גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרם לעיניים או עבודה בעיניים? לואו קוסט - גם בקוסמטיקה

הקוסמטיקה הזולה מרימה ראש, והיא כבר לא רק באסטות בשווקים ■ מוצרים מוצעים בשקלים בודדים ■ אחד מבעלי הרשתות הזולות: "גילינו את העבודה בעיניים על אנשים במשך שנים"

זמן לא רב אחרי שחברות קוסמטיקה מובילות זיהו את פוטנציאל הקוסמטיקה העממית, המאס מרקט, ואפילו יישרו קו כלפי מטה, כפי שעשתה למשל חברת קרליין, זיהו לא מעט יזמים את הפוטנציאל הכרוך ב"לואו קוסט" של הענף - הקוסמטיקה הזולה.

הפוטנציאל טמון במכירת מוצרי ואביזרי קוסמטיקה במחיר של כ-10% ממחיר מותגי קוסמטיקה עממים ויוקרתיים, ולעתים אף פחות, וכן במכירת מגוון מוצרי אקססורייז זולים במיוחד. אם עבור קרם לחות לפנים תדרושנה חברות הקוסמטיקה העממית כ-100 שקל, ומותגי היוקרה ידרשו 300-900 שקל ויותר, ברשתות הקוסמטיקה הזולה יסתפקו במחיר של 17-20 שקל בלבד. אותה רמת מחירים שפגשנו בעבר בחנויות קוסמטיקה בשוק הכרמל או בשוק מחנה יהודה.

אודם לשפתיים יעלה ברשתות הזולות 4 שקלים בלבד, לעומת מחיר של אודם ממותג שנע בין 25-300 שקל. הדבר נכון גם לגבי צבעי השיער הנמכרים ברשתות הזולות ב-10 שקלים בלבד ולמעשה לגבי כל מגוון המוצרים בחנויות.

אולי זו הסיבה שב-3 השנים האחרונות הפכו כמה מהעסקים המקומיים הללו לרשתות שכל אחת מהן מגלגלת עשרות מיליוני שקלים בשנה. לצדן פועלות עוד כמה עשרות חנויות פרטיות המציעות מוצרים באותה רמת מחירים.

"גילינו את העבודה בעיניים על האנשים במשך השנים. הפער בין עלות הקרם הכי יקר בשוק לעלות הקרם הכי זול בשוק הוא שקלים בודדים. בדרך יש יצרן, משווק, יבואן, אריזה, ועל זה מעמיסים הוצאות שיווק ופרסום. התמיכה במותג עולה הרבה כסף. אצלנו אין פערי תיווך, וברגע שלוקחים רק את העלות הישירה של המוצר, אפשר למכור זול יותר בעשרות אחוזים", אומר יוסי קפון, קניין רשת מיי קוסמטיקס.

"אצלנו מקבלים את התמורה הכי גדולה לכסף. משלמים רק עבור המוצר ולא עבור שום דבר אחר. עלות המוצר מאוד נמוכה. יש קהל שמוכן לשלם ביוקר, אבל יש אנשים שכמו שהם למדו לקנות בזול ביגוד ואוכל, הם לומדים לקנות קוסמטיקה בזול", טוען אייל שוורץ, רו"ח ומבעלי רשת WOW קוסמטיקס.

רוב הלקוחות - צעירות או ממעמד בינוני-נמוך

גולן אלבז, בעליה של רשת ביוטי קר, החלוצה והמובילה בתחום, נוהג לומר כי "לכל גברת מכובדת שיוצאת לתיאטרון או לאופרה יש בתיק שאנל 5 ועיפרון של רבלון, כדי שכשהיא עומדת בתור יראו שיש לה עיפרון ממותג. בבית היא מסתפקת במוצרים של ביוטי קר".

האמנם? לא בהכרח. ברשתות אמנם מעידים על חדירה לקהל רחב יותר של לקוחות, אבל גם שם מודים כי רוב הלקוחות מגיע עדיין מהשכבה הצעירה או הפחות מבוססת באוכלוסייה. כך, למשל, גיל כמחצית הלקוחות ברשת WOW קוסמטיקס הוא מתחת ל-22.

"השוק הזה פונה לפלח שוק סוציו-אקונומי מהעשירון השישי ומטה. גם השינוי במצב הכלכלי משפיע. אם אישה היתה משתמשת במותג מוביל והמצב הכלכלי בבית הורע, היא לא תפסיק לשים קרם פנים, אלא תפנה לקרם זול יותר. מי שהשתמשה בלנקום תקנה לוריאל, ומי שהשתמשה בלוריאל תעבור אלינו. כל עשירון יורד שלב", אומר פאול ברקוביץ, מבעלי רשת לוקה.

פוקוס על מוצרי איפור

"זה שוק מעניין מאוד שמזמין לנו איזשהו סוג של התמודדות, אבל היא מוגבלת, כי עדיין קוסמטיקה לא קונים שם. מה שהרשתות האלה מוכרות זה בעיקר לקים, אודמים, צבעי שיער והרבה אקססורייז. נכון שיש לנשים יותר ויותר נכונות להשתמש בליפסטיקים של חברות לא מוכרות ובמחירים מאוד טובים. אבל במוצרי טיפוח לפנים או לגוף, לצרכנית הישראלית מאוד חשובה האיכות והבית שעומד מאחורי המותג. הם מוכרים מיליוני לקים בשנה, אבל מי קונה? צעירות ונשים שהלק בשבילן הוא אופנה. עדיין את הלק היא תקנה בחנות הזאת ואת קרם הלחות היא תקנה במשביר", אומר אסף בן-דב, מנכ"ל רשת המשביר לצרכן ובכיר לשעבר בחברת לוריאל ישראל.

לדבריו, "יש רשתות קוסמטיקה בעולם שאימצו לעצמן מותג פרטי מאוד זול במחירים נמוכים יותר מהמאס מרקט כמו למשל SEPHORA, אבל במקרה זה המותג הפרטי נשען על הרשת, ולכן יש לו קרדביליטי".

לדברי שוורץ, מקור 40% ממכירות רשת WOW קוסמטיקס הן במוצרי איפור הכוללים לקים לציפורניים, מייק אפ, ליפסטיקים, צלליות ועפרונות עיניים. 20% במכירת אביזרים לאיפור, 7% במכירת צבעי שיער, 5% בקרמים לגוף ולפנים 5% במכירות בישום. כל היתר במכירת אקססורייז.

גם ברשת מיי קוסמטיקס אחראים מוצרי האיפור ל-40% מהמכירות. האקססורייז והאביזרים לאיפור אחראים ל-30% מהמכירות.

דווקא קטגוריית הבישום לא זכתה עד כה להצלחה גורפת ברשתות הללו. ברשת מיי קוסמטיקס למשל ניתן למצוא בשמים במחירים של 10-39 שקל ליחידה. הרעיון הוא להציע בשמים התואמים ריחות של מותגי בישום מובילים.

"יש תואמים לכל בושם מוכר. השמות אחרים, אבל אנחנו מציינים שהריח הוא כמו של בוס או כל בושם מוכר אחר. אין לנו יתרון יחסי בבישום, כי אנחנו קונים מיד שנייה ולכן לא יכולים להתמודד עם המחיר", אומר קפון.

"יש נישה כזאת בעולם, אבל היא לא תפסה וגם בארץ היא מאוד קטנה, גם בגלל האיכות וגם בגלל שאנשים עדיין מוטרדים ממה הבקבוק מכיל. כשאני קונה במשביר או בסופר-פארם אני רגוע מבחינת האיכות", אומר בן-דב.

ברשתות מדגישים כל הזמן כי הם מוכרים מוצרים איכותיים העומדים בתקנים וזוכים לרישיון משרד הבריאות.

"אם המוצרים לא היו איכותיים וטובים - זה לא היה תופס. עלות הייצור של אודם היא אפסית, ואין הצדקה בעולם שאנשים ישלמו כפול. המרכיבים שיש באודם שלנו הם אותם מרכיבים שיש במותגים. המחירים מצחיקים כי אין פרסומת ואין מותג. כאן זה מפה לאוזן, ואנחנו מפוצצים באנשים הרבה יותר מרשתות הפארם. כשבסופר-פארם או בניו-פארם יש 3 לקוחות, לנו יש 30. אנחנו כמו מועדון. עוד מעט תהיה סלקציה בכניסה", אומרת סימונה אביטבול, מנהלת סניף ביוטי קר בקניון הגדול (אבנת).

האם לקונים קל יותר לקנות לק לציפורניים ויש להם מחסום מקניית קרם לפנים? קפון טוען שאין מחסום, ואילו שוורץ אומר על כך: "ברור שיש יותר אנשים שיותר קל להם לקנות פינצטה. אנחנו לא מתפשרים באיכות, והקרמים שלנו הם תוצרת ישראל ולא תוצרת סין. יש לנו מייק אפ מצוין שהמון קונים אותו. זה בדיוק כמו לקנות מותג פרטי. אנשים למדו לסמוך עלינו".

בן-דב חולק על כך. "אי אפשר במחיר הזה להביא גם איכות וגם שירות. אני מכיר את WOW קוסמטיקס וביוטי קר, ויש שם אנשי מקצוע מאוד טובים, אבל הם באים מהסחר, לא מתחום הקוסמטיקה", אומר בן-דב.

- עדיין, המחירים ברשתות הזולות חושפים אולי את המרווחים העצומים של חברות הקוסמטיקה, כי בכל מקרה מדובר בפערים של מאות אחוזים.

בן-דב: "לחברות הקוסמטיקה יש מרווח בסיסי רחב וגדול. אין על זה ויכוח, ואין ספק שהן יצטרכו לעשות התאמות יותר טובות, אבל שלא נטעה: הרשתות הזולות לא נותנות מוצר ששווה לחברות היוקרה. מעבר לכך, חברות קוסמטיקה נותנות שירות, דיילות, מבצעים וחוויית קנייה. ברשתות האלה אין חוויה ואיכות המוצר שם נמוכה".

בעוד בן-דב בורר את מילותיו, מקור בענף מודה בפני "גלובס", "הרווחיות הגולמית של לוריאל על המוצרים היא 80%. זה אומר שאודם שנמכר לצרכן ב-100 שקל, נמכר לקמעונאי ב-60 שקל ועולה ללוריאל בין 8-12 שקל". בחברת לוריאל סירבו להגיב לדברים.

למרות טווח המחירים הנמוך, ברשתות מעידים על רווחיות מרשימה. לדברי ברקוביץ, הרווחיות הגולמית ברשת לוקה עומדת על 50%. "אם אני קונה בשקל, אני מוכר בשני שקלים'", הוא אומר.

"הרווחיות שלנו סבירה, והיא הרבה יותר טובה מהרווחיות שהיתה לי כבעלים של 6 חנויות קוסמטיקה שמכרו מוצרי יוקרה ומוצרים עממיים", אומר קפון, שמחזיק גם היום חנות קוסמטיקה שבה הוא מוכר את המותגים לנקום, רבלון ולוריאל, לצד מיי קוסמטיקס. לדבריו, "יותר קל למכור את הקוסמטיקה הזולה ליד הקוסמטיקה היקרה. הרמה היא כמעט אותו הדבר וההפרש במחיר הוא אדיר".

- בלוריאל ישראל יודעים שאתה מוכר מיי קוסמטיקס ליד לנקום?

"בוודאי. הם גם יודעים שאשתי היא אחד הבעלים של מיי קוסמטיקס".

פדיונות מכובדים

אחת ההוכחות להצלחה של הרשתות הללו היא חדירתן לקניונים גדולים. לרשת ביוטי קר יש סניפים בקניון הזהב בראשון-לציון, בקניון הגדול בפתח-תקווה, בקניון מלחה בירושלים ובקניון חיפה. למיי קוסמטיקס יש סניפים בקריון ובסינמה סיטי בראשון-לציון, ול-WOW קוסמטיקס יש סניפים בקניון הנגב ובדיזנגוף סנטר.

"אנחנו בהחלט נותנים לרשתות הללו מקום של כבוד. הם עושים זאת בצורה יפה, החנויות ברמה גבוהה ורחוקות מאוד מהתדמית של שוק או של משהו זול. יש להן בהחלט פדיונות מכובדים שמתחרים ברשתות קוסמטיקה אחרות ולפעמים אפילו עוקפים אותן", אומר מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי, פאר נדיר.

נראה כי בחברות הקוסמטיקה לא צברו מידע על היקף התופעה ההולכת ומתרחבת, אבל למרות זאת, חלק מהן שוקלות להתחיל להציע קו מוצרים ברמת מחירים נמוכה במיוחד. בחברת לוריאל ישראל, שלה פעילות רחבה בתחום הקוסמטיקה העממית, אומרים "אנחנו עובדים עם קמעונאים שנותנים במה ראויה למותגים שלנו".

יש לציין כי בניגוד לרשתות הקמעונאיות הפועלות בתחום הטואלטיקה והקוסמטיקה, רשתות הקוסמטיקה הזולה לא משקיעות כלל בפרסום, והשיווק מבוסס על מחיר ונעשה מפה לאוזן.

האם הן נוגסות ברשתות הפארם? סמנכ"ל הסחר של סופר-פארם, דני לוזון, אומר כי "הרשתות האלה הן בשוליים ולא משפיעות על סופר-פארם", אך קמעונאי אחר מודה: "אין ספק שעוד שחקן בשוק זה פחות לק, פחות קרם ופחות עיפרון איפור שנמכר אצלנו".

עוד כתבות

טיילור רובינסון, החשוד ברצח צ'ארלי קירק / צילום: Reuters, EYEPRESS

דיווח: טיילור רובינסון, בן 22 מיוטה - הוא החשוד ברצח צ'ארלי קירק

"אני מקווה שהוא יקבל עונש מוות", אמר הנשיא האמריקני לאחר שהודיע כי ככל הנראה נעצר המתנקש, והוסיף כי לא צפה בסרטון הירי: "לא כך רציתי לזכור אותו" • מקור אישר לרויטרס את דברי טראמפ: החשוד נמצא במעצר של כוחות הביטחון ביוטה • בניו יורק פוסט דיווחו: החשוד ברצח קירק - טיילר רובינסון, בן 22 מיוטה

נמל התעופה הבינ''ל בדובאי / צילום: Shutterstock

ההיעלמות הטורקית והנאמנות האמירותית: כך הפכו הסכמי אברהם לחבל הצלה לנוסעים הישראלים

הסכמי אברהם לא רק הביאו לפתיחת קווים ישירים לאזור המפרץ, אלא שינו את מפת התעופה הישראלית מקצה לקצה ● דובאי ואבו דאבי הפכו לשער נוח למזרח, זמני הטיסות התקצרו, המחירים ירדו - והחברות מהאמירויות שמרו על יציבות גם בשיא המלחמה ● ועדיין, הן מתקשות למלא את הוואקום שהותירו הטורקים ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ג'ף שוורץ / צילום: שלומי יוסף

הוא ניהל את אחת החברות הגדולות בעולם ואז עזב הכול לטובת ישראל. זה הסיפור שלו

שיחה עם ג'ף שוורץ, מנכ"ל טימברלנד לשעבר ויו"ר ארגון מעוז, מתוך כנס החברות המשפחתיות ● על העסק המיתולוגי, ההחלטה לא להעביר אותו לדור הרביעי וגם ההשקעות כדי לחזק את המדינה

אמיתי קלמר וד''ר דן רביב / צילום: Weifan Chen

הגל נמשך? יוניקורן הפינטק הישראלי לנדבאז הגיש תשקיף לקראת הנפקה

לנדבאז, שהגיעה לשווי של יותר ממיליארד דולר והוכתרה רשמית כחד-קרן בשנת 2023, הודיעה היום כי הגישה תשקיף לרשות ניירות הערך האמריקאית וכי בכוונתה לרשום את מניותיה למסחר תחת הסימול LBZZ ●  שימת החתמים כוללת את גולדמן זאקס, ג'יי.פי. מורגן ו־RBC קפיטל מרקטס כבנקי ההשקעות הראשיים. אליהם מצטרפים טי.די. סקיוריטיז, סיטיזנס קפיטל מרקטס, קיף, ברויאט אנד וודס (חברת בת של סטייפל) ונידהם אנד קומפני כחתמים נוספים

מגרש במטולה נמכר ב־350 אלף שקל / צילום: נוה לוי

המגרש שנרכש רק לפני שנתיים וכעת נמכר שוב, במחיר נמוך יותר

המגרש בשטח 516 מ"ר נמצא בדרום הר צפייה, ולפני כשנתיים נמכר ב־10,000 שקל יותר ● שוק הנדל"ן הקטן ממילא של מטולה, כמעט שבק חיים מאז פרוץ המלחמה ● עצם זה שהרוכש לא היה מוכן לשלם על המגרש סכום גבוה יותר מבטא את חוסר האמון שלו שהשכונה תקרום עור וגידים בשנים הקרובות

רפאל בז'רנו / צילום: Jefferies

בכיר בג'פריס: "בעשור הבא יצאו מישראל חברות של עשרות ואף מאות מיליארדי דולרים"

הוא בן 41, בן להורים ישראלים, ואחד האנשים הכי בכירים בג'פריס העולמי ● רפאל בז'רנו מספר מדוע למרות נטישה של משקיעים זרים, "העניין בטכנולוגיה ישראלית מעולם לא היה גדול יותר", ומספק תחזית אופטימית לשווקים ולסקטורים מומלצים

הפגנה למען החטופים בתל אביב / צילום: מטה משפחות החטופים

המונים מפגינים בתל אביב: "נתניהו הוא המכשול להשבת החטופים"

מהפכה במזרח התיכון? אלפי חיילים יגויסו - ויגנו על כל מדינה שתותקף ● על פי דיווחים מעזה, תושבים החלו להתפנות ממבנים שצה"ל צפוי לתקוף בקרוב ● מיליונים נכנסו לממ"ד, צה"ל הודיע שיירט טיל בליסטי; לא דווח על נפגעים או נזק ● זוהראן ממדאני, המועמד הדמוקרטי בבחירות לראשות עיריית ניו יורק, אומר: "נתניהו הוא פושע מלחמה. אם הוא יגיע לניו יורק הוא ייעצר" ● 48 חטופים - 708 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

מוחים דורכים על דגלי ישראל וארה''ב במהלך הפגנת תמיכה בפלסטינים. בחריין, אוקטובר 2023 / צילום: Reuters, Hamad I Mohammed

ברחוב הערבי מוטרדים משינוי מאזן הכוחות האזורי לטובת ישראל

הסכמי אברהם סייעו לישראל לייצר שורה של קשרים כלכליים, ביטחוניים ותרבותיים עם מדינות ערב - אך ההישגים לא באים ללא אתגר ● המלחמה בעזה והפערים סביב הסוגיה הפלסטינית העמיקו את החשדנות ועיצבו תדמית של ישראל ככוחנית ומתרחקת מהשתלבות אזורית ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

סוללות פטריוט בסעודיה, עליהן הלייזר הסיני נועד להגן / צילום: ap, Andrew Caballero-Reynolds

החיסרון של מערכת הלייזר שאיש לא צפה מראש

מערכת הלייזר הסינית נוחלת כישלון בסעודיה, כיצד זה קשור לישראל? • הודו משיקה תוכנית הגנה רב־שכבתית הכוללת את ברק 8 הישראלי ● לוקהיד מרטין סוגרת עסקת מיירטי פטריוט בהיקף שיא ● ואוקראינה מחזירה לשימוש את המל”טים הטורקיים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

האם AI יכול להחליף את מנהל ההשקעות שלכם? / צילום: Shutterstock

חוקרים נתנו לצ׳אט לנהל תיק השקעות. התוצאות היממו אותם

מהפכת הבינה המלאכותית נמצאת בכל פינה, ועולה השאלה האם היא יכולה גם לנהל את תיק ההשקעות שלכם טוב יותר ממומחה אנושי ● מספר מחקרים בשנים האחרונות ניסו לענות בדיוק על השאלה הזאת והגיעו לתשובות מפתיעות ● וגם: הכירו את קרנות ה־AI הישראליות

עידן הבינה המלאכותית / צילום: Shutterstock

עידן הבינה המלאכותית יצריך מודלים חדשים לגמרי של מיסוי וחלוקה

תזרים ההכנסות של תוכניות הביטוח הלאומי ומדיקר מגיע ממס המוטל על השכר, המהווה היום כ-85% מהכנסות ממשלת ארה"ב ● ההתקדמות בעולם הבינה המלאכותית תשאיר את התוכניות המהותיות הללו מרוקנות לגמרי

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

השבוע בשווקים: הכל יחוויר ביחס לאירוע הזה

הבורסה המקומית תקבל דחיפה חיובית קטנה ממניות הארביטראז' היום, לאחר שסיכמה שבוע חיובי, במהלכו שברה שיאים חדשים ● בוול סטריט, מדדי הנאסד"ק וה-S&P 500 נסחרים סביב שיא כל הזמנים, לאחר שתחזית הצמיחה של אורקל הדהימה את השווקים ● ובערב יום רביעי, תפורסם בארה"ב החלטת הריבית שכולם מחכים לה

עידו לוינסון ומשפחתו ביקב. רב יכולות / צילום: דניאל לילה

שפה של מורכבות ועידון: עידו לוינסון עושה יינות אלגנטיים שמדברים בשקט

עידו לוינסון כבר קטף את התואר הגבוה ביותר בעולם היין, מאסטר אוף וויין, שקיבלו עד היום רק כ–400 בעלי מקצוע בעולם כולו ● למרות הקריירה הבינלאומית, חוט השני שעובר לאורך חייו המקצועיים הוא זהות מקומית ברורה

בכמה נמכרה דירה המיועדת לפינוי בינוי בגבעתיים? / צילום: דסקל רוזנפלד

בכמה נמכרה דירה ברחוב כצנלסון בגבעתיים המיועדת לפינוי בינוי?

ברחוב כצנלסון בגבעתיים, נמכרה דירה בבניין משנות ה־60 שנמצא בתהליך פינוי-בינוי, בשטח 100 מ"ר ב־2.59 מיליון שקל ● "התמורות המתוכננות גדולות: הדירה הזו אמורה לקבל תוספת של 22 מ"ר + מרפסת שמש, שתי חניות ומחסן" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

דניאל רמות, מנכ''ל ויה (Via) / צילום: יח''צ

החברים מתלפיות הנפיקו הלילה חברה בניו יורק: ״לקח לנו חמש שנים להשיג לקוח״

חברת התחבורה הציבורית הדיגיטלית ויה, שהוקמה על ידי דניאל רמות ואורן שובל, צפויה להתחיל להיסחר הערב בבורסת ניו יורק לפי שווי של מיליארדים ● בריאיון לגלובס מספר רמות על הפיבוט הגדול מה-B2C למכירת טכנולוגיה לערים וממשלות, על הדרך הממושכת לשכנע את המשקיעים, ועל החזון להפוך ל"מוח הדיגיטלי" של התחבורה הציבורית בעולם

חריימה קר, פופ אפ בצוקים / צילום: עמית שמיר

לפעמים גם בופה ארוחת בוקר יכול לספק חוויה קולינרית אותנטית

מי שתכנן להעביר את חופשת החג בערבה יכול ליהנות מחלופות משובחות: ארוחת טעימות עונתית ב"ארץ ערבה", ובופה חלבי שנותן לחומרי הגלם לדבר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בשיאים; אופן דור טסה ב-79%, וורנר ברדרס ב-29%

בורסות אירופה ננעלו בעליות ● האינפלציה בארה"ב עומדת על 2.9%, הנתון הגבוה מאז ינואר ● הבן של לארי אליסון שמנהל את פרמאונט סקיידנס רוצה לרכוש את אולפני וורנר ברדרס ● הישראלית הקטנה שמזנקת במעל 600% ביומיים ● ירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ● עלייה מפתיעה במספר הבקשות השבועיות לדמי אבטלה לרמה הגבוהה ביותר מזה ארבע שנים ● ירידות במחירי הנפט

עינת גז / צילום: יונתן בלום

את מי להרוג ראשון? "משחק חברה" בהשתתפות עינת גז מסעיר את הרשת - "רק סאטירה"

הרשת סוערת לאחר שהיזם והמשקיע דני לשם הפתיע את מנכ"לית חד הקרן פאפאיה גלובל, עינת גז, עם קלפי משחק בשם "Kill Kill Kill", וביקש ממנה לקבוע "את סדר ההריגה", בין אלכס בואזיז, מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ המתחרה, דיל, דובי פרנסס וראש הממשלה בנימין נתניהו ● איך הגיבה גז?

נתן אלנתן, יו''ר מטה התכנון הלאומי ויו''ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה / צילום: רז רוגובסקי

הדיונים בוועדות הערר התקצרו דרמטית, אבל המומחים מזהירים שהפקק התכנוני נמצא במקום אחר

לידי גלובס הגיע דוח החושף לראשונה את המהפכה בזמני הטיפול בוועדות הערר המחוזיות ● הזמן הממוצע מדיון ראשון בוועדות ועד לסיום הטיפול הצטמצם ב־2025 ב־90% ל־10 ימים בלבד ● אבל בשוק מצביעים דווקא על הסחבת הארוכה בהליכים הנוגעים להיטלי השבחה ופיצויים

סלט בחוות רום / צילום: עמר גואטה

אוסף של מנות מיוחדות מידי שף וקונדיטורית בחווה צפונית שצופה לנוף מרהיב

מסעדה שמגישה קיש חמאתי מביצים אורגניות ופאדג' שמנת מתוקה, מתחם ספא שמזכיר את קופנגן וניחוחות כנאפה שהטריפו גם את העיזים ● ביקור ביישובי המועצה האזורית משגב