גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוכן בעניינים: מה זה מדיה היברידית ולמה צריך אותה?

מדיה היברידית משלבת את המדיה הקנויה והמדיה ש"מרוויחים" מהתוכן, מהפעלת גולשים ומפעילות ויראלית ■ כך הופכים את אסטרטגיית התוכן הזה לחלק מתכנון התקשורת השיווקית

היום נראה שכבר ברור לכולם שהדרך היחידה לייצר מעורבות היא יצירת תכנים ייעודיים. בין אם זה ברשתות חברתיות, מנועי חיפוש, אתרים או בכל אמצעי תקשורת אחר. בין אם זאת חברה, מותג, מפלגה או אדם פרטי.

כולם צורכים ומייצרים תוכן. ולא מדובר רק בתכנים טקסטואליים, אלא גם בווידיאו, פודקאסטים, אפליקציות ועוד. אין ספק כי ב-2011 תוכן יהפוך לגורם מרכזי בתמהיל התקשורת, ונראה השנה התפתחות של "אסטרטגיות תוכן און-ליין" של חברות ומותגים.

חברות רבות בעולם כבר הפכו את התוכן לכלי מרכזי ליצירת קשר בלתי אמצעי עם לקוחותיהן. דוגמאות? בבקשה:

* כל אחד נהיה במאי ומפיץ סרטים בקמפיין אולד ספייס "I'm on a horse": הקמפיין הכה מדובר של אולד ספייס (75% מהשיחות ברשתות ברבעון הראשון של 2010), שהחל כקמפיין מדיה לכל דבר, עם סרט נפלא, והמשיך לפעילות גולשים שהטריפה את דיירי הטוויטר. גולשים קיבלו הזדמנות "לשלוט" בכוכב הסרט וכמובן להפיץ את הסרטון האישי שלהם בטוויטר.

לקייס סטאדי: http://creativity-online.com/work/old-spice-responses-case-study/20896

* חנות תכשיטים עושה תוכנית ריאליטי: חנות התכשיטים "מישל היל" בארה"ב בחרה לפעילות השקה, משחק ריאליטי אינטרנטי אמיתי לבחירת הזוג השווה ביותר בעולם. בין הזוגות שישתתפו בתוכנית הריאליטי של חנות התכשיטים, ויעמדו בכל המשימות, תוגרל כמובן טבעת יהלום 22 קראט.

http://www.my22ct.com

* מכירות ישירות מתוך התוכן: חברת האופנה פרנץ' קונקשן הקימה לעצמה ערוץ תוכן וידיאו ב-YouTube בשם youtuiqe. בערוץ ניתן לבחור סרט לצפייה ולעבור מהסרט ישירות לחנות המקוונת לרכישה. מהלך שמייצר רכישה ישירה מתוך התוכן. מעבר ישיר, אינטואיטיבי ובעצם כבר כל-כך מתבקש.

http://www.youtube.com/frenchconnection

אז מה זה מדיה היברידית?

בעידן שבו כולם, מותגים ואנשים פרטיים, עסוקים ביצירת תוכן, נולד המונח "מדיה היברידית" (Hybrid Media), שמגדיר תפיסת מדיה חדשה, המבוססת על שילוב של ה-Paid Media וה-Earned Media. מהלכים "היברידיים" משלבים את שני הכלים: המדיה הקנויה והמדיה ש"מרוויחים" מתוכן, מהפעלת גולשים ומפעילות ויראלית ואורגנית.

מהלך מדיה היברידי נכון יהיה בנוי משילוב של 3 מנועים:

* Paid Media - מדיה קנויה, שדוחפת את המסר ומניעה לפעולה. במדיה הקנויה אפשר להתניע את המהלך ולפרסם את שלב השיא - הזוכים, האירוע או כל מסר אחר.

* Earned Media - המדיה שמרוויחים מהבאזז שנוצר ומנכונות הגולשים להיות בעצמם מפיצי הבשורה. מדיה כזו מרוויחים רק במהלך שמבוסס על מוטיבציית הגולשים וגורם להם לקחת חלק פעיל - ליצור את התכנים ולהיות בעלי עניין אמיתי בהפצתם.

* הפצה אורגנית - שימוש בכל כלי ההפצה של השיווק האורגני, קידום בגוגל, תכנים ב-YouTube, פליקר, טוויטר וכמובן בפייסבוק.

מהלכים מסוג זה, המבוססים על win-win של חברה וגולשים, מעוררים היענות ומעורבות גדולה, מוטיבציה חזקה לשיתוף-פעולה ונכונות גבוהה מצד הגולשים להיות בעצמם מפיצי התוכן.

לדוגמה, מהלך תוכן מסוג זה עושה השנה בנק הפועלים ב"סלונה". פרויקט "איך היא עשתה את זה", מלווה לאורך השנה נשים, בעיקר מאזור הפריפריה, שהעזו לעזוב את עבודתן כשכירות ולהפוך לעצמאיות. המהלך החל בבאנרים פרסומיים באתר ובפנייה לנשים באמצעות הפייסבוק לשלוח את הסיפורים שלהן. הסיפורים הנבחרים מתפרסמים מדי שבוע ב"סלונה" בפורמט של כתבת פרופיל המתעדת את תהליך השינוי ואת העסק. הסיפורים אישיים, מרגשים ומעוררי השראה, וכתוצאה מכך זוכים למעורבות גדולה ולמספר רב של תגובות. מיותר לציין כי כל אישה שמקבלת כתבת פרופיל על העסק החדש שלה, הופכת בעצמה לערוץ הפצה עצמאי ומאוד אפקטיבי.

איך מודדים מהלך כזה? איך מודדים "מעורבות במותג?". ודאי שלא רק בכלים של CPM או CPC. הדרך לעשות זאת היא כנראה בכלים של מדידת קמפיין. שילוב של רמת מודעות למותג, רמת מודעות למסר וכוונות קנייה.

למה תוכן דווקא עכשיו?

כוחו של החיפוש - מנועי החיפוש מכתיבים את סדר היום של התודעה הציבורית, וכדרכם של מנועי חיפוש, הם מגישים תוכן ולא פרסום. מי שייצר תוכן בכמות ובאיכות גבוהה, הוא זה שיעלה ראשון בחיפושים, ייהנה ממודעות גדולה יותר, מתדמית של מותג מוביל, וסביר להניח שגם מאחוז מכירות גבוה יותר.

כוחו של הציבור - בעידן שבו הציבור הוא יצרן תוכן, שהשפעתו לא נופלת מהשפעת ערוצי המדיה המסורתיים, לתוכן יש משקל גדול בהרבה. ריבוי הקולות, כמות המידע הזורם מפה לאוזן והתרחבות השיחה למדיה הגלובלית, מחייבים כל מותג לקחת חלק פעיל בשיחה שמתנהלת ולצקת אל תוכה את התכנים שישרתו אותו.

כוחן של הרשתות החברתיות - הרשתות החברתיות "זוללות" תוכן. הן חיות ממנו וניזונות ממנו. למותגים כיום אין ברירה אלא לייצר תוכן חווייתי, מכירתי או אינפורמטיבי, שיהיה אטרקטיבי דיו ויעודד את הגולשים לקחת חלק פעיל בהפצתו.

בעידן האינטראקטיבי היעדים השיווקיים השתנו מהעברת מסר למעורבות - שום מנהל שיווק כבר לא יסתפק היום בהעברת מסר בלבד, או בעלייה ברמת המודעות. העידן הדיגיטלי הרים את רף הציפיות וכיום אחד המדדים החשובים שמגדירים מהלך שיווקי מוצלח, הוא "איזה חלק לקחו בו הלקוחות?".

ריבוי ערוצים ופלטפורמות מדיה - התהליך שהתחיל בזפזופ בטלוויזיה הרב-ערוצית, ממשיך בהתפזרות התכנים אל מגוון פלטפורמות אינטרנטיות וסלולריות, ובשלל אפשרויות טכנולוגיות לצריכת תוכן. הצרכן קובע את סדר היום ונע בחופשיות בין כל ערוצי המדיה. ב"מערב הפרוע" הזה של המדיה, התוכן הוא המלך האחד, היחיד והבלתי מעורער.

6 כללים חשובים לבניית אסטרטגיית תוכן

1. התוכן חייב להיות בעל ערך מהותי. תוכן הוא מרכיב משמעותי בבניית הערך של מותגים ברשת. יש להגדיר בקפידה את הרלוונטיות שלו לקהל המטרה, איך הוא עוזר לו בחיים, בעבודה, באהבה, בגידול הילדים.

2. התוכן חייב להיות מוערך על-ידי הקהל. אפילו אם זה כרוך במחקר, חשוב להבין בדיוק איזה תוכן מעריך קהל המטרה. האם תוכן HOW TO? האם אנטרטיינמנט? האם תוכן שיתופי?

3. אסטרטגיית שיווק מבוססת תוכן יכולה להחליף לפעמים פרסום מסורתי: בעיקר כשמדובר במסרים מורכבים, כשהמטרה היא לבסס אמון וליצור קרבה ומעורבות, תוכן תמיד יהיה הבחירה הטקטית הנכונה ביותר. תוכן "מחווט מחדש" את הקשר בין חברה לקהל הצרכנים שלה ויוצר דיאלוג ישיר ללא תיווך.

4. אנשים מדברים על תכנים, לא על מותגים: במקום לדחוף מוצרים או מסרים פרסומיים, השתמשו בכלי התוכן על מנת לשתף, לעורר שיחה, לעורר השראה ולהניע להתנסות או פעולה.

5. אל תוכן צריך להתייחס כמו אל נכס ארוך טווח ששווה להשקיע בו. תכנים, בניגוד לפרסום, נשארים רלוונטיים לאורך זמן ויכולים לשרת מותג במגוון פלטפורמות: סלולר, רשתות חברתיות, מיילים וכדומה.

6. בעידן פרסונלי כל-כך אי-אפשר לדבר יותר כ"תאגיד" או כ"מותג". המדיה החברתית מכתיבה את הצורך ההולך וגובר במגע אישי. כל מותג חייב היום לפתח, באמצעות תכנים, קול אישי, אג'נדה ברורה, אני מאמין וסגנון דיבור אופייניים ומעוררי רצון לקרבה ולדיאלוג.

* הכותבת היא מנכ"לית סלונה, מגזין האינטרנט לנשים.

עוד כתבות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה יורדת בכ-2%, טסלה ב-3.5%

הנאסד"ק יורד ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"