גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תומר שרון | שחקן וזמר

תומר שרון מאמין בזכות הצעקה, שפירושה פשוט: כשעושים לך עוול, תקום מיד ותגיד בקול רם מאוד מה אתה מרגיש ותעמוד על שלך. זה מה שהוא עשה באסיפת העובדים שכינסה הנהלת הבימה לפני חודש וחצי, שבמהלכה נדרשו העובדים לתת לתיאטרון מלווה בסך 10% משכרם. אנקדוטה אחת בישיבה הזאת הקפיצה אותו. זה היה כשיו"ר מועצת הנאמנים החליט להזכיר לעובדים שני אירועים מכוננים בתולדות המחאה המאורגנת.

"הוא שאל אותנו, אתם זוכרים את האיש עם השפם מ'אתא', זה ששרף את הצמיגים", אומר שרון כשאנחנו יושבים בדירת הגג השכורה שלו בצפון תל אביב, והחתולה בלאנש, הקרויה על-שם השחקנית קייט בלאנשט, מתפנקת ליד התנור. "אז האיש עם השפם, אתם זוכרים מה קרה לו אחרי המאבק ההוא? הוא מת משברון לב. ומה היה בגיאורגיה? הם רצו עצמאות והרוסים מחצו אותם'.

על אף שכבר מאז עבר קצת זמן, שרון מתעצבן כאילו ראש חבר הנאמנים עומד מולנו עכשיו: "אני שומע את זה ואני בשוק. אני מבין שעומד לפניי אדם שמדבר יפה, תרבותי לכאורה, ובעצם הוא ערס שמאיים שאם לא אתן לו 10% מהמשכורת שלי הוא יסגור את התיאטרון ואז אמות משברון לב. צעקתי, למה אתה מאיים עלינו? והוא הטיח את המיקרופון בכעס ולא רצה יותר לדבר. ואז, ליא קניג, המלכה, שאלה, למי שייך תיאטרון הבימה? לציבור, הם ענו לה. אז אם הוא שייך לציבור, היא המשיכה, למה שהציבור לא ישלם את החוב ולא 400 האנשים שיושבים כאן? ואני שואל, הבימה היא עסק? הכול עסק? הבימה היא הרי מוסד ציבורי שנקלע למשבר שלא נפתר ב-15 השנים האחרונות. אמרתי בישיבה שאם אני אתן למדינה 10%, אני מבקש להיות שותף ב-10% בהכנסות מההצגות, פלוס ריבית. זה הוגן, לא?".

נכנעתם?

"בינתיים, עוד לא לוקחים מאיתנו את המלווה. אבל את ההצגה 'נפגעי חרדה' שבה השתתפתי הורידו, בגלל שהיוצרים לא קיבלו כסף במשך חצי שנה וביקשו בחזרה את הזכויות. אתה אומר לעצמך, זו תוצאה של ניהול כושל וסדר עדיפויות דפוק. עכשיו מחפשים להצגה בית אחר".

אתה מעורב מאוד בפוליטיקה. רק לאחרונה הצטלמת עם אמנים אחרים לסרטון ביוטיוב, שמחה נגד חוק האברכים. הפוליטיקה האקטיביסטית הזאת לא מנוגדת לאמנות?

"התרבות מחנכת את האדם להתאים את עצמו למערכת, להיות חלק מכולם. האמן צריך להיות מחובר לעצמו, ולכן יש באמנות פן פוליטי, מעורב. אילו היינו קצת יותר מעורבים לא היינו החברה עם הפערים הכי גדולים בין עשירים לעניים והנוער הכי אלים ושריפה שאי-אפשר לכבות".

זה קשור גם למשבר גיל ה-40, להתקף החרדה שעברת בגלל סמים שהוחדרו למשקה שלך בחתונה?

"זה לא המספר הזה, 40, אלא כמה דברים שגרמו לי לעשות חשבון נפש. זו גם הנטייה המולדת שלי לדיכאון".

שלא מפריעה לך להצחיק.

"הרבה חברים שלי, שהם קומיקאים מוכשרים, נוטים לדיכאון. זה לא דיסוננס, אלא רצף. רצוי לנוע על הציר מאשר להיות תקוע באמצע, לקחת ציפרלקס ולהפוך למתפקד במפלגת קדימה של הנפש.

"לפני כמה חודשים הייתה לי תאונה ונשרפתי כולי מהמותניים ומעלה, כשמטהר האוויר בשירותים התפוצץ לי בפרצוף, כשהתחמם מנר שהדלקתי שם. זאת עוד אחת מהתובנות העמוקות של גיל 40: אל תדליק נר בשירותים. הייתי בלי גבות, בלי ריסים, חצי מהשיער שלי נשרף, וכל זה שבוע לפני יום הולדת 40. הייתי מאושפז רק ארבעה ימים. נס רפואי. יש לי יכולת החלמה של הרקולס. הרופאים לא האמינו.

"האירוע הזה עשה לי היאחזות היסטרית בחיים. בהתחלה הייתי בטוח שאני הולך למות, עד שהגיע האמבולנס. אחר כך הייתה לי הרגשה שהלכו לי הפנים, ומה אני יודע לעשות בלי פרצוף חוץ מלשיר? ואחרי שהבנתי שאני בדרך לבית חולים ואני לא אמות, עברתי טלטול טוטאלי. התאונה הזאת קרתה בגלל סוג של חולמנות שאני לוקה בה. איך אמר פעם מישהו? אופיו של אדם הוא גורלו".

בעקבות התאונה חתמת בפעם הראשונה בחייך על חוזה של שחקן אנסמבל בתיאטרון.

"אני פרילנסר כרוני. לא טוב לי לחתום קבע באיזשהו מקום, וזאת לא בעיה ולא בריחה אלא אופי. אני לא נבהל מביטחון. דווקא הקפיצות ממקום למקום נותנות לי אותו. לא ביטחון כלכלי, אלא ביטחון שאני לא משתעמם ולא קופא על השמרים. אני חרגול. עושה מוזיקה, תיאטרון מסחרי, פרינג', טלוויזיה, קולנוע, אני לא מתרכז במשהו אחד, ויש לי גם זמן פנוי. זמן פנוי הוא קריטי ליצירה".

ובכל זאת, מה עם הביטחון הכלכלי?

"לא חסר לי כלום. תמיד חייתי טוב. אילו הייתי מתייחס יותר ברצינות לאספקט הכלכלי, הייתי קונה היום את הדירה הזאת ולא שוכר אותה".

לא השכלת לחסוך?

"אני חי כמלך, משתכר כנסיך ומשקיע כסף במוזיקה ובתקליטים. הדיסק החדש שלי, 'שירים לבלאנש' כבר כמעט גמור. חברות תקליטים לא משקיעות באמנים כמוני. המוזיקה שלי לא מסחרית. התקליט האחרון היה לגמרי פסיכי. אני רוצה להיות חופשי, והם לא מחתימים היום אף אחד, אלא אם כן זה ים תיכוני. עשיתי המון הופעות עם הראש בקיר, לא משנה איפה ולכמה אנשים, העיקר להופיע, ונהניתי בצורה שלא תיאמן. עכשיו אני מתפרנס מתיאטרון ומטלוויזיה".

אז למה אתה עושה מוזיקה לא קומוניקטיבית במתכוון? הרי ככה לא תרוויח ממנה כסף.

"אני לא חושב עליה כעל לא קומוניקטיבית. אילו התקליט הקודם היה יוצא ב-1993 הוא היה מוכר עשרת אלפים עותקים. אבל הוא יצא ב-2005, בתקופה של פחות פתיחות מוזיקלית ובעשור שמרני ודוחה. היחס לאמנות בכלל, ולא רק למוזיקה, מגעיל".

הסבר בבקשה.

"אני עושה את מה שבלבי. אני אולד סקול. אני לא מתחבר בשיט לאמנות כעסק. כשגמרת תקליט, אין בעיה, תתייחס אליו כעסק. אבל היום אנשים מתכננים מראש את המכירה ולכן המוזיקה כל-כך עלובה. זה עשור רע מאוד ליצירה. האמנות היא סמל קיצוני למה שקורה בעולם. התרבות שהכול עסקים וכולם חושבים שהם משתתפים במשחק הקפיטליסטי, אפילו שהם לא, והופכים את הרגשות ואת המשפחה לעסק. אנשים מתייחסים זה לזה כמו להשקעה ולתשואה".

אתה אומר שהאמנים בוגדים בייעוד שלהם.

"הם בוגדים בעצמם. אמן, כמו ילד, צריך לעשות מה שהוא רוצה. העשור הזה לא הוציא אפילו שיר ישראלי אחד שנכנס לקנון. למה? כי האמן נתפס כסוג של משרת. תראי את העליהום שעשו על האמנים באריאל. זה לא הגיע להם".

למה לא הצטרפת אליהם?

"כי חשבתי שהמכתב הזה הוא טעות, ואני חושב שצריך לקרב את תושבי אריאל לתוך הקו הירוק. אבל מה שהם עשו הוא לא אלים. מי שמשווה בין אלימות מילולית לפיזית לא חטף אגרוף מימיו. 'כוכב נולד' זה הסמל של העשור. שום דבר שקשור לחידוש, ליצירה אמיתית. הנהייה אחרי המוכר היא סמל לחברה מתפרקת. ניקח את מי שאנחנו רוצים, נלביש אותם, נאפר, נסרק, נדביק חיוך ונגרוס אותם במגרסה הכלכלית בתירוץ של קירוב הפריפריה למרכז. אני לא סובל את התוכנית הזאת. היא הרסנית. אילו היו לי ילדים לא הייתי נותן להם לראות אותה. אני לא יכול לסבול ריאליטי. אין דבר פחות אמיתי מריאליטי. גם את 'מחוברים' לא ראיתי. זה שמישהו אומר שם כמה דברי טעם? גם שעון מקולקל מראה פעמיים ביום את השעה המדויקת. בינינו, מה ההבדל בין אלירז שדה לרן שריג, שהוא חבר שלי? אבל זה יעבור בסוף".

אתה באמת חושב ככה?

"אני מקווה. אני בא משנות ה-90, שהיו שנות ה-60 של ישראל. משלטון רבין, מהתחושה שהשלום קרוב. תוכנית כמו 'פלטפוס' לא הייתה עוברת היום את השלב הראשון בקשת".

גם לא בחינוכית.

"נכון, וזה מבאס".

בכל זאת, אתה בחוזה קיבוצי בתיאטרון.

"זה נבע גם מהחלטה, אבל גם בהשפעת כל-כך הרבה גורמים. הציעו לי דברים מעניינים. התחלתי עם 'נפגעי חרדה' ועכשיו אני ב'מוריס שימל' שעלתה לפני חודש, וגם בחזרות על 'פוסט טראומה' בשיתוף עם תיאטרון דיסלדורף, ועומד להצטלם ל'עניין של זמן' המחודש. וואו, תגידי, מה השעה? איבדתי את הזמן, אני מאחר לחזרה. יש לך אוטו? את יכולה אולי להקפיץ אותי?".

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"