גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עדנה מזי"א מחזאית, בימאית וסופרת

בשיא ההצלחה, כשההצגות שלה עולות זו אחר זו והופכות באופן כמעט אוטומטי להצלחות קופתיות, ישנם רגעים שבהם עדנה מזי"א נמצאת במצב צבירה דיכאוני. האישה הסוערת והבוטה לעתים, שלא מתביישת לומר כל מה שהיא חושבת, מוצאת את עצמה נפגעת מהריקושטים שניתזים לכיוונה, מג'סטות מעליבות, מהתנהגות מזלזלת. "הסבל", היא אומרת, "הוא מוחלט ולא יחסי. גם אני קורבן של תחושת עלבון, השפלה או אי-נחת. מדברים קטנים אני יכולה ליפול חזק ובלי להטריד את מנוחת השכנים. זו עוד פריבילגיה של לחיות לבד, בעליבות, בבסיס האפור של עצמי".

הבסיס האפור הזה, המשמש רקע למחזות שהיא כותבת, נצבע בצבעים חיים כשהוא עולה לבמה. דווקא בעבודה עם בני הזוג המקצועיים שלה - ענת גוב ועמרי ניצן - היא נטולת אגו ופגיעות. אפילו יותר מזה. מזי"א, שמקפידה על הפרדת רשויות מוחלטת בין הכתיבה לבימוי, מעדיפה לעבוד עם פרטנרים. "ניסיתי פעם לביים את 'הורדוס', הצגה שכתבתי, וזאת הייתה חוויה טראומטית. אתה נורא בודד. אין השותפות העמוקה והכל-כך מנחמת, אין חוק הכלים השלובים".

כשמישהו אחר מביים מחזות שלך את מאבדת עליהם שליטה.

"שליטה היא מילה מעולם אחר. כשאני כותבת אני מביימת את הסצנות בראש, אבל הפער בין מה שיש לי בראש למה שיוצא הוא גדול מאוד".

הפער הזה ודאי מתסכל.

"הוא אפריורי. אתה אף פעם לא יכול לממש את המציאות שלך. כשאתה מביים מחזה של עצמך אתה מאבד פרספקטיבה על הכתיבה ועל הבימוי. אין אף אחד שחותר תחתיך".

ואת מחפשת את החתירה הזאת.

"כי אין דרך אחרת. בלעדיה נכנסים למסע אגו שאי-אפשר לצאת ממנו".

חנוך לוין כתב וביים.

"חנוך לוין יש אחד. הוא גאון".

קורה שאת קוראת את הטקסטים של ענת גוב וחושבת איך את היית כותבת אותם?

"אני עושה הפרדה מוחלטת. אסור לסרס את הכותב. כל אחד מאיתנו מנסה למקסם את היכולת האותנטית והחד-פעמית שלו. עכשיו אני עובדת על טקסט של אמנון דנקנר ושל איריס לעאל, שהם לגמרי שונים מהכתיבה שלי, ואני מנסה להביא אותם לאותנטיות של עצמם. במאי צריך תכונות של מנהיג. לראות את האחר כשלם".

וכשעמרי ניצן עובד איתך?

"עמרי לא כותב, אבל הוא מביים קלאסיקות - שייקספיר, ברכט. אנחנו יושבים כל-כך הרבה לפני חזרות, ויש דברים שלא חשבתי עליהם שהוא רואה, ואני מתפעלת ממנו. אילו הוא היה מישהו שאני לא מעריכה, הוא היה מעצבן אותי. בזמן החזרות יש לנו פגישות קבועות בשש בערב, ואני אומרת לו מה שאני לא אוהבת וזה קורה מעט. יש דברים שאני זועקת עליהם חמס, וכן, הוא מעצבן אותי הרבה".

את מרגיזה את גוב?

"לא. עומרי לא נותן לי לקשקש בחזרות כי זה מפריע לו; ענת נותנת לי לדבר. היא איתי כל הזמן, והיא אומרת מה שהיא חושבת. אין מצב שאעשה משהו שלא מוצא חן בעיניה, ואין מצב שהיא תשאיר משהו שאני לא אוהבת. אני אף פעם לא מציעה לה מה לכתוב, אלא יכולה להביע את דעתי - זה טוב, זה צולע, לא מצחיק, מתקתק מדי, והיא לא מתווכחת אף פעם".

הביקוש שלכן מלחיץ.

"אנחנו לא עובדות בדד ליין. אם שואלים 'מה עם המחזה החדש', אז שואלים".

אתן מרוויחות טוב מאוד.

"כל מחזאי, אם זוטר או חנוך לוין, מרוויח 10% מערך הכרטיס".

ובמאים?

"שכר רעב פחות או יותר, על לפחות חצי שנה עבודה על הפקה; פחות משחקן".

אז למה לך לביים? תכתבי.

"אם המחזה מצליח, הבמאי מקבל 2% מערך הכרטיס אחרי ההצגה החמישים".

עדיין זה לא משתלם.

"אף פעם לא היה שיקול כלכלי של לכתוב ולא לביים. אני אוהבת לביים. אני בת יחידה שתמיד עשו מה שרציתי, אז זה המשך טבעי".

אבל את חיה היום לבד וצריכה להתפרנס.

"אני גם עוזרת לילדים ולנכדים. אני הקופה של המשפחה. מצד שני, אני לא אכתוב עכשיו רומן, כי זה מעט כסף; ארבע שנים לעבוד בלי פרנסה".

בחרת לכתוב תסריט לספר שלך, "התפרצות X", שזה גם לא הרבה כסף.

"זה היה אוטומטי. לא חשבתי על זה. נלחמתי כדי להרוויח טוב. אצל תסריטאי התשלום הוא נזיל. אפשר להתווכח על המקדמה. אני שונאת מקדמות".

את מנהלת את המשא ומתן?

"אני עושה מלחמה נגד סוכנים. הם לוקחים 15%, על מה? אריק קנלר היה הסוכן שלי כשהוצאתי ספר ילדים. אד הוק. בהתפרצות X הלכתי לחברת ההפקה ואמרתי לבעלים, אני סומכת עליך שתיתן לי הכי הרבה כסף שאתה יכול, והוא יודע שאני לא פראיירית. מי שאומר שהכסף מלכלך את האמנות זו סתם התנשאות. מה מלכלכך פה את הידיים? אני עובדת קשה מאוד-מאוד ומקבלת כסף בהתאם. זה נורא המאה ה-19 להגיד את זה".

החלום שלך היה בכלל לשחק.

"למדתי קצת משחק באוניברסיטה. הלכתי לאודישן אחד ונורא הושפלתי, ומאז, כשאני עושה אודישנים לאחרים אני משתדלת להיות עדינה. מההתחלה הרגשתי שלא העריכו אותי כשחקנית. הלכתי על קריירה אקדמית, לימדתי".

עד שעמוס גוטמן ז"ל גרם לתפנית בקריירה שלך.

"הוא ביקש שאחפש בשבילו תסריטאי, ויום אחד, כשישבנו אצלו ברמת גן, הוא שאל, למה שלא תכתבי את? בלבב פנימה חשבתי על זה. בסרטים הראשונים כתבתי את הדיאלוגים".

מתי הבנת שכתיבה היא העבודה שלך?

"במחזה השלישי שלי, 'משחקים בחצר האחורית'. הודעתי לעמוס גוטמן שאני עוזבת והולכת לעשות דברים משלי".

התחלת לכתוב בגיל 40. צריך הרבה אומץ.

"מי חשב בכלל על אומץ? במשך שנה לא מצאתי את הקול שלי, שזה הדבר שבלעדיו אי-אפשר לכתוב. לא ידעתי באיזה ז'אנר לבחור. כתבתי פזמונים, תסריטים, שירים, סיפורים, פרוזה, עד שנסעתי עם סנדרה שדה, חברה שלי, לרוסיה עם הקאמרי לעשרה ימים, וכשחזרתי כתבתי את 'וינה על הים'".

ממה התפרנסת?

"גרתי עם בעלי ועם שני הילדים בנהלל, הרציתי ולימדתי. הרווחתי גרושים. אבא שלי נפטר באותו זמן, אז חייתי מהירושה הצנועה שלו. ב'משחקים בחצר האחורית' הייתי בהלם. לא ידעתי שאפשר להרוויח מכתיבת מחזות".

ומתי התחלת לביים?

"אחרי שענת כתבה את 'חברות הכי טוב' היא ביקשה ממני למצוא לה במאי. הדרמטורגית של הקאמרי אמרה, 'עדנה תביים, אני סומכת עליה'. פחדתי על החברות שלנו. אני זוכרת שישבנו והחלטנו מה מותר ומה אסור כדי לא לקלקל, אבל לא היה צורך בזה. אנחנו חברות בנפש".

גם חתמתן יחד על העצומה נגד הופעות באריאל.

"לא היה לי מושג שהיא תעשה כזה רעש; את יודעת על כמה עצומות חתמתי?".

אני מניחה שלא מעט. אבל למה לחתום על עצומות ולא לכתוב מחזות על עניינים פוליטיים?

"כי אני לא כותבת טוב כתיבה פוליטית, אפילו שהכתיבה שלי יותר פוליטית מזו של ענת. אני לא פוליטית גם בחיים. הכתיבה שלי יוצרת דרך עוקפת".

למה לא לכתוב בוטה, להבהיר דעות באופן מובהק?

"כי כתיבה מעודנת היא יותר מתוחכמת, אלגנטית, נותנת לצופה לעבוד. עידון הוא ערך חשוב, אבל לא על חשבון הדרמה. אני מאמינה בדרמה חזקה ומטלטלת. אני רוצה שהקהל יעבור חוויות".

הבעיה היא שהקהל חי בסביבה תרבותית רדודה.

"קהל הוא מונח מאוד כללי. הוא יכול לאהוב משהו מטומטם לגמרי, ואותו קהל בדיוק יכול ליהנות ממשהו מתוחכם. בניגוד לכותב הוא פתוח. אני מאמינה בפלורליזם".

מה לגבי כתיבה לטלוויזיה?

"לכתוב משהו ממש טוב לוקח הרבה זמן. כשאתה רואה 'מד מן' או 'הסופרנוס' לא בא לך לכתוב סתם משהו. בואי נגיד שבגילי אין הצעות אטרקטיביות מהטלוויזיה".

נשמע שאת כועסת.

"הכול חאפ-לאפ בטלוויזיה ובקולנוע. בתיאטרון נמצאים במעבדה ארבעה חודשים. טלוויזיה רדודה זה בכל העולם. האח הגדול זה בכל העולם. לא הצלחתי לראות פרק. ראיתי כמה דקות ושקעתי בדיכאון אמיתי, נכנסתי למחשבות רעות, בחילה פיזית, זה כל-כך גועל נפש בעיניי. ואלה שמדברים על זה כעל אנתרופולוגיה, זה דבילי. רואים את זה כי אנשים מציצנים. פעם הייתי מסתכלת במשקפת על בתים כדי לראות איך אנשים מתנהגים כשהם לבד. זה עניין אותי. היום אין לי לאן להציץ".

למה להסתכל על אחרים ולא על עצמך?

"אני מסתכלת על עצמי הרבה מאוד. עניינו אותי הפיזיות של האנשים, הכתפיים השמוטות, הרגעים האלה שהם בלי מסכה. אל תדאגי, אני מתחברת לעליבות העצמית שלי כל הזמן".

אישי: 61, גרושה 2, מתגוררת בתל אביב

השכלה: תואר שני בפילוסופיה ובתיאטרון באוניברסיטת תל אביב

רזומה בקצרה: מחזות: "המורדים", "רומן משפחתי", "היה או לא היה", "האריסטוקרטים"; בימוי: "חברות הכי טובות", "אוי אלוהים", "משפחה חמה"; קולנוע: "נגוע", "בר 51", "התפרצות X"

עוד כתבות

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?