גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שחור על גבי לבן: מוזיקת ההיפ-הופ כובשת את עולם המוזיקה

אמינם וראפרים נוספים מסתערים על פרסי הגראמי, וספר חדש בשם "התגמול הגדול", עם גילויים מאחורי הקלעים של תעשיית המוזיקה, מסביר איך הפך ההיפ-הופ לזרם המרכזי במוזיקה האמריקנית

בשני הקרוב יחולקו בלוס אנג'לס פרסי הגראמי. האמן עם המועמדויות הרבות ביותר לזכיות הוא אמינם, שיתמודד בעשר קטגוריות. והטקס לא יעמוד רק בסימן הקאמבק שלו. השני ברשימה הוא אמן ומפיק ההיפ-הופ-סול "בי.או.בי" עם שבע מועמדויות. אחריו בצמרת אמני בלוז-רוק לבנים, ג'ף בק הוותיק עם חמש והבלק קיז עם ארבע, ושוב שתי אושיות ההיפ-הופ: סי-לו גרין ולהקת הרוטס עם ארבע לכל אחת.

זו פעם ראשונה שאמני ההיפ-הופ מפגינים כזו עוצמה קולקטיבית. ואת ההשתלטות שהם מציגים בחזית, מנתח ספר חדש, "התגמול הגדול", The big payback שחושף את תולדות ההיפ-הופ מאחורי הקלעים, דרך סיפורי היזמים, המפיקים, האמרגנים, המנהלים האישיים ואנשי השיווק והתקשורת. מקדמי התרבות שלפני 35 שנה הוכרה רק בשני גטאות שחורים בניו יורק, הארלם ודרום ברונקס, וכעת אחראית לחמישית ממכירות המוזיקה בארה"ב, הסגנון הכי אהוב שם.

המחבר דן צ'ארנס מאיר מחדש את אחד הסיפורים המרתקים בתרבות האמריקאית, וגם מעמיד תשקיף נדיר של קרבי תעשיית המוזיקה. מאז הספר Hit men של פרדיק דאנן, שחשף את צמיחת חברות התקליטים המוזיקה במאה ה-20, איש לא פרס ככה מספרים, מהלכים וטקטיקות בתעשיית הפופ. ותרבות ההיפ-הופ דחפה קהילה שלמה. משנות ה-90 מספר העסקים בבעלות שחורה באמריקה כמעט הוכפל, בהובלת יזמי ההיפ-הופ שהשתרגו במעלה הכלכלה האמריקנית תוך מיתוג ושיווק שלל מוצרים. והם הסתמכו על טיפוס חדש של מוזיקאי, שהוא בו זמנית איש עסקים ואמן. צ'ארנס, למשל, מגדיר את ג'יי זי כתשלובת "נשמה של משורר וחושים של רוצח". הדרך להונו הנוכחי של ג'יי זי, המוערך בכחצי מיליארד דולר, החלה ממשוררים ורוצחים שחלקם למרבה הצער לא רחוק הרבה מקו ההתחלה שלו, כמי שגדל עם אחיו אצל אם חד הורית בשכונה עבריינית, והתפרנס בנעוריו מסחר בסמים.

אחווה יהודית-שחורה

היזם החלוץ והבכיר בעסקי ההיפ-הופ הוא ראסל סימונס, יליד קווינס, שהצטרף לכנופיה וסחר בסמים עד שאחד מחבריו נרצח והנער החליט לנצל את כישוריו העסקיים בתחום אחר. אחיו היה חלק משלישית "ראן.די.אם.סי", וסימונס ניהל אותם והפיק מסיבות. כבכל המאה ה-20, הפופ האמריקני נולד מזיווגים בין שחורים ליהודים, וריק רובין היהודי הפעיל מחדרו במעונות אוניברסיטת ניו יורק חברת הקלטות בשם "דף ג'אם". המפיק המוזיקלי הלבן בן ה-21 והמנהל השחור בן ה-26 איחדו כוחות, ו"דף ג'אם" הפכה לחברת ההיפ-הופ הבולטת. כצלע שלישית בהנהגתה הצטרף ליאור כהן, הישראלי הבכיר בתעשיית ההיפ-הופ ובתעשיית המוזיקה בכלל.

רק לשם פרספקטיבה, אחרי שסימונס וכהן מכרו ב-1999 את דף ג'אם לאולפני יוניברסל (שווי החברה הוערך ב-325 מיליון דולר), כהן מונה ליו"ר החברה ובשנתיים אח"כ הכפיל את חלקה במכירות התקליטים בשוק האמריקאי מ-5% ל-10%. כלומר, כהן היה אחראי למכירות כעשירית מכל התקליטים בארה"ב. ב-2004, כשאדגר ברונפמן ג'וניור רכש מטיים-וורנר את חטיבת המוזיקה שלהם תמורת 2.5 מיליארד דולר, הוא קרא לכהן לעמוד בראשה, תפקיד שבו הוא מכהן גם כיום.

מימון וחסויות אירופאיות

החיבור של רובין בין ההיפ-הופ השחור למטאל הלבן היה מהפכני, והרחיב את קהלי המטרה של אמניו. אבל הניהול של סימונס תרם לא פחות להצלחה המהירה. סימונס קבע שראן.די.אם.סי תישאר נאמנה תדמיתית למקום שממנו צמח ההיפ-הופ, הרחוב, עם מראה הג'ינס, המגבעות וכמובן הסניקרס, ורק של אדידס. כהן השיג חסות מהחברה הגרמנית, וסימונס השיג אחרת מעוד חברה אירופאית שהשתמשה בתרבות החדשה כדי לחדור לשוק האמריקאי. סווץ' השוויצרים העבירו 350 אלף דולר למסע הופעות של אמני דף ג'אם שנקרא "סווטש ווטש". אלא שכבר בו פרצו קטטות בקרב קהל המופעים, כולל הרוגים. ההיפ-הופ הגיע לחדשות הלאומיות באמריקה בגלל האלימות, ונתקע בגלל הפרסום השלילי. בעוד קומץ תוכניות רדיו פמפמו אותו, המיינסטרים האמריקאי עדיין לא נפתח לקראתו.

מיסי אליוט / צילום: רויטרס

השחור שולט

ב-1986 ראן די.אם.סי חשפו לקהלם את להקת החימום הלבנה ה"ביסטי בויז", שהבכורה שלה הייתה לאלבום ההיפ-הופ הראשון שהגיע לפסגת מצעד המכירות האמריקאי, מכר ארבעה מיליון עותקים והעניק לסגנון החדש גיבורים לבנים ראשונים. אלא שמאז הביסטיז, דרך הלבנים Third bass וואנילה אייס ואמינם ועד לאשר רות', נחסך מהתרבות הזו הכיבוש הלבן שניצח את כל קודמותיה - בג'אז, בבלוז וברוקנרול. בהיפ-הופ, אחרי 35 שנה, נשמרת דומיננטיות שחורה מובהקת. ובעקבות ראן.די.אם.סי שקידמו חברים לבנים, הביסטי בויז השיבו אחווה בין גזעית, ואירחו לחימום בהופעותיהם את להקת ההיפ-הופ הטובה בכל הזמנים, פאבליק אנמי, "אויב הציבור".

קוקה קולה שותה את ההיפ-הופ

ב-1991 ספרייט היה מותג חלש, שחלש רק על 3% מסך מכירות קונצרן קוקה קולה. דריל קובין, סטודנט שחור למנהל עסקים שהתקבל כמתמחה בתאגיד, שכנע את החברה לאפשר לו לקדם המוצר תוך זיהויו עם התרבות הצעירה. קובין בנה לספרייט דימוי שיחבר את המשקה לרחוב: צעיר, אמיתי, מרדני, עם סלוגן שטען :"תדמית היא כלום. הצמא הוא הכול. לך אחרי הצמא שלך". קובין גייס לתשדיריו אמנים כמו מיסי אליוט, ובפרסומות הטלוויזיה הראה קרבות מילוליים בין ראפרים. בתוך שנתיים מכירות ספרייט שולשו, והיו אחראיות ל-40% מהצמיחה של כלל מוצרי התאגיד.

הלהקה שמכרה בגדים שמכרו את הלהקה

ה"וו טאנג קלאן", ששאבו שמם מסרטי הקונג פו בהם הרבו לצפות, נודעו בגישה היצירתית הסינמטית, האפילה והבלתי מתפשרת, אבל היו גם סוחרים ממולחים. החבורה מסטייטן איילנד הפכה על פיה את שיטת החתמות הלהקות בחברות התקליטים, וככל הידוע אף להקה לא שחזרה את הטריק המבריק שלה. כל הלהקות חותמות מול חברות התקליטים כשכל חבריהן מחויבים כקבוצה וכפרטים. זה מגן על החברות במקרי פרישות מהלהקה, ובחוזים הללו גם מוענקת לגוף המממן זכות סירוב ראשונית להקלטות החברים כסולנים. הוו-טאנג טוו אסטרטגיה חלוצית, לפיה כל חבר להקה יחתום כעצמאי בחברת תקליטים אחרת. וכדי לפתות את החברות להסכין לסיכון, הסתפקו בבקשת מקדמות ראשוניות נמוכות יחסית. אחרי שהוציאו במימון עצמי שיר ראשון מצליח, אר.סי.איי שילמה לחבר "ריזא" מקדמת 60 אלף דולר, ודף ג'אם קפצה ל-180 אלף דולר עבור "מת'וד מאן" וכן הלאה. אנשי הלהקה והגוף השלם הוחתמו בחמישה מששת תאגידי המוזיקה הגדולים בארה"ב, כשעל כל מוצר מוטבע לוגו ה-w שלהם.

לחברות התקליטים, שמטבען מתחרות זו בזו, נוצר אינטרס סמוי בטובת הגוף כולו, וכל צעד שיווקי בכל פרויקט השתלב להאדרת השבט. רעיון שנולד כנראה בהשפעת פילוסופיות מזרחיות של סינרגיה בין כוחות ומיזוג היכולות לטובת היעד המשותף. ובעטיפת אלבום הסולו של החבר "ראקון" הופיע לראשונה קטלוג מוצרי "וו-טאנג הלבשה". יזם אותו אחד ממנהליהם, אוליבר גראנט, שכיוון לעסק מרצ'נדייז רגיל. וכשאלבום הבכורה של הוו-טאנג הצליח ונמכר במיליון עותקים, הסתבר שהבגדים נחטפו יותר. במקום שההלבשה תקדם את הלהקה, האמנים קידמו את הבגדים. ב-1996 גרנט קיבל טלפון מהקניין הראשי ברשת מייסי'ז, שאמר לו ש"הלוואי והיה לי דולר על כל ילד שאני רואה לבוש ב"wu-wear", ואופנת "וו" נכנסה לסניפי הרשת. "וו-וור" הפך למותג האופנה המצליח בהיפ--הופ שנמכר במאות מיליוני דולרים. לא רק עסק המרצ'נדייז הגדול בתולדות הפופ, אלא גם פעם ראשונה שבה לאמנים הייתה בעלות מלאה על מוצריהם הנלווים. הם לא הרוויחו באחוזים משותפויות או מחלוקת זיכיונות, הם היו בעלי מוצרי וו-טאנג.

"אנחנו נקבע את תוצאות הבחירות"

הרצח של "נוטוריוס בי.איי.ג'י" ב-1997 הוביל לעידן חדש בהיפ-הופ. אלבומים שלו ושל טופאק שאקור נמכרו במיליונים לאחר מותם, ושקיעת מאבקי הדמים בין החוף המזרחי למערבי העלתה סוג חדש של אמנים והתנהלות עסקית.

שון קומבס, המנהל של ביגי, שהזניק גם את מרי ג'יי בלייג' והתקרא "פאף דדי" הוציא אלבום בכורה שהוקדש לחברו המת. דדי היה לראפר הראשון שהצליח במקביל הן כאמן והן כאיש עסקים. מי שאביו סוחר הסמים נרצח כשהיה בן שלוש, שיווק בחברת "בד בוי אנטרטיינמנט" אמנים, בגדים, מסעדה ומגזין משלו. ב-1999 בכתבת שער שמגזין טיים הקדיש להיפ-הופ, דדי ניבא ש"אם בתוך חמש שנים מאסטר פי ואני נתמוך במועמד מסוים לנשיאות, אנחנו נקבע את תוצאות הבחירות. ההיפ-הופ חדר כל כך עמוק". והוא צדק, למרות עיכוב של ארבע שנים במימוש התחזית. מאסטר פי, אף הוא אמן עסקן, גלגל ב-1998 160 מיליון דולר מחברת הקלטות וחברת הפקת סרטי פורנו, חברה לשירותי סקס טלפוני וחברת נד"לן וחברת צעצועים שכולן פעלו תחת מטריית החברה שלו "נו לימיט", ללא גבולות.

גם טקס הגראמי של 1999 עשה היסטוריה, כשלורין היל, אקס הפוג'יז, הייתה לאמן ההיפ-הופ הראשון שזכה בפרס הגדול וחוצה הקטגוריות של "אלבום השנה". ואילו אמינם היה ללבן הראשון שזכה בקטגוריה השחורה הספציפית של "אמן השנה בהיפ-הופ".

החוזים הנדיבים של אמינם

הזינוק המהיר של אמינם חב הרבה לעו"ד לבנה, וונדי דיי שהקימה גוף מלכ"רי, "קואליציית הראפ", שנועד להגן על ראפרים מתחילים ממלכודות עסקיות. דיי העבירה קלטת דוגמה של אמינם לבעלי חברת "אינטרסקופ" ג'ימי איוביין, שהשמיע אותה לרכש החדש שלו בחברה, המפיק המוזיקלי העילוי ד"ר דרה, שנדהם מהצעיר הלבן.

אינטרסקופ ודרה הציעו לאמינם מקדמות בסך חצי מיליון דולר, ודיי ניהלה את המו"מ מולם בשם האמן. אמינם כבר הוחתם אצל מפיקים קטנים בעירו דטרויט, ודיי בישרה לו שמצאה סעיף בעסקה שיאפשר להוציאם מהשותפות ולהשתחרר ממחויבותו אליהם. דיי הציעה לאמינם "תרשום לכל אחד מהם צ'ק של מאה דולר ותיפרדו לשלום", אבל לדבריה "הוא סירב ואמר לי שהם האמינו בו כשעוד לא היה לו כלום, ולכן אני חייבת להשאיר אותם בעסקה, שייהנו מרווחיו העתידיים".

סיפור דומה חזר כשאמינם ומנהלו החתימו כוכב משלהם, הראפר 50 סנט, ומתוך רצון טוב הותירו למנהלו הקודם 15% מעשרות מיליוני הדולרים ש-50 סנט יעשה באמצעותם.

לפסגת הניהול העסקי של הראפרים הגיע ג'יי זי, שכבר את אלבומו הראשון מכר ב-1996 בחברה שהקים עם חבר ונקראה "רוק-א-פלה". השניים חתמו על הפצה בחברת דף ג'אם הוותיקה, ולפני שהסתכסכו ביניהם דיימן דאש וג'יי זי החתימו ב"רוק-א-פלה" מפיק צעיר שעבד עם ג'יי, קאניה ווסט. דף ג'אם עברה טלטלה כשליאור כהן פרש ב-2004, ומחליפו, המפיק המוזיקלי אל.איי. ריד, הציע לג'יי להיות נשיא החברה.

הישגו הגדול של ג'יי זי בשתי שנות נשיאותו היה החתמת ריהאנה. וכשנאבק מסחרית מול בחברו לשעבר דאש, ג'יי הטיח בו ש"אם אתה מלכלך עלי ואומר לכולם שעשית אותי, בוא נראה אותך עושה עכשיו עוד אחד כמוני".

אולי אין עוד ראפר כמו ג'יי זי, אבל שרשרת הכישרונות הבלתי פוסקת בחזית ההיפ-הופ לא נעצרה בו. ל'יל ווין וקאניה ווסט צמחו לענקים וחשוב מכך, הקאמבק מהשנה החולפת של אמינם הוסיף עוד נדבך למעמד האיתן של ההיפ-הופ. הסגנון הזה, להבדיל מהרוק והפופ, עוד לא ידע שום קאמבק רציני של אמני עבר מלבד הבלחות קלות של ראן די אם סי ואל.אל קול ג'יי בשנות ה-90. ב-2010 אמינם גילה שתוחלת הקריירה של ראפרים יכולה להאריך ולשרוד גם משברים. אם יגרוף את מרבית הפרסים בגראמי ואם לאו, הצלחתו במהדורתו הבוגרת מעידה על התבגרות תרבות ההיפ-הופ כולה. לטוב ולרע היא כבר לא הדבר הצעיר והבועט והמאתגר, היא הזרם המרכזי בפופ העכשווי.

עוד כתבות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים