גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פסק דין חדש של העליון מרחיב את אחריות הרופאים וקופות-החולים

נקבע כי רופא שאינו מבצע מיד בדיקת א.ק.ג באדם המתלונן על כאבים בחזה - מתרשל ונושא באחריות לאירוע לבבי שמתרחש זמן קצר לאחר מכן

רבים מאתנו אינם חובבים רופאים ובדיקות רפואיות. אחרים פשוט אינם סומכים על הרופאים. "אתה לא שומר על עצמך". "לך לרופא, ואל תחכה עד שיהיה מאוחר מדי". "הקשב לגוף שלך. הוא קורא לעזרה" - אלה הם מקצת מן המשפטים השגורים בפיהם של אנשים הדואגים לשלומם של יקיריהם. אלה אינם דואגים לבריאותם כראוי, כך הם סבורים, והם עלולים למצוא עצמם בסופו של דבר וידיהם על ראשם.

"אני מכיר את הגוף שלי יותר טוב מכל הרופאים", מנגד, הוא משפט, שמושמע רבות על-ידי הנרתעים, מסיבה כזו או אחרת, מן הרופאים ומן הפרוצדורה הרפואית.

אליהו א. נמנה, ככל הנראה, עם אלה שאינם מתרגשים מאיתותי האזהרה של הגוף שלהם. מזה מספר שנים הוא שרוי בתרדמת מוחלטת - COMA. אירוע קרדיאלי חריף, שהתרחש בגופו באפריל 2001, גרם לו לנזק נוירולוגי בלתי הפיך בגזע המוח.

על מפתנו של בית המשפט העליון הונחה השאלה מי הוא האחראי לכך: האם הרופאה, אותה ביקר אליהו זמן קצר לפני התרחש האירוע, ושלא ביצעה בו מיד בדיקת א.ק.ג.? שמא עליו, שלא היה ערני מספיק לאותות המצוקה ששיגר גופו, ושלא פעל בדיוק לפי הוראות הרופאים?

שני שופטים (מרים נאור ודוד חשין) קבעו כי האחריות המלאה מוטלת על כתפי הרופאה. שופטת אחת (אילה פרוקצ'יה) העדיפה להעביר ולו מקצת מן האחריות אל כתפיו של אליהו עצמו.

ד"ר לודמילה גאנדין, אשר במועדים הרלבנטיים לתביעה עבדה בקופת-חולים כללית, הכירה לראשונה את עניינו של אליהו רק כחודש וחצי לפני האירוע הלבבי. אשתו הגיעה אליה בשמו וביקשה עבורו מכתב הפניה לבדיקות שונות, ובהן בדיקת א.ק.ג.

יומיים לפני האירוע הגיע אליהו עצמו אל ד"ר גאנדין, כשהוא מלווה בידי אשתו. זו הפעם הוא התלונן בפניה על כאבים בחזה ובכתף, על הזעה ועל שיעול יבש. בבדיקה כללית שערכה לו ד"ר גאנדין לא נמצאו ממצאים מדאיגים. חום גופו ולחץ הדם שלו היו תקינים, קולות הלב היו סדירים, ריאותיו נקיות, ומצבו הכללי טוב.

בסעיף האבחנות שבמסמך סיכום הבדיקה כתבה ד"ר גאנדין: "CHEST PAIN". היא רשמה לו תרופות לשיכוך כאבים, הפנתה אותו לבדיקות שונות, וביקשה ממנו לשוב אליה עם התוצאות.

ביומיים שלאחר מכן הלך אליהו לעבודה כרגיל, עד שבערבו של היום השני שלאחר הביקור הוא איבד את הכרתו. צוות נט"ן העניק לו טיפול, שכלל מכות חשמל ועיסוי לב, ופינה אותו לבית-החולים כשהוא מחוסר הכרה ומונשם. אליהו נותר נכה בתרדמת.

הרופאה "הרדימה" את החולה

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, יוסף שפירא, קיבל את תביעת הרשלנות הרפואית שהוגשה על-ידי עוה"ד נתן רון ודוד וינטר בשמם של אליהו ורעייתו. הוא קבע כי הרופאה התרשלה במלאכתה בכך שלא ביצעה לאליהו בדיקת א.ק.ג. מיידית כבר בעת ביקורו אצלה, יומיים לפני האירוע, למרות שהתקיימו בו גורמי הסיכון ולמרות הסימפטומים עליהם התלונן.

שפירא קבע כי על אליהו מוטל אשם תורם לתוצאה המצערת של הדברים, וזאת בשיעור 50%, לאור זאת שהוא לא נהג כפי שניתן היה לצפות ממנו שינהג במצבו, ובמיוחד לא נענה להפצרות אשתו לשוב לרופאה או לפנות לחדר מיון עם התגברות כאביו. לדברי אשתו, הוא "לא אהב" לפנות לרופאים.

משנקבע כי הנזק שנגרם לאליהו עמד על מעט למעלה ממיליון שקל, חויבו הרופאה וקופת-החולים לשלם לו מחצית מכך. פסק דינו של שפירא הוא שעמד במבחן הערעור בבית המשפט העליון.

"אני סבורה כי הערכאה הראשונה צדקה בקביעתה כי הרופאה התרשלה כלפי המערער", פתחה השופטת מרים נאור, והוסיפה: "לא אוכל עם זאת לתמוך בקביעה כי היה בנסיבות העניין אשם תורם של המערער".

תחילה, היא ראתה לקבוע כי טענתה של ד"ר גאנדין, שלפיה בביקורו של אליהו אצלה יומיים לפני האירוע היא הפנתה אותו לבדיקת א.ק.ג., "נשענת על בלימה". היא הוסיפה וקבעה כי גם לו הטענה היתה מתקבלת, לא היה בכך כדי לסייע לרופאה.

"השאלה החשובה איננה אם היתה הפנייה לבדיקת א.ק.ג., אלא אם היתה הפנייה לבדיקת א.ק.ג. דחופה", מיהרה להעמיד דברים על דיוקם. "הא.ק.ג. היא בדיקה פשוטה שניתן לבצעה, כפי עדות הרופאה, באמצעות האחות בחדר הסמוך. מדוע לא לנקוט בדרך פשוטה וזולה זו? אין צורך בלבטים רבים, גם אם בעיה קרדיאלית היא רק אחת הסיבות האפשריות לכאב בחזה", גילתה נאור חוסר שביעות-רצון רבתי מהתנהלותה של הרופאה.

בטענותיה של ד"ר גאנדין ראתה נאור הכרה בכך שבמבט לאחור היא מכה על חטא: "מדברי הרופאה על מה שהיא טוענת שעשתה... ניתן ללמוד על מה שהיא סבורה, למצער היום, כי צריכה היתה לעשות", קבעה. "נוכח האבחנה - CHEST PAIN - היה צריך להידלק אצל הרופאה אור אדום שחייב, למצער, ביצוע בדיקה במקום", חרצה.

נאור הוסיפה וקבעה כי גם לו היה נקבע כי לא היתה התרשלות באי-ביצועה של בדיקה מיידית, הרי בוודאי יש לקבוע כי היה על הרופאה להעמיד את אליהו על הצורך לפנות באופן מיידי למיון או לקופת-החולים במקרה של החמרה.

"מוכנה אני לקבל כי ייתכנו הסברים נוספים לכאב שאינם קשורים בבעיה קרדיאלית. באבחנה, שבדיעבד ברור כי היא היתה מוטעית, 'הרדימה' הרופאה את אחריותו של המערער כלפי עצמו", רמזה לעבר הסרת האשם התורם מעל כתפיו של אליהו.

על-פי נאור, המינימום שהרופאה היתה צריכה לעשות נוכח תלונותיו של אליהו על כאבים בחזה היה להזהירו מפני סימנים של תעוקה לבבית, ולהורות לו לשוב אליה או לפנות לחדר המיון בבית-החולים אם יתגברו הסימנים לכך. "מכל כיוון שנסתכל על הדברים, בית המשפט המחוזי צדק בקביעתו כי הרופאה התרשלה", סיכמה נאור סוגיה זו.

עוד היא קבעה כי קיים קשר סיבתי בין ההתרשלות לבין האירוע שהביא לכניסתו של אליהו לתרדמת. לדידה, לו ד"ר גאנדין היתה עורכת מיד את הבדיקה הדרושה, ניתן היה לגלות אם הוא כבר סבל מאירוע לבבי, אם לאו.

הנחיה לכלל הרופאים

נאור חלקה, כאמור, על השופט שפירא בשאלת האשם התורם. "בהיעדר אזהרה כלשהי מצד הרופאה יכול חולה לומר לעצמו - הייתי אצל הרופאה והיא קבעה שזו בעיה מקומית (או שפעת, לפי גירסת המערערת, לאבחנה החלופית אין חשיבות). מדוע שאלך לבית-החולים או אשוב אל הרופאה?", קבעה נאור והוסיפה: "גם בהנחה כי החולה אכן נשלח על-ידי הרופאה לבדיקת א.ק.ג., הרי אי-אמירה ברורה כי מדובר בבדיקה דחופה, וכי יש לחזור בו ביום עם התשובה - היה בה כדי 'להרדים' את ערנותו של החולה".

בקשר לכך שיגרה נאור הנחיה לכלל רופאי ישראל: "כאשר רופא מסביר לחולה לחזור ולפנות במקרה של החמרה או במקרה שיהיו סימפטומים מסוימים - עליו לרשום זאת בגיליון הרפואי. הוא הדין כשהוא מנחה אותו לבצע בדיקה - ולחזור באופן מיידי (או תוך פרק זמן מסוים)".

השופט דוד חשין הסכים עם פסק דינה של נאור. השופטת אילה פרוקצ'יה, לעומת זאת, חלקה עליה (בדעת מיעוט מעניינת - ראו בהמשך) בשאלת הסרתה של אחריות כלשהי מעל גבו של אליהו.

כך, אליהו ואשתו יזכו למלוא סכום הפיצויים - ולא רק למחציתו. קשה להאמין שיהיה בכך כדי לשמח אותם יתר על המידה. (ע"א 2886/05).

דעת המיעוט: אחריות החולה כלפי גופו

שופטת המיעוט, אילה פרוקצ'יה, התקשתה לקבל את העמדה, אשר לפיה לא חל על אליהו כל אשם תורם בגין מחדלו לבצע את הבדיקות שנשלח לבצען ולפנות לחדר מיון או לרופאה המטפלת, שעה שהכאבים בחזהו לא נחלשו. בפסק דינה ניתן למצוא קביעות ערכיות בנוגע לאחריותו של אדם על גופו.

"גם בלא הדגשה של הרופא המטפל על דבר הדחיפות שבביצוע בדיקת פעולת הלב, והצורך החיוני במעקב רפואי בעקבותיה - העשויים להוות רשלנות רפואית... עדיין חלה על החולה מידה של אחריות סבירה לגורלו, שאיננה בהכרח 'מורדמת' לחלוטין, גם בהינתן מחדל רשלני של הרופא", קבעה פרוקצ'יה.

"אכן, חולה בוגר אמור להישמע לקולו של הרופא. אך בה בעת, אין הוא יכול להישאר אטום לקולות גופו, ועליו להגיב לאיתותים ולקולות אזהרה שהגוף משמיע, במיוחד כאשר על פני הדברים מדובר בסימנים מדאיגים, אשר גם להבנת אדם מן היישוב עלולים לטמון בחובם סכנה בריאותית ממשית", הוסיפה.

לדידה, כאבים מתמשכים באזור הלב נמנים עם סוג הסימנים הללו, גם כאשר הרופא המטפל אינו מצביע על קיום סכנה ועל דחיפות במעקב אחריה.

"מקום שסימני המצוקה נמשכים גם לאחר הביקור אצל הרופא - על אדם סביר האחראי לגורלו לנקוט פעולה מיידית כדי להבטיח מעקב רפואי, כדי לבדוק את טיבם ולקבל את הטיפול הנדרש", כך פרוקצ'יה.

על-פי פרוקצ'יה, התייחסותו של אליהו לאותות האזהרה של גופו התאפיינה באדישות ובמחדל ולא שיקפה התנהגות סבירה של אדם סביר. די בכך, בעיניה, כדי להטיל עליו חלק מהאחריות למצבו הנוכחי.

בנוגע למידת התרומה שראוי לייחס לאליהו, ראתה פרוקצ'יה לשוב ולהדגיש כי "הסתמכות סבירה של חולה על דברי רופאו איננה הסתמכות טוטלית ואוטומטית; החולה אמור להמשיך ולהישמע כל העת לאיתותים ולקולות האזהרה שגופו משמיע, ולהיות אחראי לגורלו הבריאותי גם כאשר רופאו מתרשל בעריכת הבדיקות או במתן הטיפול המתאים".

כך, גם כאשר למרות דברי הרגעה של הרופא ממשיך הגוף לתת סימנים מעוררי דאגה, ונדלקות נורות אדומות המאותתות על מצב חירום - על החולה לפנות ביוזמתו לבית-החולים.

"רשלנות הרופא אינה מטשטשת את אחריותו העצמאית של החולה כלפי גופו", סיכמה פרוקצ'יה - והטילה על אליהו אשם תורם בשיעור 25%.

עוד כתבות

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%