גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קונים לפי החוש: איך מגרים את חושינו כדי שנתפתה לקנות

גלובס" בודק איך המוזיקה בחנות גורמת לצרכן לרצות להישאר בה, איך הריח מייצר הזדהות בלתי מודעת עם הפריטים, ואיך המוצרים מסודרים כך שרק נושיט יד וניקח אותם

ככל שהצרכן נעשה מתוחכם יותר, משתכללות גם השיטות של המשווקים ומשתמשות בכל החושים שלו לצורך חוויית קנייה משכנעת.

"גלובס" בודק איך המוזיקה בחנות גורמת לצרכן לרצות להישאר בה, איך הריח מייצר הזדהות בלתי מודעת עם הפריטים, ואיך המוצרים מסודרים כך שרק נושיט יד וניקח אותם.

חוש המישוש: קונים מה שרואים ומרגישים

"המפתח בתכנון של חנות", מסביר עמוס דרורי, מנכ"ל חברת "סטורפלן" לתכנון קמעונאי, "הוא התנהגות הקונה - והחוכמה הלא פשוטה היא איך לחלק את הזמן שלו לחלקים די שווים בחנות, בין השאר על-ידי פיזור נכון של המוצרים העיקריים, אלה הנקנים בתדירות גבוהה: חלקם בכניסה, כדי למשוך את הקונה פנימה; וחלקם בעומק החנות, כדי לגרום לו לשוטט בפנים. לא תמיד מדובר במוצרים זהים", הוא מדגיש: "בעולם של מכולות שכונתיות מדובר בעיקר במוצרים הטריים, אבל ברשתות הגדולות זה לא בהכרח כך".

מה עוד יכול לעזור? "ככל שהמגוון גדל, אנשים קונים פחות", מפתיע דרורי. "קשה להם לבחור. 20% מהמוצרים בחנות מביאים 80% מהפדיון - ואלה בדיוק הנקודות שבהן צריך למשוך את הקונה. היום הנטייה היא להתאים את המבחר לאופי הסניף והקהל".

בתוך המדפים - יש חשיבות לא רק לשטח שיקבל כל מוצר, אלא גם לגובה המדף (עדיפות מובהקת למוצרים המונחים מול העיניים); הריווח בין המדפים חשוב, וכך גם מראה המדפים, שיהיה יותר נוח ויותר נעים לקנות.

חשוב לא פחות על-פי דרורי הוא סידור מוצרים שמאפשר התמצאות פשוטה וקלה עבור הלקוח. "אם הוא נכנס והכול פשוט וברור לו - הוא יקנה יותר. אם הוא מגיע ומתחיל להסתבך ולשאול שאלות - הוא יקנה לבסוף רק את המינימום ההכרחי".

"העקרונות אותם עקרונות בענפים שונים", מבהיר דרורי, "עם התאמות לכל תחום. העיקר שהצרכן יסתובב כמה שיותר בחנות - ככל שיישאר יותר במקום, הוא יקנה יותר".

חוש השמיעה: מזמזמים כל הדרך לקופה

מי שאתרע מזלו להיקלע לחנות שבה נאלץ להאזין למוזיקה בלתי נסבלת בפול-ווליום (נניח טרנס כבד במיוחד) - סביר ש"חתך" את הביקור בהקדם האפשרי, ככל הנראה מבלי לעבור בקופה. מחקרים, באופן אולי לא מפתיע, מצביעים על השפעה של סוג המוזיקה על היקף הקניות בחנות - גם אם מדובר בחלק ממערך כולל וקשה לבודד בנפרד את ההשפעה. גם הקהל עצמו מודע לכך: 86% מהלקוחות, על-פי סקר גאלופ, העידו כי המוזיקה היא גורם משפיע בהחלטתם היכן לקנות.

במחקר MusicWorks מ-2009 קבעו 77% מהנשאלים כי מוזיקה היא גורם חשוב ביצירת אווירה אידיאלית בחנות, ו-55% אמרו שהיו נוטים לחזור ולבקר בחנות המשמיעה מוזיקה שהם אוהבים.

רשתות שיווק העניין של התאמת מוזיקה לא היה בעבר מובן מאליו", אומר יוסי ברק, יועץ מוזיקלי בכיר בחברת YCD מולטימדיה. "בהתחלה דיברו על מסעדות, אחר-כך על חנויות בגדים כי 'הן של צעירים' - היום בכל מקום צריך מוזיקה, אבל צריך למצוא את המוזיקה המתאימה לכל מקום שתיתן ערך מוסף. כשאני נכנס ושומע בכריזה הודעות על הנחות במחלקת הבשר, זה צורם ועילג. מוזיקה נעימה ומתאימה יכולה להיות כר פורה לחוויה אחרת ולהעברת מסרים שיווקיים לצרכן".

התאמה נכונה נבנית, לדבריו, על-פי כמה אבות-טיפוס של צרכנים, בהתאם לאזור ולקהל היעד ואפילו לשעות שונות ביממה.

כיצד כל זה משפיע על הצרכן? המחקרים הראשונים בנושא, מסביר ברק, דיברו על איבוד תחושת הזמן באמצעות המוזיקה - כך נישאר יותר איפה שנעים לנו ונקנה יותר. "היום מבינים שזה לא רק זה - באמצעות מוזיקה אפשר ליצור חיבור למותג. צריך לפלח - מה קהל היעד, מה רוצים לשדר ואיך הקהל יתפוס".

דוגמאות? הנה כמה: ברשת אופנה לילדים יתאימו למשל שירי ילדים נהזן הנוסטלגי - מהכבש ה-16 ועד פסטיגלי עבר; כאלה שמתאימים לקהל היעד אליו מכוונים המוצרים, אך פונים למעשה היישר אל הוריהם - הקונים בפועל. ברשת שהמיתוג הישראלי חשוב לה, כדאי שהדבר ישתקף בפסקול; ושבוע איטלקי ברשת שיווק דורש מוזיקה שתתאים עם הפסטה והיין.

"המוזיקה צריכה להיות נעימה, קלילה ועוטפת שלא תעיק. משהו שתזמזם לעצמך בלי לשים לב. קטע רוק עם סולו גיטרה צורמני של לד זפלין לא יתאים, לצורך העניין - ולא משנה כמה בעל החנות אוהב אותו".

חוש הראייה: תמונה שווה אלף שקלים

שימוש במסכי מולטימדיה כפנייה לתפיסתו הוויזואלית של הצרכן נעשה נפוץ יותר ויותר, כשהעיקרון הוא התאמת המידע המוצג לצורכי הלקוח ותחומי ההתעניינות שלו (מבצעים רלבנטיים באזור מסוים), לצד שדרוג חוויית ההמתנה או השיטוט בחנות.

"העולם היום הולך לקראת דיגיטליזציה של חוויית הקנייה", אומר דב רטן, מעצב תעשייתי ומנכ"ל הסניף הישראלי של חברת העיצוב הבינלאומית designaffairs. "היום חנות דיגיטלית לחלוטין היא לא מסכים, אלא יותר מזה: כיום ניתן לאפשר ללקוח שנכנס לחנות כדי לרכוש, למשל, חליפת סקי או בגד-ים - לבחור מוצר מקטלוג דיגיטלי עם ראי שבו אתה רואה את עצמך בסביבה שבה אתה אמור להיות, הרים מושלגים או על חוף הים, מבלי למדוד את הבגד ממש. תמיד אפשר למדוד אותו עצמאית, אבל זה ודאי עוזר לחוויה הכוללת. אנחנו מנסים לגרום לצרכן לא רק להישאר בחנות באותו הרגע, אלא גם להישאר לקוח לטווח ארוך".

בחנויות אחרות ניתן לעלות על משטח מסוים שמודד את הרגל לפי גובה, משקל ומידה ומנסה להתאים ללקוח נעל על-פי הפונקציה שבה בחר, כשגם ההזמנה נעשית פעמים רבות דיגיטלית.

"יש כל-כך הרבה מוצרים היום", אומר רטן, "אי-אפשר לתפוס הכול - אתה מסתכל על מדף דגני בוקר ומאבד אוריינטציה. הניסיון לפשט את דרכי ההחלטה יעזור, תוך שילוב מכשיר דיגיטלי שימליץ לך על מוצר על-פי נתונים מסוימים. עם זאת ההתקדמות הטכנולוגית חייבת להיות נעימה ונגישה למשתמש.

"בסופו של דבר", הוא מסכם, "אנשים תמיד רוצים לגעת בדברים, וכמובן שתמיד יהיו גם יועצים בשטח, אבל העומס מבחינת קולבים למשל ייעלם בחלקו, וחוויית הקונה תהיה שונה לחלוטין: הקונים נשארים יותר זמן בחנות, כי זה מרגיש כמו לונה פארק".

חוש הטעם: הלקוחות טועמים - ורצים לקנות

דוכני טעימות ברשתות השיווק הם מחזה נפוץ, בעיקר בסופי השבוע. השפעתם על המכירות גם היא אינה מבוטלת: יעיד על כך למשל עמית זאב, מנהל המכירות ברשת טיב טעם, המקיימת מעקב קבוע אחר כל טעימה כזו ובודקת את היקף המכירות לפני, תוך כדי ואחרי הצבת הדוכן.

"לרוב זה משפיע לא רק על המוצר, אלא על קטגוריה שלמה", אומר זאב, "מחקרים בחו"ל מצביעים על קשר ישיר בין יצירת רעב - באמצעות חושי הטעם והריח - על היקפי הקנייה האימפולסיבית".

בטיב טעם, הממצבת את עצמה כמעדנייה לכל דבר, מרבים לשתמש בכלי הזה: "אם לא נאפשר ללקוחות לטעום את המוצר, לא עשינו כלום", מוסיף זאב. "עניין הטעימות הוא בדי-אן-איי שלנו, מבחינתנו הלקוח צריך לחוות את המוצר - ושמבחן הטעם ינצח".

כך, למשל, מוצבים במהלך חודש יין ואלכוהול 15-20 עמדות טעימה של יין בסניפים - ובשישי-שבת זוכים הלקוחות לטעימות "על האש" של קבבים ונקניקיות הנצלים מול העיניים.

"אנחנו בפירוש מבקשים לפתח את תחושת התיאבון כדי לכוון לקנייה גדולה יותר", מסכם זאב, "וזה אכן עובד".

גם השילוב המתפשט בין בתי-קפה לחנויות ספרים עושה את העבודה ומזין את שני הצדדים: לא רק לקוחות הספרים מסייעים לבית-הקפה, אלא גם חוויית הטעם מסייעת למכירות הספרים.

"הרבה קניות ספרים מגיעות מלקוחות שמגיעים לקנות קפה", מספר יאיר מלכה, מבעלי קפה גרג המקיים שיתוף-פעולה עם צומת ספרים. "החוויה והטעם מכניסים את הלקוחות לאווירה הנכונה".

חוש הריח: הניחוחות שיגרמו לפתוח את הארנק

"לך בעקבות הריח" הוא משפט שמאחוריו לא מעט אמת צרכנית שהקונים לא בהכרח מודעים לה. "בהקשר של ריח עם מכירות ההשפעה מאוד מוכחת", אומר ליאור טאו, מנכ"ל השלוחה הישראלית של החברה האמריקנית ScentAir העוסקת במיתוג באמצעות ריח - "והמודעות לנושא רק הולכת וגדלה".

לדבריו, "אנשים התחילו להפנים שלכל מקום יש ריח: זה החוש הראשון שאיתו נכנסים לחנות, גם אם נכנסת ודיברת בסלולר לא תפספס את הריח במקום - וכשמשאירים באמצעותו את הלקוח בחנות יותר זמן, אפשר למכור לו יותר".

טאו מבדיל בין ריחות בעלי יחס ישיר למוצר - כמו ריחות של קפה או מאפים, המתוגברים לא מעט פעמים רבות באמצעים שונים הן ברשתות השיווק והן בבתי-קפה ומאפה, ובין ריחות היוצרים אווירה ממותגת בחנות. בסוכנויות רכב, הוא מדגים, קיימת הפרדה בין ריח של אוטו חדש לבין מתחם המכירה - שבו מנסים לשדר למשל תחושת ביטחון באמצעות דברים שמריחים כמו בית, או לייצר ריחות שמזכירים חוזק - הכל בהתאם לסוג הרכב.

"כשבאים לבחור ריח למותג בודקים מה הוא משדר", הוא מסביר, "אסור למשל לבחור בריח כבד ומעיק כשרוצים ליצור אווירה צעירה".

כך למשל, מגלה טאו, מקובל היום להשתמש במשפחת ההדרים ליצירת עולם תוכן של ספורט. "החשק לפעול גבוה יותר על רקע ניחוחות כאלה", הוא מסביר, "נמצא כי בישום רגיל לא מעורר פעילות - בעוד ריח של אשכוליות אדומות, לדוגמה, מעורר מינית וספורטיבית ומסייע למכירות".

במרפאות שיניים, להבדיל, נעשה שימוש בריח דומיננטי יותר שיתגבר על חומרי הניקוי המוכרים - לרוב לבנדר, הנחשב בעל סגולות מרגיעות.

מה שהשתרש פחות בארץ, אגב, הוא שימוש בבישום לפרסום חוצות. ייחודי בגודלו היה פרויקט שנמשך חודש, ובמהלכו הוצגה על 120 מטר לאורך הקריה בתל-אביב כרזה שהפיצה את ריח השמפו (פינוק) שעליה, לרווחת העוברים ושבים.

וחזרה לחנויות: הדרך לכיסו של הצרכן עוברת כיום גם בשלל אקססוריז נושאי ריח המותג (זהה לריח המופץ בחנויות), אותם הוא יכול להכניס לביתו: קולבים עם ריח, שקיות אורגנזה עם מפיצי ריח ועוד.

ברשתות אופנה כמו סליו והוניגמן יודעים לספר על לא מעט לקוחות הניגשים להתעניין בסוג הריח המופץ בחנות, בכוונה לעשות בו שימוש.

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף

צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל שירד מאופנוע, נכנס למבנה - וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך • עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בבורסה; אלארום מזנקת ב-20%, נובה ב-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.7%, המניות הדואליות עולות ב-2% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צונחת ב-13% ● השקל מתחזק בכ-0.6% ונסחר סביב 3.76 שקלים ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר