גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אילו חברות משתפות צרכנים בעיצוב ובחירת שם המוצר?

שיתוף הצרכנים בהחלטות ובעיצוב המוצר נעשה יותר ויותר מקובל ■ רגע אחרי שהרוב קבע "בפלות" במקום ופלים, עכשיו הם בוחרים שם לטעם חדש של ביסלי ומחליטים מי ידגמן חיתולים

מאז ומתמיד עניינה דעתו של הצרכן את מפתחי המוצרים: זו, אחרי הכול, מתורגמת בסוף לכסף. אלא שלמחקרי השוק המקיפים נוסף בעידן המדיה החברתית כלי נוסף ומשמעותי - היכולת לשתף את קהל הצרכנים הרחב בקבלת החלטות לגבי המוצר.

כל הצדדים מרוויחים: הצרכן מרוצה מתשומת-הלב, מהיכולת להשפיע ומהגימיק השיווקי - והחברה מצטיירת כמי שמציבה את דעתו במרכז, ועל הדרך מרוויחה לא מעט יחסי ציבור ומקדמת את מוצריה לטעמם של הקליינטים.

כך, למשל, חברת אסם הזמינה את העם לקבוע שם לטעם החדש של ביסלי; בעלית נתנו לעם לבחור בשם "בפלה"; חוגלה קימברלי, משווקת מותג החיתולים האגיס, נתנה לקהל לבחור (ולהציע) דוגמנים לחיתול החדש שיופיעו על פני שלט חוצות ענק; מפעל הפיס ביקשו הצעת לשמות לכדורי המזל; בפומה ובנייקי משתפים צרכנים בעיצוב המוצר; ויבואנית אלקטרוניקה גדולה מתכננת מהלך קרוב של בחירת לוגו על-ידי הקהל (מה שמזכיר את הניסיון הלא-מוצלח של GAP להחליף לוגו, שטורפד על-ידי הצרכנים).

האם עולם הפייסבוק ייצר את הטרנד החדש? "זו שאלה של ביצה ותרנגולת", אומר מנהל השיווק של המותג עלית, שי חגואל - מי שעומד בין השאר מאחורי המהלך "ופלים אן בפלות", "האם המשווקים משתמשים בתופעה קיימת או מחוללים אותה".

- האם זה מחליף את מחקרי השוק הקיימים, בהם הושקע עד היום לא מעט כסף?

"זה לא מחליף את המחקר, זה רק משנה אותו. עכשיו צריך לבדוק, האם אני נוגע בנקודה הנכונה? שואל את הצרכן מה שצריך?".

- האם זה טרנד חולף, או שהוא כאן כדי להישאר?

"אני חושב שזה גל חולף", אומר חגואל, "אבל בטוח שמעורבות הצרכן רק בתחילת דרכה".

מיכל איתן, מנהלת השיווק של מחלבות שטראוס, לעומתו, סבורה כי אין מנוס: "הכיוון חד-סטרי. אי-אפשר לחזור אחורה. אמנם זה מעייף ושוחק לשמור על קשר כזה עם הצרכנים, אבל ממערכת יחסים פתוחה אי-אפשר לחזור".

- עד כמה באמת ניתן לשתף את הצרכן?

"הכי רחוק שאפשר להגיע, קצת רחוק מדי לטעמי, הוא מצב שבו הצרכנים יקבעו ממש מה יהיה המוצר הבא ו'ימציאו' את הפיתוחים הבאים".

מזון: החלטות על שם וצבע

שטראוס עלית: ופלים או בפלות?

"אין ספק שמשהו קורה בעולם בעניין של מעורבות צרכנים, והאינטרנט רק מסייע בכך", אומר שי חגואל מעלית, העומד בין השאר מאחורי מהלך "ופלים אן בפלות".

לדבריו, "כשאנחנו העלינו בפייסבוק שאלה איזה טעמים מתחשק לצרכנים לראות בבפלות, היו 40 תגובות בשעתיים; כשצרכנים ביקשו להחזיר למדף שוקולד לבן עם עוגיות - היו 1,000 תגובות בהפסקת צהריים אחת. עצם השיתוף גורם לצרכן להיות מעורב: הוא מרגיש שמקשיבים לו, שהוא חשוב לנו".

אסם: ביסלי בטעם ???

באסם הוסיפו לבחירת הצרכן נופך של מסתורין, כשהחלו בשיווק הביסלי שטרם נבחר שמו. מהלך דומה נעשה בחברת משקאות בסינגפור, שהשיקה 6 טעמים "סודיים" שאינם כתובים על פחית השתייה. הצרכנים מוזמנים להציע שם שיחליף את שורת סימני השאלה הקיימת היום על האריזה, ולדרג הצעות קיימות.

"כל 'גחמה צרכנית' יכולה להפוך למשמעותית אם ניתן לזהות בה פוטנציאל עסקי למוצר, רלוונטיות למסה קריטית ולא לנישה", אומרת רחלי ירקוני-גולדשטיין, מנהלת שיווק בחטיבת החטיפים של אסם. "כך גם גם החזרנו למדפים מהדורה של ביסלי בטעם טאקו לאור דרישת הקהל ,ופיתחנו את במבה במילוי נוגט שצמח מבקשת הצרכנים".

הסוכריות במילקי של שטראוס

" היום הצרכנים הרבה יותר מעורבים בעיצוב המוצר", אומרת מיכל איתן משטראוס, שנתנה לצרכנים לבחור את צבע העדשים הרצוי על מהדורה מוגבלת של מילקי. "הם מעורבים רגשית, מציעים הצעות, רוצים לבחור ולהשפיע. מכאן נולד המהלך שלנו.

"היום", היא מוסיפה, "יש כלי של דיאלוג פתוח - שומעים את הצרכן חזק וברור. הצרכנים מעבירים בקשות למוצרים, לאריזות, לטעמים. צרכן אחד מעלה בקשה, וכבר נוצרת תהודה שלמה סביב הנושא. המקום של לפתוח את עצמך כחברה, זה המקום שחברות הולכות אליו - זו מגמה בעולם, וישראל מאמצת דברים כאלה מהר".

בפלות

מכדורי פיס ועד חיתולים: השפעה שיווקית

הכדורים של מפעל הפיס: השפעה בערבון מוגבל

תחת הטייטל "לשתף את הצרכן" מופיעות לעתים החלטות מהותיות לגבי המוצר (כמו טעמים וסוגי מוצרים), לעתים ההחלטות עיצוביות (עיצוב הכוסות בסטארבקס הוא דוגמה מעבר לים) - ובלא פחות מקרים, מותירים מקבלי ההחלטות בידי הצרכן עניינים שוליים יחסית, המושכים גם הם לא מעט תשומת לב.

כך למשל קביעת שמות כדורי המזל של מפעל הפיס, שלוותה בקמפיין צעקני בכלי התקשורת; השם הנבחר, אגב, לא היה דווקא זה שזכה למספר ה"לייקים" הגדול ביותר - כך שהשפעת הצרכן היתה בעירבון מוגבל.

"ידיעות אחרונות": קוראים משפיעים

בהוצאות ספרים של "ידיעות אחרונות" מיושם בשנים האחרונות בהצלחה מודל של קוראים משפיעים, המקבלים לידיהם ספרים בטרם יציאה לחנויות ומוזמנים לומר את דברם.

גם כאן ההשפעה שיווקית במהותה, בעצם יצירת שיחה ודיונים ברשת - שכן הספרים עצמם כבר נמצאים בשלבים סופיים לפני נחיתה בחנויות, אולם קרה כבר שספר שינה את שמו בדקה ה-90 מפני שהקוראים סברו כי השם אינו מוצלח.

האגיס: הצרכנים חלק מהקמפיין, לא מהמוצר

זה קרה לאחרונה בבחירת פרזנטורית מהעם לרשת אופנת נשים בפייסבוק, וכך גם בבחירת תמונותיהם של שני תינוקות לפרסומת ענק של חיתולי האגיס על מחלף ההלכה.

"אולי לא מדובר בקבלת החלטות מהותיות לגבי המוצר", אומר ערן שיאון, מנהל תחום הדיגיטל בחברת חוגלה קימברלי, "אבל הצרכנים הם חלק מהותי מהקמפיין. נכון שיש רק שני זוכים בשילוט באיילון, אבל 4,600 משתתפים לקחו חלק בהחלטה ועוד 8,000 חברים נוספו לנו בפייסבוק. הפייסבוק עושה את זה הרבה יותר קל".

שיאון אינו שולל אפשרות ליישם את השיטה גם לגבי החלטות מהותיות יותר. "בכל אופן, זה לא במקום מחקר מעמיק. זה רק עוד כלי לחוש את הצרכן".

כדורי פיס

אופנה והנעלה: הלקוחות בוחרות דגמים

twentyfourseven: הנערות היו שותפות מלאות להחלטות

לא תמיד מיושם רעיון השיתוף בתפוצת נאט"ו בפייסבוק: ברשת האופנה twentyfourseven, רשת-בת של רנואר הממותגת בנפרד ממנה, לקחו את הרעיון לכיוון מעט אחר: החלטות קרדינליות בתהליך הקמת הרשת הופקדו בידיהן של קבוצת צרכניות פוטנציאליות בגילאי עשרה - ששימשו, כפי שמעידים ברשת, שותפות מלאות בהחלטות הארגוניות והשיווקיות של המותג: תמהיל המוצרים, מיקום החנויות, עיצוב הבגדים והאביזרים, שם הרשת, פעילויות פרסום, שיווק, יחסי ציבוא, אירועים, מראה החנויות, בחירת פרזנטורים, ואפילו תמחור המוצרים.

"לא מדובר בטכניקת מחקר", אומר מישל תמיר, מנהל השיווק של קבוצת רנואר. "במחקר אתה הולך, שואל שאלה, מקבל תשובה - ומחליט אם לקבל או לא. כאן הבנות נחשפו לחומרים והגיבו להם, עד רמת האקססוריז ואיך ייראו תאי המדידה".

על-פי הקונספט הנבחר הוקמו מאז ספטמבר 2007 28 סניפים בפריסה ארצית.

פיטפלופ: 20 נשים בחרו את הדגמים

בחברת ההנעלה פיטפלופ הוזמנו הלקוחות לקחת חלק בבחירת קולקציית הקיץ ל-2011 של כפכפי המותג. כ-20 נשים הגיעו למשרדי החברה שם הוצגו להם מגוון דגמים שונים, דירגו את הדגמים האהובים עליהן וסייעו בבחירת הדגמים שיופצו לחנויות.

"הרעיון נולד מפידבקים חיוביים דרך אתר החברה והחנויות", מסבירה ענבל אלוני-אופיר, מנהלת השיווק של החברה. "זהו מהלך שמקובל מאוד בחו"ל ומאפשר לנו כחברה לתת מענה לרצון הלקוחות".

עוד כתבות

ועדת הכלכלה בדיון על יוקר המחיה / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ח"כ ביטן בוועדת הכלכלה: "התחרות היחידה בישראל היא מי מעלה מחיר יותר מהר"

ועדת הכלכלה דנה היום בנושא יוקר המחיה, וזאת בעקבות עליית מחירי המזון בשנתיים האחרונות ● במהלך הדיון הועלו הצעות וביניהן מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי מזון, הרחבת סל המוצרים המפוקחים וחיוב חברות פרטיות גדולות לפרסם דוחות כספיים ● בסיום הדיון קרא יו"ר הוועדה דוד ביטן לכינוס דחוף של הקבינט הכלכלי-חברתי

כהונת הכנסת / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

מועד הבחירות בעוד שנה בדיוק. האם הכנסת תחזיק מעמד?

כהונת הכנסת תושלם ב־27 באוקטובר 2026, אבל מאז 1988 אף כנסת לא מילאה את ימיה • בעוד שהעיניים של כולם נשואות לתקציב, לרוב הכנסות פוזרו מסיבות אחרות ● המשרוקית מסבירה

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ, בטקס קבלת הפנים במלזיה / צילום: Reuters

מאמצי החיזור אחרי טראמפ ברחבי העולם: עסקאות, חנופה ומטוסי קרב

טקסי קבלת-פנים מפוארים ומועמדויות לפרס נובל לשלום הם חלק מניסיונותיהם של מנהיגים זרים למצוא חן כאשר נשיא ארה"ב מגיע לעיר ● מאחורי ניסיונות אלו עומדים אינטרסים כלכליים כבדי-משקל כמו רצון להקלה במכסים אמריקאים וסיוע כלכלי מארה"ב

אמבולנס של הצלב האדום ברצועת עזה

ארון החלל החטוף הועבר לידי הצלב האדום - בדרך לכוח צה"ל

בישראל מעריכים: חמאס יודע היכן קבורים אסף חממי והדר גולדין - אך בוחר שלא להשיבם ● בכירים במערכת הביטחון למשפחות חטופים על החיפושים של חמאס: "הצגה שנועדה למרוח את האולטימטום של טראמפ ● הזרוע הצבאית של חמאס ממשיכה לפעול באזור - בחסות הגעת הכלים הכבדים, שמסייעים בפעולות חפירה ● עדכונים שוטפים

אימוץ קרטונים ברשת am:pm / צילום: יח''צ

הפתרון היצירתי של am:pm לבעיית פינוי הקרטונים

רשת am:pm משיקה קמפיין קהילתי חדש במסגרתו תציע את קרטוני הסחורה לתל אביבים שעוברים דירה ● מלונות דן נכנסת לראשונה לשוק הנדל"ן האמריקאי ● מאות רצים יכבדו את זכרו של סרן רעי בירן ז"ל באגמון החולה ● וקידי תקשורת חוברת ל־Buki הצרפתית ומשיקה שעון חכם לילדים המבוסס על טכנולוגיה ישראלית ● אירועים ומינויים

אפליקציית גריינדר / צילום: Shutterstock

העסקה שחושפת כמה שווה אפליקציית ההיכרויות גריינדר

שני משקיעים מובילים מציעים לרכוש ממניות אפליקציית ההיכרויות מידי הציבור במחיר של 18 דולר למניה, המשקף פרמיה של כ־51% על מחירה מוקדם יותר החודש

סוכן ה־AI של סיילספורס / הדמיה: סיילספורס

1.5 מיליארד צרכנים לא טועים: כך ייראו ימי הקניות בנובמבר

בחודש הבא נראה יותר רכישות בסיוע של כלי בינה מלאכותית, זינוק במכירות יד שנייה והעדפה לחנויות פיזיות על פני האונליין - כך עולה מדוח רחב-היקף של חברת סיילספורס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שר האוצר מקדם פטור חדש ממס. ומה הוא חושב על מחירי הדירות?

בכנס לשכת יועצי המס חשף שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי בכוונתו לעודד עלייה באמצעות פטור ממס לעולים חדשים גם על הכנסות בישראל ● בנוסף הכריז סמוטריץ' כי הוא מתכנן הורדות מס, אך לא פירט מעבר לכך

אביב צידון, יו''ר ומייסד פינרג'י / צילום: יח''צ

בעקבות ההסכם עם גוגל ומיקרוסופט - המניה הקטנה שזינקה במעל 20%

הטכנולוגיה של פינרג'י נבחרה ע"י קונסוציום בהובלת גוגל ומיקרוסופט כפתרון לגיבוי בדאטה סנטרס ● בפינרג'י מקווים שהצלחה בהדגמה תוביל להאצה באימוץ הטכנולוגיות שנבחרו ע"י ענקיות הטכנולוגיה והגעתם לפריסה מסחרית נרחבת

בנק לאומי / צילום: כפיר סיון

מאות אלפי לקוחות של בנק לאומי הופתעו לקבל 500 שקל לחשבון. זו הסיבה

ההטבה ניתנה במסגרת מתווה ההקלות שדרש בנק ישראל מהבנקים בתחילת השנה ● ההטבה שניתנה ללקוחות בנק לאומי היא עבור מי שהוציאו בחודש ספטמבר לפחות 7,000 שקל בכרטיס האשראי הבנקאי שלהם ושמעבירים משכורת לבנק

מנכ''ל בנק לאומי חנן פרידמן וספי זינגר, רשות ני''ע / צילום: אורן דאי, שלומי יוסף

ברשות ני"ע הופתעו ולא אהבו: מה יקרה לפיקדון החדש של לאומי?

שבועות אחרי שהושק הפיקדון החדש של בנק לאומי, שמבטיח תשואה זהה למדד הדגל האמריקאי ונזילות מלאה, לגלובס נודע כי רשות ניירות ערך פתחה בבדיקה של המוצר ● הרשות פנתה אל הבנק בבקשה להפסיק את שיווקו עד להחלטה בעניין, שצפויה להתפרסם בשבועות הקרובים

בניין HSBC בניו יורק / צילום: Shutterstock, Roman Tiraspolsky

משלמים על ההונאה של מיידוף: HSBC ירשום הפרשה של 1.1 מיליארד דולר

בנק HSBC ירשום הפרשה של 1.1 מיליארד דולר בדוחות הרבעון השלישי שלו ● בית משפט בלוקסמבורג דחה את ערעורו של הבנק בנוגע לתביעת ההשבה של ניירות הערך שהגישה קרן הרלד

פרויקט בנייה למגורים / צילום: Shutterstock

ההנחה תתכווץ? המכשולים שעשויים לעלות ביוקר לזוכי הדירות ברעננה ובבאר יעקב

מספר שיא נרשם בהגרלת "דירה בהנחה" האחרונה שהציעה הנחות של כ־1.75-1 מיליון שקל בערים מבוקשות ● אולם מבדיקת גלובס עולה כי לאחר שמביאים בחשבון משתנים כגון שנות המתנה לאכלוס ודמי שכירות שישלמו הזוכים לאורך התקופה, ההנחה נחתכת בכ־50%

הבכירה שכינתה את מרואן ברגותי "הנלסון מנדלה של הפלסטינים"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הוול סטריט ג'ורנל חושף את המחסן שממנו ארה"ב מפקחת על הפסקת האש, אוסטרליה חוטפת אש בגלל עסקה עם אלביט מערכות, וגם: כך משפיעים הסכמי אברהם על הבחירות בעיראק ● כותרות העיתונים בעולם 

אופיר יוסף ומעין אדם / צילום: פרטי

"יצעיד למחוזות הדימיון": זה המנכ"ל החדש במועדון הצרכנות של מעיין אדם

מועדון הצרכנות של מעיין אדם, "מאמי", ממנה מנכ"ל - אופיר יוסף, שכיהן עד לפני שנה כמנכ"ל אפליקציית חיפוש העסקים easy ● ממתקי עלית מקבוצת שטראוס משיקה מהדורה נוסטלגית של שוקולד "חייל חיילת", במטרה לגייס תמיכה לשיקום פצועי ופצועות צה"ל ● וגם: הכנס שיזמה פירמת הייעוץ כדי לקדם את שיקום ותקומת יישובי עוטף עזה ● אירועים ומינויים

חדשות הביומד / צילום: יח''צ בר אילן

המחקר שמגלה איזו תרופה נגד דיכאון באמת משמינה

רדהיל ביופארמה חתמה על הסכם שעשוי להציל אותה מירידה לרשימה משנית בנאסד"ק; חברה להנגשת תוכן לחרשים רוכשת חברה שוויצרית לתרגום שפת הסימנים; וגם: מהי האוניברסיטה הגדולה בישראל? ● השבוע בביומד

נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי לאחר הניצחון בבחירות האמצע / צילום: ap, Natacha Pisarenko

בניגוד לתחזיות: נשיא ארגנטינה ניצח בבחירות האמצע. מה יהיו מהלכיו הבאים?

הנשיא הארגנטינאי חאבייר מיליי רשם ניצחון קריטי בבחירות האמצע במדינה וקיבל זריקת תמיכה מהציבור, זאת לאחר בלימת האינפלציה ובתמיכה אמריקאית - וחרף המחאות על מדיניות הצנע בהובלתו ועל היחלשות הפסו ● השאלה הגדולה: האם יצליח לשמר את ההצלחה?

עו''ד יעקב וינרוט ז''ל / צילום: יוסי זמיר

ביהמ"ש מנחית מכה על יורשי וינרוט. מה כוללת רשימת הנכסים בבעלותם?

אלמנתו וילדיו של עורך הדין המנוח יעקב וינרוט ביקשו לבטל את פסק הבוררות ממאי 2025, שחייב אותם לשלם מאות מיליוני שקלים לאחים גרטנר ● כעת קבע ביהמ"ש כי הם יצטרכו להפקיד 7 מיליון שקל כערובה לקיום הדיון בבקשה, ומתח ביקורת על שלא סיפקו מידע לגבי שווי העיזבון של וינרוט

שוק המשכנתאות מוסיף להיות גבוה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

גובה המשכנתא מוסיף לעלות: נתוני בנק ישראל לחודש ספטמבר

המשכנתא הממוצעת בספטמבר הגיעה ל-1.34 מיליון שקל - כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום ● המגזר שתרם במידה המשמעותית ביותר לעלייה הזו הוא המשקיעים ● גם רוכשי הדירות בשוק החופשי לקחו משכנתאות של מעל מיליון שקל

מייסדי לייטריקס. מימין: ניר פוצ’טר, עמית גולדשטיין, זאב פרבמן, ירון אינגר, איתי צידון / צילום: אייל מרילוס

לייטריקס מפטרת 85 עובדים ומגייסת 30 עובדים חדשים למשרות AI

חברת לייטריקס הירושלמית משנה את המבנה הארגוני ותקים מחלקה ייעודית למודלי בינה מלאכותית ● המהלך ייכנס לתוקף ב-3 בנובמבר