גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וואהיל גאנים: 'מצרים יכולה להיות עמק הסיליקון של האזור'

בן 30 עם ג'וב נוצץ בגוגל ובית עם בריכה באיחוד האמירויות, וואהיל גאנים יכול היה לחיות בעושר ושלווה ■ "התגאיתי להיות מצרי; היו שם אלפי בנות, ואף לא מקרה אחד של הטרדה מינית"

ציוץ מהמחתרת

ב-9:24 בבוקר ה-18 בינואר הדליק וואהיל גאנים את המחשב שלו ושחרר טוויטר עליז לעולם: "לכל מעריצי תאמר חוסני (זמר וכוכב מצרי פופולרי, ו' ק') מבזק חדשות בהול: ערוץ Mazzika TV עלה באופן רשמי ל-YouTube". אחרי שצייץ את ציוצו המשיך גאנים בשגרת יומו כמנהל השיווק של גוגל במזרח התיכון ובצפון אפריקה, משרה מפנקת שאותה הוא ממלא מינואר 2010 מתוך משרדי החברה בדובאי.

וואהיל גאנים מצרים / צלם: רויטרס

הוא בן 30, צעיר מבטיח ומשכיל, שכבר רשם לזכותו את סמלי הסטטוס החשובים של דורו: בית נוח עם בריכה במדושנת שבערי איחוד האמירויות, אישה אמריקאית, ג'וב נחשק בחברה בינלאומית, שני ילדים, וגם חשבון טוויטר פעיל, יש שיאמרו היפראקטיבי. גאנים היה יכול להמשיך ולקיים את ההבטחה המרופדת שלו בשלווה המדברית שסביבו, אבל הוא העדיף לנהל חיים סודיים במחתרת האינטרנטית, ומשם להזיז את העולם.

והנה, עוד לא עבר חודש מאז ש-Mazzika TV עלתה ל-YouTube, וגאנים הזיז את העולם. כמעט בניגוד לרצונו הפך גאנים לאביר המהפכה המצרית, הקול האותנטי עד כאב של ההמונים שמבקשים את החופש שמגיע להם. חודשיים לפני ליל הסדר, וממש בלי קשר, קרא גאנים לחוסני מובארק לשחרר את עמו, וחודשיים לפני ליל הסדר, וממש בלי קשר, מובארק נאלץ להיענות לדרישה. עכשיו נותר רק לראות איך גאנים וחבריו יצליחו לנווט את העם המצרי במדבר הרפורמות והשינויים.

התעצב רחוק מהדיכוי

פרופיל הטוויטר של גאנים הוא קריקטורה של חנון פרעוני בישיבה מזרחית עם ציפור על הראש ולפטופ של אפל על הברכיים. מין קארי ברדשואו מצרית ועם אותה הפרעה גרפומנית. הביוגרפיה שלו בטוויטר כוללת את התיאור התמציתי הבא: "משתנה תמידית. בדחן רציני. מכור לאינטרנט. אוהב לאתגר את הסטטוס קוו". תיאור מתחכם לכל תכונות האישיות שבדיעבד אפשר לומר שהפכו את גאנים למי שהוא.

הביוגרפיה הרשמית קצת פחות נוצצת. גאנים נולד בקהיר בדצמבר 1980, פחות משנה לפני שחוסני מובארק ירש את הנשיאות מידי אנואר סאדאת. בגיל צעיר נדדה משפחתו לאיחוד האמירויות, שם העביר את נעוריו. כמו משה רבנו, גם הוא התעצב רחוק מלב הדיכוי, במקום שאפשר לו לצבור פרספקטיבה ומידה סבירה של אופק מערבי.

בשנות ה-20 חזר לעיר הולדתו ורכש תואר ראשון בהנדסת מחשבים מאוניברסיטת קהיר ותואר שני במינהל עסקים מהאוניברסיטה האמריקאית בקהיר. במהלך שנות לימודיו היה מעורב בכל מיני יוזמות אינטרנט שלא התרוממו, וב-2008 הצטרף לגוגל מצרים כמנהל מוצר ושיווק מקומי, משם הוקפץ למשרת מנהל השיווק האזורי כעבור קצת יותר משנה. בדרך הוא גם התחתן, הביא לעולם שני ילדים ותכנן מהפכה.

הפייסבוק של חאלד סעיד

ב-6 ביוני 2010 נכנס חאלד סעיד, בלוגיסט ואיש עסקים בן 28, לקפה-אינטרנט הקבוע שלו באלכסנדריה. כעבור זמן קצר פרצו למקום שני שוטרים וביקשו ממנו תעודת זהות. משסירב לתת להם, גררו אותו החוצה, דחפו אותו ללובי של בניין מגורים סמוך, ושם הכו אותו למוות. השמועות שרצו בין פעילי זכויות אדם היו שסעיד החזיק מידע על שחיתות במשטרה.

ימים ספורים אחרי רצח סעיד, עכבר אינטרנט אנונימי פתח את עמוד הפייסבוק "כולנו חאלד סעיד", והעלה לשם צילומים של גופתו המרוטשת של סעיד. עד סוף אותו החודש כבר גדשו את עמוד הפייסבוק, שלו גרסה בערבית וגרסה באנגלית, קרוב למאתיים אלף איש. הפלטפורמה האלקטרונית שימשה למטרה אחת: לחשוף בפני העולם את הברוטליות של המשטרה ושל השלטון.

לקראת 23 ביולי, יום השנה למהפכת הקצינים של 1952, יצאה קריאה מעמוד הפייסבוק הפופולרי להתלבש בשחור, לעמוד דקה דומייה לזכר קורבנות הדיכוי במצרים, ואם אפשר - גם לצלם את האירוע. יוזמי הפעולה רצו לעורר מודעות, אבל מבלי להסתבך. הם המליצו לעשות זאת בקבוצות לא גדולות מדי ולא להיכנס לעימותים מיותרים עם המשטרה. 44 איש לחצו על attending. 21 איש הסתפקו ב"אולי". מ-251 איש עדיין לא התקבלה תשובה. את התוצאות אפשר למצוא באתר פליקר.

אבל ההתעוררות הגדולה של עמוד כולנו חאלד סעיד בפייסבוק החלה כשהקרקע המצרית גילתה סימנים ראשונים של בקיעה, זמן קצר אחרי המהפכה בתוניסיה: הפגנה מול שגרירות מצרים בלונדון. הפגנה מול שגרירות מצרים באיטליה. מקנדה עדיין לא התקבל מידע באשר לאישורים ולמספרים. כל העדכונים והשינויים ידווחו פה, בעמוד הפייסבוק. כך כתב אותו מהפכן מסתורי מביתו הנוח בדובאי. כתב, כתב וכתב, עד שהחליט להצטרף לאירועי המהפכה בעצמו.

שידור חי מהבלאקברי

ב-20 בינואר התארח גאנים בכנס של אל-ג'זירה על עיתונות מקוונת ועל חופש הביטוי. "זה ישודר חי", הוא צייץ באותו בוקר. יומיים אחר כך בישר גאנים בטוויט חדש שהחלים משפעת עצבנית במיוחד: "מרגיש הרבה יותר טוב היום", סיכם בקצרה. יומיים נוספים עברו, הדיבורים על הפגנת מחאה רצינית בקהיר ב-25 בינואר החלו תופסים תאוצה, וגאנים שלח טוויט חדש: "למרות כל האזהרות מקרובי משפחה ומחברים, אני אהיה שם בהפגנות ה-25 בינואר. מי עוד בא?".

כל זה בשמו. באותו הזמן, תחת מעטה האנונימיות של עמוד הפייסבוק כולנו חאלד סעיד, פמפם גאנים את המחאה בקול גדול ונחרץ. אירוע המחאה של ה-25 בינואר הוא האחרון שמופיע בדף הפייסבוק בפורמט המוכר של הזמנה לאירועים. כי מאותו יום מכונן והלאה דף הפייסבוק והטוויטר של גאנים עלו על גדותיהם במידע מהפכני ובקריאות לצאת לרחובות ולשנות את העולם.

"הרגע עברתי את כיכר מוסטפה מחמוד. נראה לי שהם ייתנו לאנשים להפגין. אל תאמינו לשמועות", צייץ בצהרי 25 בינואר. "יותר מ-500 איש מול דאר אלחקמה והמשטרה מסביב", הוסיף שעה אחר כך.

"בואו לדאר אלחקמה, משטרת הביטחון נותנת לאנשים להצטרף אלינו, ואנחנו כבר כמה מאות", 14:08, נשלח מהבלאקברי.

ב-14:21 הוא מברר: "כמה אנשים במוהנדסין? ובלי שמועות בבקשה".

14:25: "אנחנו רוצים לזוז מדאר אלחקמה, לאן ללכת?".

15:04: "מאות מנסים לפרוץ את מחסום המשטרה בחסאר עיני ולעבור לא-תחריר".

15:08: "מחאות הן כמו אבטיחים, ונראה לי שפתחתי את האחד הלא נכון".

15:45: "פרצנו את המחסום".

בינתיים, בכולנו חאלד סעיד, לינק רודף לינק. תמונות מחאה. כתבה מהבי.בי.סי. דיווח מאל-ג'זירה. קריקטורה של מובארק. עדכונים על אתרי ההפגנות ולוחות הזמנים. הרבה פובליציסטיקה מנוסחת היטב. ואגודלי ה-LIKE הולכים ומתרבים. גאנים שוצף וקוצף, אבל מלבד מעט מאוד חברים קרובים אף אחד לא יודע שהוא זה שעומד מאחורי דף הפייסבוק החתרני.

במרתפי המוחבראת

לפני שעזב את דובאי ועלה על טיסה לקהיר, הודיע גאנים לבוסים שלו בגוגל שהוא מבקש לקחת כמה ימי חופשה כדי להתפנות לעסוק בעניין פרטי דחוף. הוא צבר לזכותו הרבה ימי חופשה, כך שלא הייתה להם סיבה לסרב. הוא העדיף לא לשתף את מקום העבודה שלו בעסקיו הפוליטיים. אולי מפני שזה לא נראה מספיק מקצועי. אולי מפני שידע שגוגל, כמו חברות בינלאומיות אחרות בעולם, לא תשמח להסתבך עם הרשויות במצרים רק מפני שאחד מעובדיה מעדיף לחרחר בלגנים בשעות הפנאי שלו. וזה עוד מבלי להזכיר את העובדה שאת עיקר הבלגן הוא יצר בעזרת המתחרה התזזיתית של גוגל: פייסבוק.

אבל עם כל הכבוד למלחמות האגו של עמק הסיליקון, לגאנים הייתה מהפכה על הראש. שלושה ימים הספיק גאנים להיות חלק מההפגנות, לקרוא בקולי-קולות "לחם, חופש וכבוד", עד שנעצר על-ידי משטרת הביטחון ונעלם באחת מעין הציבור. שלושה ימים שבהם הוא הלך והתפעם מאווירת המהפכה הנאורה שבעבעה סביבו.

"ב-25 בינואר כל-כך התגאיתי להיות מצרי", סיפר מאוחר יותר. "היו שם אלפי בנות, אבל אפילו לא מקרה אחד של הטרדה מינית. היה שם איש בודד שפשוט החל לאסוף זבל על דעת עצמו. היו שם רמזורים שאיש לא נגע בהם. אנשים צעקו על כל מי שהחזיק אלה ודרשו שיזרוק אותה".

אבל ב-28 בינואר, תחת מעטה כבד של גז מדמיע, נשלף גאנים מבין המפגינים ברחוב והתנדף. עברו שעות ספורות עד שחבריו קלטו מה קרה והחלו לנסות לברר לאן נעלם. פניותיהם לרשויות לא העלו דבר. גם משפחתו של גאנים לא שמעה כלום. הטלפונים שקיבלו באמצע הלילה ושבישרו להם שסוף-סוף מלמדים את גאנים לקח, לא סייעו לשלוות הנפש שלהם. בנקודה זו הבינו גם בגוגל שהחופשה של מנהל השיווק למזרח התיכון ולצפון אפריקה צפויה להתארך עד לתאריך לא ידוע.

מעמדו של גאנים כעובד בחברה בינלאומית גדולה היה טוב ממעמדם של רבים אחרים שהתאדו לתוך האנונימיות שלהם. הנהלת גוגל השכילה להלך בין הטיפות. בטוויטר הרשמי שלה היא קראה לאנשים למסור מידע על מקומו של גאנים. היא גם יזמה גישושים שקטים מתחת לשולחן, אבל שמרה על פסון חצי ניטרלי. ליתר ביטחון.

אייקון נולד

הציוץ האחרון של גאנים טרם מאסרו היה אור ל-28 בינואר: "התפללו למען מצרים. מודאג מאוד ממה שנראה כמו תכנון של הממשלה לצאת במלחמה פושעת נגד האזרחים. כולנו מוכנים למות". וזהו. דממת טוויטר עמוקה במשך 12 יום, שבסופם הוא שוחרר מהכלא וצייץ בפיוטיות למודת מכאוב: "החופש הוא ברכה שראוי להילחם למענה".

מה קרה לו במהלך אותם ימים ארוכים שאיש לא ידע היכן הוא? שעה בלבד אחרי ששוחרר מהכלא מיהר גאנים לפוצץ את בועת מרתפי העינויים שהחלה מתנפחת בדמיונם של האנשים. "חטפו אותי", הוא אמר, "אבל בכלא נהגו בי בסדר. זה היה כל-כך מוזר. הם ממש נהגו בי בכבוד. פגשתי שם אנשים משכילים, וכולם היו משוכנעים שאנחנו בוגדים שעובדים בשביל מישהו, שטופי מוח, או ממומנים על-ידי מישהו שמנחה אותנו, שאומר לנו לאן ללכת ומה לעשות ומה לפרסם באינטרנט".

במשך 12 יום חי גאנים בחשכת הפלנלית על עיניו. "לא שמעתי ולא ראיתי", אמר. "הייתי כל-כך מיואש, ישבתי ושרתי לעצמי". במשך 12 יום הוא ניסה לשכנע את שוביו שכל מעשיו הם ביטוי לאהבתו למצרים. גאנים לא הסתיר מהם אף בדל פעילות. "תודה לאל, סיפרתי להם את כל האמת", הוא שחזר עם שחרורו. "כי אני גאה במה שעשיתי והייתי מוכן לשלם על כך את המחיר". הישירות הבלתי אמצעית שלו כנראה עשתה את העבודה, ואפילו החוקרים, שבהתחלה ראו בו נער מהפכות מפונק שמסתתר מאחורי המקלדת שלו, נשבו באהבת המולדת הפשוטה שלו.

"מה שהפריע לי זה שחשדו בי בבגידה. אילו הייתי בוגד שלא אוהב את מצרים הייתי נשאר באיחוד האמירויות, יושב ליד הבריכה ונהנה מהחיים, מרוויח כסף, מקבל העלאה. מה הבעיה? גם אני יכולתי להגיד מה שאומרים רבים אחרים: שתישרף! מה, זו המדינה שלנו? היא שלהם! זה מה שהייתי אומר אילו הייתי בוגד. אבל אנחנו לא בוגדים".

שווה בין שווים

12 יום עברו, ולגאנים לא היה מושג מה קורה בחוץ. הוא לא ידע עד כמה דואגים לו. הוא לא ידע שהיעלמותו הגיעה לעיתונות העולמית. הוא לא ידע שמכבש המשטרה מעך מאות מפגינים. הוא לא ידע שהעיתונות הבינלאומית סולקה מהמדינה. הוא לא ידע שחבריו החליטו למנות אותו לדובר הרשמי והסמלי של כיכר א-תחריר. אם מובארק רוצה לדבר עם מישהו, בבקשה. וואהיל גאנים הוא הכתובת. הוא לא ידע אם ההפגנות בכלל נמשכות, או שמא כולם קיפלו את זנבם ונסוגו לאחור.

רק בחקירה האחרונה שלו, זמן קצר לפני ששוחרר, סתמו חוקריו את הוואקום וגילו לו מה קרה בהיעדרו. כשהוא עדיין נתון בהשפעת המאסר, נלקח גאנים לפגישה עם שר הפנים הטרי, ד"ר חוסאם בדראווי, ומשם לאולפן ערוץ הטלוויזיה בלוויין Dream TV, שם סיפר איך שר הפנים ישב לידו ודיבר איתו "כשווה בין שווים ולא כאילו הייתי ילד אידיוט או צעיר חסר מעצורים. ומי שגרם לכך אלה הצעירים. הם אלה שגרמו לד"ר חוסאם בדראווי לקחת אותי לביתו ולדבר איתי".

דמעות של פטריוט

יש רגעים שבהם האנשים מרגישים את אצבע ההיסטוריה משאירה חותמת בבשרם. חותם עמוק של לפני ואחרי. גאנים הגיע לאולפן Dream TV בדיוק כדי להתנער מאצבע ההיסטוריה, ולהסביר לצופים שהוא סתם אחד שהתחמק מעבודתו ובא להפגין. אחד מיני רבים. אחד שמרכין את ראשו בפני הגיבורים האמיתיים של המהפכה. אלה ששמרו על המומנטום ברחובות. שהמשיכו ויצאו מביתם גם כשההפגנות הפכו לאלימות. "אני ישנתי במשך 12 יום", הצטנע. "הגיבורים הם אלה שחייהם היו בסכנה. אני לא הייתי גיבור".

אבל משהו קרה שם באולפן. משהו בצליל קולו. בפגיעות שלו. ברטט האהבה שלו לאזרחי המדינה. בקלות שבה התלחלחו עיניו בכל פעם שדיבר על החרדה שבה חיו בני משפחתו מרגע שנעלם. כך עד נקודת השבר שבה המראיינת מונה אל-שאצלי ביקשה שייקח רגע אוויר בשעה שהטכנאים יחזרו ויקרינו את תמונותיהם של קורבנות המהפכה. סלסולי דיכאון כיסו את הפסקול וצילום החליף צילום. כולם פחות או יותר בני גילו של גאנים. אולי צעירים יותר.

ופתאום הוא התחיל לבכות. לא לבכות, לייבב. למשוך את אפו כמו ילד שרק חיבוק של אימא יקל את מצוקתו. בלי מעצורים. בלי להסתפק ברעד גברי בסנטר ובהפניית מבט מאופק הצדה. הוא בכה בקול כמו שמבוגרים כבר שכחו לבכות. אל-שאצלי אמרה לו, "אל תבכה". אבל הוא המשיך, ומתוך הדמעות קרא: "אני רוצה להגיד לכל אימא ואבא שאיבדו את בנם, אני מצטער, אבל זו לא אשמתי. אני נשבע באלוהים, זו לא אשמתנו. זו אשמת כל מי שבשלטון ומתעקש להיאחז בשלטון בציפורניו". והוא קם והלך. ברח מהאולפן.

המצרי החדש

כמו בקומדיות גם במהפכות, זה הכול שאלה של עיתוי. בימים שלפני ראיון הטלוויזיה של גאנים עמדה באוויר תחושה מאכזבת מעט של מהפכה נטולת קתרזיס. בדיונים בחדרי-חדרים, ומאחורי גבו של ההמון, רקמו כל מיני פתרונות אמצע ופשרות מז'אנר הללכת-עם-ולהרגיש-בלי. העיתונות העולמית נהדפה לפינה. ההנהגות בעולם ישבו על הגדר. והאינטלקטואלים המצרים שמרו על פרופיל נמוך מינוס.

ואז הם נחשפו לגאנים. לפנים הנקיות של המהפכה. לאיש שממש לא היה צריך להיות שם. הוא לא רעב ללחם. לא חסר אפשרויות. יש לו בלאקברי, חשבון טוויטר ומשקפי ראייה אופנתיים. אילו היה מצטרף לפנתרים השחורים, אפילו גולדה הייתה חושבת שהוא נחמד. המעמד הבינוני-גבוה המצרי, שעד אותו רגע התבונן באירועים חצי מן החוץ, נחשף להנהגה מסוג אחר. הנהגה שמבכה את אזרחיה הנופלים מתוך תחושת אחריות וכאב אמיתיים. הנהגה שמבקשת מהורי הנופלים סליחה. הנהגה שבאמת מאמינה שמצרים יכולה להיות אחרת.

"דודה שלי התקשרה אליי בבכי אחרי הראיון עם גאנים ואמרה: אני באה לא-תחריר מחר! שאלוהים יברך אותו", צייצה צעירה מצרית.

"נשארתי חסר נשימה בגלל גאנים. אינשאללה שהכנות והפטריוטיות שלו, שחדרו לסלונים של מצרים, יציתו את המהפכה מחדש", צייץ בחור אחר.

זמן קתרזיס

המומנטום חזר למהפכה, רבים אומרים שבזכות גאנים, וההמונים שבו לרחובות. נחושים לעמוד שם עד התפטרותו של מובארק. בשבת שעברה, אחרי שהשיגו את מטרתם, צייץ גאנים: "בוקר טוב מצרים. נורא התגעגעתי אלייך בשלושים השנים האחרונות".

השבוע, חנוט בחליפה בראיון ל"בלומברג", התפנה לסמן את המטרות הלאומיות הבאות: "אנחנו יכולים להיות ההודו הבאה בכל הנוגע להיי-טק, ולהפוך לעמק הסיליקון של האיזור. למצרים יש עתיד גדול".

גוגל אמנם הודיעה שתקבל אותו בשמחה בחזרה, אבל אפשר לנחש שיהיו לה מתחרים.

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%

הדאקס יורד ב-1% ● קרן המטבע העולמית העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-11% ●  השקעת ענק למיקרוסופט בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות, G42 ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"