גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יזמי מגדל המשרדים הירוק הראשון: "יהיה כאן גן עדן"

האחים עזורי מתכננים גינת תבלינים על הגג, שטיפת מכוניות במי מזגן במרתף ו-30% חיסכון בהוצאות אנרגיה ■ האם בשורת הבנייה הירוקה מגיע לצנטרום של המע"ר התל-אביבי?

שלושה חודשים לפני אכלוס גל הדיירים הראשון במגדל שבונים האחים עזורי בדרום תל אביב, הוא חף מכל סימן מעיד לבשורה האקולוגית שמתיימר לשאת הבניין הירוק הראשון המשווק משרדים להשכרה בישראל.

בין החללים הריקים, הפירים המאובקים והחיווט החשוף, מדלג היזם רונן עזורי, חולף על פני מקדחות ושפכטלים ומסביר בהתלהבות ששלושה חודשים הם המון זמן: "עשרות אנשים עובדים פה בכל יום, נעמוד בלוח הזמנים כמו גדולים ויהיה כאן גן עדן", הוא מבטיח וניגש אל קצה האגף המערבי של הקומה, נצמד אל החלון ומבקש להמחיש את הקרבה "לכל מקום בתל אביב שמעניין את הקהילה העסקית", כדבריו, "אנחנו יושבים ממש על גדות הנהר".

אנחנו משקיפים מחלון המגדל הנבנה בין הרחובות המסגר וחומה ומגדל, מצפים לראות נהר, אבל רואים את כלכותה: גגות מזופתים ומוסכים, בתי מלאכה זעירים ומגרשים גדושים גרוטאות. הכבישים לחוצים, התנועה עצבנית, יותר מדי עשן והכל נראה חנוק וצפוף: "האזור יעבור שדרוג בשנים הקרובות, במסגרת תכניות העירייה לחידוש דרום תל אביב", הוא מזכיר ומציע להתייחס דווקא לאוויר שזורם מכיוון מערב וימלא את המסדרונות.

"אנחנו נהיה הריאה הירוקה של דרום תל אביב", מצהיר עזורי: "הבנייה הירוקה תהפוך למיינסטרים. עובדה, הצלחנו לשווק אותו במלואו כבר בשלב התוכניות". השוכרים הנוכחיים - מכללת הקלינטק מבית מטריקס, המרכז הישראלי לניהול (המי"ל), וסוכנות מרצדס ששכרה את הקומה התחתונה - התחייבו לדבריו ל-8 שנות שכירות במחיר 85 שקלים למ"ר בממוצע, ברמת מעטפת, מחיר הנחשב גבוה לאזור.

ארבע שנים נמשך תכנון המגדל הירוק "עזורי אקו-טאואר", שנבנה על פי התקן האמריקני LEED, מהמחמירים בעולם בתחום.

חניה לשי אגסי

כשהבינו למה הם נכנסים, החליטו האחים רונן ואלון עזורי - יחד עם בני הדודים דודי ואלי עזורי - בעליה של השותפה לפרויקט נקורה החזקות, שלא יהיו קיצורי דרך: הם נסעו לחו"ל, סיירו במבנים ירוקים, למדו את המתודה ואת החומרים ושיננו עלויות. בקרוב יחלו העבודות לבניית השלב השני, ובו 14 קומות, הם מרשים לעצמם להתרגש: "על הגג, בקומה 21 יהיה גן בוטני ובו צמחיה שתתנשא לגובה עד עשרה מטר וגינות תבלינים".

את צדו השני של הגג מייעדים ל-50 תאים סולאריים להפקת אנרגיה מקרני השמש. החשמל שיופק יפעיל את הבניין והעודפים, יימכרו לחברת החשמל. קומה 5 הוגדרה "קומת אתנחתא" - ותהיה בה גינה בשטח כ-300 מ"ר.

בקומה מינוס 6, מתחת לחמישה מפלסי החנייה, תוקם בריכה לאגירת מי המזגנים ואליה ינוקזו גם מי גשם שישמשו להדחת אסלות, לעבודות הניקיון והתחזוקה של הבניין ולרחיצת מכוניות, במתקן הרחיצה שיוקם באחת מקומות החנייה העליונות; מערכות התאורה יופעלו באמצעות גלאי נפח מתקדמים כך שהנורות יכבו את עצמן כשהמשרדים ריקים; לאלה שיעדיפו לדווש אל הבניין, יחכו שטחי אחסנה לאופניים ומקלחות נגישות ואלה שיבואו עם מכוניתם החשמלית, ימצאו עמדות טעינה מתאימות. עזורי מבטיח שקירות המסך שמכסים את המגדל, מסננים את קרינת השמש ועם זאת מאפשרים חדירת אור טבעי בכמות מרבית.

"הזרימה החופשית של אור טבעי לבניין, תוזיל עלויות ותשפר את תנאי העבודה. מחקר מצא שאנשים שהולכים לקניון המואר באור יום, נשארים 30% יותר זמן מאשר בקניון שהתאורה בו מלאכותית".

העזורים שואפים שהבניין יקבל תקן LEED בדרגת זהב - יומרה לא מבוטלת (ראה מסגרת) וגם יקרה: עלות הקמת מבנה ירוק, יקרה בכ-15% מבניין רגיל. באקו-טאואר הושקעו כ-140 מיליון שקל ועזורי מעריכים שההשקעה תוחזר בתוך 12 שנה.

"אם הצלחתי לשווק את המגדל כבר בשלב התכניות וזה אומר שהלקוחות יודעים להעריך את הקדמה והחדשנות. מי ששוכר כאן משרד, ירוויח: הוא יצרוך הרבה פחות אנרגיה, ייהנה מסביבה אקולוגית ויחסוך בהוצאות החשמל כ-30%".

החברות greenagenda ומטריקס מובילות את הקמת המכללה ללימודי מקצועות הקלינטק ועבורן, לימודים בבניין ירוק הם התחלה טובה. "אנחנו לא חדשים בתחום הבנייה וממשיכים מסורת של 50 שנה בענף. כשבאנו להקים מבנה כזה, לא פסחנו על שיקולים כמו לוקיישן ומיקום. מצאנו שאפשר לעשות משהו ירוק ומהותי ועדיין להישאר בצנטרום", מוסיף עזורי.

דעות קדומות

חלק מהניקוד שעתיד המגדל לצבור לקבלת תקן LEED יהיה בזכות עבודות טיהור הקרקע שקדמו לבנייתו, המגרש שימש בעבר בית עסק למכירת מצברים, הקרקע הייתה רוויה חומרים מסוכנים דפונו לאתר מוסדר, קרוב ככל הניתן - כדי להפחית ככל שניתן שימוש בתחבורה.

עזורי אינם הראשונים להקים בישראל "בניין ירוק". אולם, הם הראשונים שמקימים בניין משרדים ירוק המיועד להשכרה, שבו לא היזמים קוצרים את פירות החיסכון באנרגיה, אלא השוכרים. בדרך להגשמת החזון נדרשו היזמים לדלג מעל דעות קדומות מצד יועצים וקבלני ביצוע: "ניסו לשכנע אותנו שהרעיון נחמד אבל יותר נחמד לבנות את המוכר והטוב. אני מבין אותם: חלק מהם לא רצו לקחת את הסיכון שבהתנסות במשהו שלא מכירים".

הדשא של הפרזנטור

בעידן שבו כולם רצים לספר לחבר'ה על המודעות הסביבתית הערה שהם מגלים, אפשר היה לצפות שההמונים ינהרו לקבלנים וידרשו מהם בניינים ירוקים. אלא שבמציאות יש תקנים, וציות להם פירושו עלויות בניה גבוהות. קבלנים רבים מצאו שדי בעיטור פרויקט בשם "שכונה ירוקה", כדי לפתות את הלקוח, אשר בסוף היום נשאר עם גימיק, אופנה ורצון טוב, בקיצור עם הכול - חוץ מבנייה ירוקה.

מכון התקנים בשיתוף המועצה הישראלית לבנייה ירוקה גיבשו את תקן 5281 לבניין ירוק בישראל. התקן קובע את זווית ההקמה במגרש, מיקום החלונות וחומרי הבנייה שמטרתם להבטיח זרימת אויר, תאורת שמש ובידוד. כמו כן מגדיר התקן מערכות להפרדת פסולת; שימוש חוזר ב'מים אפורים'; צמחייה שצורכת פחות מים ועוד.

לטענת המועצה, בניין שייבנה לפי התקן, יחסוך כ-30% מתצרוכת החשמל.

עד סוף 2010 הוקמו בארץ רק 7 מבנים ברוח תקן 5281, כולם בידי גופים עתירי ממון: בנקים וחברות מסחריות גדולות.

הנתונים העגומים שכנעו שאין מנוס מלערוך רביזיה מקיפה, שתהפוך את התקן לאטרקטיבי. בימים אלה תקן חדש נכתב ע"י חברת BREEAM (מחברת התקן הבריטי) ויביא בחשבון למשל, שבארץ ברוב ימות השנה חם ושמנגד, יש מחסור כרוני במים ובאנרגיה.

BREEAM תגיש במארס את הנוסח החדש, אשר עוד יחזור ויתעדכן בעתיד, על פי הניסיון שייצבר בשטח. אלא שבמארס העבודה בישראל רק תתחיל: משרדי הממשלה יצטרכו לחשוב איך מטמיעים אותו, בייחוד כשהדרך אל הבנייה הירוקה האמתית עוברת בתמריצים כספיים משמעותיים שיהפכו אותה גם לכדאית. רק שמישהו לא יחשוב בטעות שגם הפעם אפשר יהיה לפתור את הבעיה באמצעות קמפיין עם פרזנטור חביב שמגדל דשא על הראש.

תקן LEED: שיש תורכי יותר ירוק משיש איטלקי

לתקן LEED ארבע דרגות: בסיסי, כסף, זהב ופלטיניום ורק שני מבנים בישראל קיבלו אותו עד כה: מרכז הפיתוח של אינטל בחיפה (זהב), ומרכז המבקרים ביד הנדיב, בזיכרון יעקב (בסיסי). אדריכל גל סורקין-שפניר, מוסמך לתקן, מסביר שתו התקן מושג בצבירת "ניקוד" ב-7 תחומים:

1. מיקום וניהול אתר - מבנים שמגיעים אליהם בתחבורה ציבורית וברגל יצברו נקודות לעומת מרוחקים, שהגישה אליהם ברכב פרטי. מבנים יקבלו ניקוד גם על ניהול אתר הבניה באורח שמצמצם מפגעי, אבק וזיהומי מים וקרקע.

2. מים - ככל שיהיו יותר ברזים בפיקוד חשמלי ומערכות למחזור מים אפורים להשקיה והדחת אסלות.

3. אנרגיה - שימוש בגופי תאורה חסכניים והתקנת מערכות מיזוג מרובות מרכזי שליטה, המונעות את המאבק בין הנשים המצטננות לגברים המזיעים וחסכניות ממיזוג חללים גדולים במשותף.

4. חומרי בנייה - ניקוד ניתן למקומיות, בישראל, שיש איטלקי יקבל ניקוד נמוך מאשר שיש מרמרה מתורכיה ואבן ירושלמית תקבל את הניקוד הגבוה ביותר; למחזור - דקים מעץ ופלסטיק ממוחזרים ולא מעץ שנכרת זה מקרוב; חומרים שמתחדשים במהירות למשל: במבוק ושעם.

5. איכות חיים במבנה - נקודות נצברות למי שמנצלים רוח ושמש לאוורור ואור טבעיים.

6. חדשנות בתכנון - נקודות נצברות לבניין שבו מהנדס המיזוג מתכנן מערכות מצננות המתאימות לכמות אור השמש החודרת מהחלונות שתכנן האדריכל ולהיפך - שהתכנון האדריכלי דואג לבניה בזוויות פחות מחממות, כדי לייעל את הצינון.

7. התאמה לאקלים - מבנה בנגב המדברי יקבל ניקוד על חיסכון במים ולא על מערכת לטיפול במי גשמים, ואילו בניין בגליל, הגשום, יקבל ניקוד על טיפול במי גשם, אך לא על מערכות חיסכון במים. כיום יש בישראל לפחות עוד שלושה בניינים הנבנים בתקן, ושואפים לקבל אותו: ביה"ס יסודי בכפר סבא; בניין הפקולטה ללימודי הסביבה באוניברסיטת ת"א וסניף בנק לאומי בבת ים.

עלות קבלת התקן, בנוסף לעלויות הבנייה היתרות, נעה בין 6000 ל-60 אלף דולר, לפי שטח המבנה.

"התקן לא הוטמע עד כה בישראל בשל היותו מתוחכם ודורש שינוי בתפיסת התכנון ותפקידי המתכננים והמבצעים. זה שינוי תפיסה, בישראל - קשה לעשות את זה, וקשה לעמוד בזה", אומר יהושפט אהרוני, מהנדס מיזוג ומוסמך תקן LEED.

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים