גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"במבט ל-2011 החשיפה למניות צריכה להיות מקסימלית"

טל ורדי, מנכ"ל פסגות סל, מסביר בראיון ל"גלובס" מדוע כדאי להגדיל את החשיפה לשוקי חו"ל, וממפה את ההזדמנויות ברחבי העולם ■ "בשנה הבאה אג"ח לא יהיו גליק גדול"

שנת 2010 כבר מאחורינו - זה אמנם לא רשמי מבחינת חודשי השנה, אך בשווקים כבר התחילו להיערך לקראת השנה הבאה. "במבט לעבר 2011 אנחנו בדעה שצריך להיות בחשיפה מקסימלית של 90%-100% למניות". כך אומר טל ורדי, מנכ"ל פסגות סל, בראיון מיוחד ל"גלובס" לקראת ועידת ישראל ליועצים.

"בשנה הבאה אג"ח לא יהיו גליק גדול. התשואות נמוכות, והמרווחים באג"ח קונצרניות לעומת הממשלתיות, בארץ ובעולם, נמוכים. לכן אין הרבה מקום לרווח. מה גם שאני לא רואה זעזועים גדולים מדי בתחום הזה", הוא אומר.

ורדי מדגיש כי החשיפה למניות צריכה להיות בהתאם לטעמו של כל משקיע ומשקיע. "למשל לקוח שרוצה חשיפה של עד 20% למניות - עליו להשקיע כעת 18%-20% במניות", הוא מבהיר.

בראייה כוללת של תיק ההשקעות, סבור ורדי כי יש להגדיל את החשיפה לחו"ל. זאת למרות שהעשור האחרון הוכיח כי השקעה בישראל נתנה תשואה עודפת לעומת העולם המפותח. "הטיימינג היה מזופת. עובדתית, הישראלים סבלו מאוד מחוסר מזל, כשלא נהנו מהראלי בשווקים בחו"ל", מציין ורדי ומוסיף, כי "בעבר ישראל התנהגה כמו כל שוק מתפתח והתמחור שלה היה זול, אך כעת המצב שונה. המכפילים דומים, וישנם אף מקומות בעולם המפותח שבהם המכפילים זולים יותר".

חשיפה של 30% לשוקי העולם

מנתוני בנק ישראל עולה כי היקף החשיפה לחו"ל בתיק הנכסים של הציבור הישראלי עומד על 11%, בעוד שבארה"ב עומד שיעור זה על כ-30%. "הכסף צריך לצאת יותר לעולם המפותח. ההמלצה היא על תיק עם חשיפה של 30% לשוקי חו"ל. בעולם המפותח ארה"ב נראית לנו כמרכז ההשקעות, למרות שב-500 S&P 40% מהחברות הן בכלל גלובליות. אך המכפילים נוחים, והמדד נותן חשיפה לסקטורים רבים שלא ניתן לקבל במקומות אחרים", אומר ורדי.

באירופה ורדי ממליץ על גרמניה. "בעיקר בשל היקף הייצוא הגדול שלה מחוץ לאירופה - דבר אשר היטיב עם החברות הגרמניות בעת המשבר, ואף הגביר את כושר התחרותיות שלהן בעקבות חולשת האירו. כך למשל, חברות הרכב עומדות מבחינת הייצוא ראש בראש עם חברות הרכב היפניות".

ורדי שם דגש על הפיזור הגיאוגרפי, וסבור כי יש לנקוט כך גם כשמסתכלים ברמת הסקטור. בחיוך הוא אומר: "אנחנו בעד אנרגיה ירוקה - נפט שהופך לדולרים". ככלל, בפסגות מעדיפים "סקטורים שפחות רגישים לתנודות בצמיחה הגלובלית, כמו למשל פרמצבטיקה, ולחברות המוטות לצריכה הפנימית של כל מדינה".

* באילו שווקים כדאי לתבל את התיק?

"אוסטרליה וקנדה הן בעלות מאפיינים דומים. שתיהן צלחו את המשבר, עם אבטלה נמוכה, ולא הראו צמיחה שלילית. הן נהנות ממשאבי טבע, וככל שהדולר האמריקני ממשיך להיחלש, מחירי הסחורות עולים ומקזזים למעשה את הפגיעה. מדובר במדינות שנהנות מצמיחה פנימית, שקשורה בין היתר להגירה איכותית, ומערכת הבנקאות בהן שמרנית. גם כאן כדאי להיחשף לסקטורים שקשורים לצריכה הפנימית בתוך המדינות".

סין OUT, ברזיל IN

את החשיפה לשווקים המתעוררים מחלק ורדי לשניים: דרום אמריקה ודרום מזרח אסיה. "ברזיל היא המועדפת עלינו בדרום אמריקה. מדובר במעצמת נפט, שתמשיך ליהנות ככל הנראה ממחירי הנפט, שכן קשה לראות סיבות לכך שהמחירים ירדו בחדות. בנוסף, נעשות בה השקעות תשתית אדירות לקראת המונדיאל. מניסיון העבר, מדינות שידעו לתעל את ההזדמנות הכלכלית שבאירוח המונדיאל, הרוויחו".

ורדי מוסיף, כי את עיקר העניין יש למקד בחברות ברזילאיות המתמקדות באנרגיה ובתשתית. בנוסף, ניתן להיחשף לברזיל באמצעות השקעה ישירה במדד הבו-ווספה או במדד LATM (הכולל את כל מדינות אמריקה הלטינית).

* האם ההתערבות של ברזיל במט"ח מקטינה את האטרקטיביות שלה?

"מט"ח היא בעיה שקיימת בכל המדינות המתפתחות. ברזיל מנסה לקרר את הכסף החם שנכנס אליה, ולכן הריאל הברזילאי שומר על סטטיות. בנוסף, ברזיל הצליחה לקרר את העליות החדות בבורסה. המציאות הזו יצרה הזדמנות, כי המכפיל של מדד הבו-ווספה נמוך ועומד על מתחת ל-15 - מכפיל טוב ביחס למשקים מתפתחים ומפותחים".

אזור ההשקעה השני אליו מתייחס ורדי הוא כאמור דרום מזרח אסיה. הכוונה היא בעיקר לקוריאה, סינגפור, טאיוואן והונג קונג. "אלו מדינות עם צמיחה פנימית מרשימה, הנהנות מהצמיחה בסין. שם הייתי מציע להתמקד בסקטורים שקשורים לצמיחה הפנימית, ולא לצמיחה העולמית המקרטעת.

"גם הודו מעניינת. מדובר במעצמה בתחום השירותים. כמעט כל חברה מעבירה את מרכזי השירות שלה להודו. בנוסף, קיימות בה חברות פיתוח רבות, שכן מדובר באוכלוסייה משכילה. הבעיה עם הודו היא התמחור היקר - מכפיל הרווחים של מדד הניפטי עומד על 20".

*ומה עם סין, שממשיכה לצמוח בקצב דו-ספרתי מדי שנה?

"אנחנו לא ממליצים על השקעה בסין. הצמיחה שם תישאר חזקה ויציבה, אך נוצרו בה כמה עיוותים שנראים לנו בועתיים, בעיקר בסקטור הבנקאות והנדל"ן. גידול של 30%-40% באשראי, בעת שהצמיחה עומדת על 10% בלבד, הוא סימן מדאיג. לאן הלך כל האשראי? לנדל"ן. אם מתעקשים על סין, אני ממליץ להיחשף לחברות מוטות צריכה פנימית, בטח לא לפיננסים ונדל"ן. אם מתישהו תתפוצץ שם הבועה, זה יפגע בכל הסקטורים".

*לאור עליית מחירי הסחורות, האם הן צריכות להיות חלק מתיק השקעות?

"סחורות הן ספקולטיביות כמו מטבעות. אופי המסחר והשחקנים הם אלה שיוצרים את הביקושים. לכן, מי שבונה תיק מאוד מפוזר, יש הגיון בכך שיכניס אליו מרכיב של סחורות. לדעתי, עדיפה השקעה בזהב, שיכולה להקטין את התנודתיות בתיק. סחורות אחרות לא מומלצות למשקיע הפרטי".

ועידת ישראל ליועצים

שנת 2011 העומדת בפתח מציבה אתגרים רבים בעבודת יועצי ההשקעות. בוועידת ישראל ליועצים שתתקיים ב-12 בדצמבר 2010, יעניקו פסגות ו"גלובס" את כל הכלים והידע שיאפשרו לכם להוציא יותר משנת 2011.

בכנס ישתתפו זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס פרטנרס ישראל, ורועי ורמוס, מנכ"ל פסגות בית השקעות.

במרכז הכנס: ראיון בלעדי (משודר) עם גורו ההשקעות האמריקני, ג'ים רוג'רס; ופאנל שכותרתו "המערב Out, המזרח In, ישראל לאן?". בפאנל ישתתפו ורד דר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות בית השקעות; דורון צור, מנכ"ל פסגות קומפס ומנהל מחלקת מחקר חו"ל בפסגות בית השקעות; ועו"ד עודד ארבל, לשעבר הנציג הכלכלי הישראלי בסין. את הפאנל ינחה העורך הראשי של "גלובס", חגי גולן.

עוד כתבות

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד