גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הטרנד הירוק חולף? ירידה במכירות המוצרים הירוקים

אחרי שנים של התלהבות מהמוצרים הירוקים ואג'נדה של תמיכה באיכות הסביבה, הצרכנים בארה"ב החלו להתעייף: מכירות המוצרים הירוקים ואפילו המכוניות ההיברידיות נמצאות בירידה

מגמת השיווק הירוק, שנחשבה כה חזקה שאפילו המיתון העמוק לא יכל לה, צריכה כעת להתמודד עם מרד צרכנים. מדובר לפחות בהבנה שה"ירוק" כשלעצמו אינו מספיק לשם השיווק, ובתרחיש הגרוע ביותר, עשוי הדבר להצביע על כך שהצרכנים אינם קונים את יתרונות המוצרים והמותגים הממוצבים מבחינה "סביבתית".

מכירות מגזרים ירוקים שונים, כגון חומרי ניקוי ירוקים, החלו לרדת בחודשים האחרונים, והמכירות במגזרים בלתי ירוקים במובהק, כגון מים מינרליים מבוקבקים, החלו לעלות.

מחקר שנערך בחודש ספטמבר האחרון חשף תנודה במספר הצרכנים המאמינים כי החלופות הידידותיות לסביבה יקרות מדי וכי הן אינן יעילות כמו החלופות הבלתי ידידותיות - נתונים המצטברים, לדברי טימותי קניון, עורך המחקר מבית GfK Roper Green Gauge, לכדי "עייפות ירוקה".

קחו לדוגמה את המים המבוקבקים - אויבי לוחמי הסביבה. אמנם צפו להם 52 שבועות נוספים של ירידה במכירות, אבל לפי נתוני SymphonyIRI, מכירותיהם בארה"ב עלו ברבעון האחרון ב-4%, ולכן שיעורן נשאר בעינו.

מכשירי סינון מים, לעומתם, חוו כמה שנים של צמיחה במכירות בשיעור של ספרות יחידות וכפולות, כולל עלייה בספרות כפולות בשיעורי המכירה במחצית הראשונה של שנת 2010. אבל לפי נתוני IRI מבית דויטשה בנק, ברבעון האחרון המגמה הפכה לירידה במכירות.

הדוגמה השנייה היא Frito-Lay, שמשכה מהשוק בחודש שעבר את קו מוצרי SunChips, שניתן למחזור כזבל אורגני (קומפוסט) בעקבות תלונות על כמויות הרעש שהם מפיקים. חומרי הניקוי הירוקים, שהיו אחת מהמגמות החמות המוצרים לבית בשנים האחרונות, מראים אף הם סימני עייפות.

סמנכ"ל התפעול של Clorox, לארי פיירוס, זקף במהלך שיחת ועידה שהתקיימה ב-3 בנובמבר את התוצאות המאכזבות לירידה חדה במגזר "הניקוי הטבעי". "אנחנו עדיין במקום הראשון מבחינת נתח השוק", אמר, "אבל המכירות שלנו יורדות בהתאמה לירידת המגזר כולו".

לפי נתוני SymphonyIRI, המכירות של קלורוקס גרין וורקס דווקא עלו ב-5% בשנה שהסתיימה ב-3 באוקטובר. זאת, הודות לכניסת החברה לתחום חומרי הניקוי בשנה שעברה. אבל הדבר מגיע אחרי ירידה ממוצעת במחירים בשיעור 17% מאז השקת חומרי הניקוי לראשונה.

מכירות כמה מהמוצרים הישנים יותר בסדרת גרין וורקס ירדו ב-15% במהלך השנה כולה לפי נתוני IRI, המכסים את השנה שהסתיימה ב-3 באוקטובר. מוצרי נייצ'רז סורס מבית SC Johnson חוו השנה אף הם ירידה בביקוש לחלל מדפים בקרב כמה מהקמעונאיות.

מהפך? עדיין לא

אבל לא כל יצרניות חומרי הניקוי הירוקים בדיכאון. לדברי צ'אק מניסקלקו, מנכ"ל חברת Seventh Generation, מותג-העל הירוק חווה השנה צמיחה בשיעור של שתי ספרות במכירות, דווקא אחרי שבשנת 2009 לא נרשמה צמיחה.

המותג זכה השנה לתפוצה נוספת נרחבת ביותר מ-1,500 חנויות וולמארט. זאת, לצד המותג הטבעי השני של S C Johnson - Mrs. Meyers, והתקדמות זו עוד טרם השתכללה בצמיחה.

לדברי אריק ריאן, ממקימי חברת Method, החברה חוותה עלייה בת 20% במכירות ב-2010, וזאת אחרי ששנת 2009 היתה די קשה עבורה. אבל הוא הוסיף כי אכן קיימת בעיה לא קטנה בקרב המותגים הירוקים.

"אנחנו מאמינים כי ברות-קיימא ירוקה מהווה מגמת מאקרו שתמשיך להופיע עוד הרבה שנים", אומר ריאן, "אבל הרבה בחירות ירוקות דורשות שינוי התנהגותי, ואנשים משתנים לאט. במובנים רבים, החברות מתקדמות יותר מהצרכנים בהגעה למהפך הזה, ובהקשר הזה רואים את הירידה במחירים".

שאלה של מחיר

מחוץ לעולם המוצרים הארוזים, הסיפור דומה גם בתחום המכוניות ההיברידיות הידידותיות לסביבה. לפי נתוני HybridCars.com, מכירות מכוניות אלה עלו בשנה שעברה ב-3%, בעוד שאר השוק ירד ב-21%, וזאת הודות להשקת סדרת דגמים חדשים. אבל מכירות המכוניות הללו ירדו ב-10% ב-2010, דווקא כאשר שאר השוק עלה ב-10%.

בתחום הפוליטי, המותג בעל המיצוב הירוק החזק ביותר, המפלגה הדמוקרטית, חטף חבטה הגונה בבחירות אמצע הקדנציה. ברור שהכלכלה היוותה פקטור הרבה יותר מרכזי בכך מאשר הסביבה. אבל הדמוקרטים, שפועלים במדינות המערב התיכון התעשייתיות ויצרניות הפחם, זכו למטח ביקורת במודעות הבחירות על תמיכתם כביכול בחקיקה סביבתית, שלכאורה גוזלת מקומות עבודה ומעלה את מחיר השימוש בפחמן.

מהמחקר מבית GfK Roper Green, שפורסם בספטמבר, עולה כי נרשמה עלייה דרמטית באחוז הצרכנים בארה"ב העייפים מהחלופות הידידותיות לסביבה. שיעור הצרכנים שחושבים כי המוצרים הירוקים יקרים מדי עלה ב-8% ועומד כעת על 61%, בעוד אלה המאמינים ככי הם פחות טובים זינק ב-9% והגיע ל-33%. לבסוף, אחוז הצרכנים המאמינים שהמוצרים הללו כלל אינם טובים יותר עבור הסביבה עלה ב-8% והגיע ל-38%.

הדבר שאמור להדאיג ביותר את המשווקים הוא העובדה שהספקנות נמצאת בעקומת עלייה, אחרי שנתיים שבהן יותר ויותר צרכנים זכו לניסיון מיידי עם מספר הולך וגובר של מוצרים ירוקים.

לדברי אריק שוורץ, סגן נשיא לענייני שיווק מוצרי כביסה בצפון אמריקה בחברת הנקל, הצרכנים דווקא מעוניינים מאוד המוצרים ירוקים יותר - אולם הם אינם מוכנים להקריב את עצמם לשם כך.

הנקל הצליחה בהחלט בשיווק סבון הכביסה Purex Natural Elements, שמכיל אותם 95% מרכיבים טבעיים הקיימים בשאר מותגי הכביסה הירוקים, אך מתיימר לספק את אותו כוח הכביסה כמו סבון פיורקס הרגיל - ועולה אותו מחיר.

לדברי שוורץ, הדבר עזר להגדלת המכירות זה 3 שנים ברציפות, והסבון הגיע ליותר מ-100 מיליון דולר במכירות הקמעונאיות.

"הצרכנים רוצים את כל מה שהם רוצים, ובנוסף לכך הם רוצים שזה יהיה ירוק", אומר שוורץ, "כאשר נותנים להם את זה, מדובר בעסקי צמיחה - ולא משנה מה השוק".

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי