גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באתי, ניצחתי, צייצתי: מה מרוויחים הספורטאים מטוויטר?

לספורטאים האמריקניים יש נוכחות בולטת במדיה החברתית ■ הנימוק הרשמי הוא "קשר עם האוהדים", אבל אם על הדרך הספונסרים מקבלים חשיפה - זה לא מזיק ■ ומה בישראל?

כמה עולה ציוץ לא מוצלח בטוויטר? אם תשאלו את אנטוניו קרומרטי, שחקן פוטבול מקצוען בקבוצת סן דייגו, התשובה תהיה 2,500 דולר. ציוץ שהעלה השחקן לגבי האיכות הגרועה של הארוחה שהוגשה להם לפני משחק, אילץ אותו לשלם קנס כספי, עורר סערה בקבוצה וגרם אפילו למאמן לאסור על השחקנים להעלות סטטוסים בפייסבוק או לצייץ בטוויטר לגבי נושאים הקשורים לקבוצה.

אבל נראה שהמאמן הוא כנראה מהדור הישן. להנהלות הקבוצות או למארגני הליגות השונות יהיה מאוד קשה לעצור את השחקנים מלתקשר עם האוהדים, ובכלל לתחזק נוכחות במדיה החברתית. המשימה הזאת תהיה קשה עוד יותר כאשר השחקנים, ואולי בעיקר הסוכנים שלהם, יבינו את הפוטנציאל המסחרי הענק של בניית מיתוג נכון לכוכבי הספורט במדיה הדיגיטלית.

בארה"ב כבר מדובר בפעילות בסיסית מאוד של ספורטאים. אחד הספורטאים הכי מזוהים עם התופעה הוא הטניסאי האמריקני אנדי רודיק. הוא נוהג לצייץ בקביעות מספר פעמים ביום ויש לו כ-400 אלף עוקבים. באחת הפעמים שהוא התארח באולפן של ערוץ הספורט espn, העלו המנחים לצדו של רודיק את מספר העוקבים שלו, ותוך כדי השיחה, שארכה מספר דקות, נוכחו לדעת כי המספר עלה ב-10%. רודיק הסביר בראיון כי זו הדרך שלו לתקשר עם המעריצים וכי העוקבים אחריו מעוניינים לדעת עליו הכול. בנוסף הוא מתחזק עמוד מותג בפייסבוק עם כ-200 אלף לייקים וכמובן אתר רשמי, שנראה קצת מיותר נוכח הנוכחות היותר אקטיבית שלו במדיה החברתית.

בכלל, שחקני טניס הם לקוחות פוטנציאליים של המדיה החברתית - מדובר בספורט יחידני, שכולל טיסות ארוכות, שבועות בבתי מלון והמתנה מתמדת למשחק הבא. התופעה כל כך רווחת, שבטורניר ווימבלדון האחרון, בכל מסיבת עיתונים, נשאלה לפחות שאלה אחת שהיתה קשורה לציוץ שהעלה אחד השחקנים. אחת השחקניות הבולטות בסבב הנשים, סרינה וויליאמס, אפילו נשאלה לגבי ציוץ תוך כדי משחק ואמרה: "אולי אני אשלח ציוץ בזמן המנוחה על הכיסא במהלך המשחק. אני ממש אוהבת את זה וזה מאפשר לאוהדים שלי להיות קשורים אליי. אם הם יקראו את הציוצים שלי הם ידעו בדיוק מי אני".

התשובה של וויליאמס בעצם חושפת את אחת המוטיבציות של הספורטאים לשימוש במדיה חברתית: הרצון שהעולם, ובעיקר המעריצים, ידעו איך ומי הם באמת. רוב הזמן, הדמות שלהם משתקפת לעולם דרך מדורי ושידורי הספורט, וזו אולי ההזדמנות שלהם להיות אנשים "רגילים" ולהראות את הצד הרגיל שלהם. חלק חושפים את ההעדפות המוזיקליות שלהם, אחרים מדברים על קבוצות אהודות עליהם בענפי ספורט אחרים, ויש כאלה שאפילו משתפים את העולם במה שאכלו לארוחת בוקר ואיך זה השפיע על הביצועים במגרש.

במקום עיתונות הספורט?

הקשר הבלתי אמצעי שיצרו ספורטאים עם העולם החיצון, עשוי להדאיג את התעשייה של עיתונות הספורט. הרי אם האוהדים יכולים להיכנס לטוויטר של שחקנים ולראות באיזו קבוצה הם חותמים בשנה הבאה, כמו למשל הכדורסלן אלן אייברסון שהודיע בציוץ בשנה שעברה שהוא עובר לממפיס, או בכלל לקבל עליהם מידע, האם הוא בכלל יצטרך את עיתונות הספורט?

עיתונאי הספורט האמריקני ג'ייסון פרי טוען כי אכן מדובר בשינוי דרמטי במקצוע. "עיתונאי הספורט יצטרכו לקבל את העובדה שהם כבר לא שומרי הסף של המידע לגבי הקבוצה והשחקנים. כדי לכסות קבוצה הם יצטרכו לבלות זמן לא רק ליד חדרי ההלבשה, אלא גם ליד המחשב במעקב אחר חשבון הטוויטר של השחקנים, העמוד הרשמי שלהם בפייסבוק והסרטונים שהם מעלים ליוטיוב. מצד שני, תמיד יהיו סיפורים שהשחקנים והקבוצות ינסו להסתיר. עיתונאי טוב בכל זאת ידע להוציא מהשחקן ציטוטים טובים בזמן ראיון אישי, וכמובן שלכתיבה איכותית ולכתבות צבע תמיד יהיה ביקוש. אופי העבודה שלנו ישתנה, אבל תמיד יהיה לנו מקום", אומר פרי.

מהצד השני של המשוואה נמצאים האוהדים. היזם ואיש המדיה החברתית גארי וארינרצ'וק, כתב בבלוג שלו שהמדיה החברתית משנה את מערך הציפיות של האוהדים לגבי הקשר שלהם עם השחקנים והקבוצות. לדבריו, "היום אוהד יכול לקוות שהשחקן יתייחס לציוץ שלו או לתגובות שלו לסטטוס בעמוד הרשמי. בעוד כמה שנים התקווה הזאת תהפוך לציפייה ריאלית. אני לא מצפה מהשחקנים לענות לכל אחד, אבל גם תשובות אקראיות בכמות מספקת יכולות לתת לאוהדים תחושה שהוא נמצא שם בשבילם".

כסף, כסף, כסף

עם כל הכבוד לרצון "ליצור קשר עם האוהדים" ולחשוף "מי אני באמת", המוטיבציה העיקרית, שרק הולכת ומתגברת, לנוכחות של ספורטאים במדיה החברתית, היא כסף.

הספורטאים הגדולים, שמחזיקים בשורה של ספונסרים, נדרשים על-ידיהם לבנות את המותג האישי שלהם ולתקשר אותו כמה שיותר עם הקהל. כך, לדוגמה, תמונות וסטטוסים של הכדורסלן לברון ג'יימס לבוש בבגדי נייק או אוכל מקדונלד'ס, שווים לא מעט כסף עבור המפרסמים.

במצגת שהוא נוהג להציג לספורטאים פירט פול מרובלה, מנכ"ל סוכנות ווירסטון בשיקאגו, את הדרך שבה נוכחות במדיה החברתית תורמת לנוכחות גם בחשבון הבנק. מרובלה מסביר כי "הספורטאי הופך להיות יותר נגיש לאוהדים והוא מייצר השפעה מצטברת עליהם. גם לוויראליות של המדיה החברתית יש פה תפקיד חשוב: האוהדים משתפים ומעבירים הלאה תכנים של הספורטאי, ובכך מפיצים בעצם את דמות המותג שלו ומפרסמים את הספונסרים שלו. כמובן, שהעלאת תכנים בלעדיים למדיה החברתית מגבירה את התהליך הזה".

מרובלה נותן לדוגמה את השחיין מייקל פלפס שמחזיק ביותר מ-4 מיליון לייקים לעמוד שלו. פלפס נוהג לעדכן את הסטטוסים שלו בקביעות, כולל תמונות מאירועים שונים וכמובן חשיפה מתמדת לספונסרים. כך, למשל, הסטטוס שלו מאחד השבועות האחרונים היה: "אני מנסה עכשיו את הדגם האחרון של נגן המוזיקה שחסין למים של חברת audio H2O. רוצים לדעת לאיזה שיר אני מאזין?". הסטטוס הזה, שמחביא בתוכו פרסומת לא ממש סמויה, זכה ל-1,700 לייקים וליותר מ-1,000 תגובות.

בראיון שהעניק למגזין "slam" אמר מייק גרמאנו, נשיא קבוצת האינטראקטיב והשיווק קארוט: "אני חושב שחברות שיתנו הדרכה ורוח גבית לספורטאים לגבי שיווק במדיה חברתית הן אלו שישרדו בשוק. הספורטאים לא צריכים שום דבר מעבר לזה מכיוון שכעת הם שולטים במותג האישי שלהם ברשת וביכולות ההפצה".

גרמאנו הוסיף כי "נכון שהספורטאים משחקים שעתיים ביום ועושים מזה הרבה כסף, אבל היכולת לעשות כסף מחוץ למגרש והדרך לבנות את העתיד שלהם גם אחרי הפרישה מבוססות על הדרך שבה הם משווקים את עצמם".

באירופה לא מצייצים

לעומת ההתקדמות של הספורטאים האמריקנים בתחום, והכניסה של כסף גדול מהמדיה החברתית, באירופה הנושא רחוק מלהיות מפותח. בקבוצת הכדורגל של מנצ'סטר יונייטד, אחת ממותגי הספורט החזקים בעולם, רק שחקן אחד - ריו פרדיננד - מחזיק בחשבון טוויטר משמעותי. מרבית שחקני הכדורגל אמנם מחזיקים בעמודי פייסבוק, אבל לפחות במקרה של הליגה האנגלית, ניכר כי לא מדובר בעמודים שמתופעלים על-ידם.

אולי התקווה של הספורטאים האירופים בתחום מבוססת על הדור הצעיר. הכדורסלן ריקי רוביו, אחד הכוכבים הגדולים בספרד, מתפעל לא רק אתר מושקע ועמוד פייסבוק, אלא גם חשבון טוויטר פעיל שבו הוא מצייץ כל כמה שעות. מה שאומר שאם אפשר לעשות כסף בעזרת הפעילות הזאת, גם הסוכנים באירופה יגיעו אליו בסוף.

שחר פאר הכי חברה: הספורטאים הישראלים מציגים נוכחות דלה במדיה החברתית

השימוש במדיה חברתית בקרב ספורטאים פופולרי בעיקר בארה"ב. בישראל הפייסבוק אמנם חזק מאוד, אבל הטוויטר לא נחשב להצלחה גדולה, ולמרבית הספורטאים הישראלים יש נוכחות מינימלית, אם בכלל, במדיה החברתית.

הכדורגלן יוסי בניון אמנם מחזיק בעמוד פייסבוק מפואר עם תמונות ומידע רב על השחקן, אבל ניכר שהוא אינו מתוחזק על-ידי בניון וכי מישהו, ככל הנראה מקבוצת צ'לסי שבה הוא משחק, מתפעל את הפרופילים של כל שחקני הקבוצה.

עמוד שנראה קצת יותר אותנטי הוא של הכדורגלן בן סהר, שמחזיק כמה אלפי לייקים. גם כאן לא נראה רצון ליצור קשר עם האוהדים או לתקשר מידע אישי, אלא יותר נוכחות כלשהי במדיה החברתית, בלי יותר מדי ערך מוסף.

מלכת הספורט הישראלי, שחר פאר, היא גם מלכת המדיה החברתית בקרב הספורטאים כחול-לבן. מלבד אתר רשמי מושקע, הצוות שלה מתחזק עבורה עמוד פייסבוק פעיל, שזוכה להתעניינות של אוהדי טניס ברחבי העולם וגם, מחיאות כפיים בבקשה, חשבון טוויטר פעיל שהיא מפעילה בעצמה. לחשבון יש 2,600 עוקבים וללא ספק ניכר, שלא רק על המגרש היא לוקחת דוגמה מהמקצוענים בתחום.

5 ספורטאים בולטים גם מחוץ למגרש

* אנדי רודיק (טניס) - 200 אלף אוהדים בעמוד הפייסבוק, 400 אלף עוקבים בטוויטר

* שאקיל אוניל (כדורסל) - 1.3 מיליון אוהדים בפייסבוק, 3.3 מיליון עוקבים בטוויטר

* לאנס ארמסטרונג (רכיבה על אופניים) - 1.4 מיליון אוהדים בפייסבוק, 2.6 מיליון עוקבים בטוויטר

* כריסטיאנו רונאלדו (כדורגל) - 14 מיליון אוהדים בפייסבוק, מיליון עוקבים בטוויטר

* ריקי רוביו (כדורסל) - 11 אלף אוהדים בפייסבוק, 172 אלף עוקבים בטוויטר

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

את עקרונות הניהול הוא למד מהכדורגל בשכונה. היום יש לו אלפי עובדים בעולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון