גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לעשות כסף מהצמיחה בשוק המזון: הנטו החיובי של "נטו"

נטו אחזקות, אחת מחמשת יצרניות המזון הגדולות בארץ, רוצה לרכוש עוד חברות, נהנית מההתרחבות של רשת רמי לוי, ולא מזניחה את שומרי הכשרות

השקעה בשוק המזון המקומי - שוק שצומח בקצב שנתי חד ספרתי יחסית נמוך - אינה ממש אטרקטיבית. משקיע ממוצע תמיד יחפש את המניה שתיתן לו תשואה דו ספרתית בטווח הארוך, ולכן למי שכן מתעקש על השקעה בחברת מזון - אך כזו שיכולה לצמוח בשיעורים גבוהים יותר מהשוק עצמו - נטו אחזקות יכולה להתאים.

מה החברה עושה?

חלק גדול מאיתנו מכיר מותגים כמו "שלושת האופים", "ויליגר", "דלידג" ועוד. מסע קניות בסופר השכונתי יפגיש אותנו עם רובם אך מעט מאוד אנשים יודעים מי החברה שעומדת מאחוריהם (וזאת לעומת מותגים שמשווקים על ידי אסם או שטראוס).

נטו, שהוקמה בגרסתה הראשונית על ידי דודי עזרא לפני שלושה עשורים, נמנית על חמשת יצרני המזון המובילים בארץ - מקום טוב באמצע בין "תנובה", "שטראוס" ו"אסם" .

נטו, שהונפקה זמן קצר לאחר שהוקמה, מתפקדת כיום כחברת החזקות, ומספר לא מבוטל מחברות הבת של הקבוצה נסחרות בשוק ההון המקומי (ביכורי שדה, טיבון ויל, ויליגר ונטו מלינדה). כך, השקעה בחברה חושפת את המשקיע לארבע חברות ציבוריות ולשאר הפעילויות הפרטיות של הקבוצה.

נטו מספקת מגוון מוצרי מזון שמתחלקים לחמש קבוצות שונות (ראו גרף), והשתיים העיקריות הן מוצרי הבשר ומוצרי הדגים. ויליגר, כדוגמה, מיצבה עצמה כיצרן המוביל של נתחי טונה, ואילו טיבון ויל ממוצבת כאחד מיצרני הבשר - מעובד וטחון - המובילים בארץ.

נטו מוכרת את מוצריה לרשתות השיווק הגדולות והבינוניות וללקוחות מוסדיים דוגמת חברות הסעדה, בתי מלון, בתי חולים ומסעדות. לנטו יש רשת הפצה - שמהווה יתרון תחרותי לא קטן - בת 160 משאיות שמאפשרות הובלה בו זמנית של סחורה קפואה, מצוננת ויבשה.

נטו, כאמור, מובילה את שוק הבשר המקומי ולפני כשש שנים בחרה החברה למנף יתרון זה ורכשה את פעילות ייצור ושיווק עופות ומוצרי בשר בהכשרים מיוחדים מחברת "מילמיט". פעילות זו - הקרויה "כשרויות מהודרות" - הפכה די מהר למנוע צמיחה לא קטן, ומקורו בהבדלים בין הזרמים השונים של אוכלוסיית שומרי הכשרות בארץ.

אוכלוסיה זו מתחלקת למספר זרמים, ולכל זרם יש את דרישות הכשרות שלו. נטו זיהתה את הצורך של רשתות השיווק השונות - דרך סניפיהן המיועדים לאוכלוסייה זו - לספק לזרמים השונים מוצרי בשר המותאמים לדרישות הכשרות שלהם, וכך הפכה פעילות הכשרויות המהודרות לפעילות הצומחת בשיעורים שנתיים דו ספרתיים של עד 20% ותורמת כרבע מסך ההכנסות של נטו מלינדה (החברה הבת תחתה מבוצעת הפעילות). יותר מזה. שיעור הרווחיות הממוצע בתחום גבוה מהממוצע בחברה, ולכן פעילות זו טומנת בחובה אפסייד משמעותי.

אך פעילות זו אינה היחידה שצומחת בשיעורים דו ספרתיים. נטו, דרך חברת הבת "ביכורי שדה" (אף היא בורסאית), מספקת פירות וירקות טריים למאות לקוחות, והגדול מביניהם הוא רשת השיווק של רמי לוי (האספקה לרשת של רמי לוי נעשית דרך חברה נכדה - ביכורי השקמה - שמוחזקת בשיעורים שווים על ידי נטו וביכורי שדה).

כפועל יוצא, בכל פעם שהרשת של רמי לוי פותחת עוד סניף, ההכנסות של ביכורי שדה גדלות. לוי ציין באחרונה כי מחזור ההכנסות של הרשת יגדל השנה במשהו כמו מיליארד שקל, ומכיוון שהפירות והירקות מניבים קצת למעלה מעשירית מסך הכנסות הרשת - הכנסות של עשרות מיליוני שקלים יתווספו השנה לדו"ח רו"ה של ביכורי שדה.

אופי הענף והתחרות בו

ענף המזון המקומי, וכאן לא נחדש דבר, הוא ענף תחרותי מאין כמוהו. מספר היצרנים הגבוה, שיעורי צמיחה חד ספרתיים (עד 3% בשנה) ושולי רווח נמוכים מחריפים את המלחמה בין יצרני המזון על טעמו וכיסו של הצרכן.

לנטו יש מותגים מבוססים אך הדבר נכון גם במקרה של מתחרותיה. בשוק הבשר המעובד והטחון, לדוגמה, מתחרה החברה במותגים דוגמת "עוף טוב", "זוגלובק", "מאמא עוף" ו"טירת צבי" אך החברה מחזיקה בכמחצית משוק זה, ולכן מתחרותיה אינן מהוות מקור לדאגה. במקרה של הדגים המשומרים (נתחי טונה), מחזיקה נטו בכשליש מהשוק, והמותגים המתחרים בה הם "סטארקיסט" ו"פיל טונה".

התחרות האגרסיבית דווקא שיפרה את מצב החברה והרעה את המצב של מתחרותיה הגדולות, וזו אחת הסיבות מדוע יש אפסייד נוסף בחברה. לנטו היה אשתקד נתח שוק של 4.6% (זהה לשנה הקודמת) בעוד שלתנובה היה 18.2% (18.7% בשנה הקודמת), ואילו לשטראוס גרופ היה 11.2% (לעומת 11.5% בשנה הקודמת).

"אנו שוקלים לרכוש חברה לייצוא של פירות וירקות"

חודשים האחרונים התקרבה נטו אחזקות לשוק ההון. הנהלת החברה שיווקה את מרכולתה בפני משקיעים מוסדיים, ולמרות שמדובר באחת מחברות המזון הוותיקות והמובילות בארץ, שחלק ניכר ממותגיה מוכר לצרכן הסופי, נטו התקבלה במחיאות כפיים סוערות - כאילו הייתה סטארט אפ צעיר שבאמתחתו ההמצאה הטכנולוגית הבאה בתור. מניית החברה השלימה מתחילת השנה עלייה של 16%, ואילו מדצמבר האחרון - אז ערכה החברה מצגת בפני אנליסטים ומשקיעים - גמעה המניה 34%. אחת הסיבות לרדיפת ציבור המשקיעים אחר מניית נטו היא הכרזת החברה על אימוץ מדיניות של חלוקת דיבידנד קבועה לפי קריטריונים די קשיחים - המטיבים עם המשקיע מן השורה - אך זו לבדה לא דחפה את המניה במעלה ההר.

נטו, כפי שעולה משיחה שערכנו עם עמי גולדין, מנכ"ל החברה, חותרת לכל מטרה בכוח ומקפידה לעשות זאת בזהירות כדי שתוך כדי החתירה לא תיפול למים. החזון של נטו הוא להיות ספק המזון המוביל בסל מוצריו במשק הישראלי, וכאן הכוונה היא לא לקחת את הכתר מתנובה/שטראוס/אסם. "כשאנו מדברים על 'סל מוצרים' אנו מתכוונים כדוגמה להיותנו ספק בלעדי של פירות וירקות עבור רשתות שיווק כמו רמי לוי וקו אופ", מסביר גולדין.

מיתוג, כפי שאומר גולדין, אינו רלוונטי בפירות וירקות. לצרכן הסופי לא ממש משנה אם העגבנייה שקנה הגיעה מהשדה של יחזקאל או של יעקב, ולכן רשת שיווק תמיד תעדיף לעבוד עם ספק יחיד של פירות וירקות. פירות וירקות מהווים כעשירית מסל הקניות הבסיסי של הצרכן הסופי, וכך היות נטו ספק יחיד עבור מספר רב של רשתות שיווק הופך את החברה לספק המזון המוביל בסל מוצריו. ואכן, מנתוני "ביכורי השדה" - החברה הבת דרכה מספקת נטו פירות וירקות - עולה כי מזון סטנדרטי זה הוא מנוע צמיחה לא קטן.

ביכורי שדה אמורה לסיים את השנה שחלפה עם הכנסות של 596 מיליון שקל בקירוב - גידול שנתי של 19% - ובמילים אחרות, צמיחה דו ספרתית שלא הייתה מביישת אף חברת מזון. "ואנו נמשיך לצמוח בקצב דו ספרתי בתחום זה", מבטיח גולדין. ל"ביכורי שדה" יש כרגע עשירית מנתח השוק המקומי, ובכוונת נטו להגדילו לפחות לרבע במהלך השנים הקרובות.

ואם כבר בפירות וירקות עסקינן, לנטו יש תוכניות ארוכות טווח עבור התחום. התוצרת החקלאית המקומית הפכה לשם דבר ברחבי העולם, ולכן ייצוא של פירות וירקות תוצרת הארץ יכול להפוך למנוע צמיחה רלוונטי עבור נטו (שאין לה יתרון בחדירה לשוקי חו"ל דרך שאר מוצריה). "פירות וירקות זה כן מוצר בר ייצוא, ולכן אנו שוקלים לרכוש חברת ייצוא שתשמש כפלטפורמה לייצוא של פירות וירקות", אומר גולדין, ואף מכוון גבוה כשהוא מסמן יעד רכישה פוטנציאלי: אגרקסקו, חברת הייצוא החקלאי המובילה בארץ, שמצויה בשליטת המדינה ותנובה. המדינה מנסה באחרונה להפריט את אגרקסקו אך קרן אייפקס, בעלת השליטה בתנובה לה הזכות לקנות את השליטה בחברה, עדיין לא גיבשה את דעתה בעניין.

אך לפני שתרכוש חברת ייצוא תנסה נטו לרכוש יצרניות מזון מקומיות אחרות כחלק מתוכניתה להגדיל את חלקה בשוק המזון המקומי. גולדין מסביר כי יש לא מעט יצרניות מזון בארץ שיכולות להתאים לחברה, והיא לא תתחרה על ליבן מול אסם או שטראוס. "אסם או שטראוס רוכשות רק חברות בעלות שיעורי רווחיות גולמית גבוהה. כל השאר יכולות להתאים לנטו", הוא מסכם.

נטו אחזקות - תעודת זהות

שנת הקמה: 1980

תחום פעילות: יבוא ורכישה מתוצרת מקומית, ייצור, עיבוד, הפצה ושיווק מגוון מוצרי מזון כשרים

מיקום: קריית מלאכי

שווי חברה: 239 מיליון דולר

תשואה בשנה האחרונה: 59.7%

תשואת דיבידנד: 3.7%

מכפיל רווח נוכחי: 8.1

מנכ"ל: עמי גולדין

יו"ר: עדי עזרא

בעלי המניות: דוד עזרא - 53.2%; גופים מוסדיים - 9.0%; ציבור ואחרים - 37.8%

מספר עובדים: 1,437

הפלוסים: תשואת דיבידנד מובטחת ושיווק מוצרי ריץ'

1. פרטי זה הכי, אחי

נטו השכילה לנצל את ההצלחה של המותגים הפרטיים, ולהחדיר מותגים מתוצרתה לתוך רשתות השיווק. שיעור החדירה של המותג הפרטי בארץ עדיין נמוך משמעותית מהממוצע העולמי, ולכן הוא טומן בחובו פוטנציאל לא קטן. אשתקד הכנסות נטו מהמותג הפרטי כמעט ולא צמחו אך בימים אלו שוקדת נטו על פיתוח מותג חדש עבור שופרסל, וזה אמור לייצר הכנסות שנתיות של כעשרה מיליון שקל ברווחיות יחסית גבוהה.

2. הדובדבן שבקצפת

לפני כשנה וחצי, בעקבות הקשיים של ויטה פרי הגליל, עבר הזיכיון להפצת מוצרי ריץ' האמריקנית לנטו. בינואר אשתקד החלה החברה לשווק את מוצרי ריץ' אך רק השנה יתברר גודל הפוטנציאל הטמון בזיכיון. למוצרי ריץ' יש רווחיות גבוהה (פועל יוצא של מיעוט מתחרים). נטו תסתייע במוצרי ריץ' כדי לפתח, בין היתר, גלידות פרווה וחלב עמיד - מוצרים הזוכים לביקוש רב במגזר הערבי בו אין אמצעי קירור מספיקים.

3. תשואת דיבידנד מובטחת

אחד הגורמים לתשואה שרשמה מניית נטו בחודשיים האחרונים הוא החלטת החברה להתחיל ולחלק דיבידנד באופן קבוע, ואף להעניק תשואת דיבידנד מינימלית מובטחת של 2.5%, ולא משנה מה יהיו רווחיה באותה שנה ו/או מחיר המניה. שני התנאים לתשואה לעיל הם מינימום סכום חלוקה של 25 מיליון שקל בשנה ומקסימום לחלוקה של 35% מהרווח הנקי השנתי.

המינוסים: דילול הקופה והוזלת מחירי הפירות והירקות

1. גל ההתייקרויות עלול להסתיים

גל ההתייקרויות שנרשמו בשנה האחרונה בשוק המזון הישראלי - במיוחד של פירות וירקות - עלול להגיע לסופו על רקע הביקורת הציבורית. הוזלת מחירי הפירות והירקות - שמהווים מנוע צמיחה משמעותי לחברה - עלולה לפגוע בשולי הרווח של החברה הבת "ביכורי שדה" וכפועל יוצא - בשולי הרווח של נטו.

2. תלות גבוהה ברשת רמי לוי

"ביכורי שדה" אכן מרוויחה מההתרחבות של רשת השיווק של רמי לוי אך פוטנציאל הצמיחה של הרשת ימוצה בשלב כזה או אחר, ואם "ביכורי שדה" לא תשכיל לחבור לרשת שיווק נוספת שמרבה להתרחב (דוגמת כמעט חינם), שיעורי הצמיחה של "ביכורי שדה" עלולים להפוך לחד ספרתיים.

3. דילול משאבים פנויים להשקעות הון/רכישות

החלטת החברה לחלק מעתה והלאה דיבידנד אכן עושה טוב למניה אך בעתיד - ואם תזרימי המזומנים של החברה יקטנו - תצטמצם קופת החברה, וכך יהיו לנטו פחות משאבים פנויים לביצוע השקעות הון ו/או רכישת חברות נוספות כפי שמתעדת החברה לעשות.

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"