גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרקליטות דורשת עונש מאסר לג'קי מצא: "הציבור מתרגל לשחיתות"

(עדכון) - התביעה בטיעונים לעונש: "יש לקבוע תג מחיר גבוה מבעבר להפרת אמונים" ■ אימו של מצא: "בני תמים וישר, אנשים רעים ניצלו את טוב לבו" ■ מצא: "אני לא מושחת; נענשתי מספיק"

‎‎הפרקליטות ביקשה היום (ה') מבית המשפט המחוזי מרכז כי יגזור עונש משמעותי של מאסר בפועל על ראש ‏רשות המסים‏ לשעבר, ‏ג'קי מצא‏, ש‏הורשע‏ בשבוע שעבר, לפי הודאתו במסגרת ‏הסדר טיעון‏, ב-5 עבירות של הפרת אמונים ובעבירה אחת של סיוע לשוחד, במסגרת פרשת המינויים ברשות.

בנוסף ביקשה הפרקליטות לקבוע כי במעשיו של מצא דבק קלון. עם זאת, מיד כשציינה התובעת, מיכל רוזן-עוזר, את עניין הקלון, הסתייג מכך השופט זכריה כספי ושאל אותה מכוח איזו הוראת חיקוק הוא יכול להטיל קלון (הואיל ומצא כבר אינו משמש כעובד ציבור - ח.מ.). לפיכך, נראה כי הסיכויים שיוטל על מצא קלון אינם גבוהים.

במסגרת הסדר הטיעון נמחקה עבירת השוחד מכתב האישום נגד מצא, שהואשם כי מינויו הושג בשוחד באמצעות התערבותם של קובי בן-גור ויורם קארשי, וכי הוא נכנע לתכתיביהם לגבי מינויים פנימיים ברשות.

‎‎פגיעה אנושה באמון הציבור

בפתח הטיעונים לעונש אמרה התובעת כי מכלול הנסיבות בתיק מחייב שיוטל על מצא עונש מאסר ממשי מאחורי סורג ובריח. לדבריה, "הגיעה העת לעשות מעשה ולקבוע תג מחיר גבוה יותר מבעבר לעבירות של הפרת אמונים. מצא קיבל סיוע במינוי שלו לראשות המסים מבן-גור וקארשי... הם פנו למצא בתביעות ובדרישות, ומצא ידע שהיו להם אינטרסים ברשות".

לדבריה, "מה שחמור הוא שמצא אפשר את חלחול השחיתות לתוך המערכת שעליה היה מופקד. לא היו כאן אמנם מעטפות מזומנים, אבל מערכת היחסים השיחודית היתה מבחינות מסוימות אפילו יותר מסוכנת, כי קשה יותר לזהות אותה".

‏לדברי התובעת, רום מעמדו של מצא, תפקידו הבכיר ברשות המסים והעובדה שהוא היה ראש רשות אכיפה בישראל, שחולשת על אינטרסים כלכליים של כל אדם במדינה, שחייב לשמש דוגמה ומופת - גוזרת חומרה מיוחדת למעשיו.

לדבריה, "הציבור בישראל הולך ומתרגל לגילויי השחיתות ומתייחס אליהם בשוויון-נפש. הציבור חייב להאמין כי רשות ציבורית שמחזיקה בסמכויות אכיפה כה נרחבות פועלת באופן מקצועי וללא משוא-פנים. מעשיו של מצא פגעו פגיעה אנושה בטוהר השירות הציבורי ובאמון הציבור".

"היום השחור בחיי"

קודם לטיעוני התביעה לעונש העלה עו"ד בא-כוחו של מצא, עו"ד נבות תל-צור, שורה של עדי אופי, שדיברו בשבחו וביקשו מבית המשפט כי יקל בעונשו.

מאיר קפוטא, הממונה על הכנסות המדינה לשעבר, העיד כי הוא מכיר את מצא כ-20 שנה וציין כי מצא היה אחד האנשים המוכשרים ביותר שעמם עבד לאורך השנים. "מצא הקדיש את חייו למדינה, הוא היה מתקשר אליי באחת בלילה מהמשרד. הוא גם היה מומחה מספר 1 במסים. התועלות שהביא מצא למדינת ישראל לא יתוארו. הוא היה התגלמות החלום הישראלי - הוא לא הגיע מהאליטה ובנה את עצמו במו-ידיו", אמר.

‏אשתו של מצא, עידית, הקריאה מכתב מרגש, שבו אמרה כי האירוע המתוקשר בו נעצר מצא לפני 4 שנים, פגע קשות בחיי המשפחה. "הטראומה הזו תלווה אותי ואת משפחתי לעד. אני פונה לבית המשפט כדי שיעזור לנו להחזיר את השפיות לחיינו", אמרה.

‏אימו של ג'קי מצא, אסתר לוי, מסרה אף היא עדות נרגשת. האם סיפרה כי מצא גדל בדוחק כלכלי בבית של הורים גרושים. "לפני 35 שנה התחלתי בעצמי לעבוד במס הכנסה, גם אביו של ג'קי עבד במס הכנסה. כל חייו ראה ג'קי אתגר לעבוד במס הכנסה. אפילו בדרשה של הבר-מצווה שלו, הוא אמר שהוא רוצה לעבוד בבוא היום במס הכנסה ולהיות הבוס של הוריו", סיפרה.

לדבריה, "כשראיתי את הבן שלי, בחור תמים, ישר, מובל למעצר - זה היה היום הכי שחור בחיים שלי... חבל מאוד שאנשים רעים ניצלו את טוב-לבו וסיבכו אותו. אני מתחננת, אני מבקשת, אני מאוד זקוקה לו ולא ורוצה שיישב בתא המאסר".

‎‎מכתב מליבאי

‏בנוסף, הציג עו"ד תל-צור מכתב של שר המשפטים לשעבר, פרופ' דוד ליבאי, שייצג בתחילת הדרך את מצא, בו הוא מצהיר כי פרקליט המדינה לשעבר, ערן שנדר, הביע בפניו סיפוק מהעובדה שמצא התפטר מתפקידו כמנהל רשות המסים בעיצומה של החקירה נגדו ואמר כי הוא "מניח שהתנהגותו זו תיזקף בעתיד לזכותו".

‏התובעת הבהירה בתגובה כי אין מדובר בהבטחה כלשהי שניתנה. עם זאת, היא ציינה כי התפטרותו של מצא, כמו גם האחריות שלקח בעצם הודאתו בהסדר הטיעון והעובדה שנפל "מאיגרא רמה לבירא עמיקתא", מהווים שיקול להקלה בעונש. ‏‎‎‏

מצא: אני לא מושחת

עם תום דיון הטיעונים לעונש בעניינו ניתנה לראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, הרשות לסנגר על עצמו. כשהוא על סף דמעות פתח מצא ואמר לשופט זכריה כספי: "היום הזה קשה לי ביותר. עוד יותר קשה היה לי לראות את אימי ואשתי מעידות כאן. נענשתי מספיק, ומשפחתי נענשה מספיק".

מצא הוסיף כי 4 השנים האחרונות היו גיהנום עבור כל משפחתו. "חיי התהפכו ונהרסו. החלום שלי מגיל 5, כשהוריי התחילו לעבוד במס הכנסה, היה לעבוד שם. דיברתי על כך בשני טקסי בר-מצווה נפרדים שעשו לי הוריי הפרודים. החלום הזה הפך להיות חלום בלהות, כסכין בתוך הלב שלי, כשאמרו שהמינוי שלי היה בשל שוחד, והוא הוחתם לעד כמינוי לא ראוי.

"הוריי התגרשו בגיל חודש, בגיל 4 עברתי עם אימי וסבתי העיוורת לרמת-גן. גדלתי בבית של מס הכנסה. כל חיי 'אכלתי ושתיתי' מסים. לכל אורך הקריירה שלי הצטיינתי. ביום שבו הייתי אמור לקבל פרס מנשיא המדינה על הצטיינותי, עצרה אותי המשטרה. כשחזרתי הביתה מצאתי משפחה הרוסה.

"מה שעשיתי לא היה מתוך שחיתות, אלא אולי מתוך תמימות או חוסר ניסיון. זה הכול קשור לילדות שלי. אני לא מושחת ולא הייתי מושחת. לקחתי אחריות על ההתנהגות הפגומה. לא הייתי צריך סיוע מאף אחד כדי להתמנות לראש הרשות, הייתי קונצנזוס.

"המלים 'מדינת ישראל נגד ג'קי מצא' יישארו צרובות בגופי עד יומי האחרון'. אם הייתי רווק בלי ילדים, לא הייתי מבקש בצורה כל-כך ישירה. אימי חולה במחלה קשה. למען משפחתי, אני מבקש להחזיר את השפיות לחיים שלנו. נענשתי מספיק".

עוד כתבות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הרש גולדברג פולין

אות חיים מעזה: חמאס פרסם סרטון של הרש שנחטף מהנובה

ביידן חתם על הסיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים ● שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי