גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הפרסומאים מבינים את המציאות המורכבת של הנשים?

לכאורה עברו הנשים דרך ארוכה מהאופן בו הוצגו בפרסומות משנות ה-50, אבל מחקר חדש של JWT ו"אד אייג'" מראה כי גם היום תפיסת הפרסומאים את האישה היא פשטנית מדי

ב-4 העשורים האחרונים העולם השתנה במהירות מסחררת כתוצאה מתהליכים חברתיים, פוליטיים וכלכליים. בעולם הצרכני ברור כי השוק הנשי הוא בעל פוטנציאל צמיחה עצום. נשים מהוות כמחצית מכוח העבודה במדינות המפותחות. JWT, יחד עם "אדוורטייזינג אייג'", יצאה למחקר שיבדוק את ההזדמנויות שמצפות עבור משווקים בנוגע לקבוצה דומיננטית זו.

השאלה המרכזית שעלתה היא האם תעשיית הפרסום עוקבת אחר שינויים חברתיים אלה ומצליחה לשקף את כוחו של העידן הנשי. מהמחקר עולה תמונת מצב מעניינת - האישה העובדת רוצה תדמית שיווקית שתשקף את העוצמה הכלכלית החדשה שלה, ושתכיר בה לא רק כמבצעת רכישות - אלא גם כמי שמרוויחה את הכסף. היא לא רק צרכן, אלא כוח כלכלי גרידא. מלכה.

מותה של הסופרוומן

אם בעבר התמודדנו עם ארכיטיפים פרסומיים של האישה המסורתית, הרי שככל שנשים מתחזקות בסולם העסקי, אנו מתמודדים עם הארכיטיפ מסוג אחר - הסופרוומן. כלומר, כזו שמתמודדת עם ריבוי משימות: שילוב מתמיד בין משפחה, קריירה, זוגיות ולהיות הכי מושלמת בהוויה הנשית שלה.

אלא שכל הכרזה כי האישה היא "הכי הכי הכי כל הזמן" אינה אמינה. מותגים צריכים לשדר אמינות. אם אתה לא משדר אמינות, אתה לא קיים. לכן חשוב לא לייצר מיצגי-שווא שאינם רלוונטיים.

על לכן חשוב לשרטט ציר שבצידו האחד נמצאת האישה המסורתית ובנקודת הקצה השנייה נמצאת "הסופרוומן". המקום שאליו צריך למשוך את הפנייה הפרסומית הוא אל נקודת האיזון האופטימלית, מקום טוב באמצע, כזה שאינו מתכחש להוויה הנשית הפרסומית.

במקום לאתגר את הסטטוס-קוו ולהציע שנשים לא יכולות לעשות הכול, עדיין יש את אותם מותגים הממשיכים להזין את הטירוף של "לעשות את הכול": את מדהימה, על הרגליים 25 שעות ביממה, מדלגת בקלילות בין משימות הבית, העבודה ומה שביניהן.

באתר הבית של Electrolux, החברה השנייה בגודלה בעולם לשיווק מכשירים, החגיגה של הסופרוומן היא חסרת בושה. האישה נחשבת כסופרוומן שעובדת, מקושטת לפי צו האופנה, רצה לה מאולפן הטלוויזיה למכונית הממתינה לה, שתיקח אותה למקום שבו היא רוצה להיות באמת: בבית.

שם היא לא רק ממציאה תבשיל משום מקום. היא גם מחממת את התנור, מארגנת במהירות מתאבנים לילדים שעומדים מולה במטבח בשורה ורצה לה לדרך עם כוס יין אדום כדי לשחק את תפקיד המארחת המושלמת. וכמובן, האישה נראית מדהים בכל פינה: שזופה, עם חיוך מאוזן לאוזן ובלי בעל הנראה לעין; משום שהיא עושה את הכול בכוחות עצמה.

פרסום במהותו שואף לנקודת הקצה, וזו דוגמה קלאסית לנקודת קצה שאינה חיובית. מותגים לא צריכים להפוך את המציאות לטובה יותר - אלא רק לשפר את החיים הסופר מורכבים של הנשים.

בנקודת הקצה השנייה על הסקאלה - נשים עדיין מוצגות בקמפיינים פרסומיים בתפקידים מסורתיים, בעיקר ביתיים ולא מקצועיים.

לכאורה, נקודת הקצה הזו היא "אזור הנוחות" הטבעי של מוצרים רבים, שברמה האסוציאטיבית מיוחסים ל"אישה המסורתית". אבל הלכה למעשה, מדובר כאן בהנחת יסוד שאינה מדויקת ועלולה לצמצם את אפקטיביות הפניה הפרסומית.

מדוע? כי מציאות חייה של האישה העובדת המודרנית היא סופר מורכבת. כזו שנעה בין שני קצוות הציר הדמיוני ששרטטנו וכוללת שילוב מתמיד בין משפחה וקריירה. נשים הצליחו להביא ניחוח נשי חדש הן לעבודה והן לשוק הצרכני - ואת זה עולם הפרסום חייב לשקף.

האתגר הגדול הטמון בסוגיה מגדרית הזו הוא כמה להדגיש או למתן אותו, כיצד להציג נשים קרייריסטיות בפרסומת באופן יעיל, "שמדבר" בשפה המתאימה ונמצא בנקודה האופטימלית על גבי הציר, כזו שאינה מאיימת או מתרפסת. כיצד הצגה זו משפיעה על מה שנשים צריכות, רוצות וקונות?

איך לספר את הסיפור הנשי האמיתי?

ובכל זאת, במקום לזנק לתוך ים של מסרים חדשים שדרכם שני המינים יתרגלו לעבודה שוויונית - אנחנו עדיין נשארים קצת מאחור.

כאן נשאלת השאלה, למה אנחנו לא יכולים לשחק באותו עולם? הדימויים של הנשים שאנחנו רואים על המסך, משעממים או מוגבלים או פשוט פג תוקפם, למרות שכשמדובר בנשים עובדות, יש כל-כך הרבה מה לומר.

אני לא יודע למה אנחנו מפחדים מזה. אולי בגלל שאנחנו כל-כך מאוהבים עכשיו באמהות, ונשים עובדות לא באמת טופלו כראוי. הפספוס הוא שיש פער גדול בין חיי הנשים העובדות ובין האופן בו הן מצטיירות בפרסום. בואו נסתכל סביב ונבחן - כמה מכוניות מנהלים פורסמו עבור נשים? בכמה פרסומות הבוס הוא אישה, לעומת כמה פרסומות בהן אנו רואים את אותה אשה שהיא כוח קנייה ותו לא?

העידן החדש מייצר שלל אפשרויות להבין לעומק את קהל המטרה - ועם זאת מצריך כלים אחרים ונקודת מבט רעננה. הנה חומר למחשבה לשיפור המציאות.

הציעו יותר ערך

נשים רוצות זמן. זמן הוא ללא ספק המשאב היקר ביותר בעולם. בתוך המציאות הסופר עמוסה של הנשים כיום, מי שיידע לפנות זמן ולקצר תהליכים - יצליח לזכות בתשומת-ליבן.

זמן יכול להיות לדוגמה חיסכון בהכנת ארוחת ערב. את ההברקה הזו הביאה חברת Frigidaire, שבאה עם תובנה שהחיסכון בזמן הוא המאפיין את המכשירים החדשים שלה. החברה הוכיחה כי ניתן לחסוך לאמהות לפחות 8 שעות בחודש אם ישתמשו במכשירים שלה.

נשים כאוטוריטה עצמאית בזירות "גבריות"

בנק HSBC משמש דוגמה אישית, כשהציג מיזם חדש שנועד לעלות באופן משמעותי את מספר הנשים בתפקידים הבכירים בבנק ובקהילה העסקית. בראש התוכנית תעמוד מנכ"לית החטיבה האמריקנית של הבנק. ממסגרת התוכנית יגייס הבנק נשים בכירות בתעשייה מרחבי אירופה, שיגבשו אסטרטגיות להתמודדות עם אתגרים הניצבים בפני נשים בעולם העסקים, יקיימו אירועים עסקיים ויערכו מחקרים בנושא. אחת המטרות היא לרתום את העוצמה הנשית הייחודית לרווחתו של המותג.

מקום העבודה: המקום המתאים להתחלת שיחה

הנטייה לריבוי משימות והטשטוש בין החיים האישיים לעבודה של הנשים העובדות של היום, מרחיב את צריכת התקשורת שלהן. במיוחד אצל דור המילניום, בגילאי 18-32, קיימת הזדמנות משמעותית להתחיל איתן שיחה בזמן העבודה ולהמשיך אותה אל תוך הערב אחרי העבודה. הציעו להן הפסקה בין התכתבויות במייל והשתתפות בישיבות - זה משהו שהן לא רק רוצות, אלא גם מורגלות לעשות. צרו תוכן או תמריצים שהם מעניינים או מרגשים מספיק כדי להפוך לחלק שגרתי של יום העבודה.

כן להומור על מציאות האישה העובדת

תפסו את תשומת-ליבן של נשים על-ידי שימוש חכם בהומור כדי לבטא את מה שהן מרגישות. יש הומור במציאות הכאוטית ביומה של האישה העובדת. הכירו בעזרת הומור את חוסר האפשרות המוחלט שלה לנסות לעשות הכול, את האחריות הנדרשת ממנה ואורח החיים הסוער והסופר מורכב שלה.

כיצד משפרים את המציאות?

איך המותג שלכם יכול לסייע, להקל, או לשפר את החיים המורכבים של האישה העובדת? גם אם הדימויים אינם משקפים באופן מפורש את מציאות חייה, נוצרה כאן הזדמנות לספר לנשים שהן יכולות לעשות בחירות קטנות שישפרו את חייהן ואת ההרגשה שלהן.

1. צרו ארכיטיפים מודרניים

העובדה שמחצית מהנשים הן חלק מכוח העבודה, לא אומרת שאמצעי התקשורת תמיד חייבים לתאר ולצייר אותן בלבוש מקצועי; באופן דומה, אתם לא צריכים להציג אותן בבית, רק משום שהן הלב הרגשי והביצועי של הבית. הנשים של היום הן דמויות מורכבות, בעלות רבדים רבים יותר מתמיד והארכיטיפים הנוכחיים לא בהכרח פונים אליהן - זה לא שחור ולבן כמו עקרת-הבית של 1950 מול האישה החזקה הלבושה בחליפה. אפשר לשקול גישה רעננה עם ניחוח חדש של דמות האישה העדכנית.

2. אל תזהו נשים כ"עובדות"

כיום נשים שולטות ב-3.4 טריליון דולר מתוך 5.9 טריליון דולר בהוצאות הצריכה בארה"ב, הן גם מהוות כמעט חצי מכוח העבודה האמריקני. גברים לא מתויגים כ"גברים בעבודה", אז למה אנחנו חשים את הצורך לבצע את ההבחנה הזו עם נשים? בואו נפסיק את התיוג ונאפשר הצצה אמיתית לחיים של הנשים.

שיקוף של המורכבות

נשים נמצאות בקונפליקט מתמיד בין הזיכרון הגנטי האבולוציוני לבין התובענות של העולם ההישגי והמודרני. הסגמנט הנשי הוא סגמנט רב-עוצמה, משמעות ופוטנציאל ועובדה זו רק הולכת ומתעצמת. "פיצוח" ה-DNA והדרייב שלו בעולם החדש, תוך זיהוי הניואנסים הדקים של דמות האישה העדכנית, עשויים להניב פירות מרשימים. מותגים שישכילו למצוא את נקודת האיזון בתוך הקונפליקט ישעו עבודה מוצלחת.

נשים, כל גבר יודע לדקלם את המנטרה, הן מורכבות ורב-ממדיות. שיקוף המורכבות הזו ויציאה מדפוס חשיבה תבניתי וחד-ממדי הוא הכרח במציאות שיווקית שבה, כאמור, "הצרכן הוא המלכה".

* הכותב הוא מנכ"ל JWT ISRAEL

עוד כתבות

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם