גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

געגועים ליוסף מהעירייה

הפרטת המים קצרה סופה: מחירים גבוהים וג'ובים למקורבים - בואו ונלמד ממנה לבאות

תאגידי המים זכו ליחסי ציבור, בשעתו, כאילו הן כורח המציאות. הטענה של המצדדים נתמכה בכך שהמים זרמו ואיתם הכנסות הרשויות המקומיות שבחלקן המשיכו להזניח את תשתיות המים והשתמשו בתקבולים למטרות רבות ומגוונות, שבינן לבין המים אין ולו דבר.

כדרכן של הפרטות רבות בישראל, גם ההפרטה הזו לא השיגה את מטרותיה, אלא מטרות אחרות ואפילו הפוכות דוגמת יצירת מנגנון מנופח בג'ובים ועוד היד נטויה לתפקידים מיותרים נוספים.

המימון בא כמובן מאיתנו האזרחים. עובדה התאגידים רווחיים ושורת הרווח עולה בשיטתיות.

בכל מקום בו הרווחים נובעים לא מהתייעלות אלא מהכפלת מחירים והתנהלות ללא שקיפות ורחוק מעין הציבור, ראוי שכולנו נהיה מודאגים. מאוד מודאגים.

הרצון להעביר הסמכויות מהרשויות לתאגידי המים, במקום לשפר את הקיים, הולידה הפרטה נוספת עגומה וחסרת תוחלת. בדיוק כמו הפרטות נוספות שהיוו כרוניקה של כשלון ידוע מראש, זכרים מה בג"ץ אמר על בית הסוהר הפרטי? כי בישראל כמו בישראל, כל אחד דואג לכיסו והמטרה מקדשת את האמצעים.

כפי שחלק מהרשויות המקומיות, בחלק מהזמן, הקריבו את תשתית המים בכדי להעשיר את כיסיהן, כך חלק מתאגידי המים, מקריבים את ציבור לקוחותיהם לשם אותה מטרה. בניגוד לרשויות, התאגידים מתנהלים כגופים עסקיים לכל דבר אצלם שורת הרווח היא הקובעת, לא הדרך שהגיעו אליה.

הכלל הקובע בהרבה גופים עסקיים הוא נתפסת - שילמת, לא נתפסת - זכית. כל מנוי של חברת סלולר זו או אחרת, יודע כי עליו לבדוק את החשבון החודשי חזור ובדוק, כי לעיתים קרובות מתחבאות בו הוצאות שלא היה אמור להיות מחויב בהן.

כעת מסתבר כי זו גם שיטת העבודה של רבים מתאגידי המים, שקודם מחייבים בסכומים מופרזים, ורק אחר כך אם נתפסו, מזכים את לקוחותיהם. מניסיון אישי, גם כאשר תפסת את תאגיד המים בטעות והוא הודה בה זו עדיין לא ערובה לקבלת הכסף חזרה.

אך מה שתאגידי המים לא לקחו בחשבון היא העובדה שבניגוד לחברות הסלולר שעובדות בחברה עסקית יחסית אוהדת, להן יש יריב שאורב מעבר לפינה, בדמותן של הרשויות המקומיות המשוועות לחזרתו אליהן של מקור ההכנסה היפה של האחריות על חשבונות המים. הגבייה המופרזת של חלק מתאגידי המים, נפלה לידיהם של ראשי הרשויות כפרי בשל, ואלו גילו שבמקום להיאבק על החזרתו אליהם של מקור ההכנסה החשוב, המאבק מבחינתם עלול להיצבע בצבעים צרכניים.

הרווח הציבורי והתדמיתי נופל כפרי בשל לשלטון המקומי. ראשי הרשויות זכו להפוך לרובין הודים מקומיים, אל מול תאגידי המים ה"דורסניים", שתאוות הבצע המוגזמת, ניהול בעייתי ותרעומת ציבורית מתמשכת על הפרטות שלא לצורך הפכה אותם ממגני האינטרסים של האזרח למי שנתפסים כמתעמרים בלקוחותיהם ופוגעים בם.

ייתכן והרשויות כשלו בטיפול במערך המים, אך האיגודים נכשלו בהבנת האזרחים וצרכיהם. אפשר וצריך להחזיר את האחריות לרשויות המקומיות תוך תיקון הבעיות ההיסטוריות. ויפה שעה אחת קודם.

ליאור רוטברט שותף בספוט תקשורת ואסטרטגיה

עוד כתבות

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023 אנחנו באובדן מוחלט"

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרוייקטים של בניה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מהליך זה מדולל חנן מור, ושותפו מאור, לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ●  בית המשפט: "המרת החוב להון יאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות קלות באירופה; המסחר באסיה ננעל בעליות


הניקיי עלה ב-1% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים מחר - מה צפוי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט • אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" • מיטב: "ממליצים להגדיל חשיפה למניות אירופה על חשבון ארה"ב" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

חומס, סוריה / צילום: Reuters, Omar Sanadiki

דיווח: כטב"ם ישראלי תקף משאית במערב סוריה

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

סיגריות / צילום: אייל פישר

העתירה למניעת עישון בבתי מגורים: האם שופטי בג"ץ יתערבו?

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא