גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גם חוסך מתמיד לא יגיע לפנסיה של יותר מ-50% משכרו"

בדיון על החיסכון הפנסיוני בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" התריע מנכ"ל מבטחים היוצא, יעקב רוזן: "החיסכון הפנסיוני אינו מספיק בצורה מובהקת"

"העולם הפנסיוני בישראל הפך מעולם של ניהול כספים כמטרה ראשית לעולם של ניהול תומך שיווק". כך אמר פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, בדיון בנושא החיסכון הפנסיוני שהתקיים בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

לדברי קנדל, "יש שיווי משקל בעייתי בתחום החיסכון לטווח ארוך, הנובע בעיקר מכך שהציבור, שאליו עברה האחריות, לא יודע שהוא לא יודע, וגם מכך שהיצרנים הפנסיוניים מתמקדים בתמריצים".

בדיון עלו כמה סוגיות מהותיות הנוגעות לאופי שוק החיסכון הפנסיוני המקומי. כך, לדברי יעקב רוזן, מנכ"ל מבטחים החדשה היוצא, "החיסכון הפנסיוני לא מספיק בצורה מובהקת. רבים מהציבור חושבים שאפשר להגיע לפנסיה של 70% מהשכר האחרון, אבל לא כך הוא, ובמכשירי הפנסיה כמעט אין סיכוי להגיע לשיעורי הפנסיה הללו - גם במקרה של חוסך מתמיד וצעיר, שבמקרה הטוב יגיע לחיסכון של 50% מהשכר האחרון שלו. החיסכון הוא משהו שצריך להתמיד בו".

דורון גינת, משנה למנכ"ל וראש חטיבת החיסכון לטווח ארוך בהראל ביטוח, הוסיף בהקשר זה, כי "היעדר המכשיר ההוני לטווח של 10-15 שנה יחייב את החוסכים להשתמש ברכיב הפיצויים בחיסכון שלהם, ולפגוע בחיסכון לתקופת הפנסיה. קרן השתלמות היא לטווח קצר, ומשמשת לצריכה, כך שיש להוסיף לסט הכלים שלנו חיסכון הוני לטווח יותר ארוך", אמר.

הבעיה מחריפה

יונל כהן, מנכ"ל מגדל, הוסיף כי הבעיה מחריפה עקב כך ש"השכר האמיתי לפנסיה הוא חצי מהשכר שאותו מקבל העובד", ואמר שהבעיה מוחרפת בכך ש"רבים מושכים את הפיצויים במהלך שנות החיסכון".

אביגדור קפלן, יו"ר כלל ביטוח, ציין ש"החיסכון הפנסיוני לא יספיק בקרנות החדשות. אפשר לפתור זאת באמצעות העלאת שיעורי החיסכון, מה גם שהייתה טעות גדולה בכך שלא אפשרו להמשיך בחיסכון הוני. האוצר שם מגבלות שלא מאפשרות לחסוך באופן המיטבי", אמר.

מהצד השני ניצבה ענת לוין, בעבר מנהלת ההשקעות הראשית במגדל וכיום משנה למנכ"ל וחברת הנהלה בבנק הפועלים וראש חטיבת ה-Global Treasury, שאמרה כי למעשה "שיעור החיסכון בישראל גבוה. הסוגיה היא הטבות המס, והשאלה היא אלו הטבות ניתן ולמה כדי לעודד את הציבור לחסוך לעתיד ולטווח ארוך". לוין הציעה להכניס תחת מעטפת ההטבות גם "פיקדונות עם אפס דמי ניהול פורמליים, וזה יכניס תחרות לשוק".

סביב השולחן נוצר גם דיון ער סביב המודל הצ'יליאני (מודל חכ"מ) בחיסכון הפנסיוני, שלפיו ינוהלו הסיכונים בחיסכון הפנסיוני בהתאם לגיל החוסך. לדברי רוזן "יש באג מרכזי במודל, בכך שהגיל מוביל את שיקול ההשקעה".

לוין הציעה פתרון חלופי למודל הצ'יליאני, שבו יש להתמקד. "צריך להסתכל על תשואת יעד. בשוק הפנסיה לא קיימת התאמה נכונה ואמיתית של נכסים להתחייבויות".

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, הגיב ואמר כי "כשמדברים על התאמת נכסים להתחייבויות זה המודל החכ"מ (המודל הצ'יליאני)". שריג ציין עוד, כי "במקרה שלנו התיאוריה לא שונה מהותית מהמציאות. ככל שאדם יותר מבוגר יש לו פחות הזדמנות להגדלת הכנסה ותיקון טעויות, וזה העיקרון של המודל הצ'יליאני".

"היסטריה מוגברת"

יאיר לפידות, מנכ"ל משותף בילין לפידות, התייחס בדיון לבעיה נוספת הנוגעת לשוק הפיננסי-פנסיוני בישראל. "בעיית הבעיות של שוק ההון בישראל היא היסטריה מוגברת שלא מצליחים לשנותה. במשבר האחרון המצב בישראל היה קל ביחס לארה"ב, אבל הבהלה סביב החיסכון לטווח ארוך הייתה הרבה יותר גבוהה כאן. תבנית זו חוזרת כל פעם מחדש. כשמסתכלים בפרספקטיבה אני חושב שאת המלצות ועדת חודק היה צריך להחיל בארה"ב ולא פה", אמר.

במסגרת הדיון דנו הדוברים גם בסוגיית מערכי ההפצה. "האבסורד הוא שכשאתה בודק בתוכניות פנסיה חדשה את העלות של הרגולציה אתה מוצא שלגוף מנהל כדאי ששליש מהלקוחות שלו לא יהיו אצלו", אמר כהן. באותו נושא, ובהתייחס לתוכנית החדשה של האוצר, אמר קפלן כי "צריך למצוא שיווי משקל חדש בין ההפצה, דמי הניהול ועוד. כיום זה עומד בסתירה זה עם זה. תעשיית הביטוח הגיע כיום למבוי סתום בגלל הסיבוכיות האדירה. הרצון לאחד את האפיקים הפנסיוניים, כל אחד עם הסיבוכיות שלו, מחייבת בדיקה מעמיקה ואסור להטיל עוד מעמסה".

הדוברים גם התייחסו לניוד החופשי בשוק הפנסיוני, ש"יפה בתיאוריה אבל פוגע בניהול ההשקעות". לדברי גינת, "אנו רואים ניידות, אמנם לא במספרים גבוהים, ורואים עקומת למידה של הציבור. אבל ניידות היא לא חזות הכול, ובעבר אף ביטלו הטבות לחוסכים בשם הניידות, ובכך פגעו בהם".

לדברי זאב רותם, יועץ אסטרטגי המתמחה בשוק הפנסיוני, "הניידות לא הצליחה. רוב הניידות היא בלחץ הסוכנים. כל המאמצים לשכלול השוק מצליחים פחות מהרצוי".

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין