גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היום שאחרי גושן

מי המועמדים לתפקיד יו"ר רשות ני"ע ומדוע צריך שטייניץ להקים ועדת איתור?

1. במשרות הבכירות - חשב כללי, ראש אגף תקציבים, ממונה על שוק ההון, יו"ר רשות ניירות ערך - נוטים בעלי התפקידים לכהן קדנציות הנמשכות 3, 4, לעתים 5 שנים.

כך קורה שבמדינה שבה שרי אוצר מתחלפים בממוצע כל 13 חודשים, יכול שר להעביר קדנציה שלמה ללא מינוי משמעותי אחד. התמזל מזלו של שר האוצר יובל שטייניץ, ו-3 מינויים נפלו בקדנציה שלו.

אם ימשיך ויכהן עד סוף השנה, הוא יהיה שר האוצר בעל הקדנציה הארוכה ביותר מאז בייגה שוחט בממשלת רבין השנייה, והוא ימנה גם חשב כללי חדש. אבל עוד חזון למועד. בינתיים עומד בפני שטייניץ אתגר גדול - מינוי יו"ר רשות ניירות ערך חדש.

יו"ר הרשות אינו רגולטור רגיל. בניגוד למפקח על הבנקים, שמעליו נמצא הנגיד או לממונה על שוק ההון שמעליו נמצא שר האוצר, הוא עצמאי לחלוטין. מרגע מינויו הוא בעל הבית של עצמו ועומד בראש רשות עצמאית לכל דבר ועניין. לכן אין כאן מרווח לטעויות. אין מקום למינוי של "בערך" ו"כאילו".

2. כצפוי, השבוע הודיע פרופ' זוהר גושן כי ביקש לסיים את תפקידו השנה. העזיבה היתה באוויר כבר מספר שבועות, ורק היה צריך להודיע על המועד הרשמי. התאריך שנקבע - תחילת מאי. אם יידרש, יאריך גושן בעוד כמה שבועות כדי לאפשר החלפה מסודרת.

לא נרחיב על פועלו של גושן. ב-3 שנים וקצת עשה ברשות ניירות ערך מה שאחרים לא עשו בעשור שלם. חבל שבחר לפרוש ולא לסיים קדנציה של 5 שנים. עזיבתו היא אבדה גדולה לשירות הציבורי בכלל ולשוק ההון בפרט.

הרשות שגושן משאיר אחריו נמצאת בשיא כוחה. היא גוף מרתיע ובעל עוצמה חסרת תקדים. כל בעל תפקיד בשוק ההון ראה בחלחלה איך תוך כמה חודשים הדיחה את רועי ורמוס, מנכ"ל פסגות, בית ההשקעות הגדול ביותר. זו רק ההתחלה.

לפני שבוע הסתיימה חקיקת "חוק ייעול הליכי אכיפה". החוק יהווה מעתה את הבסיס לפעילות הענישה והאכיפה של רשות ניירות ערך מול שוק ההון. החוק מעצים את סמכויות הרשות, מאפשר לה להדיח מנכ"לים מתפקידיהם, לשלול רישיונות, להרחיק מעיסוק ולהטיל על יחידים וחברות קנסות כבדים ביותר, זאת בהליך מינהלי מהיר מאוד.

מתנגדי החוק, והיו רבים כאלה, הביעו חרדה מריכוז סמכויות כה רב בידי אדם אחד שיהיה "חוקר, תובע, שופט ותליין". בדיוני החקיקה בכנסת נהגו להגיד: "על גושן אנחנו סומכים, אבל מה יעשה מחליפו עם הסמכויות הדרקוניות האלה?" לכן בחירתו של שטייניץ חייבת להיות מושכלת וסדורה.

3. עד כה עלו שמות של 5 מועמדים: דורית סלינגר, מנכ"לית מעלות הפורשת; ראובן קובנט, מנכ"ל דן אנד ברדסטריט היוצא (שניהם מועמדים מטעם עצמם); שוני אלבק, היועץ המשפטי של רשות ניירות ערך; פרופ' שמואל האוזר, שהיה הכלכלן הראשי של הרשות; ופרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה והיועץ הכלכלי לראש הממשלה.

מועמדת נוספת, ראויה ביותר, היא עו"ד יעל אלמוג, ראש המחלקה הבינלאומית ברשות ויד-ימינו של גושן, אך היא לא תתמודד בשלב זה. אלמוג מקצועית, חזקה, אסרטיבית ובעלת יכולות ניהוליות. עם זאת, מסיבותיה שלה, בחרה אלמוג שלא להציג מועמדותה.

הנה החמישה:

קובנט, שהיה בשנות ה-90 ראש מחלקת חקירות ברשות, נחשב ביצועיסט מהמעלה הראשונה. עם זאת, הוא אדם נוקשה מאוד ויהיו רבים שיתנגדו למינויו ויפחדו מהצבתו בראש הרשות, בייחוד לאחר הרחבת סמכויותיה.

סלינגר היתה ב-19 השנים האחרונות בחברת הדירוג מעלות. היא טיפסה מתפקיד אנליסטית עד לכס המנכ"לית, תפקיד שביצעה 13 שנים ובמהלכו הובילה את המיזוג של מעלות עם S&P. במעלות הוכיחה סלינגר עוצמה ויכולת להתמודד עם אנשי עסקים גדולים וחזקים ללא מורא ופחד. התאמתה לתפקיד יו"ר רשות ניירות ערך אינה מוטלת בספק ומועמדותה צריכה להישקל ברצינות.

אלבק, כבר 5 שנים היועץ המשפטי של הרשות, הוא המועמד הפנימי לתפקיד. הוא נתמך על-ידי גושן ומקובל על סגל הרשות. לאלבק אין פרופיל ציבורי גבוה, הוא אינו נחשב פיגורה ידועה, והוא אינו מנהל כריזמטי. עם זאת, הוא מקצוען שמכיר היטב את הרשות ואת פעילותה בכל רבדיה, וכניסתו לתפקיד תהיה חלקה ביותר.

אלבק היה זה שהוביל את הפרויקטים הגדולים של גושן: אכיפה מינהלית ובית משפט כלכלי. סביר להניח שאם לא ייבחר, יעדיף לעזוב את הרשות.

האוזר, מומחה במימון, היה במשך 17 שנים ברשות ניירות ערך. כיום הוא דיקן הפקולטה למינהל עסקים במכללה האקדמית קריית-אונו. הוא עמד בראש שתי ועדות ציבורית: לבדיקת האפשרות להסדרת פעילותם של עושי שוק בבורסה ולבחינת האפשרויות למזעור תרמיות בשוק ההון.

פרופ' קנדל לא הצהיר מעולם על כוונותיו, אבל בדרך פלא שמו עולה בכל פעם שדנים במחליף לגושן. יש גם הטוענים כי בקנדל תומך מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי. במילים אחרות, הוא מועמדו של נתניהו.

לקנדל זכויות רבות, הוא פרופסור לכלכלה, מרצה במוסדות יוקרתיים, יועץ לגופים רבים - ממשלתיים ופרטיים - אבל אין לו ניסיון ניהולי ממשי ובאף תפקיד שביצע לא ניהל מערכת גדולה של 200 עובדים. עם זאת, יגידו תומכיו, גם לגושן לא היה ניסיון ניהולי לפני שהגיע לרשות.

ועוד עניין. במינויים רבים שנעשו כאן בשנים האחרונות שמותיהם של אלה שקיבלו את התפקיד לא הופיעו במירוץ עד הסוף כמעט. מוצגת גלריית שמות ענפה, ולבסוף מקבל את התפקיד זה שנשאר מתחת לרדאר - שמו לא מופיע והוא אינו נחשף עד הרגע האחרון.

4. הדבר הראשון ששטייניץ צריך לעשות בדרך למינוי מחליפו של גושן הוא הקמת ועדת איתור. בעיני פוליטיקאים, לוועדת איתור אמיתית, כלומר כזו שהחלטותיה לא נקבעו מראש, יש חסרונות רבים: עבודתה לוקחת זמן והיא מצמצמת את מרחב התמרון, אבל במקרה של שטייניץ, הקמת ועדה היא הכרח. די אם נביט על הדרך העקומה שבה התמנה עודד שריג לממונה על שוק ההון.

שטייניץ סירב אז להקים ועדת איתור והחליט לחפש בעצמו את האדם המתאים. אחרי חצי שנה שבה חיפש לשווא מחליף לידין ענתבי ולאחר שהתמהמה עם ההחלטה עד הרגע האחרון, עלה לפני שטייניץ שמו של פרופ' עודד שריג לתפקיד. מי שהציע אותו היה ידידו פרופ' קנדל. שטייניץ הסכים, וכך, תוך שעתיים ובחשכת הלילה, נקבע אחד המינויים הקריטיים ביותר לשוק ההון.

לכן, מינוי ועדת איתור ליו"ר הרשות היא הכרח. הוועדה תאפשר למועמדים ראויים להתמודד באופן מסודר, תאפשר עבודת מטה רצינית, תוכל לבדוק את הרקע של המועמדים, את ניגוד העניינים שלהם (ובתפקיד זה צריך להיות מלאך כדי שלא יהיו לך ניגודי עניינים) ואת קשריהם.

האתגר של שטייניץ גדול. מן הראוי שימנה ועדת איתור, בדיוק כפי ששר התמ"ת הקים ועדת איתור למציאת הממונה על ההגבלים, בדיוק כפי שנגיד בנק ישראל הקים ועדת איתור למפקח על הבנקים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו טעות במינוי ראש רשות ניירות ערך.

עוד כתבות

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית