גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קשה, קשה, אבל צריך לשים את האגו בצד

ניצה סמוק: "עיר מטופחת היא עיר יקרה. מה עדיף? עיר מוזנחת ונגישת דיור? על האזורים הטובים משתלטת האוכלוסיה החזקה. זה טבעי וזה קורה בכל העולם"

האגו בצד: "אדריכל משמר לא עושה משלו. גם זה הקשה מאוד את הכנסת דוקטרינת שימור לתל אביב. כאן האגו גדול נורא, וגם הרצון לעשות חדש ולהטביע חותם. אנחנו כל הזמן צריכים להוכיח את עצמנו. זה חלק מובנה בגנים של ישראלים. קשה, קשה, אבל צריך - כשהולכים לשימור - לשים את האגו בצד. נורא מפתה להחליף, לעשות אחרת. אני בדילמות כאלה, יום יום, ואני מודה בפה מלא שלמרות שאני עושה שימור ואני יודעת שימור ואני שולטת בשימור - האופי שלי בכלל לא מתאים לשימור, בשביל זה צריך אופי צנוע יותר".

סוגרים מרפסת "באמצע שנות ה-60 כבר הוצאתי היתרים בעיריית תל אביב. במקור, תל אביב הייתה מאוד אסטטית. העיר הייתה קטנה, הבעיות היו אחרות, כל הצפון היה בתנופת בנייה ואז נסגרו המרפסות הראשונות. איש לא קם בזמן ואמר: 'רגע, אתם עוברים על החוק" וזה נמשך 20 שנה. כשכולם התעוררו ושאלו: 'מה עשינו?' כבר היה מאוחר והרימו ידיים. העירייה החליטה למסד את זה ויצקה את המרפסות הסגורות לתוך התב"ע. אחרי זה באו המזגנים והחוטים והצנרות והכבלים. גם היום זה קורה: אנשים אומרים לעצמם: 'נתקין כאן מזגן קטן. אף אחד לא יראה' ולא מבינים שברגע שמניחים אותו, הנסתר והלא מזיק נותן לגיטימציה למרעיש, הבולט והמזיק. 1,600 בניינים לשימור, יפים ככל שיהיו, לא יהפכו את תל אביב למקום אסתטי, אם לא ישנו את השיטה".

התגלגלתי לשימור "בגיל 11 רציתי להיות אחות, בגיל 12 רציתי להיות ציירת ובגיל 13 החלטתי שאהיה אדריכלית. על גג הבית המשותף שבו גדלתי גרה אדריכלית הפנים תיאה קומפאנו. דירת חדר שלה הייתה מלאה כולה בירחוני אדריכלות והייתי עולה אליה, מתכרבלת וגומעת את כולם. אני לא זוכרת ששיניתי את דעתי אפילו לרגע אחד מאז. בתחום השימור לא בחרתי, התגלגלתי אליו, ממש כאילו משהו דחף אותי מאחור, בלי שהייתה לי שליטה. לו הייתי הולכת ולומדת בשוויץ או בווינה, ולא בפירנצה, יכול להיות שכל ההיסטוריה שלי הייתה אחרת לגמרי.

החופש לחדש "צחוק הגורל הוא שהגעתי לכאן, ואז קראו לי מהעירייה ואמרו: בואי, מחפשים מישהו שיודע לעסוק בשימור. האמת היא ששימור בארץ זה אחרת. פה זה לא משעמם. רמת החופש של הטיפול בבניינים הרבה יותר גבוהה, על חלק גדול מהמבנים אנחנו מוסיפים, משנים ומשדרגים".

עיר לעשירים "אנחנו נמצאים בשלב הביניים - תל אביב עדיין נגישה לצעירים, אבל עיר מטופחת היא עיר יקרה. זה תהליך שקורה בכול מרכזי הערים בעולם ואני מאמינה שלא ניתן לשלוט בו. מה עדיף? עיר מוזנחת ונגישת-דיור לכולם? לפני עשרים שנה שנקין היה רחוב של פנסיונרים שגרו בדירות שהיה מפחיד להיכנס אליהן, והיה פחד לעבור ברוטשילד בלילה, אז תהליך ההתרוממות של האזור הזה לא מבורך? תמיד על האזורים הטובים משתלטת אוכלוסייה חזקה, זה טבעי. יש דרכים להתמודד עם זה. אני לא מאמינה שמוסדות הציבור ייקחו על עצמם אי פעם לקנות בתים ולהשכירם לצעירים. האמת שגם באירופה זה לא קורה. בארה"ב כן, שם כל יזם מחויב להפריש מכל פרויקט מספר דירות לצעירים במחיר מסובסד".

50 אדריכלים "תנופת הבנייה הנוכחית בארץ, חריגה. זה לא רגיל שכל יום משפצים בניין, מוסיפים בניין אחר, מורידים ובונים חדש. בתל אביב רבתי, יש 40 אלף בניינים. על 5% מ-40 אלף המגרשים יש פעילות ובכול שנה, יוצאים בערך 2,000 היתרים. העיריות מנווטות את זרם הבנייה כדי לעמוד בחוקי התכנון והבנייה - אבל זה לא די כדי שהבנייה תהיה באיכות ארכיטקטונית וטכנולוגית גבוהה. במקום 50 מהנדסים שמחשבים שטחים, צריכה העיריה 50 אדריכלים שבודקים את התוצאה האסטטית והאיכותית של התכנון".

כוחו של אוסף "מתוך 40 אלף בניינים בת"א, 1,500-1,600 הם לשימור. העירייה לא משתלטת. זו לא בעיה של כוח אדם, הבעיה היא העדר מודעות לכך שצריך לטפל בעיר ובנייניה. הכוח של תל אביב הוא באוסף הבניינים, בכך שהם עומדים זה לצד זה. אין טעם לשמר בניינים בודדים מפוזרים כי זה מאבד את ההקשר. אני רואה כאלה לפעמים בפריפריה - בית בודד שרוצים לשמר בלב רחוב מסחרי שהסגנון שלו שונה. זה חסר טעם".

גימנסיה הרצליה "כולם מכירים את הבניין מהתמונות היפות שצולמו בתקופת פריחת הגימנסיה. אני הייתי בו שנה או שנתיים לפני שהרסו אותו - הציגו שם הצגת סוף שנה של בית ספר, חליל הקסם. עוד לא ידעתי שאלך ללמוד ארכיטקטורה ואני זוכרת שהסתכלתי לתקרה ואבנים נפלו עלינו. אמרתי לעצמי: 'מתי יהרסו את הבניין הזה?' הוא היה במצב פיזי מזעזע".

מי צריך אונסק"ו? "התחלתי לדבר על אונסק"ו כבר ב-1995 ושמאי (אסיף - מהנדס העיר באותם ימים) חשש. הוא שאל: 'בשביל מה צריך את זה? יבואו ויגידו לי מה מותר לי לעשות ומה אסור לי לעשות. הוא חשש שההכרה (בתל אביב, כאתר מורשת עולמי) תגביל את פיתוח העיר. זה חשש לגיטימי לגמרי של מהנדס עיר".

דשא לכלבים "דור בני ה-30 וה-40 היום מעריכים מבני באוהאוס ורוצים לגור בדירות ובתים בסגנון הבינלאומי. בני דורי, בני ה-60, 70 חונכו שכול דבר שדורש תחזוקה, צריך להחליף בחדש, זול יותר, פרקטי יותר, ולדור הזה הייתי צריכה לעשות שינוי מחשבתי. בתחילת הדרך הייתה מלחמה על כל בניין ובניין. אני זוכרת את הישיבה הראשונה שאליה הבאתי את התמונות ההיסטוריות של בית חנה (בשד' בן גוריון). צריך היה להלהיב את האנשים, להראות להם איך זה היה נראה ולמה לא צריך להרוס. זה היה צריך להיות כר הדשא לכלבים של בעלי דירות במגדל שהוקם בסמוך. עד היום אני מבכה על כך ששומר רק האגף הקדמי ושמאחור יש גינה. זה נחמד אולי - אבל בשביל זה להרוס מבנה היסטורי?".

בית משלה "אני בונה עכשיו בית שהיה פעם סנטוריום ברחוב מאז"ה 10. במקור הוא 250 מ"ר ואנחנו מוסיפים לו אגף חדש לגמרי על מגרש במאז"ה פינת יבנה, התוספת היא תכנון ובנייה חדשה לגמרי. זה כיף לי נורא".

משרדים נפרדים "פטר סמוק, בעלי, גם הוא אדריכל ולמד איתי שם. הוא לא עובד איתי, יש לו משרד משלו, גם בפירנצה עבדנו במשרדים נפרדים. הוא הפוך ממני. אצלי הכול צריך ללכת מהר, ואצלו - לאט. מה שאני רוצה להספיק בשעתיים אצלו צריך להכפיל את הזמן פי שישה. הדבר היחיד שעשינו יחד זה עבודת הגמר שלנו באוניברסיטה והיו סביב זה, כצפוי, המון צעקות".

ארון ספרים "הספר 'בתים מן החול' היה תרגיל שיווקי, שמטרתו לספר לאנשים שיש בעיר הזאת פוטנציאל אדיר סמוי מן העין. בכוונה ערכנו ספר 'לשולחן קפה' ולא ספר אקדמי.

"זה הצליח מעל המצופה. פנו אלי אנשים ברחוב, אדריכלים שכל הזמן זלזלו ולא הבינו למה לא הורסים את 'הבתים האלה'. הם אמרו לי: 'עכשיו אנחנו מבינים'. לא מרוויחים על כתיבת ספר כזה. התשלום הוא הכרת הציבור ברעיון. אחרי צאתו לאור התנשא גל כתיבה על אורבניות תל אביבית ואדריכליה. כשהגעתי לארץ מלבד החוברת 'עיר לבנה' של מיכה לוין שיצאה כקטלוג לתערוכה שהציג במוזיאון ת"א ב-84', לא היה כלום על ת"א. שום ספר, כלום. על מדף הספרים היו 50 ספרים על ירושלים וספר אחד על ת"א. היום זה כבר ממש לא המצב".

טיעונים דמגוגיים "מי שטוען שהשימור התל אביבי 'תוקע פיתוח' הוא דמגוג, פשוט דמגוג. אני האמנתי שרשימת 1,600 הבניינים שהוכרזו לשימור - עברתי בזמנו עם עדה כרמי על כל בית ובית - תעודד לעשות אותו דבר גם בבתים שלא הוכרזו, וכך יישמר הסגנון. זה לא קורה, וכול היופי של ת"א הוא רקמת התכנון העירוני. לא מפריע לי שבית אחד או שניים יהרסו. הצעירים למדו לתרגם את שפת ת"א הישנה, לשפה הנוכחית. יש בת"א המקורית 8,000 בתים, 1,600 לשימור תוקעים פיתוח? מה עם ה-6,500 הנותרים?

"ארכיטקטורה אי אפשר ללמוד רק מספרים. סיבוב בחצרות יפו הוא שיעור בארכיטקטורה: חללים של רחובות וחצרות פטיו. אז מה, נהרוס את יפו כדי שיעברו בה מכוניות ועוד אנשים יגורו בה? כמה יפו יש בעולם?".

יפו מחוץ לגבול "אני לא מכירה את יפו טוב כמו את ת"א, שבה אם אומרים לי כתובת אני יודעת מה צבע גדר הבית.העירייה החליטה שלא אכנס אליה, אמרו לי: האנשים ביפו אין להם הכסף שיש לאנשים בת"א, את תבואי ותציבי את הדרישות שלך ואף אחד לא יעמוד בהן. היה ביפו צוות מאוד מסודר, שלושה מוסקטרים: דורון צפריר, דני רבס וסרג'ו לרמן והם הכירו כל חצר וכל אבן וסומנו בה 300 בתים לשימור. אני חשבתי שצריך לעשות ביפו שימור שהוא מעל רמת הבית הבודד. שימור התכנון".

הפנקס פתוח "השימור לא נעצר והרשימה לא סגורה. באירופה נהוג לשמור על פרספקטיבה היסטורית ולהכריז על מבנה לשימור, רק כשמלאו לו 50 שנה. זה לא מתאים לנו - בית אל-על, לדוגמא, הוכרז לשימור לפני שהגיע לגיל המופלג. גם באנגליה זה לא עובד ככה. באנגליה מכריזים על הבניינים החדשים של נורמן פוסטר (כיפת הרייכסטאג, נמל התעופה של הונג קונג, גשר המילניום בלונדון) מיד אחרי שנבנו. אנחנו הגענו עד אמצע שנות השישים וצריך להמשיך. ניסינו לרשום את IBM, את בית אסיה, את בניין בית המשפט ואת מוזיאון תל אביב. ולא הסכימו.

"מנגד, הצלחנו להכניס את בית העיתונאים ובית הסופר ובית האיכר ובניין הסוכנות. יש גם כמה בניינים בודדים שהם בנייני מגורים שכן שמנו אותם מסוף שנות ה-50', בעיקר של דב כרמי. מחקר מעמיק יותר של התקופה, היה מכניס מבנים נוספים. יש בניינים חדשים שאני אוהבת, למשל של שמואל גרוברמן, אבל אני לא יודעת אם הם יהיו לשימור בעוד 50 שנה".

מורשת הקיבוץ "יש כמה מבנים מדהימים, בעיקר ציבוריים, בקיבוצים. למשל המוזיאון בעין חרוד. צריך לשמר גם את צורת התכנון של הקיבוץ וזה בעייתי. במושב נהלל (שתוכנן ונבנה ברוח 'המעגל' שהגה האדריכל ריכארד קאופמן) הוויכוח נמשך - כי הפיתוח ושאיפות הנדל"ן סותרים את השימור".

קדושת המכונית "ההרמה של כיכר דיזינגוף, היא הטעות האדריכלית הגדולה שנעשתה כאן. אני רואה כמה אנרגיה צריך להשקיע עכשיו כדי להוריד אותה. בכל פעם שקידשו את המכונית על פני הולך הרגל, נעשתה טעות תכנון איומה וזה קורה גם בפתרונות חדשים. מגדלי עזריאלי, נראים יותר טוב מכל מגדל אחר בעיר. אבל כשאני צריכה להגיע ולהיכנס לעזריאלי, אני עפר ואפר. הנגישות הרגלית לבניינים לא אנושית. המכונית רומסת אותך".

מגדלים מנותקים "בישראל עוד לא למדו לחבר מגדלים לרחוב. בניו יורק פתרו את זה. גם בית IBM המוצלח עדיין מנותק מהרחוב. נכון, עשו מסעדה למטה, אבל כדי להיכנס עדיין עולים במדרגות. הם יצרו מתחם מאוד מעניין, אבל הוא מנוכר, ביטלו את הרחוב. צריך להחזיר את הרחוב להולכי הרגל".

עיר מטונפת "לכלוך המדרכה זה התחלת ההזנחה של הקירות. צריך לשטוף רחובות, לפחות המסחריים, הם מטונפים וצוברים לכלוך. כשרון חולדאי נבחר הוא עשה את כל רחוב אלנבי מחדש. מישהו זוכר? זה כבר נראה נורא. לא עוזר שכל 10 שנים מגיע ראש עיר חדש או ישן ומחליט לשפץ ולהחליף אקרשטיין באקרשטיין. עדיף להשקיע את עלות האקרשטיין בשטיפה. באירופה אין עיר שלא שוטפים בה את הרחובות פעם בשבוע, בסבון ובמברשות, וזה במקומות שאנשים שומרים על הניקיון יותר מבארץ. ראש העיר אמר לי שהציבור יקצוף על בזבוז מים. אפשר למצוא פתרון - מי ים, מים מותפלים. בפאריז משתמשים במים אפורים ממערכת הניקוז. ראשי הערים בארץ ממרקים את מצפונם על הלכלוך בתירוץ של מחסור במים."

ניצה סמוק

גיל: ילידת אוגוסט 1945

מצב משפחתי: נשואה שניים (הבת - ליטל, אדריכלית נוף)

מגורים: דירה בבית שהוקם ב-56', ברחוב לכיש בת"א (שתי דקות הליכה מהמשרד), שאינו לשימור. קומה אחרונה ולא פנטהאוז, בלי מעלית. שיפוץ אחרון עם הכניסה ב-1989.

לימודים: אדריכלות באוניברסיטת פירנצה, בשנות ה-60.

קריירה: 20 שנות עבודה כאדריכלית באיטליה, 12 שנים כראש צוות השימור של עיריית תל אביב. מ-2003 מנהלת משרד עצמאי.

פרופסור חבר בטכניון מ-2005.

כלת פרס רוקח לשנת 2001.

כלת פרס אמת לשנת 2006.

עורכת ספר 'בתים מן החול' המתעד את בתי תל אביב הלבנה (משרד הביטחון 1994, הוצאה באנגלית 2004).

משרד: רחוב שאול המלך, דירת קרקע בבניין מ-35'.

פרויקטים ניצבים: 70 בתים באיטליה, בהם 12 לשימור בפירנצה. בין הפרויקטים בתל אביב שימור בית ביאליק (בתמונה למעלה) ושימור בית בנק לאומי בלילינבלום 12, הבניין הראשון שתכנן זאב רכטר בתל אביב.

פרויקטים בפיגומים: כרגע עובדת על 25 בתים לשימור. בהם: בתי הדירות באלנבי 11, החשמל 10, לבונטין 28, מסריק 68, שמשון 1, קרל נטר 2 (בשכנות לווילה העירונית של רונית רייכמן ודן להט), אלנבי 118 - בניין משרדים שתחתיו קומת מסחר. בית שתכנן אדריכל ליאור אלדר בנחמני 25 מ-1925 שהופכים אותו למלון בוטיק (בשיתוף אדריכל יואב מסר).

עוד כתבות

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר