גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיוחד: כמה עולה לכם לנסוע בכבישי האגרה בישראל?

כבישי האגרה בישראל הולכים ותופסים תאוצה ■ כשנסיעה בנתיב המהיר לת"א יכולה לעלות 500 שקל לחודש (לא כולל דלק), מה הפלא שאף אחד לא ממהר לדאוג לתחבורה ציבורית?

שני כבישי אגרה הצטרפו לאחרונה אל כביש 6 - מנהרות הכרמל והנתיב המהיר בכביש 1, שייפתח לתנועה בסוף השבוע הקרוב.

כבישי אגרה, המהווים חלק מהנוף בארצות רבות, הופכים את המוצר הבסיסי לכאורה של נסיעה ללא פקקים למותרות: נסיעה קבועה הלוך ושוב במנהרות הכרמל, לדוגמה, עשויה להסתכם ב-450 שקל לחודש; נסיעה ממוצעת למנוי בכביש 6 תגיע לכ-300 שקל בחודש לכיוון אחד; ובנתיב המהיר שבו התעריף דינמי בהתאם למצב התנועה, נהגים פרטיים (שאינם נוסעים ברכב מלא) ישלמו מ-140 שקל ועד 500 שקל בחודש (לפי 25 שקל לנסיעה). במקרי קיצון המחיר יחצה את רף ה-1,000 שקל בחודש.

הרעיון הוא שמימון הכביש ייעשה על-ידי המשתמשים בו, כאשר כספם יועבר בין היתר לטובת פיתוחו. חוזה ההתקשרות של המפעילות עם המדינה, לפי מודל B.O.T (בנה-הפעל-העבר), תקף ל-30 שנה.

"כבישי האגרה הם מציאות קיימת בכל המדינות המתקדמות בעולם, ומתבקשים במדינה שבה כ-100 אלף מכוניות עולות הכביש מדי שנה", אומר אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה. "קיבולת הכבישים בישראל לא מדביקה את הביקושים, והיכולת להוסיף נתיבים מוגבלת - טכנית וכלכלית".

עובדיה סבור כי הנתיב המהיר יביא עימו בשורה של ממש: "הנתיב המהיר הוא מודל ייחודי לישראל, ומטרתו לתת מענה לתפוסה המלאה בנתיבי איילון באמצעות ויסות התחבורה הציבורית למסלול המהיר. המחיר המקסימלי שיופעל בנתיב בהתאם למצבו הנתון אמור למנוע כניסת נהגים פרטיים.

"כביש 6 הוא העתק של כביש אגרה בטורונטו, אלא שכאן הוא כולל מנגנון גבייה מתקדם. מספר כלי הרכב העוברים בכביש 6 גדל מדי שנה".

התעריפים, לדבריו, נתונים לפיקוח ודומים לאלה הנגבים בעולם.

ומה עם פתרונות אחרים? תוכניות לכבישי אגרה נוספים נמצאים במגרות משרד התחבורה. אגרת גודש (כניסה לערים הגדולות כמו בלונדון למשל) בינתיים לא מתוכננת, אולם 75 שקל - תשלום מירבי לנסיעה בנתיב המהיר - בהחלט יכולה להתפרש ככזו. רכבת קלה? בינתיים נמשיך לחלום (בזמן העמידה בפקקים או לא).

מנהרות הכרמל: 11.40 שקל לשני מקטעים

לאחר עיכובים רבים, מנהרות הכרמל נפתחו ב-1 בדצמבר 2010. המנהרות ממקומות מתחת לרכס הכרמל ומחברות בין הבאים מכביש החוף ובין מחלף הקריות (צ'ק פוסט).

אורכו של הכביש הוא 6.5 ק"מ (ברובו תחת מנהרה), ורוחבו 10 מטרים בשני נתיבים רחבים (חד-סטריים) ו-6 מסלולי כניסה מכל כיוון.

במנהרות, הכוללות שני מקטעי נסיעה לכל כיוון, יש מרכזי בקרה מאוישים מסביב לשעון, שלטי הכוונה אלקטרוניים, מפרצי עצירה בטווחים של 250 מטר ומעברים להולכי-רגל. מערכת ניטור בודקת את הרעש וזיהום האוויר במנהרות.

נהגים שחצו את המנהרות מספרים על קיצור דרך משמעותי (מפקק שעשוי להימשך חצי שעה לנסיעה של דקות בודדות) ועל כבישים ב"ליגה אחרת".

התשלום מתבצע בכניסה או בחיוב חודשי למנויים הנהנים מכניסה מהירה למנהרות. המחיר זהה: 5.70 שקלים למקטע אחד ו-11.40 שקל לשני מקטעים.

מפעילת המנהרות (דרך ארץ) רשאית לגבות קנסות מנהגים אשר לא יפרעו חובם במועד (36 שקל), אשר יתעכבו במנהרות (80 שקל), ייסעו בנתיב הנגדי (76 שקל) או יסתירו את לוחיות הרישוי (1,089 שקל).

הנתיב המהיר בכביש 1: תשלום בהתאם למצב העומס

השוני העיקרי בכביש זה הוא ייעודו - הכביש אמור לשרת תחבורה ציבורית ומכוניות הכוללות 4 נוסעים (כולל הנהג) - אלה לא ישלמו אגרת נסיעה ויזוהו בכניסה למסלול. גם רכב נכה פטור מתשלום.

אורכו של הנתיב הוא 13 ק"מ, והוא עובר במקביל לכביש מספר 1 ממזרח (נתב"ג) למערב (אחרי גשר קבוץ גלויות), במטרה להקל על תנועת המכוניות בנתיבי איילון. בחזון: הנהגים הפרטיים יחנו את מכוניתם בפאתי הכביש (חניון שפירים) וייסעו חינם עם רכב שירות המגיע לאזור הבורסה ברמת-גן, הקריה וקניון עזריאלי.

באספקט הסביבתי מיועד הכביש לצמצם את מספר המכוניות המזהמות הנמצאות על הכביש בו-זמנית - באמצעות השימוש בתחבורה ציבורית ובכלי רכב רבי-תפוסה.

נהגי מכוניות פרטיות, שירצו לנסוע בכביש גם ללא תפוסה מלאה ברכבם, ישלמו 7-75 שקל בהתאם למצב התנועה על הכביש. אופנועים (בנפח הגבוה מ-125 סמ"ק) ישלמו 50% מהמחיר הנקוב.

שלט מאיר עיניים הממוקם במרחק של 1.2 קילומטר מהכניסה לכביש ייעדכן את הנהגים על עלות הנסיעה בהתאם למצב התנועה, ומכאן שהתשלום משתנה בהתאם למצב הנתון בכביש.

מטרת התעריף הדינמי היא ויסות כלי הרכב שייכנסו לנתיב המהיר, תוך העדפה ברורה לתחבורה ציבורית, כך שהמחירים הגבוהים בסקאלה ימנעו למעשה כניסת מכוניות נוספות לכביש.

המפעיל התחייב כי המהירות המינימלית בנתיב תעמוד על 70 קמ"ש (עם קיבולת מוערכת של 1,800 כלי רכב).

הכביש כולל מתחם איסוף והורדת נוסעים וחניון הממוקם במרכזו. באופן כללי הנסיעה בכביש מיועדת למנויים רשומים בלבד, אם כי מתאפשרת גם נסיעה חד-פעמית, עליה ישלמו הנהגים באמצעות מכונות אוטומטיות.

נהגים לא רשומים שייכנסו לכביש יקבלו בנוסף לאגרת הנסיעה קנס של 20 שקל בפעם הראשונה וקנס של 60 שקל בפעמים שאחריה.

כביש 6: המדינה מרוויחה מגבייה עודפת

נתיבי הכביש, באורך של 140 ק"מ, עוברים מדרום (מחלף מאחז) לצפון (מחלף עין-תות). 2-3 נתיבים פועלים לכל כיוון. בסך-הכול כולל הכביש 10 מקטעי נסיעה בתשלום.

הכביש, שכבר הפך להיות נתיב נסיעה מובן מאליו לרבים, זוכה להצלחה מסחררת: כ-130 אלף כלי רכב עוברים בו מדי יום - מרביתם מנויים. המצב כיום הוא שרווחי דרך ארץ חצו את רף התחזיות מכאן שהיא מעבירה עודפים למדינה.

הגבייה האלקטרונית מייתרת את העצירה או ההאטה לשם תשלום הן למנויים והן לנוסעים מזדמנים. המנויים נחלקים למנויי וידיאו (החוסכים כ-3 שקלים מתעריפי הנסיעה) או למנויי פסקל המופעלים באמצעות מזהה אלקטרוני (החוסכים כ-6 שקלים בכל נסיעה).

תעריפי הנסיעה מחושבים לנסיעה אחת ובהתאם לאורכה: נסיעה מינימלית (עד 3 קטעים) ועד נסיעה ב-5 קטעים ויותר, עם או בלי הקטע הצפוני (ממחלף עירון עד מחלף עין-תות).

לדוגמה, רכב פרטי הנוסע לאורך 4 קטעים כולל הקטע הצפוני יחויב ב-26.70 שקל כלקוח מזדמן, 23.10 שקל כמנוי וידיאו ו-19.50 שקל כמנוי פסקל. לנסיעה ב-5 מקטעים ויותר יש להוסיף כ-4 שקלים בכל מסלול.

אופן הגבייה גורר עימו תלונות: צרכנים מלינים על חשבוניות שנשלחות לכתובת לא מעודכנת וגורמות לצבירת קנסות פיגורים לא הגיוניים. הדבר קורה גם לאחר עדכון הכתובת במשרד הפנים. כאשר הנהג מקבל פנייה מנציגי כביש 6 - לרוב הוא נושא חוב ואיומים למימושי הוצאה לפועל. הקלות שבה תופחים הקנסות ומגיעים להוצאה לפועל היא הבעייתית.

חברת דרך ארץ, המפעילה את כביש 6, מדגישה כי גבייה עבור עיכוב בתשלום נעשית לפי הקבוע בחוק כביש אגרה.

החיוב כיום עומד על 17.40 על חשבונית אחת שלא שולמה, 37 שקל לשתי חשבוניות שלא שולמו ו-74 שקל ל-3 חשבוניות שלא שולמו.

עוד מדגישים בדרך ארץ כי החשבוניות ללקוחות מזדמנים נשלחות לכתובת של בעל הרכב כפי שמופיעה במשרד הרישוי (בהתאם להוראות החוק). לעניין זה מדגישים במשרד התחבורה כי האחריות לוידוא תקינות הכתובת מוטלת על הצרכן.

הפקק בכניסה לתל-אביב: אובדן שנתי של 20 ימי עבודה

פקקי התנועה הם מכת מדינה לא רק לנפש אלא גם לכלכלה. ממחקר שערך ביוני 2009 ד"ר ישראל פלדמן עבור נתיבי איילון, עולה כי המשק הישראלי מפסיד כמעט מיליון שעות עבודה בחודש, שהן 1.2 מיליון שעות עבודה בשנה.

המחקר בדק 6 מקטעים בכניסה לתל-אביב (לכיוון עזריאלי). הדרך העמוסה ביותר כפי שעולה מהמחקר היא דרך כביש מספר 1, כאשר משך הנסיעה מתארך פי 3.5 לעומת תנועה חופשית (38 דקות לעומת 11 דקות).

לפי החישוב, רוב הכניסות לתל-אביב גורמות לאובדן חודשי של 14 שעות לעובד היושב במכוניתו, שהם 20 ימי עבודה בשנה. זמן העבודה המבוזבז ועלויות הדלק מובילים להפסד של 27 מיליון שקל בחודש, שהם 324 מיליון שקל בשנה.

יש להניח כי העלות הכלכלית הזאת, שחושבה בין היתר על בסיס מחירי הדלק, עלתה מאז המחקר לאור עליית מחירי הדלק.

העלות החודשית לנוסעים קבוע בכבישי האגרה (20 ימים)

* כביש 6:

4 קטעי נסיעה למנוי פסקל: 294 שקל לכיוון, 588 שקל לשני כיוונים (14.70 שקל לנסיעה)

* הנתיב המהיר לתל-אביב בכביש 1:

מחיר מינימלי: 140 שקל (7 שקל לנסיעה)

מחיר ממוצע: 500 שקל לנסיעה (25 שקל לנסיעה)

מכוניות פרטיות עם 4 נוסעים פטורות מתשלום

* מנהרות הכרמל:

מקטע אחד: 114 שקל

שני מקטעים: 228 שקל

הנתיב המהיר

עוד כתבות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי