גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מרכז פיתוח של פייסבוק בישראל? לא בזמן הקרוב"

בלייק צ'נדלי, סגן נשיא ברשת החברתית, שיגיע לוועידת ישראל של "גלובס": "אנחנו לא מקדישים יותר מדי זמן בהשוואות לגוגל" ■ על מערכת ההודעות החדשה: "נתחרה בג'ימייל ובהוטמייל"

"אין לנו כעת תוכניות לפתוח מרכז פיתוח בישראל, אבל זה לא אומר שזה לא יקרה. ישראל היא שוק חשוב עבור פייסבוק - הן מבחינת הפיתוח והן מבחינה מסחרית", כך אומר ל"גלובס" בלייק צ'נדלי, מנהל מסחרי וסגן נשיא פייסבוק, הממונה בין השאר על אירופה, המזרח התיכון ואפריקה. "זה ברור שיש הרבה מאוד כישרון בישראל, ואנחנו בהחלט מודעים לזה".

צ'נדלי יגיע לישראל בשבוע הקרוב וישתתף בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". "הכישרון בישראל הוא כמובן הסיבה שחברות כמו גוגל כבר פתחו מרכזי פיתוח בישראל, אבל חשוב לזכור שאנחנו לא כמו גוגל - בגוגל עובדים מעל ל-20 אלף איש, ואילו בפייסבוק יש כ-2,000 עובדים. כל המפתחים שלנו נמצאים בפאלו אלטו (בקליפורניה, נ' פ'). אנחנו כמובן רוצים להעתיק את המודל הזה למדינות נוספות, אבל לא בזמן הקרוב".

צ'נדלי החל את דרכו כיזם, ולאחר מכן כיהן כאחראי פיתוח במשרדי יאהו בארה"ב וכסגן נשיא במשרדי החברה באנגליה. לפייסבוק הוא הצטרף לפני כ-3 שנים והיה הראשון שפתח את משרדי החברה מחוץ לארה"ב.

בעת הראיון עימו צ'נדלי ביקר בסינגפור ונשמע מרוצה מההתקדמות שם. "פייסבוק מצליחה מאוד בשווקים האסייתיים", הוא מספר. "בסינגפור, לדוגמה, 65% מהאוכלוסייה כבר נמצאת בפייסבוק, ואפילו הממשלה החלה להיעזר בכלי זה כדי לתקשר עם האזרחים שלהם. גם ביפן ובדרום קוריאה יש לפייסבוק שיעורי חדירה גבוהים".

עם זאת, שוק האינטרנט הגדול ביותר בעולם - סין - עדיין חסום בפני פייסבוק, לאחר שהממשלה המקומית חסמה את הנגישות של המשתמשים מטעמי צנזורה. "לצערי, רוב המשתמשים בסין מתקשים לקבל נגישות לפייסבוק. אני לא אכנס לסיבות לכך, אבל זה משהו שאנחנו חושבים עליו".

- אתם נמצאים במגעים עם ממשלת סין?

צ'נדלי: "כרגע אנחנו לא מנהלים שיחות לגבי זה, אבל אנחנו בהחלט רוצים שבסופו של דבר לכולם תהיה נגישות לפייסבוק".

ראש בראש עם גוגל

פייסבוק היא כבר מזמן הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, ועל-פי קומסקור מדובר באתר השלישי בגודלו בעולם (633 מיליון גולשים שונים בחודש), אחרי אתרי גוגל (976 מיליון גולשים) ואתרי מיקרוסופט (840 מיליון גולשים).

כך, בעוד שב-2009 התמקדו בעיקר בתחרות של פייסבוק מול הרשת החברתית מייספייס, והתעסקו בפופולריות הגוברת של טוויטר שעשויה להאפיל על פייסבוק, היום כבר ברור כי המתחרה האמיתי של פייסבוק היא ענקית החיפוש.

- עקפתם את גוגל בכל הנוגע לזמן השהייה של גולשים באתר. מתי תעקפו אותה ותהיו אתר האינטרנט הגדול בעולם?

"בשווקים מסוימים כבר עקפנו את גוגל גם במונחים של תנועת גולשים, ובארה"ב, לדוגמה, אנחנו ממש ראש בראש", אומר צ'נדלי. "אבל אנחנו לא חושבים שפייסבוק מתחרה בגוגל על טראפיק - אנחנו מתמקדים בעסקים שלנו ואם זה אומר שאנחנו מצליחים, מה טוב. אנחנו לא מקדישים יותר מדי זמן כדי להשוות את עצמנו לגוגל. רוב העולם עושה זאת בשבילנו, וזה בסדר".

לגבי השמועות שגוגל שואפת להקים רשת חברתית מתחרה, שזכתה לכינוי Google me, צ'נדלי אומר כי "יש הרבה ספוקלציות לגבי זה, אבל עוד לא ראינו במה מדובר, ואנחנו לא מתעסקים בזה".

בחודש שעבר הכריז מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, על מערכת ההודעות החדשה של הרשת החברתית, שתאפשר למשתמשים לנהל את כל התקשורת שלהם - צ'טים, מיילים והודעות טקסט - במקום אחד. ברחבי הרשת קראו לפרויקט Gmail Killer, אולם צוקרברג מיהר להכריז כי הם לא מתחרים בשירותי הדואר של גוגל או של מיקרוסופט, וכי מדובר במערכת תקשורת חדשה לחלוטין.

למרות זאת, צ'נדלי לא מתנער מהתחרות הזו. "כמובן שנתחרה בג'ימייל, הוטמייל ויאהו מייל עם המערכת החדשה שלנו", הוא מצהיר, אבל ממהר להגיד כי "אנחנו חושבים שהמייל נעשה פחות רלוונטי בכל הנוגע לתקשורת אישית. הדור הצעיר כבר לא משתמש במייל בשביל לתקשר עם החברים שלו, וכל התקשורת הבין אישית משתנה. המערכת החדשה של פייסבוק עוצבה באופן שמצהיר כי המהפכה של המייל כבר כאן. זאת מערכת הודעות, לא מערכת מייל".

לישראל יגיע השירות החדש במהלך הרבעון הראשון של 2011, וצ'נדלי מסביר כי "התקופה האחרונה היתה מאוד לחוצה עבור המהנדסים שלנו, והם היו עסוקים בבניית מוצרים רבים שיושקו גלובלית רק בתחילת השנה הבאה".

"אפשר לעשות עבודה טובה יותר בישראל"

באחרונה השיקה פייסבוק שירות נוסף, Facebook Places, פיצ'ר מבוסס מיקום המאפשר למשתמשים לעדכן ברשת החברתית על מיקומם הפיזי. צ'נדלי מבטיח כי "בתחילת הרבעון הראשון יגיע Places גם לישראל, וכחודשיים לאחר מכן יגיע גם Facebook Deals (שירות שיאפשר לבתי עסק להציע הטבות מקומיות למשתמשים פעילים, נ' פ')".

לפי הערכות, פייסבוק תסיים את 2010 עם הכנסות של 1.4 מיליארד דולר, גידול של כ-100% בהשוואה ל-2009. לדברי צ'נדלי, "עיקר ההכנסות של פייסבוק מגיע מארה"ב, למרות שכ-80% מהמשתמשים של פייסבוק הם מחוץ לארה"ב".

לדבריו, המגמה הזו "משתנה באופן דרמטי, ואני צופה שהפער הזה יצטמצם במהירות - זה בדיוק התפקיד שלי".

את עיקר ההכנסות שלה עושה פייסבוק מפרסום. צ'נדלי מציין כי "השקנו את הפעילות הבינלאומית של פייסבוק לפני 3 שנים, וכ-90% מ-100 המפרסמים הגדולים בעולם כבר משקיעים משאבים רבים בפרסום בפייסבוק".

לדבריו, "יש לנו גם מאות מיליוני בתי עסק קטנים שמשתמשים במערכת הפרסום שלנו, במטרה להגיע לקהלי יעד מפולחים. מדובר כמובן בתקציבים נמוכים יותר, אבל גם זה מהווה חלק חשוב בהכנסות שלנו".

בישראל פייסבוק חברה לאתר נענע10, שמשווק החל מהשנה את שטחי הפרסום של עמוד הבית של פייסבוק בישראל, במסגרת גוף המדיה החדש MASA. "יש לנו שותף טוב בישראל", אומר צ'נדלי. "התחלנו את הפעילות בישראל במטרה להגדיל את המודעות המקומית ולהציע תמיכה לכל מי שרוצה לפעול בפייסבוק", הוא אומר ומוסיף: "האם אפשר לעשות עבודה טובה יותר בישראל? אני חושב שכן, ואנחנו מקדישים לכך מאמצים רבים".

- השווי של פייסבוק האמיר בבורסות המשניות לכ-40 מיליארד דולר. זה לא נראה לך מוגזם?

"השווקים המשניים מונעים בעיקר מדעות של אנשים, ויש שם הרבה מאוד ביקוש בהשוואה להיצע הנמוך - זו הסיבה מדוע מחיר המניה של פייסבוק ממשיך לעלות, ואני מניח שיש כאלה שסבורים כי מדובר במחיר משוגע. אבל יש גם משקיעים מנוסים שמוכנים לקנות את המניה במחירים הללו ואף מאמינים כי הם יכולים עדיין להרוויח. בכל אופן, ימים יגידו אם המחיר מוגזם או לא".

- מה חשבת על הסרט "הרשת החברתית", האם הוא דומה לסיפור האמיתי של פייסבוק?

"אני חושב שאני העובד היחיד שלא ראה את הסרט", הוא צוחק. "אני כל הזמן נמצא בנסיעות ובטיסות, אבל אני יודע שפייסבוק שכרה לכל עובדי החברה בפאלו אלטו 3 בתי-קולנוע ליום אחד, ואחרי זה הזמינה את העובדים לארוחת ערב. שמעתי שזה סרט טוב, ולמרות שכולם דיברו על כך שמארק (צוקרברג, נ' פ') מוצג בסרט הזה באופן שלילי, הבנתי שזה לא היה כזה נורא כמו שסיפרו.

"אם תפגשי את מארק את תביני שלא מדובר בדמות כה מרגשת כפי שהסרט מרמז - הוא בעצמו אמר 'הייתי רוצה שהחיים שלי יהיו כה מעניינים, אבל המציאות היא שב-6 השנים האחרונות כתבתי בעיקר קודים'. אבל אנחנו מבינים את האופן שבו הוא הוצג בסרט - אי-אפשר למכור סרט בלי סקס, סמים ורוק'נרול, ואני מאוד מחכה לראות אותו".

"סלקום היתה צריכה לפנות ללקוחותיה דרך פייסבוק"

חברת הסלולר סלקום סבלה בשבוע שעבר מהמשבר הכי גדול שלה, כשיותר מ-3 מיליון לקוחות התקשו לקבלת ולהוציא שיחות והודעות טקסט. לכך התלווה משבר תקשורתי לא קטן, שהוביל לתלונות רבות של צרכנים ברשת.

סלקום היא אחד המותגים הגדולים הבודדים שלא מתחזק עמוד רשמי בפייסבוק, ולמעט הודעה לקונית באתר החברה, לא נרשם ניסיון מיוחד להגיע לצרכנים שנמצאים בפייסבוק ובטוויטר.

צ'נדלי סבור כי מדובר בטעות. "מותגים חייבים שיהיה להם עמוד בפייסבוק, שבו הם מנהלים את הקהילה שלהם בהתאם לערכי המותג.

"תקלה כזו משבשת לצרכנים את החיים התקינים, וזה לא ייעלם מעצמו. בסביבה החברתית יש לצרכנים קול, וכשמשהו כזה קורה, צרכנים רוצים להתלונן. אם לא יהיה להם מקום רשמי לכך בפייסבוק - הם הרי ימצאו מקום אחר".

לדברי צ'נדלי, "סלקום היתה צריכה להשתמש בעמוד המותג ולהסביר לצרכנים מהי הבעיה, לספר שהיא מטפלת בה ושהיא מבינה לליבם. להתחמק מהסברים זו לא הדרך הנכונה לטפל במשבר - צרכנים רוצים שקיפות, ועמוד בפייסבוק מאפשר להפיץ בקלות את המידע הרלוונטי. ברוב המקרים, אם מותג מסביר לצרכנים מהי התקלה - 90% מהתלונות נפתרות במקום".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בתל אביב; אלקטריאון וריטיילורס ירדו ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ות"א 90 ירד ב-1% ● בסיכום שבועי עלה מדד ת"א 35 ב-0.45%, מדד ת"א 90 ירד ב-2.9% ● שותפות לוויתן חתמו על הסכם גז גדול עם קבוצת דליה ● בדיסקונט רואים התאוששות בשוק הנדל"ן המקומי ● בהראל צופים צמיחה שלילית לנפש בשנת 2024 ● ביוליוס בר ממשיכים להיות אופטימיים לגבי הביקוש לנחושת

הנשיא הנבחר של טייוואן, לאי צ'ינג-טה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

הסלמה במזרח אסיה: צבא סין מקיף את טייוואן במסגרת תרגיל, "כעונש" לדברי הנשיא הנבחר

הצבא הסיני פתח הבוקר בתרגיל "חרבות משולבות", כשהוא מתפרס מסביב לאי הטייוואני מכל צדדיו ומתרגל תמרונים ● לפי התקשורת הסינית, הדבר נעשה כ"פעולת הענשה" לדבריו של נשיא טייוואן הנכנס, לאי צ'ינג-טה, שקרא בנאום ההשבעה שלו לסין "להפסיק עם שיטות ההפחדה" ● כיצד תשפיע ההתפתחות על שוק השבבים העולמי?

מדפי במבה. מחירי החטיפים של אסם יעלו / צילום: Shutterstock, defotoberg

בפעם השנייה מתחילת השנה: אסם מעלה מחירים של עשרות מוצרים

אסם הודיעה כי היא מייקרת שורה של מוצרים, החל מיולי ● בממוצע יעלו המחירים ב-2.2% ● מדובר בהעלאת מחירים שנייה השנה, שתשפיע על שורה של מוצרים: מאפים, חטיפים, משקאות קפה וסירופ, תבשילים מוכנים ופתיתים

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הצווים מהאג: מאיפה מגיעה הסמכות לתת אותם, ומה אפשר לעשות עכשיו?

הבקשה להוציא צווי מעצר לנתניהו וגלנט הסעירה את המערכת הפוליטית בישראל ● רבים זעמו על התערבותו של ה־ICC, למרות שישראל לא חברה בו, אבל הרש"פ פתחה לו דלת אחורית ● אחרים התבלבלו עם ה-ICJ ● המומחים מציעים פתרונות מוועדת חקירה ועד כפירה בסמכות ● המשרוקית של גלובס

המערכת הבריטית מקרינה גלי רדיו כנגד הכטב''ם / צילום: Shutterstock

הנשק הבריטי החדש שמבטיח יירוט כטב"מים בעלות של 47 אגורות

בבריטניה עובדים על פיתוח מערכות יירוט בעזרת גלי רדיו ● באיחוד האמירויות החליטו להפנות ייצור קליעים למזרח הרחוק ● והצי הצרפתי רוצה לנצל עבור כוחותיו את יכולות הבינה המלאכותית ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אחרי ההכרזה על מדינה פלסטינית: המכה החדשה שעשויה להגיע מכיוון נורבגיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: קרן העושר הנורבגית מתמודדת עם לחץ להפסיק להשקיע בישראל, למה כרים חאן החליט להודיע על הצווים בראיון ל-CNN, מפגינים פרו-פלסטינים השתלטו על אוניברסיטה בברלין ובאירלנד מסקרים איך מדווחים בישראל על המדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

איור: גיל ג'יבלי

איך נקבע שער הדולר וכיצד מתנהל המסחר בו לאורך היום?

שוק המט"ח נע בעצבנות בשנה וחצי האחרונות על רקע המלחמה והטלטלות הפוליטיות שפוקדות את ישראל ● איך מתנהל המסחר באחד האינדקטורים החשובים במשק, ומי השחקנים החזקים בו? ● שאלת השבוע, מדור חדש 

משתתפי כנס ''עולים על מדים'' / צילום: יונית שילר

הצעירים מרחבי העולם שבחרו להתגייס לצה"ל דווקא בעת המלחמה

כ-500 צעירים בגילאי 16-22 לקחו חלק באירוע "עולים על מדים" - יוזמה של "נפש בנפש", הסוכנות היהודית וקרן מיראז' ישראל ● חלקם עלו עם המשפחה, אחרים ישרתו כחיילים בודדים ● ישראל מתגייסת

עו''ד בת אור כהנוביץ', מנהלת המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה / איור: גיל ג'יבלי

מחלקה קטנה במשרד המשפטים תורמת לחגיגת עבירות בנייה ברשויות מקומיות

רשויות מקומיות מעסיקות תובעים חיצוניים על מנת לטפל באכיפת חוקי עזר עירוניים, בהם חריגות בנייה ועבירות חניה ● תחקיר גלובס מעלה כי חלקן מוצאות את עצמן ללא תובע פלילי, בשל טענות למדיניות נוקשה של המחלקה האמונה על מינויים בפרקליטות ● כתוצאה, האכיפה נפגעת, נאשמים מזוכים, ודיונים מתבטלים ● משרד המשפטים: "רוב בקשות ההסמכה בהן חל עיכוב אושרו זה מכבר, וברשויות מכהן תובע"

בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות הדירוג מזהירות, הסל מתייקר, ואיפה שר האוצר?

הכניסה של השר קרעי ב-AP השפילה אותנו פעמיים ● הקבלנים המטירו על הלקוחות מבצעים שפוגעים בתזרים ● וסמוטריץ' לא מתעסק בענייני האוצר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

היום ב-16:00: ביה"ד הבינלאומי לצדק בהאג ימסור את החלטתו בבקשה לעצור את הלחימה בעזה

הבקשה הוגשה ע"י דרום אפריקה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח, ובמסגרת התביעה היא האשימה את ישראל ברצח עם ברצועת עזה ● המשלחת הישראלית טענה ביום שישי האחרון וביקשה לדחות את הבקשה ● בין השופטים בהאג - נשיא העליון לשעבר אהרן ברק

פאלו אלטו בצמרת, ואיפה אנבידיה? דירוג המנכ"לים עם השכר הגבוה בעולם

ה"וול סטריט ג'ורנל" ניתח את דוחות החברות ב־S&P 500 לשנה החולפת, ומעבר לשיאנים המתבקשים מקרב המנכ"לים מצא כמה עובדות מעניינות ומפתיעות יותר ● שכר מנכ"ל בלקסטון עמד על 120 מיליון דולר ● לצד מנהלי חברות הטכנולוגיה, ניצבים בצמרת גם בכירי חברות ייעוץ ופיננסים ואפילו תקשורת ובידור ● וכמה נשים ברשימה?

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

למה לא בשבת? איילון ייחסם בשבוע הבא. כל הפרטים

נתיבי איילון הודיעו על חסימה הרמטית של הכבישים לצפון ולדרום, החל מערב יום חמישי ה-30 במאי ועד הערב שלמחרת, בשל עבודות להנפת גשר בראשון לציון ● גם תנועת הרכבות באזור תופסק ● בדיקת גלובס העלתה כי לא הוגשה בקשה לקיום העבודות במהלך סוף השבוע - על אף שמדובר בכביש העמוס ביותר במדינה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; אנבידיה זינקה בכ-9%

מדד מנהלי הרכש שפורסם בארה"ב והיה מעל הצפי, העלה את החשש לעליית האינפלציה וגרם לירידות ● אנבידיה הציגה תוצאות רבעוניות מרשימות, המנכ"ל ג'נסן הואנג בטוח: "המהפכה התעשייתית הבאה החלה" ● מניית ניוז קורפ זינקה לאחר שחתמה על עסקת הרשאת תוכן עם OpenAI ● שתי "מופלאות" שהמשקיעים הכבדים מוכרים, ואחת שהם קונים ● מנכ"ל ג'יי.פי מורגן בטוח: כולם טועים לגבי כיוון האינפלציה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה עקפה שוב את ציפיות האנליסטים; המניה מזנקת במסחר המאוחר

לאחר ארבעה רבעונים רצופים במהלכם הפתיעה לטובה את התחזיות המוקדמות, אנבידיה עושה זאת שוב ● ההכנסות עמדו על 26 מיליארד דולר וב-260% יותר מהרבעון המקביל ● הרווח למניה היה 6.12 דולר, זינוק של יותר מ-450% ● החברה תבצע פיצול מניות ביחס של 10 לאחד

ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, מכריז על בחירות כלליות במדינה, אתמול (ד') / צילום: ap, Kin Cheung

באמצע גשם שוטף, ראש ממשלת בריטניה הכריז על בחירות שבהן הוא כנראה יפסיד

ראש ממשלת בריטניה פתח את המרוץ לקו הסיום בעמדה של אנדר־דוג ● כשברקע פער גדול בסקרים לטובת מפלגת הלייבור, שחזרה למרכז הפוליטי לאחר שנים של שיטוט במחוזות השמאל הקיצוני, ניסה סונאק בעיקר לשחק על הרגשות השליליים של הציבור

פדרו סנצ'ז, ראש ממשלת ספרד, ינס גר סטרה, ראש ממשלת נורבגיה, סיימון האריס ראש ממשלת אירלנד / צילום: AP, Geert Vanden Wijngaert, Harry Nakos, Jean-Francois Badias

כאב ראש כלכלי ומשפטי: משמעות הכרת נורבגיה, אירלנד וספרד בפלסטין

מספר מדינות מהציר הפרו־פלסטיני הודיעו במהלך מתואם על הכרה חד צדדית ● כיצד יושפעו היחסים הכלכליים והמדיניים של ישראל עם אירופה והאם מדובר בתקדים? ● גלובס עושה סדר

את'ריום / צילום: Shutterstock

הפתעה: מטבע קריפטו נוסף מגיע לוול סטריט

רשות ני"ע האמריקאית אישרה השקת קרנות סל שעוקבות אחר מחיר האת'ריום בספוט, מה שהופך אותו למטבע השני שייכנס בדלת הראשית של וול סטריט, אחרי הביטקוין ● מה משמעות המהלך, מה הוביל לשינוי ואיך זה יעבוד בפועל? ● גלובס עושה סדר

מחירי השכירות חזרו לעלות / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

אחרי שנה של קיפאון: איפה הערים שבהן עלו מחירי השכירות

בתחילת המלחמה נראה היה ששוק השכירות נעצר כמו כל המשק, ושירידות המחירים יצברו תאוצה, אך הנתונים מראים כיום מגמה הפוכה ● מספר הדירות שהמשקיעים מוכרים נמצא בירידה מסוימת, כי עליות המחירים מוסיפות לתשואות שלהם

מתחם ההשלמה, כפר שלם / צילום: יח''צ

אחרי 6 שנים: החברה שוויתרה על פרויקט נדל"ן גדול בתל אביב

אזורים פרשה מפרויקט התחדשות עירונית באחד המתחמים בשכונת כפר שלם לאחר שלא הגיעה להסכמות עם הדיירים ● בכך ויתרה על הכנסות של כ־889 מיליון שקל ● השבוע נחשף בגלובס כי אקרו ותדהר נטשו מיזם דומה בעיר