע, נחשב על ידי רבים למעין פוליסת ביטוח בתקופות של חוסר ודאות בכלכלה העולמית, ותקופה כזו נמשכת כבר יותר משנתיים.

אחד משורי הזהב המפורסמים בעולם, אשר משפשף את ידיו בהנאה מהרנסנס שחווה המתכת הצהובה, הוא מנהל קרנות הגידור האגדי ג'ון פולסון, שהעריך לאחרונה כי מחיר הזהב עשוי להגיע בתרחיש קיצון לרמה של 4,000 דולר לאונקייה, ואף הוסיף כי רוב נכסיו מושקעים בזהב.

שניים מנכסי הזהב הגלויים שבהם מושקע פולסן, באמצעות קרן הגידור "פולסון אנד קו", הם השקעה בחברות ציבוריות המחזיקות בבעלותן מכרות המיועדים לכריית זהב ברומניה ובצפון אמריקה. שתיהן הניבו למשקיעים תשואה פנטסטית של מאות אחוזים בשנה האחרונה ונסחרות בשווי של מיליארדי דולרים כל אחת, למרות שטרם החלו בכריית הזהב בפועל.

הראשונה היא Gabriel Resources (גבריאל), בעלת מכרה זהב ברומניה, הנסחרת בבורסה של טורונטו לפי שווי של כ-2.5 מיליארד דולר. פולסון אנד קו מחזיקה בכ-18% ממניות גבריאל, חלקן במחיר של 2.25 דולר למניה (המניה נסחרת כיום במחיר של 7 דולר).

בחברה זו שותף גם המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ לאחר שבדצמבר 2009 רכשה חברת BSG שבשליטתו 9% ממניות גבריאל לפי מחיר של 2.5 דולר קנדי, וקיבלה אופציות להגדיל את החזקתה ל-16%, ולהשקיע בסך הכל כ-120 מיליון דולר קנדי במניות גבריאל. נכון להיום שילשה השקעתו של שטיינמץ את שווייה.

הנכס העיקרי של גבריאל הוא מכרה זהב ברומניה בשם Rosia Montana, שנחשב לאחד הגדולים בעולם. המכרה כולל עתודות של 10.1 מיליון אונקיות זהב (בשווי נוכחי של יותר מ-14 מיליארד דולר), וכן עתודות גדולות של כסף. להערכת החברה, ההשקעה הנדרשת לשם פיתוח המכרה היא כמיליארד דולר, והצפי הוא שהמכרה יפיק 626 אלף אונקיות זהב מדי שנה (בחמש השנים הראשונות).

הולכים בעקבות קפלן

החברה הציבורית השנייה היא NovaGold Resources Inc (נובהגולד), בעלת מכרות בצפון אמריקה, הנסחרת לפי שווי חברה של כ-3.2 מיליארד דולר. פולסון מחזיק 9.1% ממניות נובהגולד, שהונפקו לו במארס האחרון לפי מחיר 5.5 דולר למניה (כשליש ממחירן הנוכחי) במסגרת הנפקה פרטית שבה גייסה החברה 175 מיליון דולר מקרנות הגידור של פולסון ושל מיליארדר נוסף, ג'ורג' סורוס, המחזיק נתח דומה במניות החברה.

מגזין "פורבס", שתהה בזמנו מדוע משקיע צמד מנהלי קרנות הגידור המהוללים בחברת המכרות מוונקובר שעדיין לא רשמה הכנסות ומנגד צברה הפסדים ביותר מ-350 מיליון דולר בשלוש השנים האחרונות, ציין כי השניים הולכים בעקבותיו של מיליארדר שלישי, אנונימי יותר, בשם טום קפלן מניו יורק. קפלן סבור כי הזהב עומד לשוב ולשמש כמטבע העולמי העיקרי, כפי שהיה במשך 5,000 שנה.

קפלן (ראו מטה) פועל באמצעות חברות ההשקעה הפרטיות טיגריס ואלקטרום, והוא בעל המניות הדומיננטי בשתי החברות המדוברות: גבריאל ונובהגולד. ההשקעות שלו בהן בוצעו, בעיקרן, במהלך שנת 2008, ושווי השוק שלהן כיום, כ-1.5 מיליארד דולר, מהווה תשואה של פי 5 בקירוב על הסכום שהושקע בהן.

כשכתב "פורבס" נתן ורדי פנה למשרדי טיגריס של קפלן במהלך חודש מארס, כדי לקבל מושג טוב יותר על משנתו לגבי הזהב, נחשף גם הקשר הישראלי הנוסף להשקעות הזהב המשגשגות הללו. ורדי פגש במשרדי החברה את המנהל בכיר והאסטרטג הראשי של החברה, שהוא לא אחר מאשר אבי טיומקין, הידוע כיועץ לקרנות גידור בתחום המאקרו, ומחלק את זמנו בין ניו-יורק לכפר שמריהו (טיומקין הוא גם ידידו הקרוב של בני שטיינמץ, שכאמור ביצע אשתקד השקעה במניות גבריאל).

למי שמאמין בשקיעת המערב

טיומקין, כותב ורדי, סבור שלאנשים יש הנחות שגויות לגבי הזהב. "הם יגידו לך שזהב מגן מפני אינפלציה, אבל הזהב הציג ביצועים טובים יותר דווקא בתקופות של דפלציה. הכוח של זהב הוא בהיותו מגן כשאנשים מאבדים אמון במוסדות השלטוניים". "אם אתה מאמין בשקיעתה של התרבות המערבית", כותב ורדי, "התשובה של טיומקין היא לקנות זהב".

בששת החודשים שחלפו מאז לא שינה טיומקין את משנתו לפיה בעשר השנים האחרונות, בהן רשם עלייה רציפה, הפך הזהב להשקעה הטובה ביותר בעולם, ללא תלות בשער הדולר, מחיר הנפט, אינפלציה או דפלציה, מיתון או צמיחה והתנהלותם של בנקים מרכזיים.

בראיון שהעניק לעיתונות הכלכלית ב-2008 בעת שמחיר הזהב עמד על כ-750 דולר (קצת יותר ממחצית ממחירו היום), טען טיומקין כי "אנחנו בעיצומה של רעידת אדמה... על כן ההשקעות היחידות הנכונות כיום הן בניירות ערך ממשלתיים עם עדיפות לאלו של ממשלת ארצות הברית, ובזהב".

נשוי לרקנאטי, שותף של טיומקין

"אנשים חושבים שזהב זה לפרימיטיביים. אני מרגיש לפעמים כמו שליח שמבשר על הזהב, שעוד לא התחיל אפילו את הריצה השורית שלו", כך אמר טום קפלן, בוגר לימודי היסטוריה באוקספורד ויו"ר טיגריס פייננשל גרופ מניו יורק, בראיון שהעניק לשבועון "ביזנסוויק" באוגוסט השנה.

קפלן, מיליארדר בן 48, אמר בראיון שסגנון ההשקעה שלו הוא "הרבה יותר איכותי מכמותי". לדבריו, הראלי הגדול של הזהב עוד לפנינו, פשוט מפני שהזהב הוא מטבע בפני עצמו, והביקוש עולה בהרבה על ההיצע.

השבועון מספר כי הרומן של קפלן עם ישראל התחיל ב-1988, עת סיים את הדוקטורט שלו באוקספורד והרוויח כסף מהצד כאנליסט של חברות ישראליות שרשומות בבורסות אמריקניות. בנסיעות לישראל הוא פגש שניים ששינו את חייו: הראשונה היא דפנה רקנאטי (בתו של ליאון רקנאטי) שהייתה באותם ימים חיילת, וברבות הימים הפכה לאשתו.

דרך משפחתה של אשתו הכיר קפלן את הישראלי השני שהשפיע עליו: אבי טיומקין אותו הוא מכנה בראיון "המנטור שלי". השניים שמרו על קשר עסקי הדוק בשנים הבאות, שבהן החליט קפלן לממש את רעיונויות הגדולים, כולל הימורים גדולים על מתכת הכסף, גז טבעי ובסופו של דבר זהב. הם התאחדו כשטיומקין, שעבד בכמה קרנות גידור מהמובילות בעולם, הצטרף לטיגריס ב-2008 כאסטרטג מאקרו ראשי.

קפלן, מספרים ב"ביזנסוויק", מכיר בפרדוקס של שמירה על טבע מצד אחד, ופעילות כריה הורסת טבע מצד שני, וטוען ששמירה על טבע הייתה תמיד העדיפות העיקרית מבחינתו.

הדיון סביב הנושא התעורר גם בעת פעילותו במכרה הזה ברומניה. פעילי הגנת הסביבה במדינה ואנשי הקהילה המקומית נאבקים בתוכניות של קפלן במכרה שברוזיה מונטנה כבר עשר שנים, וטוענים שהשימוש בציאניד במכרה מאיים על כפרים ועל מי תהום עד הונגריה השכנה.

קפלן טוען מנגד שהפרויקט שלו יועיל מאוד לכלכלה הרומנית. ביוני השנה מסר שר איכות הסביבה הרומני, שהממשלה תחדש את בדיקת הפרויקט, מה שאומר עוד חודשים של דיון פומבי בנושא. גם אם הממשלה תיתן אור ירוק, ייקח לפחות שנה עד שזהב יתחיל לצאת מהאדמה, אך על פי "ביזנסוויק", קפלן, בכל מקרה, לא לחוץ במיוחד מן ההתפתחויות הללו.

עוד כתבות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?