גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקמפיין הזול של בנק לאומי

אם רוצים לתרום לקהילה, יש דרכים טובות יותר: מה דעתכם למשל על הורדת עמלות?

א.

זה כבר כמה זמן שתיבת המייל שלי מוצפת במכתבים נרגשים ונוגעים ללב מעמותות ומארגונים שמבקשים ממני להצביע עבורם בתחרות "מיליון סיבות טובות" של בנק לאומי, וכמוני כמעט כל מי שאני מכיר. בטח נתקלתם בתחרות הזו גם אתם.

תראו איזה יופי: בנק לאומי רוצה לתרום מיליון שקל, אבל מרוב שהוא לא יודע למי לתרום הוא פונה להמון עמותות, מבקש מהן להגיש מועמדות, לצלם סרט (על חשבונן), להעלות אותו לאתר אינטרנט שהוקם במיוחד ולגייס כמה שיותר תומכים. אחר-כך הוא פונה לאזרחים ומבקש מהם להצביע עבור המטרה הכי חשובה בעיניו.

ביקרתי באתר, ראיתי עשרות סרטים מרגשים, חלקם עד דמעות ממש. כמתבקש, מופיעות שם כל הצרות הצרורות, הרעות החולות, הצרכים הלוחצים והכוונות הטובות שבעולם. יש דרכים שמחות יותר להעביר 3 שעות באינטרנט, נגיד את זה ככה.

אבל ככל שהמשכתי לדפדף ולצפות הציפה אותי גם תחושה עזה של אי-נוחות. היא נבעה בעיקר מהעובדה שהבנק מבקש ממני להכריע מה יותר חשוב, האם הכסף הזה ילך לניצולי שואה או לבעלי חיים, לנשים מוכות או לילדים נכים, לקשישים או לאתיופים, למזון או לחינוך, לבריאות או לרווחה, לניוון שרירים או לפיגור שכלי. והכול כל-כך קל, קלי-קלות, רק להצביע ולהכריע.

הקלות הבלתי נסבלת של ה-Like, ככה אני קורא לזה.

והיתה גם מבוכה עזה בשביל כל העמותות האלה והאנשים שעומדים מאחוריהם, המקדישים את חייהם למען אחת מהמטרות הנ"ל, שכולן יותר מראויות, ועכשיו צריכים להשתתף בקמפיין לבנק, לרקוד ולפרכס תמורת כסף, להפיק סרטים, לגייס מפורסמים, ולהיאבק אחת ברעותה על תשומת-לבו של הגביר. כל-כך לא נעים.

ב.

אבל אי-הנוחות והמבוכה לא הגיעו רק משם. הרי מעבר לכל הסרטים המרגשים והמילים היפות, זה מה שזה, לא? קמפיין לבנק. קמפיין - וקמפיין זול מאוד, אגב, כי העמותות עושות את כל העבודה - שבא לשכנע אותנו שבנק לאומי הוא טוב ונדיב ותורם ועוזר ותומך. אחרי הכול, מיליון שקל זה כסף. לא סכום שהולך ברגל.

אופס, טעות - מיליון שקל זה ועוד איך הולך ברגל כשאתה בנק. סיכומי הרבעון השלישי של 2010, שהתפרסמו לפני שבועיים, מעלים כי הרווח של לאומי ברבעון עמד על 603 מיליון שקל. הרווח הנקי של הבנק ב-9 החודשים הראשונים של 2010: 1.859 מיליארד שקל.

מיליון השקלים שהבנק תורם עכשיו זה בערך שני פרומיל מזה. והשנה עוד לא נגמרה. על כל 100 שקל שלאומי הרוויח הוא תרם משהו כמו 5 אגורות.

לאומי יחלק השנה דיבידנד של מיליארד שקל. מיליארד! זה פי אלף (1,000) מהמיליון שהוא תורם עכשיו.

12.5 מיליון שקל שם הבנק רק על שיווק ברשת החברתית, מה שהם אוהבים לקרוא לו "שיחה" או "מפגש" עם הלקוחות.

הבנק תורם מיליון שקל (שלא יילכו לעמותה אחת אלא יתחלקו בין 50 עמותות), אבל כשהבנק החליט לשנות את שמו מ"בנק לאומי" ל"לאומי" לפני כעשור - צעד ענק לאנושות לפי כל קנה-מידה - הוא שם על זה יותר מ-12 מיליון שקל. עניין של סדרי עדיפויות.

גם אם ניקח את המילה של לאומי ונביא בחשבון שב-3 הרבעונים הראשונים של 2010 הוא תרם והעניק חסויות ביותר מ-22 מיליון שקל - זה עדיין משהו כמו אחוז (ואפילו פחות אם מחשיבים את משחקי המס). אפשר להעריך שחצי מזה זה חסויות, ומה זה חסויות, בינינו? ראיתם מישהו הולך עם חסות למכולת? חסות זו פרסומת.

אז כן, אי-נוחות. אי-נוחות קשה. הציניות מידה מגונה היא, ומקמפיין ה"מיליון סיבות טובות" הזה של לאומי היא נודפת למרחקים.

ג.

אל תבינו אותי לא נכון. לתרום זה טוב. וחוץ מזה, בנק לאומי הוא בהחלט לא הכי גרוע. ממש לא. למעשה, אני מת על לאומי. בחיי. בשנים הארוכות שאני שם תמיד התייחסו אליי שם יפה והוגן. בטח הרבה יותר מבנק הפועלים, שזכור לי כטראומה נוראית ושאותו אשנא לנצח. גם את הסניף הראשון שלי בפתח-תקווה, שתמיד היה נדמה בעיניי כמו הפתח אל השאול, אבל בעיקר בזכות פקיד אחד בסניף דיזנגוף סנטר (היום יש שם חנות של קסטרו), סדיסט של ממש, אדם שהיה יוצא מגדרו כדי לגרום לי סבל, ולא רק לי.

עד אז ומאז לא פגשתי בן אדם רע כמותו. לעומתו, בלאומי מצאתי מלאכים. הייתי לוקח את אנה ואת אריה מהבנק להיות ההורים שלי אילו לא הייתי כל-כך מרוצה מאלה שהגרלתי. אני יודע שדופקים אותי - היי, זה הביזנס, בייבי - אבל אני אוהב להיכנס לסניף, ותאמינו לי שבמצב החשבון שלי זה לא מובן מאליו.

אבל אני לא העניין פה. בואו נחזור לנושא, ברשותכם.

ד.

לאומי לא שונה, אמרנו. כל הבנקים תורמים ביד יפה בערך כמוהו. ב-2009 הסתכמו תרומות הבנקים לקהילה ב-80 מיליון שקל, שני פרומילים מההכנסות, שעמדו באותה שנה על 40.4 מיליארד שקל.

והם כולם מתהדרים בשמות מחלקות עם המילה "קהילה" בתוכם, וכולם עושים מעשים יפים מאוד בתחום ומצהירים הצהרות יפות לא פחות ומדפיסים דוחות שנתיים על אחריות חברתית וכיוצא באלה.

אבל צדיקים הם לא. בכל יום הם לוקחים מאיתנו 25 מיליון שקל רק בעמלות עו"ש. בכל יום! ואם נצרף את כל העמלות האחרות זה יהיה פי כמה וכמה, בטח פי עשרה. 400 מיליון שקל בשנה הם עושים רק בזכות העמלה המדליקה "עמלת שמירת ניירות ערך" שהם גובים מאיתנו על כלום. וכך הלאה והלאה. אתם לא צריכים להיות עיתונאים כלכליים בשביל זה, מספיק אם תהיו כמו ראש הממשלה ותחפשו קצת על הבנקים שלכם בגוגל.

צדיקים הם לא. באוקטובר הם גבו ריבית של 9.65% על יתרת חובה בעו"ש - אבל נתנו רק 0.33% עבור יתרת זכות. כשאין לנו זה טוב להם. האינטרס שלהם הוא שיהיה לנו כמה שפחות, בגבולות הסביר והאובליגו.

צדיקים הם לא. הבנקים מתנים קבלת שירות אחד (בתשלום, כמובן) בפתיחת שירות אחר (בתשלום, מה חשבתם). הבנקים מעסיקים עובדי קבלן. הבנקים דוחפים בפועל את האזרחים מאפיקים של חיסכון לאפיקים של אשראי, כלומר צריכה. זה רע לנו, אבל זה טוב להם. כי צדיקים הם לא.

הם גם לא אמורים להיות, אגב. מה שמרגיז זו הצורה שבה הם מתקשטים בנוצות לא להם. אם הם רוצים לעשות טוב לקהילה ישנן דרכים טובות יותר מתרומות ומקמפיינים שאין בהם הרבה מלבד שופוני. להוריד עמלות, לדוגמה. להפסיק להציע לאנשים עוד ועוד הלוואות וכרטיסי אשראי, לדוגמה. ועוד, ועוד.

אבל יותר קל לתרום. ולתרום כל-כך מעט זה בכלל קל.

ה.

זה הזמן לעוד תהייה עקרונית לגבי הפילנתרופיה (המעט מפוקפקת) של הבנקים ושל המגזר העסקי בכלל; מה עם מתן בסתר, הא? לאן זה נעלם?

כולם אוהבים נורא להצהיר בקול גדול על התרומות שלהם ועל מפעלותיהם המפוארים בתחום הקהילה. מרמי לוי ועד נוחי דנקנר, משרי אריסון ועד סמי עופר, משטראוס ועד לבייב, מתשובה ועד בן-דב - כולם תורמים, תורמים יפה מאוד, ודואגים שנדע מזה, דואגים יפה מאוד. חלקם אפילו אוהב לנפנף בתרומה כבנשק; לא ייתנו לו כך וכך - יפסיק את תרומתו.

אם חשקה נפשכם בבילוי ברמה גבוהה, סדרו לעצמכם כניסה לאחד מאלפי אירועי ההתרמה הנערכים בארצנו הנצרכת. הוויסקי נשפך כמים והקייטרינג גורמה. צניעות? לא בבית-ספרנו.

היה יהודי אחד נבון, הרמב"ם קראו אותו. הוא היה נותן סימנים בצדקה. 8 דרגות נתן. הדרגה העליונה היא מתן הלוואה או שותפות, כלומר לתת לעני יכולת להתפרנס לבד. מתן בסתר זו הדרגה השנייה.

רוצים לדעת באיזו דרגה של צדקה מיקם הרמב"ם הגדול את הקמפיין של לאומי ואת כלל הפילנתרופיה הישראלית? דרגה ז', 7, אחת לפני אחרונה: נותן צדקה פחות מן הראוי, אבל בפנים יפות ומסבירות. - יעני, עושה קמפיין!

הרהור

דרור פויריותר קל לתרום מאשר לעשות. ולתרום כל-כך מעט זה בכלל קל.

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה הישראלית החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן