גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרמיית הייזום - יש דבר כזה? 6 מניות נדל"ן כמשל

חברות נדל"ן מניב פונות יותר ויותר לפעילות יזמית - אך האם הן זוכות להכרה מהשוק על פעילות זו והאם השוק מעניק לפעילות זו פרמיה מעבר למודל ההכנסות המוכר והבסיסי?

אחת החלוקות המסורתיות בענף הנדל"ן מפרידה בין חברות הנדל"ן המניב, שהמודל העסקי שלהן מושתת על הכנסה המתיימרת להיות קבועה ונובעת מדמי שכירות, לעומת חברות הייזום - שמקימות פרויקטים ושרווחיהן נובעות ממכירת נכסים.

החלוקה הזו הופכת לפשטנית פחות כיוון שהמציאות אינה בנויה מצבעים של שחור ולבן: רבות מהחברות המקומיות המוכרות כחברות נדל"ן מניב התחילו לאוורר בתקופה האחרונה תוכניות ייזום, בעיקר של נכסים מניבים - אבל אצל חלקן אף פרויקטים למגורים.

אפילו חברות ש"נדל"ן מניב" הוא כמעט שמן האמצעי, עלו לכותרות דווקא בעיקר בהקשר של פעילות יזמית לכל דבר: גזית גלוב פתחה את מרכז G בכפר-סבא (ואף מכרה 49% ממנו לריט 1 תוך שנה), G Cinema City בראשון לציון ובימים אלה את G צמרות, וזה רק בישראל. מעבר לים היא מתגאה בפתיחתו של סן פלגרינו, המרכז המסחרי הראשון מתוצרתה בקשיאס דה סול, ברזיל.

מכאן נשאלת השאלה, האם אותן חברות בכלל זוכות להכרה מהשוק על פעילות הייזום שלהן, האם הן מתומחרות במחיר המניה והאם השוק מעניק לפעילות זו פרמיה מעבר למודל ההכנסות המוכר והבסיסי?

שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של בית ההשקעות IBI, גורס שהיכולת לתת ערך למרכיב הפעילות היזמי בקרב חברות נדל"ן מניב תלוי בסופו של דבר בתקופה - בתקופת שפל השוק בעיקר יסתכל על מה שיש, על הנכסים המניבים הקיימים. בתקופה הנוכחית השוק מנסה להעריך את הקרקעות לפי ערכן בספרים או פחות.

"חברות כמו גב ים , אמות ועזריאלי מפשירות את פעילות הייזום ורכיב זה בפעילותן משמש כתמיכה עתידית למה שיש להן כבר היום, בנוסף לרכישות נוספות. כך למשל, הפרויקט שבונות אמות וגב ים בתל אביב יעסיק אותן עוד הרבה בשנים הקרובות", הוא אומר בהתייחס למגרש המוחכר שרכשו השתיים ברחוב תוצרת הארץ, המיועד להקמת מבנה משרדים עם שטחי מסחר.

גם אמות, כאמור, לא טומנת ידה בצלחת ומזה מספר רבעונים מעטר את המצגת המסורתית לשוק ההון עדכון על העבודות במגדלי אמות פלטינום, המתוכננים בקרית אריה שבפתח תקוה. באותה נשימה אפשר לציין את בניית המשרדים או שטחי המסחר בחולון (המיוחסת הן לקבוצת עזריאלי והן לגב ים), את הפארקים העסקיים של השתיים בהרצליה והיד נטויה.

- לא מדובר בטפטופים?

ליפמן: "זה כבר לא ספורדי - אפשר לראות שהמגמה מאפיינת את כל החברות המובילות. הבנייה אומנם אינה מאסיבית מאוד אלא מדודה, אבל זה כי כולם מפחדים ואף אחד לא רוצה להיתקע בדרך. גם גב ים וגם אמות התחילו את הפרויקט, בנו את החניון ועכשיו יצאו לבנייה. גם בניין המשרדים של אלקטרה ברחוב יגאל אלון בתל אביב כבר די גמור, ובמחצית השנה השנייה של 2011 יתחילו לאכלס אותו. זה אולי המקום היחיד בתל אביב שבו עוד אפשר למצוא שטחים גדולים להשכרה".

מה אומר ה-FFO

נעם פינקו, אנליסט במחלקת המחקר Sell-Side של בית ההשקעות פסגות, מעדיף להעריך את השווי כממוצע של שתי גישות - הערכת שווי נכסי נקי (NAV) ומכפיל ה-FFO, המכפיל הנגזר מתזרים המזומנים התפעולי הנקי, כשהראשון נוקט בגישה מאזנית והשני בגישה תזרימית, כלומר כמה כסף מייצרת החברה.

"היתרון במכפיל FFO הוא שהוא נותן ערך למרווח בין עלות ההלוואה שנלקחה כדי לרכוש את הנכס לבין התשואה של הנכס עצמו, אבל בחברות בהן רכיב היזמות גבוה מידי, כגון גב ים למשל, לא ניתן לבצע הערכה בשיטה זו, שמעוותת את השווי. הסיבה לכך היא בעיקר בגלל שלחברות יזמיות ישנן עלויות מימון כנגד אחזקת קרקעות או פרויקטים שעדיין לא מניבים תשואה".

"מצד שני", אומר פינקו, "בחברות בהן רכיב יזמות אפסי - מליסרון למשל - מכפיל ה-FFO נותן תמונה מדויקת. לאמות ולבריטיש ישראל רכיב יזמות בינוני ולכן צריך לבצע התאמות שונות".

"אצל אף חברה אתה לא מקבל היום את פעילות הייזום בחינם, והיא בהחלט מהווה מנוע צמיחה", אומר ליפמן, אך מציין כי "עם מכפיל ההון הנוכחי יש כיום בעיה". הבעיה, אם כן, נובעת משיעור ההיוון לפיו משוערכים אותם נכסים מניבים בספרים, לעומת רמת שיעור ההיוון הרווחת בעסקאות בשוק.

כך למשל, דיווחה באחרונה קבוצת עזריאלי כי שיעור ההיוון המשוקלל של נכסיה הוא 8.2% בממוצע. "אף נכס של עזריאלי לא תקנה במחיר כזה, הרמה שלהם היא אולי 7% ומשהו", אומר ליפמן. "אפשר לראות שגם השוק חושב שזה שווה יותר, ולכן הוא קונה את זה במחירים האלה". בעבודה אחרת העריך רק השבוע האנליסט דן הרווארד מדויטשה בנק את שיעור ההיוון הממוצע בישראל ב-7%.

"ייזום מייצר רווח. קח לדוגמא את המרכז הלוגיסטי שבנתה גב ים לנייר חדרה במודיעין. אם לוקחים בחשבון שהעלות הצפויה שלו נאמד ב-139 מיליון שקל והנכס מניב 14.5 מיליון שקל לשנה בחוזה שכירות ארוך טווח שנחתם מראש, הרי שמדובר פה בתשואת NOI (הכנסות מדמי שכירות) של 10.4% בשנה. ברור לך שלא ימכרו אותו לפי תשואה כזו, אלא בטח לפי 8% - שזה ההבדל בערך בין מכפיל 10 למכפיל 12.5, בהתאמה - וזה אומר שמגולם שם רווח בדמות הפער הזה כבר מהיום הראשון".

אבל לא בכל העסקאות החישוב הוא כזה פשוט, היות ומציאות בה הנכס מושכר מראש היא לרוב תרחיש אופטימי. כאן נכנסת עבודת האנליזה לתוקף, שלוקחת בחשבון הערכת שכר דירה למ"ר, כך שאם מכפילים אותו בשטח להשכרה ומחלקים את התוצאה בהיקף ההשקעה באותו נכס - ניתן לגזור ממנו תשואת NOI דומה.

הפשטנות שבמכפיל ההון

- מה לגבי מכפיל ההון הישן והטוב? כשהמניות נסחרו בשווי הנמוך מזה של ההון העצמי, אמרו שהשוק רוחש להן חוסר אמון. עכשיו כשהן נסחרות מעליו, מדובר בבועה?

"קשה לומר מהו מכפיל ההון האידיאלי, שמשתנה מחברה לחברה", אומר פינקו מפסגות. "אני מניח שחברות איכותיות צריכות להיסחר מעל הונן העצמי, כאשר עד 20%-25% נשמע סביר - אך יש לבדוק יותר לעומק כל מקרה לגופו".

לפינקו יש ביקורת על מכפיל ההון, שהוא רואה בו "גישה פשטנית לשווי". "חברה זה עסק חי ולא רק ההפרש בין ההתחייבויות לנכסים - יש איכויות הנהלה, יש מרווחי מימון, תוכניות התפתחות והשקעה וצמיחה של החברה". בנוסף, ההון מתעדכן פעם ברבעון והמניה זזה כל יום. ההון גם כולל הפרשה למסים נדחים בגין שערוך נכסים, כשחברות מניבות לא מתכוונות לממש נכסים בזמן הקרוב. "לטוב או לרע, התבססות על ההון הינה התבססות על מעריכי השווי של החברה", הוא אומר.

"המניות לא יקרות", מוסיף ליפמן. "הן נסחרות במכפיל גבוה מ-1 כי המשקיעים חושבים ששיעורי ההיוון צריכים להיות יותר נמוכים ממה שהם בספרים (כלומר, ששווי הנכסים בפועל גבוה משווים בספרם, א"ו). אמות, גזית ובריטיש ישראל הן דוגמאות טובות לכך".

11

עוד כתבות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?