גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבנקים נתנו ריבית זכות על העו"ש; למה אקוניס מתעקש?

ניסיונות החקיקה של ח"כ אופיר אקוניס הביאו לכך ש-3 הבנקים הגדולים הסכימו לריבית זכות על יתרות העו"ש ■ אז למה הוא לא מרפה ומתעקש להמשיך ולקדם את הצעת החוק?

כולנו מכירים את הסצנה הזאת מסרטי פעולה: שוטרים מתגודדים סביב דלת נעולה, שמאחוריה האנשים הרעים. "לפתוח, משטרה", הם צועקים, ומבפנים נשמעים רעשים לא ברורים אבל הדלת לא נפתחת. לבסוף, אחד מהשוטרים, הגברתן מביניהם, לוקח צעד אחורה, נותן בעיטה בדלת, מעיף אותה פנימה, וכל השוטרים מתפרצים לדירה באקדחים שלופים.

עכשיו נסו לדמיין מה יקרה אם בזמן שהגברתן מתכונן לבעוט בדלת, היא תיפתח, וקול מנומס יזמין את השוטרים להיכנס פנימה? זה בדיוק מה שקרה לחבר הכנסת אופיר אקוניס (ליכוד).

בעוד הוא ערך את כל ההכנות לבעוט בדלת הנעולה, להסתער על הבנקים, ולכפות עליהם בחקיקה מתן ריבית על יתרות זכות בעו"ש, הם כבר מפעילים תוכניות דומות, ומייתרים את החקיקה שיזם. אבל האם אקוניס יוותר על החקיקה? מה פתאום. לפניכם, אם כן, מחזה בחמש מערכות תחת הכותרת הכבוד האבוד של אופיר אקוניס.

מערכה ראשונה: אקוניס בעקבות נוקד

הראשונה שהעלתה את יוזמת החקיקה שמחייבת את הבנקים לתת ריבית על יתרות זכות בעו"ש הייתה ח"כ אורית נוקד בשנת 2006. אחריה הגיע ח"כ גלעד ארדן, ולפני שנה הגיע תורו של אקוניס.

"הואיל וכיום הבנקים גובים עמלה מהלקוחות על כל פעולה, ומחייבים את חשבונם בריבית על יתרות חוב, יש לקבוע הסדר מקביל המחייב אותם לשלם ללקוחותיהם ריבית על יתרות זכות", כתב אקוניס בדברי ההסבר לחוק. אקוניס פעל ברצינות. הוא לא הסתפק בכותרות בעיתון, אלא התקדם עם הצעת החוק. המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, הוטרד מההצעה, וגם בבנקים נלחצו. במאי 2010 החלו שיחות בין אקוניס, חזקיהו ומנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן, על מנת להגיע לפשרה.

מערכה שנייה: ההסכם

בחודש יוני, בתיווכו של חזקיהו, הושג הסכם. אקוניס ישעה את החקיקה עד סוף השנה, וחזקיהו יפעל מול הבנקים שיקדמו תוכניות ברוח החקיקה. בנק הפועלים, סוכם, יהיה החלוץ לפני המחנה, ויציג מיידית תוכנית לקיזוז בין יתרות הזכות והחובה, שתיכנס לתוקף בינואר 2011. הציפייה הייתה כי שאר הבנקים ילכו בעקבות הפועלים, אבל הם, כך התברר, לא מיהרו לשום מקום. מתוך אי הבנה או קהות חושים סחבו הבנקים האחרים את הטיפול בסוגיה, ובמשך חצי שנה שקלו אותה ובחנו אותה מבלי שקרה דבר.

מערכה שלישית: לאומי נשבר ומצטרף

המפתח היה בנק לאומי, כי גודלו ועוצמתו היו יוצרים מסה קריטית, אבל לאומי גרר רגליים. אקוניס החל להפגין בצדק סימני אי נוחות, ובנובמבר הוא עבר להרהר בקול רם בחידוש החקיקה. "לא נראה כי הבנקים מתכוונים לעמוד בהסדר, והם אינם נרתמים ליישומו במועד קרוב", כתב לחזקיהו. "בשל כך, נראה כי לא יהיה מנוס מלקדם את הצעת החוק".

חזקיהו בתורו לחץ את לאומי. תחת לחצי המחוקק והרגולציה נכנע הבנק, ובתחילת דצמבר הציג את תוכניתו: תינתן ריבית על יתרת זכות בעו"ש עד סכום של 5,000 שקל, ובשיעור של 70% מריבית הפק"מ.

לדיסקונט, הבנק השלישי בגודלו, זה לקח קצת יותר זמן. החלפת המנכ"ל בו גררה החלפת בכירים, ובמשך תקופה לא התקבלו החלטות רבות בבנק. לפני שבוע חשפנו כי דיסקונט נמצא בשלבי הסיום של תוכניתו, הדומה לזו של לאומי, והוא צפוי להשיק אותה תוך שבועות בודדים.

אגב, למען הסר ספק, אף אחד לא עומד להתעשר מריבית הזכות. הריבית בסך הכל תזכה את הלקוחות בשקלים בודדים בחודש. אפילו בריבית של 5%, מי שיחזיק לאורך כל השנה יתרה של 5,000 שקל בחשבון יקבל במצטבר 125 שקל (לפני מס). סכום שיספיק לו כדי לקחת את הילד לסרט ולקנות לו פופקורן קטן וקולה. אם הילד ירצה פופקורן גדול, האבא יצטרך להוסיף מכיסו.

מערכה רביעית: אקוניס מתעקש

אחרי שגם דיסקונט הצטרף כבר לא נותרה סיבה להמשך החקיקה. אקוניס היה יכול להשתבח בהישג, להתקשר למנכ"ל דיסקונט, לברך אותו, ולצאת בהכרזת ניצחון: "אני, אופיר אקוניס, כופפתי את הבנקים". אבל במקום זאת קרה דבר מוזר: אקוניס החל שוב לקדם את תהליך החקיקה.

מדוע הוא מתעקש, קשה לנו להבין. מאחר שהפועלים, לאומי ודיסקונט מחזיקים בכ-80% ממשקי הבית, הרי שההטבה שביקש אקוניס תינתן ממילא, וללא חקיקה, לרוב המכריע של הלקוחות. ובכלל, העובדה שנוצרה תחרות, ובנקים מציעים באופן וולונטרי ריבית זכות, היא הישג גדול שנזקף לזכותו.

"אני מצפה לשיפור ההצעות", אמר לנו אקוניס אתמול. "הבנקים צריכים להביא הצעה ולא גימיקים יחצ"ניים. למה הריבית היא רק עד יתרה של 5,000 שקל? האם כשלקוח ביתרת חובה של מעל 5,000 שקל, הבנקים מפסיקים לגבות ריבית?".

אקוניס גם מתרעם על הריבית הנמוכה, אם כי לא ברור לאן הוא חותר. כל הריביות במשק נמוכות. האם הוא מצפה שהריבית על עו"ש נזיל תהיה גבוהה יותר מריבית הפק"מ?

מערכה חמישית: בצל הכרמל

יש עוד סיבה להתעקשות של אקוניס. התחרות בינו לבין מחליפו כיו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן. יש הטוענים כי מה שמטריד באמת את אקוניס הוא הקרדיט. החשש הגדול שלו הוא ששאמה, יריבו המר, יעלה לדיון את הצעת החוק ויגנוב לו את התהילה. או אז במקרה הטוב יוצג אקוניס ככלי ריק שהגיע לפשרות מגוחכות על חשבון הציבור, במקרה הרע הקרדיט על קידום ההצעה יעבור לשאמה. וזו כבר באמת סיבה טובה להמשיך בחקיקה.

אפילוג: אחת אפס לטובת דודו זקן

אקוניס נותר בשלו. לא הועילה פגישה עם המפקח החדש על הבנקים, דודו זקן, שהביע התנגדות לחוק. הוא העדיף להתעלם מעמדתו, והעלה את הצעת החוק לוועדת השרים לענייני חקיקה.

שלשום התכנסה ועדת השרים, ואז שלף זקן את הג'וקר: סטנלי פישר. הנגיד התייצב בפני הוועדה והביע את התנגדותו. בעימות החזיתי עם פישר, לאקוניס המופתע לא היה סיכוי. יו"ר ועדת השרים, שר המשפטים יעקב נאמן, נפנף את אקוניס בנימוס, לא קיים הצבעה, והודיע שהדיון בהצעת החוק ייערך רק בעוד חודשיים. המשך יבוא.

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד