גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אלוהים ישמור אם תתפרץ בישראל מחלה וטרינרית"

סכנת כלבת חדשה מופיעה בישראל, אבל בשירותים הווטרינריים אין מי שיטפל בבעיה: השדרה הניהולית קרסה, ועדת המשמעת מושבתת והפקחים נגועים בחשש לניגודי עניינים

"אלוהים ישמור אם תתפרץ בישראל מחלה וטרינרית", אומר וטרינר ותיק בשירות המדינה. "השירותים הווטרינריים מרוסקים ולא יצליחו לטפל בבעיה החדשה של כלבת, כפי שעשו, למשל, בקדחת העופות בשנת 2006". מצב השירות הווטרינרי צריך לעורר דאגה אמיתית, כי בשנה האחרונה נכנס לארץ נגיף כלבת בעל אופי חדש. במקום מקרה או שניים בשנה של כלבת בשועל או בתן, נספרים עשרות מקרי כלבת ישירות בכלבים. מדובר בלהקות כלבי פרא מירדן ומסוריה, המדביקות להקות כלבי פרא מישראל.

מלבד סכנת הכלבת, הכלבים בלהקות הפרא טורפים יחמורים וצבאים. עד לפני כשנה בוצע ירי לדילול כלבי פרא על-ידי פקחי רשות הטבע והגנים, אך השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, העביר את האחריות לטיפול בהם למשרד החקלאות, האחראי על השירותים הווטרינריים, אלא ששם לא בטוח שיש מי שיטפל בבעיה: משרות מפתח בשירותים אינן מאוישות, הפקחים נגועים בחשש לניגודיי עניינים ועדיין אין הצטיידות למשימה.

ועדת ביקורת המדינה של הכנסת, בראשות ח"כ יואל חסון, הייתה אמורה לקיים דיון מיוחד במצב השו"ט, אך הוא נדחה למועד לא ידוע. לשאלת "גלובס" מתי צפוי הדיון להתקיים, ענה חסון: "הנושא מצוי על שולחן הוועדה ועל שולחן מבקר המדינה, וייערך בו דיון בקרוב".

השירותים הווטרינריים (להלן שו"ט) הם חומת המגן מפני מחלות בעלי חיים, מגיפות ומזון קלוקל. יש להם יחידה האחראית לאכיפת החוק ומשטרה חקלאית - יחידת הפיקוח על הצומח והחי - הקרויה גם יחידת הפיצו"ח. ליחידה, המונה 70 עובדים, יש סמכות לעצור ולהחרים סחורות, והיא הוקמה כדי למנוע הברחות של תוצרת חקלאית ובשר מהשטחים לישראל וכדי לפקח על התרופות הווטרינריות ותקינות הטיפול התעשייתי והשינוע של בשר, דגים וביצים בישראל (בעקבות הסכמי פריז מ-1994 בין ישראל לרשות הפלסטינית).

המנהל מפקח על קרוביו

לאורך השנים הטילו שרי החקלאות לדורותיהם על היחידה משימות שאינן במנדט שלה, והיא פועלת יותר ויותר לטובת מועצות הייצור לחלב ולביצים, שהם גופים פרטיים. התוצאה: כמות עצומה של בשר מוברחת מהגדה המערבית לישראל. הבשר הקלוקל ברשתות המזון הגדולות שנחשף באחרונה הוא הוכחה מפחידה לכישלון היחידה.

יתרה מכך, רבים ביחידת הפיצו"ח מצויים בחשש לניגוד עניינים: במקביל לתפקידם האכיפתי הם גם בעלי נחלות ומנהלים משקים חקלאיים פעילים. בניגוד להוראות היועמ"ש לממשלה, לא נערכו עם אנשי היחידה הוותיקים הסדרי ניגוד עניינים. מי שאחראי לכונן אותם הוא היועמ"ש של משרד החקלאות, עו"ד ערן אטינגר.

לדוגמה, מנהל יחידת הפיצו"ח, רואי קליגר ממושב כפר ביל"ו, היה בעל מניות בחברה שעסקה בייבוא ובשיווק בשר וגם מנהל באותה חברה, "חוגר סחר שיווק". הוא עשה זאת ללא היתר, בניגוד לתקשי"ר ובניגוד עניינים. הוגשה בעניינו תביעה, ובפסק הדין נאמר כי הפגיעה באמון הציבור גדולה במיוחד בגלל מעמדו הבכיר. ערעורו לביהמ"ש העליון נדחה והוא ננזף.

אם לא די בזה, ב-2009 נודע לנציבות שירות המדינה שאחותו של קליגר היא בעלת מניות בחברה המשווקת תוצרת חקלאית בשם "שפיט", ולפיכך היא נתונה לפיקוח של יחידת הפיצו"ח. קליגר טען שהחברה לא זכתה ליחס מיוחד בפיצו"ח. עו"ד אסף רוזנברג, מנהל אגף תביעה ומשמעת בנציבות, ביקש מהיועמ"ש של משרד החקלאות לבחון את הפרשה.

גם סגן מנהל יחידת הפיצו"ח, אבי בן שושן, ממושב לוזית, מעורב בעניין בעייתי. במקביל לתפקידו הממשלתי, הוא התמנה לחבר בוועדה החשובה ביותר של תנועת המושבים, הקובעת את שכרם של בכירי התנועה ובראשם מזכיר התנועה, איתן בן דוד, כולל שכרו כיו"ר חברת קאל. עם זאת, במחלקה המשפטית של משרד החקלאות לא חשבו שיש כאן חשש לניגוד עניינים או עבודה פרטית ללא היתר.

אווירת נכאים

הבעיה בשירותים הווטרינריים נעוצה במידה לא מבוטלת בוועדת הבדיקה הממשלתית שהוקמה לבחינת אופן התנהלותה. הוועדה, בראשות השופט בדימוס ורדי זיילר, הוקמה ביוני 2008 והגישה דוח בתחילת 2010. במארס 2009 פרסם מוסף G של "גלובס" תחקיר מקיף על המתרחש בוועדה.

הוועדה ביקרה בחריפות את ראשי השו"ט - המנהל ד"ר משה חיימוביץ' והמשנה שלו, יהודה מאירוביץ' - והמליצה להכפיף את השו"ט לשר החקלאות.

מאירוביץ' סיים בנובמבר 2009 את עבודתו בעקבות נכות שנקבעה לו בוועדה רפואית, ונגד חיימוביץ' הוגש בנובמבר 2010 כתב אישום בעוון זיוף, ונטען שחתם על אישור ייצוא למחלבת ברקנית מכפר יחזקאל בלי שהייתה זכאית לו. לטענת חיימוביץ', שבכל מקרה אמור לסיים את תפקידו בסוף השנה, הוא השתמש בסמכויותיו על פי שיקול דעתו.

בעקבות פעילות ועדת זיילר השתררה בשירותים הווטרינריים אווירת נכאים וחלה הידרדרות באיכות השירות לחקלאים ובאיכות הבקרה של הגוף. ועדת המשמעת, המטפלת במקרי רשלנות וטרינריים, הושבתה, והשו"ט נותר ללא שדרה ניהולית כלל. כלבת? הטיפול בה יצטרך כנראה לחכות.

המשרות פתוחות, אין מועמדים

מנהל השירותים הווטרינריים: ד"ר משה חיימוביץ' סיים את תפקידו, אך לא נמצא מחליף בוועדת איתור. בוועדה שוקלים הנמכת דרישות הסף.

סמנכ"ל בכיר למינהל: עד היום לא כונסה ועדת בחירה להחלפת יהודה מאירוביץ'.

מנהל המכון הווטרינרי: ד"ר בוריס יעקובסון ששימש בתפקיד זה ממשיך לעבוד במשרה חלקית, לבקשת משרד החקלאות. זה למעלה משנה מתעכב מכרז על התפקיד.

מנהל היחידה לביקורת תרכיבים: ד"ר יצחק סמינה, מנהל היחידה ויו"ר הסתדרות הרופאים הווטרינריים, הודה לפני כמה שבועות בפני נציבות שירות המדינה דיווחים כוזבים בשווי של כ-200 אלף שקל, בניהול מרפאה פרטית ללא היתר, ובניגוד עניינים חמור מול יצרנים ויבואנים של תרופות וטרינריות. הוא פוטר וחויב להחזיר לקופת המדינה 25 אלף שקל. עדיין לא התחילו הליכים להחלפתו.

מנהל החטיבה לווירולוגיה: מנהל היחידה, ד"ר חגי ידין, פרש לפני שנה, אך ועדת הבחירה טרם כונסה.

רופא ראשי לפיקוח על החי: ד"ר אליעזר ניל"י פרש לפני כמה חודשים. פורסם מכרז, אך כרגע מתנהלים מאבקים על איוש המשרה.

רופא ראשי לעופות: ד"ר שמעון פוקמונסקי סיים את תפקידו בסוף ספטמבר 2010, אולם המועמד במכרז, שהיה במקרה גם אחד המבקרים של ועדת זיילר, נפסל.

רופא וטרינרי לפיקוח באמריקה הלטינית: הווטרינר המפקח על בתי המטבחיים בדרום אמריקה סיים לפני שלושה חודשים את תפקידו, ועד כה טרם פורסם מכרז למחליף.

הוועדה לרשלנות רופאים וטרינריים: בראש הוועדה עומד ד"ר ורדי זיילר, שהשבית את עבודתה לפני כשנתיים, עם הקמת ועדת החקירה בראשותו.

תגובת משרד החקלאות

על הטיפול בכלבי פרא:

ממשרד החקלאות נמסר שתוך כמה שבועות תסתיים רכישת כלי נשק מדויקים ובטיחותיים ויחלו בחיסול כלבי פרא משוטטים.

על ניגוד העניינים של אנשי יחידת הפיצו"ח:

"בהתאם להנחיות היועמ"ש ונציבות המדינה, מפקח חדש המועמד לעבוד ביחידת הפיצו"ח נדרש למלא שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים והוא מוחתם, במידת הצורך, על הסדר מתאים למניעתו. ביחס למפקחים שנקלטו עד מועד פרסום ההוראות, הוחלט להחתימם על הסדר למניעת ניגוד עניינים. הסדרים נמצאו בתיקים אישיים של מפקחים ביחידה".

באשר לטענה על ניגוד עניינים של מנהל היחידה, רואי קליגר, מסר המשרד:

"קליגר הודיע באוגוסט 2009 כי מעולם לא פעל בעניין חב' שפיט או מי מטעמה או בהקשרה של החברה או פועלה. מר קליגר מודע לחובתו להימנע ממצב של חשש לניגוד עניינים. עם זאת, עפ"י הנחיית היועץ המשפטי, ייערך למר קליגר הסדר פרטני למניעת ניגוד עניינים".

בעניינו של סגן מנהל היחידה, אבי בן שושן, נמסר:

"בעקבות טענה בעל פה שהשמיע מבקר הפנים, נבדק הנושא עם בן שושן והוא הודיע למשרד כי הוא אינו פועל בניגוד לתקשי"ר, ובכלל זה אינו חבר בהנהלה הפעילה של מפלגה או של גוף מדיני. לעניין הוועדה לבדיקת שכר בכירי תנועת המושבים, עמדת מנהל אגף חקירות משמעת בנציבות שירות המדינה, כפי שניתנה בינואר 2009, הייתה כי לאור אופייה של הוועדה והרכב חבריה, נראה שלא קיימת זיקה בין תפקידו של בן שושן למינויו. גם משרד החקלאות סבור שלא עלול היה להיווצר חשש לניגוד עניינים".

על תפקידי המפתח הבלתי המאוישים:

מהמשרד נמסר כי הוצאו מכרזים, אך טרם נמצאו מועמדים מתאימים.

על השבתת הפעילות בוועדת המשמעת:

"ועדת המשמעת מורכבת משלושה חברים: נציג היועמ"ש לממשלה, מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר ונציג הסתדרות הרופאים הווטרינריים בישראל. בשל חילופי גברי בוועדה, הן במישור המקצועי והן במישור המינהלי, חל עיכוב בעבודתה. באחרונה, עם קליטת עובדת חדשה לתפקיד מזכירת הוועדה, חודשה עבודת הוועדה במישור המינהלי, והיא תכונס לדיון בקובלנות בהקדם האפשרי. כמו כן, מונה במקומו של השופט זיילר, מנכ"ל המשרד, יוסי ישי. החלטותיו בעניין שתי קובלנות יינתנו בימים הקרובים".

עוד כתבות

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

החברה החרדית / צילום: Shutterstock, David Cohen 156

המדינה לבג"ץ: הרשויות שוקדות על גיבוש תוכנית לגיוס בני הישיבות

היועמ"שית בהרב-מיארה הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין גיוס בני הישיבות, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 וטרם ההתפתחויות המשפטיות האחרונות, החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בעבודת מטה לקידום שילובם של בני הציבור החרדי ● עוד דווח לבג"ץ כי עבודת המטה הראשונית לגיבוש התוכנית צפויה להסתיים בתוך מספר שבועות

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

"ניסיונות נואשים": כך מנסה איראן לשכנע את אזרחיה שניצחה את ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"