גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זרעי הצמיחה של אבוג'ן: זני חיטה מושבחים ותחליפי דלק

אבוג'ן, המתמחה באיתור ואפיון גנים של צמחים, משתפת פעולה עם חברות הזרעים הגדולות בעולם ■ "אנו פועלים כדי להקטין את התלות במונסנטו"

ירוק. הרבה ירוק. זה הצבע ששולט במשרדי אבוג'ן ושקשה להתעלם ממנו. לוגו החברה, שלטי ההכוונה בין מסדרונותיה ואפילו הכיסאות בקפיטריה - בכולם שזור הצבע הירוק, וזה מזכיר למי ששכח כי אבוג'ן נוסדה כדי לשפר תכונות של צמחים, וכך לסייע לענף החקלאות העולמי.

מה החברה עושה

אבוג'ן, שהוקמה לפני 8 שנים, מתמחה באיתור ואפיון גנים של צמחים דרך אמצעים ביו טכנולוגיים, וזאת מתוך מטרה לשפר את תכונותיהם. בשתי מילים - השבחה גנטית. זו הפעילות העיקרית של החברה המוגדרת כפעילות אגרו ביו טכנולוגית, ואילו הפעילות השנייה - הפקת דלק אורגני - רוקמת עור וגידים בימים אלו (פרטים בהמשך).

קפיצה קטנה לשיעורי ביולוגיה בבית הספר התיכון. גן הוא רצף של דנ"א המהווה בסיס לייצור של חלבונים בחי ובצומח. השבחה גנטית פירושה שיפור של תכונת מטרה דרך טרנספורמציה - החדרת רצף דנ"א לדנ"א של הצמח.

בשרשרת הייצור של ענף החקלאות, חקלאי רוכש זרעים - כמו זרעי חיטה - זורע אותם באדמה ואלו מניבים יבול. הזרע מכיל את אוסף הגנים של הצמח, ואלו קובעים את ביצועיו (עד כמה הוא רגיש למזיקים, לאלו כמויות של מים הוא זקוק ועוד). כפועל יוצא, ביצועי הצמח קובעים את רמת ההכנסות וההוצאות של החקלאי, ובמילים אחרות - את שיעורי הרווח שהוא מפיק מעבודתו.

זו הסיבה שבגינה מנסות חברות הזרעים הגדולות בעולם לשפר את ביצועי הצמחים (והכוונה כרגע בעיקר לגידולי שדה המיועדים למזון), ולכאן נכנסת אבוג'ן.

אבוג'ן - שהחלה את דרכה כחטיבה בתוך קומפיוג'ן הישראלית - מתמחה באיתור ואפיון של גנים, וזאת מתוך מטרה לשפר את ביצועי הצמח. בשנותיה הראשונות יכלה החברה לאפיין עשרות גנים מדי שנה, ואילו כרגע - והודות להסכמי שת"פ שחיזקו את מאזנה - יכולה החברה לאפיין מאות גנים מדי שנה.

תוך שימוש בעזרים טכנולוגיים, אבוג'ן מאתרת גן שקשור לתכונה כזו או אחרת אותה רוצה החברה לשפר, מטפחת אותו במעבדה מולקולרית, מחדירה אותו לצמח ואז משווה בין ביצועיו לאלו של צמח ללא אותו גן.

החברה ממסחרת את פיתוחיה דרך מתן רישיונות לשימוש בקניין הרוחני שברשותה, ובמילים אחרות - אבוג'ן מעניקה לחברות הזרעים רישיון לבדוק את הגנים שאיתרה, ומאותו רגע ואילך תפקידה - בגין אותו גן - מסתיים.

אופי הענף והתחרות בו

הגידול המתמשך באוכלוסיית העולם, תנאי אקלים לא תומכים ועוד לא מעט סיבות גרמו לשחקנים בשרשרת הייצור של ענף החקלאות העולמי להסיק כי השבחה גנטית של גידולים חקלאיים היא הדרך הטובה ביותר לשיפור איכות היבולים והגדלת כמויותיהם. לפני 14 שנה הוצג בראשונה צמח שעבר השבחה גנטית (סויה עמידה לקוטל עשבים), וזה סלל את הדרך לגידול ושיווק מסחרי של גידולים מושבחים גנטית (ראו גרף).

שוק הגידולים המושבחים גנטית צפוי להמשיך ולהתפתח בעשור הקרוב, וזאת תוך כדי הגדלת השטחים לגידול הגידולים, אימוץ טכנולוגיות שונות בגידולים נוספים והרחבת מספר התכונות המשופרות בצמחים. במילים אחרות - אבוג'ן התמקמה במקום הנכון.

יש כיום ארבעה גידולים מסחריים עיקריים המכילים השבחה גנטית, והם סויה (53% מסך שטחי הגידול של זרעים מושבחים גנטית), תירס (37%), כותנה (12%) וקנולה (5%). 25 מדינות מגדלות בשטחן גידולים מושבחים, והדומיננטית מביניהן זו ארה"ב.

שתי התכונות העיקריות אותן משפרת ההשבחה הגנטית הן עמידות לקוטלי עשבים (מאפשרת לחקלאי להשתמש בקוטלי עשבים בלי לגרום נזק לגידוליו המסחריים), ועמידות לחרקים (מאפשרת הקטנת השימוש בקוטלי חרקים).

אבוג'ן, כפי שציינו, מגלה את הגנים אך החברות שמשביחות את הזרעים ומשווקות אותם (ושותפותיה למסע הארוך) הן מעטות, ובראשן עומדת מונסנטו האמריקנית (Monsanto - נסחרת בארה"ב לפי שווי של 32 מיליארד דולר), ואחריה סינג'נטה השוויצרית (Syngenta - נסחרת בארה"ב לפי שווי של 27 מיליארד דולר), באייר הגרמנית (Bayer - נסחרת בגרמניה לפי שווי של 61 מיליארד דולר) וכן Pioneer Hi Bred הקנדית (חברה פרטית).

הפלוסים: בזכות החיטה והכסף שמחכה לחברה בצד

1. חיטה, הדבר הגדול הבא

אבוג'ן שמה לה למטרה לאתר ולאפיין גנים שישפרו את תכונות החיטה. חיטה היא גידול המזון השני בגודלו בעולם (לפי היקפי ייצור), ולמרות שהביקוש עבורה הולך וגדל, שיעור הגידול ביבול אינו מדביק את הביקוש. ההשקעה הנוכחית בטכנולוגיות לשיפור זרעי חיטה מוגבלת, ואין כיום שוק של זרעים ביוטכנולוגיים לחיטה. בשנה האחרונה גוברת הדרישה בקרב מגדלי חיטה בצפון אמריקה לפיתוח זנים ביוטכנולוגיים, וחברות הזרעים הגדולות הגדילו את השקעתן בהטמעת טכנולוגיות בגידולי חיטה. אבוג'ן הרחיבה בשנה האחרונה את פעילותה בתחום, ואף החלה בניסויי שדה רחבי היקף בזנים שונים של חיטה.

2. מזומן, מכאן ועד הודעה חדשה

להבדיל מהרבה חברות מו"פ דוגמתה, אבוג'ן אינה מודאגת מהשאלה איך תגמור את החודש. מזומנים בשווי של 36 מיליון דולר שיש ברשותה - בצירוף המשך התשלומים השנתיים ממונסנטו וכסף נוסף שיתקבל עם פקיעת האופציות על מניות החברה - מבטיחים את המשך פעילותה לפחות לחמש השנים הקרובות.

3. מספיק גן אחד

אבוג'ן היא סוג של סטארט אפ אך בניגוד לחברות שמפתחות במקביל שלוש עד ארבע תרופות, אבוג'ן מאתרת מאות גנים ("תרופות") מדי שנה, ומספיק שאחד מהם יתברר כיעיל ויהפוך למסחרי. במילים אחרות, סיכויי ההצלחה של החברה גבוהים באופן משמעותי מאלו של חברות מו"פ אחרות בתחום הביוטכנולוגי.

המינוסים: מאמצי החברה יהיו לשווא

1. כשהשותף מפספס

החשש הגדול של אבוג'ן הוא ששותפותיה לא ידעו לנצל נכונה את הגנים שקיבלו מהחברה, וכך עבודתה תהיה לשווא. החברה מנסה למזער נזק פוטנציאלי זה על ידי שיפור התקשורת עם השותפות אך מהלך שכזה עלול להעמידה בין הפטיש לסדן. השותפה תהיה מוכנה לחשוף בפני אבוג'ן את אופן עבודתה בתנאי שהאחרונה תעניק לה בלעדיות על הגנים הנבדקים, ובקשה כזו עלולה לסנדל את אבוג'ן ולמנוע ממנה להיכנס לשת"פים עם חברות אחרות.

2. תלות רבה בשותפים חזקים

אבוג'ן עדיין אינה מייצרת זרעים, ומי שמייצר אותם הן שותפותיה - חברות הזרעים. תלות זו חושפת את החברה לאפשרות שהן לא ירצו לפתח זרעים ביוטכנולוגיים הכוללים את הגנים שאיתרה החברה או לא יוכלו לעשות זאת בהיקפים הנדרשים. מצב זה עלול להוביל לפגיעה בתוצאות הכספיות של החברה מאחר והכנסותיה העיקריות בעתיד אמורות לנבוע מתמלוגים בגין מכירת זרעים ביוטכנולוגיים.

3. שחקנים רבים בשוק הדלק האורגני

בשנים האחרונות גדלו היקפי ההשקעה במציאת מקורות אנרגיה חלופיים מצד שחקנים שונים. אבוג'ן היא עוד שחקן בשוק של ענקים, ואין וודאות שהפיתרון של החברה אכן יוכל להתחרות בפיתרונות של שחקנים אחרים.

"אנו פועלים כדי להקטין את התלות במונסנטו"

עופר חביב, מנכ"ל אבוג'ן, יש מטרה והיא "להפוך לחברה המובילה בעולם בשיפור תכונות של צמחים דרך גנטיקה". יש שיגידו שמדובר ביומרנות אך אבוג'ן כבר מוגדרת כאחת מהמובילות בתחומה, ומלבד מחלקות המו"פ הפנימיות של שותפותיה אין חברות דוגמתה, ומכאן ייחודה.

בתהליך האיתור והאפיון של גן קיימים חמישה שלבים, ואבוג'ן פעילה בשניים הראשונים - Discovery (זיהוי הגנים) ובדיקת היתכנות (Phase I). שותפותיה אחראיות על שלושת השלבים הנותרים - פיתוח מוקדם (Phase II), פיתוח מאוחר (Phase III) והכנה לשיווק (Phase IV) - והשלמת חמשת השלבים אורכת בין 8 עד 13 שנים.

אבוג'ן נולדה לפני שמונה שנים אך קפיצת המדרגה המשמעותית ביותר בתולדותיה נרשמה רק לפני שלוש שנים כשהחברה חברה למונסנטו, וחתמה עימה על הסכם שת"פ בן חמש שנים.

לפי ההסכם, אבוג'ן תאתר עבור מונסנטו גנים שיגדילו את היקף היבול, ישפרו את העמידות בפני יובש וייעלו את תהליך הדישון עבור גידולי תירס, סויה, כותנה וקנולה.

אבוג'ן קיבלה 35 מיליון דולר (7 מיליון דולר עבור כל שנה), ומונסנטו אף השקיעה 18 מיליון דולר בהון החברה, וקיבלה אופציה להשקיע 12 מיליון דולר נוספים לפי מחיר של 7 דולר למניה (לעומת מחיר נוכחי של 5 דולר בקירוב). אופציה זו פוקעת בספטמבר 2011 אך אבוג'ן לא לחוצה.

ההסכם עם מונסנטו פתח עבורה דלתות נוספות ואף רבות, וכיום יש לחברה שת"פים דומים עם יתר חברות הזרעים הגדולות בעולם, ולמעשה - אין חברת זרעים גדולה שאינה משתפת פעולה עם אבוג'ן.

גם לייצר זרעים

עם זאת, אבוג'ן עדיין תלויה יתר על המידה במונסנטו וחביב מבין שמדובר בחיסרון. "אבוג'ן אכן מוטת מונסנטו ואנו פועלים כדי ליצור איזון יעיל יותר". השת"פים השונים של החברה מצויים בשלב Phase I, ולכן יחלוף עוד זמן עד שיתברר האם אחד מהגנים שאיתרה אבוג'ן יהפוך למסחרי.

אך חביב אינו בונה את עתיד החברה רק על המשך איתור ואפיון גנים.

דרך טכנולוגיה ששמה Repak תנסה אבוג'ן לסייע לשותפותיה לתת לגן ביטוי נכון בתוך הצמח. חביב מסכים כי מדובר בחדירה לטריטוריה של השותפות אך מדגיש "יש לנו את היכולת להמליץ להן איך לתת ביטוי נכון לגן שאנו אפיינו בתוך הצמח, וזו תהפוך בעתיד למנוע צמיחה".

יותר מזה. אבוג'ן שוקלת להפוך ביום מן הימים - אם הכול יעבוד כשורה - לחברת זרעים בפני עצמה דוגמת מונסנטו. "זה אפשרי אך לא מדובר על הטווח הקצר", אומר חביב.

גם לייצר מקור אנרגיה

ובינתיים, מטפחת אבוג'ן פעילות נוספת - הפקת דלק אורגני (BioFuel). שוק זה מגלגל מדי שנה מיליארדי דולרים אך יש סביבו לא מעט סימני שאלה שמעיבים על התפתחותו. שימוש בגידולי מזון לצורך הפקת תחליפי סולר ובנזין פוגע בשרשרת המזון, ובנוסף עלות הפקתם מסויה וקנולה הפכה בשנים האחרונות ללא כדאית כלכלית.

אבוג'ן איתרה את צמח הקיקיון כמתאים להפקת התחליפים לעיל, וזאת מכיוון שאינו מיועד למזון, אינו פוגע באיכות הסביבה וניתן לגדלו באזורים נרחבים בהם לא מגדלים גידולים חקלאיים.

חביב מציין כי היה מעוניין לפצל פעילות זו לחברה בת. "זה עסק שצריך לעמוד בזכות עצמו", הוא מסכם.

אבוג'ן

שנת הקמה: 2002

תחום פעילות: גילוי ואפיון של גנים בתוך צמחים מתוך מטרה לשפר את ביצועיהם (השבחה גנטית)

מיקום: רחובות

שווי חברה: 149 מיליון דולר

תשואה מתחילת השנה: 37.4%

מנכ"ל: עופר חביב

יו"ר: מרטין גרסטל

בעלי המניות: מונסנטו - 11.0%; קומפיוג'ן - 3.9%; גופים מוסדיים - 12.4%; ציבור ובעלי מניות פרטיים קטנים - 72.7%

מספר עובדים: 120

11

עוד כתבות

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

דיווח בארה"ב: הדרישה של חמאס שהביאה לפיצוץ במגעים לעסקה

צה"ל הפציץ ביממה האחרונה כ-40 מטרות ברצועת עזה • דיווח: הסיבה לפיצוץ במו"מ לשחרור החטופים - הדרישה של חמאס להפסקת אש של 12 שבועות • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי ברצועה - הפתרון: קבלן ישראלי • מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון • עדכונים בולטים

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"