גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ש"ס: "היחס לאלי ישי גובל בהסתה דומה לזו שקדמה לרצח רבין"

(עדכון) - גורמים בש"ס: צריך לשאול האם אהובה תומר ז"ל אחראית לכניסת האוטובוס לכביש ולמותם של 44 הרוגי השריפה בכרמל ■ המשטרה: "שימוש ציני ופוליטי בזכרם של הקורבנות"

בש"ס תקפו אמש (ה') את המחאה שהתפרצה שלשום בטקס הממלכתי לזכר נפגעי השריפה בכרמל, בהובלת דני רוזן, בן-זוגה של תת-ניצב אהובה תומר ז"ל.

במפלגה טענו כי מדובר בצביעות מצד רוזן וכי יש לו אינטרסים: "היחס כלפי אלי ישי גובל בהסתה הדומה לזו שקדמה לרצח יצחק רבין", אמרו בש"ס.

גורמים במפלגה תהו אם תת-ניצב תומר ז"ל, שנספתה באסון, היתה אשמה במידה מסוימת במותם של 44 הרוגי השריפה. "בן-זוגה של אהובה תומר החל שם במחאה שאינה טהורה, יש לו אינטרסים. לא נעים לומר זאת, אבל צריך לשאול האם אהובה תומר אחראית לכניסת האוטובוס לכביש. ודאי שהיא יותר קשורה לכך משר הפנים, שלא קשור לפרטים הנקודתיים של התקרית", אמרו גורמים במפלגה.

בש"ס טענו כי רבות ממשפחות הנספים מסתייגות מהמחאה של אתמול ועומדות לצידו של ישי. ליד ביתו של הרב עובדיה יוסף מתייצבות כעת משפחות לצידו של ישי, שמצידו צפוי להגיע לבית הרב מלווה בהוריו של הנער שנספה בשריפה.

נראה כי ישי זוכה לתמיכת חלק מהמשפחות, שסבורות כי הטקס הממלכתי שנערך אמש לזכר הנספים בשריפה לא היה המקום המתאים להביע מחאה חריפה, וכי היה צריך לכבד את המעמד.

משטרת ישראל: "אהובה לא נתנה כל הוראה להכניס את האוטבוס לסכנה"

במשטרת ישראל, שעם כוחותיה נמנתה תומר, דחו מכל וכל את טענות גורמי ש"ס, לפיהן תומר נושאת באחריות למותם של צוערי השב"ס. גורמים במשטרה הבהירו כי "אהובה לא נתנה כל הוראה להכניס את האוטבוס לסכנה, והחקירה עדיין לא הסתיימה".

עוד הוסיפו הגורמים במשטרה כי אין באשמות שהטיחו גורמים בש"ס נגד תומר כל אמת, והם אף הביעו זעם על "השימוש הציני והפוליטי בזכרם של הקורבנות". לדבריהם, "אותם גורמים בש"ס אינם מכירים ואינם יודעים כלל את פרטי האירוע הטרגי, והם ניזונים מרכילויות מרושעות ושקריות".

בן-זוגה של תומר תובע את ישי

מוקדם יותר אתמול חשף דני רוזן, בן-זוגה של תת-ניצב אהובה תומר ז"ל, כי הוא תובע את המדינה ואת שר הפנים אלי ישי בסך 2 מיליון שקל - כך דיווח העיתון "ידיעות אחרונות".

דני רוזן, מי שהיה בעברו איש מערכת הביטחון, מסביר כי יש אנשים שצריכים לשלם את המחיר על האובדן הכבד. "התביעה לא באה כמעשה נקם אלא כשירות לציבור", הוא מסביר, ומוסיף כי בנוסף לפיצוי הכספי ידרוש גם את התפטרותו של השר ישי.

בכתב התביעה, שיוגש כבר ביום ראשון הקרוב, מציין רוזן: "הפקירו את המדינה ואת אזרחיה חשופים לאסון אש שמעולם לא ידענו כמותו. מדובר בהזנחה פושעת במשך שנים, בהתעלמות ובאטימות זועקת לשמיים".

"ישי הפר את נאמנותו לציבור"

עוד נכתב בתביעה כי כתוצאה ממחדלי הנתבעים "אהובה שילמה על כך בחייה", וכי "מעשיהם מעידים על בריחתם מנשיאה באחריות".

רוזן, ההמסתמך בתביעו על דוח מבקר המדינה שפורסם בנושא, מבקש מבית המשפט להורות לישי להפקיד בקופת בית המשפט את סכום התביעה, העומד כאמור על 2 מיליון שקל.

בנוסף הוא מבקש מבית המשפט להורות לישי לנמק מדוע לא התפטר מתפקידו "נוכח ההפרה הבוטה של אחריותו המיניסטריאלית וחובת נאמנותו לציבור".

לדברי רוזן, נדרשו ממנו כוחות נפש רבים על מנת להגיש את התביעה ולחזור לכל הזיכרונות הקשורים לאובדן בת-זוגו בשריפה הקשה.

כזכור, שלשום היה זה רוזן שהצית את המחאה במהלך טקס האזכרה הממלכתי לקורבנות אסון הכרמל. לפני נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו קם רוזן ודרש בצעקות להוציא את השר אלי ישי מהמקום.

לאחר סיום הטקס הסביר רוזן כי "לא ייתכן שאדם כזה יבוא, יישב בשורה הראשונה בתור מכובד, בלי טיפת בושה. אם קוראים את כל דוחות מבקר המדינה, דוח אחר דוח, המטילים את האשם על אלי ישי".

"אני חושב שאלי ישי זה שיא הצביעות", אמר רוזן. "שאדם כזה, שמשמש כשר בממשלת נתניהו, ירחוץ בניקיון כפיו ויבוא לאירוע כזה. זו סטירת לחי לאינטליגנציה של ההורים האבלים, והוא יושב ומטריח את עצמו לצאת רק כאשר מגיעים הרבנים הראשיים. מה שקורה במדינה לא מעניין אותו, מעניין אותו מה שקורה במדינת ההלכה שלו".

"היום זה אני ומחר זה אתה"

רוזן המשיך ותקף: "לא ייתכן ששר כזה ישמש בתפקיד כזה בכיר בממשלה, ושראש הממשלה, שהוא חסר תוקף מוסרי, מאשר לו להמשיך לשבת בממשלה".

במהלך המהומה בטקס אמש עלו גם קולות אחרים מקרב בני המשפחות, כאלה שהתנגדו להקמת ועדת חקירה ואף חשבו שהמחאה בטקס היא בגדר "בושה".

"אם היו מוציאים את השר מהאירוע, לא הייתי משמיע שום ביקורת", הסביר רוזן. "נתתי אופציה - או שהשר יוצא או שאני יוצא, לא ניסיתי להפריע באירוע".

רוזן הבטיח להמשיך במאבקו: "השלב הבא יהיה להילחם בתופעה הזו. פעם איינשטיין אמר שהעולם הזה מלא בסכנות ואת הסכנות אפשר לעצור. הוא אמר שמי שגורם לסכנות זה לא הרעים - אלא אלה שלא עושים מעשה כדי למנוע את זה".

רוזן קרא לבני המשפחות השכולות ולאזרחים להצטרף לקריאתו. "הגיע הזמן שלא רק אני, אלא עוד ועוד אנשים יצטרפו למהלך של התקוממות. לא ייתכן לנהל מדינה בצורה כזו, היום זה אני ומחר זה אתה. אני יכול רק לומר שאני לא אשקוט על השמרים - בטח ובטח כל עוד אלי ישי יושב כשר במדינת ישראל".

עוד כתבות

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.3% ות"א 90 מטפס בשיעור דומה ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אחרי פחות משנה: מנכ"ל חדשות 13 פורש מתפקידו

עפ"י הודעת רשת 13, אור צלקבוניק פורש על רקע "התוכנית המתגבשת לשינויים במודל פעילותה של חברת החדשות" ● רק לאחרונה דווח על שורת מהלכים שתכנן צלקובניק לבצע בחטיבת החדשות, כמו למשל קיצוץ מהדורת שישי לשעה בלבד; המהלך אומנם נותר על כנו, אך לא ברור מה יקרה בהמשך

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

תקרית חריגה בכרם שלום: שלושה נפגעים מפצמ"רים ששוגרו מרפיח

הממשלה הצביעה על סגירת ערוץ אל-ג'זירה בישראל ● בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● נתניהו: "ישראל לא יכולה לקבל אפשרות של סיום המלחמה" • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● עדכונים בולטים