גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדברים על בפלות

ריאליטי לגיל הרך: מסתבר שעיקרון "15 דקות התהילה" לא פוסח אפילו על התינוקות

בשבוע שעבר פורסמה ב"גלובס" כתבה על נטיית יצרניות מוצרי צריכה לערב את הצרכנים שלהן בעיצוב המוצר.

אסם השיקה ביסלי בלי שם והזמינה בני-נוער לשלוח הצעות. שטראוס נתנה לצרכנים לבחור את הצבע שבו יופיעו עדשי השוקולד של מילקי, ובמקביל העלתה קמפיין למיתוג המחודש של הוופלים של עלית - לאחר שהצרכנים הצביעו בעד שינוי השם ל"בפלות".

אף שהפעילויות הללו התנהלו בעמודי פייסבוק ייעודיים שהקימו החברות עבור כל אחד מהמותגים שלהן, לא מדובר בפעילות אינטרנט נקודתית אלא במהלך שיווקי נרחב.

לראייה, שטראוס ואסם קידמו את המהלך בפרסומות פריים-טיים בטלוויזיה. במילים אחרות, הן רכשו זמן אוויר יקר כדי להכניס צרכנים למיניסייט של המותג בפייסבוק. אין ספק, המהלכים האלה הצליחו לעורר מעורבות מצד הצרכנים: כשלמעלה ממיליון איש מצביעים לבחירת שם חדש למותג, ברור שנרשמה כאן הצלחה לקמפיין עצמו.

אבל עד כמה המותג מרוויח מהמהלך, ויותר חשוב: עד כמה ההצלחה הזו משתמרת לאורך זמן ולא דועכת מיד לאחר סיום התחרות?

אחת הדרכים לבדוק את חוזק המותג היא נפח השיחה עליו ברשת. כמה אנשים מדברים עליו ביחס למתחרים, כמה אזכורים הוא צובר לאורך זמן, ובאיזה אופן משתנה תדירות האזכורים לאורך זמן.

הנחת המוצא של הבדיקה הזו היא שהרשת מאפשרת גישה מיידית ובלתי מתווכת למה שצרכנים אומרים על המותגים הרלוונטיים עבורם. התייחסות למותג בשורת סטטוס בפייסבוק, בציוצי טוויטר, בפורום בתפוז או בטוקבק לכתבה באתר חדשות כלכליות - כל אלה משקפים במידה רבה את הלך הרוח הצרכני על המותג.

הממצאים שנאספו מ-3 החודשים האחרונים נותנים תוקף מחקרי להצלחת המהלכים: לא רק שנפח השיחה ברשת על כל מותג צמח באופן מובהק לאחר עליית הקמפיין לאוויר, הוא גם נשאר גבוה לאורך זמן, בהשוואה לתדירות השיחה על המותג לפני הקמפיין.

במילים אחרות: המהלך השיווקי מצליח לעורר תהודה כלפי המותג, שאינה מתפוגגת לחלוטין גם לאחר שהקמפיין מסתיים.

יואב פרידור מצביעים ומשפיעים 1

*נפח השיחה ברשת על 4 המותגים שיצאו בקמפיין שהתבסס על מעורבות הגולשים

קחו לדוגמה את נפח השיחה על הבפלות של עלית. הנתונים שמוצגים בגרף כוללים את כל האזכורים למילים "ופלים" ו"בפלות". נכון שהם כוללים באופן עקרוני גם אזכורים למותגים אחרים בקטגוריה זו (נניח אם מישהו מדבר על "ופל של לואקר"), אבל העובדה ששטראוס-עלית מובילה ללא עוררין את הקטגוריה מאפשרת להניח ברמה גבוהה של ביטחון שהקפיצה באזכור המוצר הגנרי מיוחס בעיקר למותג שלה.

נקודת השיא בשיח על "ופלים-בפלות" היתה באמצע נובמבר, עם פתיחת התחרות להצבעת הגולשים. אבל גם לאחר שהבאז המיידי נרגע, נפח השיחה על התחום נותר כמעט כפול ממימדיו לפני תחילת הקמפיין.

מעניין גם לבדוק את היחס שבין מידת המעורבות של הצרכן לבין רמת הבאזז שהמותג זוכה לה בעקבות המהלך.

מכל החברות שנקטו בקמפיינים שנבנו סביב פעילות צרכנים הגדילה לעשות חוגלה-קימברלי: בקמפיין שעלה בסוף דצמבר למותג האגיס קראה החברה לאמהות לשלוח תמונה של התינוק שלהן בשביל סיכוי שהעולל יופיע על שלט חוצות ענקי של האגיס מעל מחלף ההלכה באיילון.

ריאליטי לגיל הרך. מסתבר שעיקרון "15 דקות התהילה" לא פוסח גם על תינוקות, או יותר נכון - על הוריהם. הרצון של הצרכניות לזכות בחשיפה ארצית, לצד הזמן הפנוי שעומד לרשות עובדת בחופשת לידה, יצרה תופעה שאין דרך אחרת להגדירה פרט להיסטריה: בתוך שבועיים נשלחו 4,669 תמונות של תינוקות, ולקבוצת האגיס בפייסבוק נוספו 7,100 חברים חדשים - עלייה של 35% בשבועיים.

יואב פרידור מצביעים ומשפיעים 3

* מי מכיר את התינוק שבקיר? קמפיין הפייסבוק של האגיס: 4,700 תמונות נשלחו בשבועיים

הבאזז סביב האגיס והקמפיין שלה משתקף גם בשיח הגולשים ברשת: תדירות האזכורים של המותג הכפילה את עצמה במהלך חודש ינואר, והגיעה בשיאה ל-150 דיונים בשבוע על המותג.

הקמפיינים שראינו כאן מדגימים את כוחה של המדיה החברתית בעירוב צרכנים בקמפיין. המעורבות במקרים אלה התבססה על קבלת אינפוטים מהצרכן - הצעה לשם של מוצר חדש (ביסלי), בחירת שינוי במוצר מתוך כמה אפשרויות (בפלות, מילקי), או תמונה שתשמש פרסומת למותג (כמו במקרה של האגיס).

אולם, חשוב לזכור כי אפשר לעורר מעורבות של הצרכן כלפי המותג גם מבלי שהוא מתבקש להשתתף באופן פעיל בבחירת עיצוב המוצר. מבין ארבעת המותגים שהוצגו במחקר, זה שהצליח ליצור יותר איזכורים מהגולשים בחודש האחרון, ובפער ניכר, הוא מילקי.

למה זה לא מתבטא בגרף שמוצג למעלה? כי ניכינו ממנו כל איזכור של "הקרב על המקרר של מילקי". מדובר בקמפיין שעלה בתחילת ינואר ומבוסס על הגרלת מיני-מקרר ממותג בין צרכנים שמקלידים קוד שמודפס על גביע המוצר בעמוד פייסבוק של מילקי.

גם כאן נדרשת מעורבות של הצרכן, אם כי ההנעה לפעולה מסתכמת רק בהקלדת קוד מוצר למיניסייט, ולא בפעילות שמצריכה מעורבות רגשית גבוהה יותר.

ועדיין, שימו לב איך נראה נפח השיחה על מילקי, הפעם ללא ניכוי הדיונים על "קמפיין המקררים":

יואב פרידור מצביעים ומשפיעים 2

* נפח השיחה על 4 המותגים - הפעם בשילוב אזכורים ל"הקרב על המקרר של מילקי"

  • יואב פרידור הוא מנכ"ל חברת buzzilla למחקרי תוכן צרכנים. buzzilla מספקת לחוגלה-קימברלי שירותי ניטור ברשת.

עוד כתבות

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

דיווח: בריטניה תכיר במדינה פלסטינית בסוף השבוע

שר הביטחון ישראל כ"ץ: "עם תחילת התמרון הקרקעי, הושמדו בעזה 25 מגדלי טרור" ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ●  במערכת הביטחון נערכים לניסיון חטיפה של חיילים באזור הלחימה בעיר עזה ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר הורדת הריבית הצפויה בארה"ב

הפד הוריד את הריבית, צופה עוד שתי הורדות השנה אך רק אחת ב-2026 ● מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, דיבר על אכזבתו לאחר הדיווח לפיו סין אסרה על חברות הייטק במדינה שלא לרכוש שבבים שלה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

אושרה פריצת תקציב המדינה ל-2025 בוועדת הכספים

כעת, יועבר התקציב המתוקן לאישור סופי, בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ● יתכן שזו לא תהיה פריצת התקציב האחרונה ל-2025, שכן עלות המבצע לכיבוש העיר עזה לא נכללת בה

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

התוצר לנפש ושיעור החוב: מה למדנו מנאום ההבהרה של נתניהו?

אחרי הנאום שחולל סערה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להרגיע את הציבור והשווקים ● הוא רצה לגבות את דבריו בנתונים וגרפים, לא תמיד זה עזר ● האיחוד האירופי לא עד כדי כך חסר משמעות, וכשמסתכלים על התוצר צריך להתחשב בעוד גורמים ● אבל יש גם נתון שהוא אכן חיובי, אם כי גם אותו יש לשים בהקשר הנכון ● המשרוקית של גלובס

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

קארין קלר־סוטר, נשיאת שווייץ / צילום: ap, Julia Nikhinson

תרנגולות תמורת הפחתת מכסים: הדיל ששווייץ מציעה לארה"ב

שווייץ נדהמה בחודש שעבר לגלות כי בעקבות שיחת טלפון לא טובה של הנשיאה עם הנשיא טראמפ, הוא הטיל מכסים בגובה 39% כמעט על כל הסחורה השוויצרית ● כעת, המדינה העצמאית מוכנה לפתוח את השוק שלה לתרנגולות שעברו חיטוי בכלור, למרות התנגדות ארגון הצרכנים השוויצרי, בתמורה להפחתת המכסים

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

מגדל THE PARK / צילום: מתוך ויקיפדיה

בניין PARK כמשל: המעגל השני של גוש דן נאבק למצוא שוכרי משרדים

45 קומות המשרדים שבנו אמות ואלייד יקבלו בקרוב טופס אכלוס, אבל עוד לא דווח שנסגרו חוזי שכירות ● בשוק הנדל"ן המסחרי מצביעים בעיקר על האזור הבעייתי: "לא בני ברק ולא תל אביב"

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל, העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?