גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלייקים של נוקיה שווים יותר

כך נהפך דף מותג עמוס לייקים רדומים לקהילה תוססת שחבריה נכנסים אליה כל יום

מכירים את הילד הזה, שאף אחד לא באמת אוהב, והדרך היחידה שלו להשיג חברים לשחק איתו אחר-הצהריים זה לתת ממתקים לכל מי שמסכים לבוא אליו הביתה? הסוכריות אולי קונות לו כמה שעות של תשומת-לב, אבל חברות אמיצה לא נרקמת שם.

ועדיין, זה מה שחברות רבות בישראל עושות היום. בשנה האחרונה נפתחו עמודי פייסבוק למותגי צריכה מכל הבא ליד: נייר טואלט, חברות ביטוח, קופות-חולים - הכול הולך. וכולם מחפשים דבר אחד: מעורבות. להביא את הגולש להגיד משהו על המותג, לדבר עם צרכנים אחרים, או לפחות להזיז את העכבר ולעשות "לייק".

זה מרדף פאתטי אחר לבו של הצרכן: תאהבו אותנו, מה כל-כך קשה? תנו לנו אגודל זקור וקבלו 20% הנחה.

וכמו המשל עם הילד הלא מקובל, גם כאן החברות היא מאוד רגעית, ובעיקר לא אמיתית. כי engagement (מעורבות) אמיתי לא מתחיל ונגמר בהקלקה בודדת על כפתור ה"לייק". כדי לערב את הצרכן צריך ליצור תוכן אמיתי, לספר לו סיפור, לעניין אותו במשהו שהוא מעבר למבצע קנה-קבל. כאן בדיוק נמתח הגבול הדק שבין חשיפה להשפעה.

מותג בדיוק בכמות הנכונה

זה אתגר לא פשוט, שדוחף את החברות ואת משרדי הפרסום שלהן מחוץ לטריטוריה הישנה והמוכרת של פרסומות 30 שניות בטלוויזיה ודאבל-ספרד מהעיתון, ולחשוב איך הם יוצרים תוכן שמצד אחד יהיה כיף לראות אבל גם ישרת את המותג. כזה שיגרום לאנשים לרצות לשלוח אותו לכל מי שהם מכירים, מבלי להרגיש שהם בעצם משמשים תחנת ממסר של תאגיד מרושע.

חברה אחת שהצליחה לפצח את האתגר הזה היא יורוקום-נוקיה, שהשיקה בחודש האחרון שתי פעילויות אינטראקטיב יוצאות דופן. שתיהן נבנו סביב מטרה אחת: לעורר מעורבות כלפי המותג, שלא תדעך במהירות לאחר ההשקה. כפי שמגלים הנתונים שנאספו בתום חודש של פעילות - קריאייטיב חכם יכול בהחלט להמשיך לעורר באזז לאורך זמן.

הקמפיין הראשון מבוסס על סרטון אקשן שבמרכזו סוכן חשאי שחברתו נחטפת. מה שמיוחד כאן, הוא שהגולש עצמו הוא זה שבוחר את התפתחות העלילה: לאורך הסרטון מגיע הגיבור לצומת דרכים, והגולש יחליט איך הוא ימשיך מכאן, בהתאם לתפריט עם מספר אפשרויות שנפתח על המסך.

הרעיון עצמו אינו חדש: כולנו גדלנו על ספרים שנותנים לקורא לבחור מה הוא חושב שהדמות הראשית צריכה לעשות, ולדפדף לעמוד שבו ממשיכה העלילה מאותה נקודת החלטה.

מה שיפה בסרטון הזה זה שהמעבר בין תפריט האופציות לבין ביצוע ההחלטה שמתקבלת. הסרט לא עוצר עד שתחליטו איך הוא ממשיך משם. אפשרויות הבחירה מופיעות על המסך, אבל הסרט בינתיים ממשיך באופן רציף וללא הפרעות.

האזכור של המותג, נוקיה, נעשה בדיוק במינון הנכון: לא ברמה שתוקעים לנו את הלוגו מול העיניים, אבל גם לא באופן שאין לצופה מושג איזה מותג סלולר עומד מאחורי המהלך.

מעבר לכך, הסרטון נבנה כך שהמכשיר של נוקיה הוא חלק בלתי נפרד מהעלילה: הגיבור מחפש את החברה שלו באמצעות תוכנת ניווט סלולרית, משתמש במצלמה כדי לאסוף ראיות, ומסתמס עם החוטפים דרך הממשק המעוצב של המכשיר. נוקיה היא אמנם לא הגיבור, אבל מלווה אותו בכל נפתולי העלילה.

נוקיה 1


הקליפ, שיצרו עבור יורוקום-נוקיה פרומרקט וחברת אינטרלוד של היזם/זמר יוני בלוך, זכה בתוך חודש ליותר מ-100 אלף צפיות. חלק לא מבוטל מהם מגולשים שצפו בסרטון יותר מפעם אחת, כדי לצפות בכל פעם מחדש בעלילות השונות שמתפתחות בהתאם לבחירות שלהם בכל צפייה.

העובדה שעצם הצפייה בסרטון מבוססת על מעורבות פעילה של הצופה, מסבירה את מספר התגובות, הפוסטים וה"לייקים" שקיבל הסרטון: למעלה מ-10,000 בתוך חודש.

פוגעים במטרה

קמפיין נוסף של נוקיה שהושק בדצמבר האחרון מבוסס על תחרות שמתנהלת בעמוד הפייסבוק של המותג. יורוקום השיקה מערכת שמתגמלת את החברים הרשומים בנקודות ובכסף וירטואלי על פעילויות שהם עושים כדי לתרום לשיח בתוך העמוד: תליית פוסט חדש, תגובה על פוסט קיים, פרסום תמונה או סרטון שצולמו במצלמה הסלולרית שלהם.

בניגוד לחברות אחרות, שכאמור "משחדות" את הצרכן כדי שיהפוך לחבר של המותג ואז מזניחות אותו, כאן המוקד הוא על הפעילות בין מי שכבר נמצא בעמוד. התוצאה היא יצירת קהילה חיה ובועטת של משתמשי נוקיה, שבה החברים מתחרים ביניהם מי פעיל יותר, ותוך כדי כך מייצרים בעצמם תוכן רלוונטי למותג. קצת כמו המרוץ לתפקיד ראש העיר בפורסקוור, אם תרצו.

נוקיה 2

השקת הקהילה, שנקראת Nokia Connect, השיגה תוצאות נאות למדי: בתוך חודש גדל מספר החברים הרשומים לעמוד ב-27%. אבל מה שבאמת מרשים זה המדדים על מעורבות הגולשים: נפח הפוסטים היומי בעמוד גדל פי 35, מספר התגובות קפץ פי 14, וכמות ה"לייקים" היומית גדלה פי 13.

כאן טמון ההבדל בין דף פייסבוק של מותג עם אלפי חברים רדומים, שפעם אחת עשו "לייק" כי בדיוק היה מבצע ומאז לא חזרו - לבין קהילה תוססת של אנשים שנכנסים לעמוד כל יום כדי להתעדכן ולשתף חברים אחרים במה שנראה להם מעניין.

נוקיה 3

מה אפשר ללמוד משני הקמפיינים האלה? שלא כל ה"לייקים" נולדו שווים. אפשר לבקש מהצרכן להגיב על משהו לא באמת מסעיר, ולהתחנף אליו באמצעות הטבות כדי שיסכים להיות חבר של המותג. ואפשר גם לנסות באמת לעורר עניין אצל הצרכן.

האם זה יותר קשה? בטוח. אבל ההשפעות של המהלך על חיזוק המיצוב הנתפס של המותג חזקות לאין שיעור.

יואב פרידור הוא מנכ"ל חברת מחקרי תוכן הצרכנים buzzilla

עוד כתבות

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל, העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט כבר בפנים: הבורסה משיקה מדד חדש

הבורסה משיקה בעוד חודש וחצי שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

סטארמר מעניק לנשיא טראמפ בבית הלבן את ההזמנה מהמלך צ'ארלס / צילום: ap, Carl Court

גרעין והשקעות במיליארדים: בבריטניה מקווים שביקור טראמפ ימריץ את הכלכלה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יבקר השבוע בבריטניה, וראש הממשלה קיר סטארמר נחוש לנצל הכרזות על השקעות בתחום הבינה מלאכותית והאנרגיה הגרעינית כדי לשפר את התדמית הכלכלית של הממלכה ● למשלחת האמריקאית יצטרפו מנכ"לי החברות OpenAi ואנבידיה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ההבטחה גדולה, הסיכוי נמוך: מאחורי היוזמה להכנסת אובר לישראל

מירי רגב מקדמת צוות לבחינת כניסת שירותי הנסיעות השיתופיות לישראל, בעוד נהגי המוניות, שטרפדו את היוזמה ב־2016, מאיימים בתגובה ● ההערכה: המהלך לא יגיע לקו הסיום עד הבחירות

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

רכישות האונליין: האתרים הבינלאומיים בעלייה, הישראליים בירידה

רכישות הישראלים באונליין בחודש אוגוסט הסתכמו בהיקף דומה לזה של יולי ● באתרים הישראלים נרשמה ירידה של 6%, ובאתרים הבינלאומיים נרשמה עלייה של 3% ● בתמהיל האתרים המובילים בולטת נוכחות אתרים מתחום התיירות והאירוח ● "בגזרה הבינלאומית, הטריו הסיני - עליאקספרס, שיין וטמו - שומר על ההגמוניה" ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

שר ההגנה הפיליפיני, ג'יבו טאודורו / צילום: ap, Anupam Nath

הלקוחה הביטחונית הבולטת במזרח הרחוק מפסיקה לרכוש מערכות מישראל

שר ההגנה הפיליפיני הודיע אתמול כי מדינתו לא מתכוונת לרכוש אמל"ח נוסף מישראל, בשל המלחמה ברצועת עזה ● הפיליפינים מהווים יעד יצוא משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובין השנים 2023-2019 היוו את יעד היצוא השני בהיקפו מתוך כל העסקאות, אחרי הודו ולפני ארה"ב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות לקראת החלטת הריבית מחר; טסלה עלתה ב-2.5%, מטא ב-2%

נעילה שלילית באירופה ● אורקל עולה בעקבות ההסכם להפעלת טיקטוק בארה"ב ● TD Cowen הורידה את הדירוג של וורנר ברדרס ל"החזקה" ● ישראליות: סולאראדג', וויקס ובריינסוויי זינקו ● טראמפ תובע את ה"ניו יורק טיימס" בגין לשון הרע; מניית העיתון יורדת ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית, בשוק מצפים להורדה של 0.25% ● המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו ב־0.6% בחודש שעבר לעומת יולי, מעל הצפי

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

התוצר לנפש ושיעור החוב: מה למדנו מנאום ההבהרה של נתניהו?

אחרי הנאום שחולל סערה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להרגיע את הציבור והשווקים ● הוא רצה לגבות את דבריו בנתונים וגרפים, לא תמיד זה עזר ● האיחוד האירופי לא עד כדי כך חסר משמעות, וכשמסתכלים על התוצר צריך להתחשב בעוד גורמים ● אבל יש גם נתון שהוא אכן חיובי, אם כי גם אותו יש לשים בהקשר הנכון ● המשרוקית של גלובס

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

20 שנה לרפורמה שטלטלה את שוק ההון: מה קרה לכוחם של הבנקים?

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים לאחר מכן כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם שמרו על ההגמוניה לאורך השנים ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

אושרה פריצת תקציב המדינה ל-2025 בוועדת הכספים

כעת, יועבר התקציב המתוקן לאישור סופי, בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ● יתכן שזו לא תהיה פריצת התקציב האחרונה ל-2025, שכן עלות המבצע לכיבוש העיר עזה לא נכללת בה

השותפים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן / צילום: 83North

למרות האקזיטים הגדולים: קרן ההייטק הישראלית שהודיעה על סיום דרכה

ארבעת המשקיעים מאחורי קרן ההון סיכון 83North הודיעו כי הקרן הגיעה לסוף דרכה וכי לא יגייסו קרן המשך ● "אף אחד מאיתנו לא חושב שאנחנו מדהימים בניהול ובבניית הדור הבא", אמר ארנון דינור ל-Institutional Investor

מייסדי נבן אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: טריפאקשנס

עוד הנפקה ישראלית: נבן צפויה להגיש תשקיף למסחר בניו יורק

כבר שנים שנבן נחשבת למועמדת ליציאה להנפקה, אך כעת זה קורה: חברת התיירות העסקית האמריקאית, שנוסדה בידי ישראלים, צפויה להגיש בקרוב תשקיף גלוי למסחר בבורסה בניו יורק ● עפ"י ההערכות, החברה תנסה לגייס לפי שווי של 7-8 מיליארד דולר ● ברקע, זו החברה הרביעית שיוצאת להנפקה, במה שנראה כמו הגל הישראלי הגדול ביותר מאז 2021