גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת הכלכלה מתנגדת להמלצות ששינסקי

(עדכון) - תדמור: "'תמר' ממש לא הוחרגה; מדברים איתנו על 18% תשואה במחיר גז של 7 ד' - אבל אין דבר כזה" ■ נובל: "רק החרגת 'תמר' תביא לאספקה ב-2013"

יום לאחר פרסום הדוח הסופי של ועדת ששינסקי לבחינת תמלוגי המדינה מהכנסות תגליות הנפט והגז, התכנסה היום (ג') בצהריים ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, לדון במסקנות הדוח הסופי.

בסיכום הדיון החליטה ועדת הכלכלה לתמוך דווקא בעמדת משרד התשתיות ולא בעמדת משרד האוצר. כזכור, נציגי משרד התשתיות בוועדת ששינסקי הגישו חוות דעת מיעוט והתנגדו למסקנות הוועדה, תוך שהם מביעים חשש מכך שתגלית "תמר" לא תפותח עד שנת 2013, מה שיפגע באספקת הגז. ועדת הכלכלה דחתה היום הצעת החלטה התומכת באוצר, אולם ח"כ שלי יחימוביץ' ויו"ר הוועדה כרמל שאמה הגישו רביזיה, על מנת לערוך הצבעה נוספת בעתיד. יש לציין כי לשאמה ויחימוביץ' יהיה קשה - אולי בלתי אפשרי - לשנות את החלטת ועדת הכלכלה בהמשך, שכן מדובר באותם חברים בוועדה.

הוועדה דחתה על חודו של קול את הצעתו של שאמה, שביקש לבטל החלטה קודמת של ועדת הכלכלה שתמכה בהחרגת "תמר" ו"לוויתן" מהמלצות ועדת ששינסקי. נגד ההחלטה הצביעו 4 חברי כנסת ובעדה הצביעו 3.

בדיון השתתפו נציגי משרדי האוצר והתשתיות, חברי ועדת ששינסקי, נציגי חברות הנפט והגז ועוד. במקביל לדיון התקבצו מחוץ לכותלי משכן הכנסת עשרות מפגינים שהביעו תמיכה בהעלאה חדה יותר של התמלוגים. הם הניפו שלטים בהם נכתב: "80% לציבור - 20% לבעלי ההון".

נציג חברת נובל אנרג'י, ביני זומר, אמר בדיון כי "רק החרגת 'תמר' תביא לכך שחברת נובל אנרג'י תצליח לספק את הגז הטבעי מקידוח תמר בשנת 2013 כפי שהתחייבה וכפי שרוצה מדינת ישראל. כל ניסיון לבצע שינוי רטרואקטיבי עלול לסכן את היכולת של נובל לעמוד בלוחות הזמנים הקיימים".

לצפייה בעיקרי הדוח הסופי של ועדת ששינסקי - לחצו כאן

"מסקנות הוועדה, ככל שיהיו טובות, ייזרקו לפח האשפה של ההיסטוריה ללא רוב בכנסת", אמר שאמה. "כרגע, לצערי, הטייקונים והלוביסטים הצליחו ליצור אווירת 'אנטי-ששינסקי' בוועדות הכנסת וללא התגייסותו של ראש הממשלה נראה שהציבור שוב יפסיד".


שאמה אמר כי הוא מודאג מכך "שכעת שמסקנות הוועדה הגיעו למסדרונות הכנסת - תהיה כאן שיטת הסלאמי". שאמה, המתנגד לכך שיישום הדו"ח יהיה באחריות ועדת הכספים של הכנסת, הוסיף כי "גם בוועדת הכלכלה וגם בוועדת הכספים המסקנות יאומצו. בוועדת הכספים המדינה תצטרך לשלם צ'ק; בוועדת הכלכלה זה יהיה בחינם".

נציג משרד האוצר בדיון סיפק למשתתפים דוגמה מספרית להמלצת ועדת ששינסקי להתחיל במיסוי רק לאחר תשואה של 150% על ההשקעה: "אם ב'תמר' משקיעים 3.5 מיליארד דולר בפיתוח - אז רק אחרי שהמשקיעים ישיגו רווח של פי 1.5 על ההשקעה הזו - יחל המיסוי על 'תמר'".

גם חה"כ שלי יחימוביץ', ממובילת המאבק בחברות הנפט והגז ומי שתמכה בהעלאת המיסוי והתמלוגים, נכחה בדיון וכהרגלה תקפה את החברות ואת המשקיעים. "המשקיעים האלה הם חבורה של אינטרסנטים", אמרה יחימוביץ'. ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ' (קדימה) תקפה את יחימוביץ' ואמרה לה שכל מה שהיא מחפשת זה "עוד תמונה ועוד תמונה בעיתונים". היא גם לא חסכה שבטה משר האוצר יובל שטייניץ ואמרה: "בא שר האוצר ומנסה לתפוס כותרות על הגז כדי שישכחו מזה שהוא פוגע באזרח הקטן".

יוסי לוי, מנכ"ל ישראמקו היוצא, ביקר את המלצות ששינסקי ואמר: "אני כמנכ"ל ישראמקו מעביר צ'ק לקופת המדינה של 45% מס ועכשיו באים אלינו ושמים עלינו היטלים?! המשקיע הקטן משלם 70% מס. אני מייצג את המשקיעים הפרטיים בישראמקו שמחזיקים 97% מיחידות ההשתתפות. התשואה ב'תמר' לאחר המלצות הוועדה היא 18%; התשואה שעמדה בפנינו בהתחלה עמדה על 30%. זה מה שראינו כשפנינו לאותם משקיעים קטנים כשפנינו אליהם וביקשנו מהם להשקיע מכספם. מדוע לקבוע שאי אפשר להעביר הפסדים מפרויקט אחד לפרויקט אחר?".

"לא להיכנס לוויכוח עם היזמים"

מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח, שכתב דעת מיעוט בוועדה יחד עם הממונה על ענייני הנפט והגז במשרד ד"ר יעקב מימרן, אמר כי "משק הגז הטבעי בישראל מצוי בצומת מאוד בעייתי. יש היום מאגר אחד מפותח במדינת ישראל וקוראים לו 'מרי-B. כ-37% מייצור החשמל ב-2010 היה מגז טבעי ובשעות שיא הכמויות הללו מתקרבות ל-50%. אם נמצא את עצמנו במצב שבו המאגר היחידי הולך ומדלדל והצרכים של המשק הולכים וגדלים. צריך לתת העדפה ברורה לחבור של מאגר נוסף - וזה לפני כל שיקול אחר, כולל פיסקאלי.

"לא ניתן לזה פיתרון ולכן היינו צריכים להתריע על-כך. להכניס את משק האנרגיה הישראלי למצב של כשל במודע - זו טעות. זה מצב של כשל ומצוקה ואסור לנו להיות שם. לא בגלל אינטרסים של גורם כזה או אחר אלא בגלל אינטרסים של מדינת ישראל והציבור. תוך כדי דיוני הוועדה נעמדו גורמים ממנים מהצד ואמרו יש לנו בעיה להתקדם ולהתחייב כל עוד אנחנו לא רואים כיצד ייראה המבנה הפיסקאלי, מה יהיה שיעור המס. אנחנו לא רוצים להיכנס לוויכוח עם היזמים אם כן או לא אפשר לממן".

צמח התייחס במשתמע לדברי שר האוצר שטייניץ כי השותפים ב"תמר" יידרשו להחזיר את זכויותיהם במאגר אם יימנעו מלפתח אותו, ואמר כי "החברות שקיבלו את החזקה עומדות בתנאי החזקה ואני מקווה שלא נראה שום חריגה מתנאי החזקה. אסור לנו להיות תלויים בספק אחד שמביא את הגז הטבעי ממקור אחד מחוץ לגבולות מדינת ישראל. אסור לעשות את זה בניהול סיכונים".

תדמור: "תמר" ממש לא הוחרגה מהמלצות ששינסקי

ח"כ לשעבר הרב מיכאל מלכיאור, יו"ר הפורום לפעולה אזרחית, אמר כי "אין אח ורע בעולם לשיעור ההכרה בהוצאות שניתן כאן. בכל העולם נותנים 100%-130% וכאן נותנים 200%. אפילו פרופ' יוג'ין קנדל ופרופ' איתן ששינסקי אמרו שהם הלכו לטובת היזמים. נער הייתי וגם זקנתי; אני לא זוכר כאלה לחצים, שאיימו לפטר שרים בממשלת ישראל".

מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור טען כי ועדת ששינסקי סטתה מהמנדט שניתן לה. "נעשתה השוואה הזויה למדינות שחלק מהן לא זוכרים שהן קיימות. נעשתה השוואה לשלוש מדינות OECD, שאחת מהן - נורבגיה - אינה רלבנטית. יתרה מכך, נאמר שאחרי שייבחרו המדינות דרושות התאמות לישראל; התאמה ראשונה היא שאנחנו מדברים על גז ולא על נפט. התאמה שנייה היא שאנחנו מדברים על מים עמוקים; רק 1% מהגז בעולם מופק במים עמוקים. במהלך השימוע נובל אנרג'י הציגה מצגת שמראה שבארה"ב ובאנגליה אפשר למכור את כל שוק. בישראל השוק מוגבל ואם לא די בכך איבדנו בגלל אפקט ששינסקי לקוח מאוד משמעותי (החברה לישראל - ע.ב.)".

בשלב זה אמר לו שאמה כי דה-פקטו "תמר" הוחרגה מוועדת ששינסקי, ותדמור השיב: "ממש לא. הייתה תובנה ברורה שצריך להחריג את 'תמר'. אנחנו עלולים למצוא את עצמנו באותו מצב כמו הרכבת הקלה שהמדינה תצטרך לקחת על עצמה את הפרויקט. ספרי ההסטוריה מלאים בפרויקטים כאלה שתועלת ציבורית לא יצאה מהם. כשמדברים איתנו על תשואה של 18% שוכחים לציין שזה מתבסס על מחיר גז של 7 דולר - לא קיים כאן מחיר כזה".

צחי סולטן, דירקטור ובעל השליטה בשותפות מודיעין, אמר כי "דווקא אותם משקיעים בעלי שכר של 4,000-5,000 שקל, בעלי המשכורות הנמוכות לא הולכים למס הכנסה לעשות תיאום מס. הצענו לוועדה לקבוע שיעור מס אחיד למשקיעים הקטנים של 20% או 25% ואז נקל על המשקיעים הקטנים שהם לא יצטרכו לשלם 45% מס".

עוד כתבות

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי