גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי יחליף את נסרדישי: 3 מועמדים מבפנים בישורת האחרונה

‎חיים גבאי נחשב מועמד מבטיח, לדורון ארבלי יש המתייחסים כאל כוכב, ואבי ארדיטי רשם הצלחות בהולילנד ‏‎■ וייתכן בכלל שכהונת נסרדישי, שמסתיימת באפריל, תוארך עד ספטמבר

שר האוצר, יובל שטייניץ, עדיין לא החליט האם להאריך את כהונתו של יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים, שאמורה להסתיים באפריל 2011 - בחלוף 4 שנים ממועד כניסתו לתפקיד.

אם יחליט שטייניץ לתת לנסרדישי עוד קצת זמן בתפקיד, הרי שהוא יוכל להשהות את מועד סיום תפקידו לכל המאוחר עד ספטמבר 2011, אז יגיע נסרדישי לגיל 67, מועד הפרישה לגמלאות.

אחד השיקולים שעומדים בפני שטייניץ להארכת כהונתו של נסרדישי נעוץ בתוצאות המרשימות של הרשות בתקופת המשבר הכלכלי. רק בעת האחרונה דיווחה הרשות כי היא צופה כי 2010 תסתיים בגבייה עודפת של 10 מיליארד שקל, ומעריכה כי ב-2011 יהיה יעד הגבייה 213.5 מיליארד שקל.

למרות שעדיין לא התקבלה החלטה רשמית - ואף על-פי ששטייניץ, כך טוענים, מעדיף לבחור מועמד חיצוני, אולי מתוך משרד האוצר - 3 מועמדים פנימיים ברשות רואים את עצמם מחליפים אפשריים של נסרדישי: ד"ר חיים גבאי, סמנכ"ל שומה וביקורת; דורון ארבלי, ראש מינהל המכס; ואבי ארדיטי, סמנכ"ל בכיר חקירות ומודיעין.

שלושתם כבר החלו לנהל בחודשים האחרונים קמפיין - חלקו סמוי, חלקו גלוי - כדי לזכות בתפקיד.

נסרדישי

בעל דעות עצמאיות

ד"ר חיים גבאי (55) - סמנכ"ל בכיר לשומה וביקורת ברשות המסים, נחשב מועמד מבטיח והמתאים ביותר לדעת רבים, אלא שיש הטוענים כי הניסיון הקצר שלו בתפקיד הנוכחי לא יספיק כדי להקפיצו לתפקיד מנהל הרשות. מצד שני, אחרים זוקפים לזכותו את ניסיונו רב השנים במגוון היחידות ברשות ובעיקר את כישורי הניהול שלו.

"הוא מספיק מוכשר כדי לכהן בתפקיד; עבודת הדוקטורט שלו נעשתה בתחום המיסוי הפלילי, והוא עבר כמעט את כל היחידות ברשות עד שהגיע לתפקיד הנוכחי. יש לו את התכונות הנדרשות", אמר בכיר לשעבר ברשות המסים.

גבאי מונה לתפקידו הנוכחי בתחילת השנה, והוא בעל תואר דוקטור במשפטים ומספר תארים אקדמיים נוספים במדע המדינה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה מטעם אוניברסיטת בר-אילן, שם הוא משמש מרצה בפקולטה למשפטים.

לפני שמונה לתפקיד הסמנכ"ל כיהן גבאי במשך 9 שנים כפקיד שומה חולון, ולפני כן מילא שורה של תפקידים בכירים בחטיבת החקירות של הרשות.

גבאי, לעומת שני המועמדים האחרים, נחשב לפחות מקורב לנסרדישי, והוא אף התבטא לא אחת נגד העמדות שמייצגת הרשות. כך, למשל, מיד לאחר שבית המשפט העליון קיבל את עתירתה של עו"ד ורד פרי והכיר בהוצאות לטיפול בילדים לאמהות עובדות, אמר גבאי בפורום סגור כי בניגוד לעמדת הרשות, הוא מאמין כי בית המשפט העליון יכיר - לפחות באופן חלקי - בעמדתה של פרי.

"מהמקורבים ביותר לנסרדישי"

דורון ארבלי (48) - מכהן כראש מינהל המכס, ואם אכן יחליט שטייניץ לבחור במועמד מתוך הרשות - ארבלי מסתמן כמועמד מפתיע; ברשות יש המתייחסים אליו כאל כוכב. מקורבים לרשות מספרים כי מדובר באדם שקט, נחבא אל הכלים, שיודע לעשות את העבודה שלו - וכך הוא מנהל את קמפיין הבחירות שלו.

"ארבלי הוא אחד האנשים הכי מקורבים לנסרדישי", מספר בכיר המקורב לרשות. "את רוב הקריירה שלו הוא עשה בתחום החקירות, ורק בשנים האחרונות עבר למכס. כאן גם המגרעת שלו - אין לו רקע מקצועי בתחום מס הכנסה, שהוא לב-לבה של רשות המסים".

לפני שמונה ארבלי לראש מינהל המכס ביוני 2008, הוא כיהן במשך שנתיים כסמנכ"ל חקירות ומודיעין ברשות המסים. לפני כן מילא שורת תפקידים בכירים ביחידות החקירות במכס ובמע"מ, וכן כיהן כנציג רשות המסים בבריסל.

בשנים האחרונות היה ארבלי ממונה על שיתוף-הפעולה בנושאי מכס עם הרשות הפלסטינית ועם מדינות אחרות בעולם. בתקופת כהונתו קידם ארבלי לא מעט הסכמי מכס עם מדינות בעולם: במאי חתם המכס הסכם שיתוף-פעולה עם הונג-קונג, שהיקף הסחר בינה לבין ישראל נאמד ב-4 מיליארד דולר. השבוע נחתם הסכם נוסף עם הפיליפינים, שהיקף היצוא אליה מישראל הינו 147 מיליון דולר.

"מטאור מבחינת הקידום"

אבי ארדיטי (47) - החליף ביוני 2008 את ארבלי בתפקיד סמנכ"ל חקירות ומודיעין. "ארדיטי נחשב מטאור מבחינת הקידום שלו", מספר מקורב לרשות. "הוא מנהל אהוד, בעל יכולת אישית מאוד גבוהה בכל הקשור ליחסי אנוש. המינוס שלו, בדומה לארבלי, שהוא חסר ניסיון בתחום מס הכנסה".

לפני שמונה לתפקידו הנוכחי שימש ארדיטי במשך 4 שנים כממונה אזורי מע"מ פתח-תקווה וכממלא-מקום ממונה אזורי מע"מ תל-אביב 1-2. כמו כן שימש בשורת תפקידים בכירים ביחידות מע"מ ובאגף החקירות במכס ובמע"מ.

היחידה בראשותו של ארדיטי שיתפה פעולה בלא מעט חקירות מרכזיות שניהלה המשטרה, כמו בפרשת הולילנד. אצל רבים מהמעורבים בפרשה נמצאו חשדות לא רק לעבירות פליליות כמו קבלה ומתן שוחד, אלא גם עבירות בתחום המיסוי.

"שיתופי-הפעולה של ארדיטי עם רשויות אכיפת החוק הובילו לכך שהוא נחשב לאהוד מאוד על הפרקליטות, המשטרה והרשות לאיסור הלבנת הון - דבר שעשוי לסייע לו בקידום שאליו הוא שואף", אומר המקורב.

אלא שלא הכול הולך על מי מנוחות ביחידת החקירות; מספיק להזכיר את חקירת פרשת מוני פנאן ז"ל, שהחלה לפני שנה בקול תרועה רמה ודעכה. רק באחרונה נחשפה פרשת השחיתות בקופת-חולים לאומית, שבה נעצרו בכיר באגף החקירות ירושלים ברשות וחוקר שעבד תחתיו בחשד כי העבירו מידע תמורת שוחד לחשודים בפרשה.

מרשות המסים נמסר: "3 המועמדים מסרו כי לרשות יש מנהל מכהן, שאלת מינוי מחליף אינה עומדת על הפרק, והם אינם עוסקים בכך".

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק